خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی موتورولا موتو جی 54 میان‌رده‌ای جذاب

نقد و بررسی موتورولا موتو جی 54 میان‌رده‌ای جذاب

برند قدیمی و دوست‌داشتنی موتورولا بار دیگر جان گرفته و این بار با محصولات متنوعی وارد میدان رقابت شده که موتورولا موتو جی 54 یکی از میان‌رده‌های بسیار جذاب این شرکت است. میان‌رده‌ای که به نسبت قیمت در نظر گرفته شده، از مشخصات فنی مناسب و قابل قبولی بهره برده است. طراحی جذاب، صفحه‌نمایش قدرتمند، دوربین جذاب و پردازنده‌ای بسیار خوب، از جمله مشخصات قدرتمند این گوشی میان‌رده است. خواهیم دید که این گوشی در تست‌های مختلف چه عملکردی را از خودش به‌نمایش می‌گذارد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۲/۱۲/۲

موتورولا موتو جی 54 جذاب و دوست‌داشتنی 

گوشی‌های میان‌رده طرفداران بسیاری در بین کاربران دارند و موتورولا موتو جی 54 یکی از میان‌رده‌های بسیار دوست‌داشتنی بازار است. موتورولا مدتی است که بار دیگر فعالیت خود را در عرصه گوشی‌های هوشمند جدی‌تر شروع کرده و بدون تعریف اضافی باید بگوییم که در بازه‌های قیمتی متنوع، محصولات بسیار با‌کیفیتی را روانه بازار کرده است. در این مقاله به بررسی موتورولا موتو جی 54 خواهیم پرداخت تا ببینیم با توجه به قیمت و مشخصات فنی در نظر گرفته شده، چه عملکردی را از خود به‌نمایش می‌گذارد و تا چه میزان ارزش خرید دارد. 

۳.jpg

در نمای رو‌به‌رویی شاهد صفحه‌نمایش تخت و یکدستی هستیم که به طراحی ناچ اینفینیتی O مجهز شده است. ناچی با بریدگی دایره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، که سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده. بدون شک این صفحه‌نمایش طراحی جذابی دارد اما بهتر بود در قسمت پایینی صفحه‌نمایش، حاشیه کمتری در نظر گرفته می‌شد. 

۵ copy.jpg

در نمای پشتی هم زبان طراحی جدید، ساده و البته دوست‌داشتنی موتورولا را شاهد هستیم. جایی که دو سنسور دوربین در معماری مستطیلی شکل با چیدمان ستونی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. بیرون‌زدگی  این قسمت هم آنقدر زیاد نیست که حین استفاده روی سطح صاف مشکلی داشته باشد و تعادل به‌خوبی حفظ می‌شود. 

۱.jpg

اما اصلی‌ترین مزیت طراحی موتو جی 54 به نسبت بسیاری از گوشی‌های میان‌رده دیگر، متریال چرم مصنوعی است که در قسمت پشتی در نظر گرفته شده است. متریالی که سوای ظاهر بسیار جذاب و چشم‌نوازی که به این گوشی بخشیده است، اصلا اثر انگشت را به خودش نمی‌گیرد. وزن بسیار مناسب و سبک 177 گرمی هم در استفاده طولانی مدت هیچ خستگی برای دست به‌همراه ندارد و برای مثال در حین بازی، فریم‌ها انگشتان دستتان را اذیت نمی‌کنند. شاید پیش خودتان بگویید که وزن سبک احساس افتادن را در حین استفاده تشدید می‌کند. اما باید بگوییم که طراحی مناسب و البته متریال چرم مصنوعی که در قسمت پشتی به‌کار گرفته شده است، سبب شده تا این گوشی در دست بسیار استیبل باشد و از طرفی کاملا حس و حال یک گوشی با‌کیفیت را در حین استفاده به‌ شما منتقل کند. 

موتورولا موتو جی 54 با صفحه‌نمایش زیبا 

این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.5 اینچ و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از نوع IPS مجهز شده است. در همین ابتدا باید بگوییم که بهتر بود پنل با‌کیفیت‌تری برای این صفحه‌نمایش در نظر گرفته می‌شد. اما اگر مقایسه با رقیبان این گوشی در این بازه قیمتی داشته باشیم که یکی از آن‌ها سامسونگ گلکسی A14 4G است، باید بگوییم که موتو جی 54 به صفحه‌‌نمایش بسیار با‌کیفیتی مجهز شده است. 

۲.jpg

توانایی نمایش 405 پیکسل در هر اینچ سبب شده تا دقت رنگی بسیار بالا و تفکیک رنگی بسیار خوبی را از این صفحه‌نمایش شاهد باشیم. دقت رنگی که سبب شده کیفیت بسیار خوبی داشته باشد. از طرفی نرخ بروزرسانی 120 هرتز هم سبب شده تا عملکرد روان و بدون لگ را در حین استفاده شاهد باشید. البته باید بدانید که این نرخ بروزرسانی، تاثیر بسیار بالایی در ارائه کیفیت بسیار مناسب برای اجرای بازی‌‌های سنگین و تماشای ویدیو‌های با‌کیفیت دارد. 

از نظر میزان روشنایی هم باید بگوییم که در شرایط نوری متنوع وضوح تصویر خوبی دارد، اما زیر تابش مستقیم نور خورشید کمی وضوح تصویر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما باز هم آیکون‌ها خوانایی بسیار خوبی دارند. در مجموع باید بگوییم که با صفحه‌نمایش بسیار با‌کیفیتی روبه‌رو هستید که اگر برای مثال پنل اولد یا امولد برایش در نظر گرفته می‌شد، باز هم می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. 

دوربین‌ها موتو جی 54 شما را راضی نگه می‌دارد 

۴.jpg

اولین نقدی که به سنسور‌های دوربین این گوشی می‌توان گرفت، عدم حضور سنسور دوربین فوق‌عریض یا همان اولترا واید است. اما در قسمت پشتی شاهد قرار‌گیری یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو هستیم. در مورد تصاویر روز ثبت شده توسط سنسور دوربین اصلی این گوشی با توجه به نمونه تصاویری که مشاهده می‌کنید، باید بگوییم که این سنسور توانست کنتراست و داینامیک رنج را در تصاویر خروجی به‌خوبی نمایش دهد. جزئیات هم با دقت مناسب و قابل قبولی نمایش داده شده‌اند. 

۵.jpg
دوربین اصلی نور روز

تا زوم 50 درصدی روی تصویر (کراپ تصویر) باید بگوییم که جزئیات با دقت مناسبی نمایش داده شده‌اند اما اگر کمی بیشتر زوم کنید روی تصاویر، کاهش کیفیت در جزئیات را شاهد خواهید بود که البته برای این گوشی میان‌رده در مقایسه با رقیبان اتفاق طبیعی است.  زوم یک برابری همانطور که اشاره کرده بودیم عملکرد خوبی دارد اما زمانی که از زوم دو برابری برای ثبت تصاویر استفاده کردیم، اولین چیزی که به چشم می‌آید، رنگ و لعاب نه‌چندان مناسب به نسبت زوم یک برابری است. بهتر بود رنگ‌ها با دقت بالاتر و البته جذاب‌تری در زوم دو برابری نمایش داده می‌شد. 

۱.jpg
۲.jpg

نمایش دقیق رنگ‌ها با تفکیک مناسب 

اما زمانی که همانند تصاویر زیر شاخص تصویر مشخص‌تری را برای عکاسی انتخاب کردیم، مشاهده کردیم که این سنسور در نمایش جزئیات در زوم دو برابری عملکرد مناسب و کاملا قابل قبولی دارد، هرچند باز هم بهتر بود که رنگ‌ها جذابیت بیشتری داشته باشند. در مجموع باید بگوییم که برای عکاسی در نور روز، موتو جی 54 به‌خوبی توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده بر‌آورده می‌کند. 

۳.jpg
۴.jpg
۱۵.jpg
۱۶.jpg

در مورد تصاویر ثبت شده از زاویه نزدیک و شاخص فرد، همانطور که مشاهده می‌کنید، زوم یک برابری عملکرد بسیارخوبی دارد. رنگ‌های بسیار دقیق و البته جذاب و تفکیک درست رنگ‌ها حتی در یک طیف، سبب شده تا خروجی تصویر با‌کیفیت و بسیار جذابی را از این سنسور دوربین شاهد باشید. در حالت پرتره هم پس‌زمینه به‌‌خوبی بوکه شده و شاخص تصویر با دقت مناسبی از پس‌زمینه بوکه شده تفکیک شده است. اما اگر به لبه‌های صندلی با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که کمی بهم ریختگی به نسبت پس‌زمینه بوکه شده دارد.  در مجموع در بخش عکاسی پرتره باید بگوییم که در نمایش رنگ‌ها بسیار موفق و در بخش تفکیک با پس‌زمینه بوکه شده می‌توانست بهتر باشد. 

۶.jpg
۷.jpg

دوربین سلفی مناسب برای نور روز و فیلمبرداری نه‌چندان خوب

برای دوربین سلفی این گوشی هم سنسور با رزولوشن 16 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. در عکاسی نور روز باید بگوییم که این سنسور عملکرد بسیار خوب و کاملا قابل قبولی داشته است. رنگ‌ها تفکیک بسیار مناسبی دارند و شاهد خروجی تصاویر با رنگ‌های جذاب و دقیقی خواهید بود. در زمینه نمایش جزئیات اما می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. زمانی که کمی روی تصاویر زوم می‌کنیم، غیز طبیعی بودن تصاویر کمی به چشم می‌آید. در حالت پرتره اما کاملا عملکرد خوبی داشت و همانطور که مشاهده می‌کنید، پس‌زمینه به‌خوبی بوکه شده و پرتره چهره هم با دقت مناسبی از پس‌زمینه بوکه شده تفکیک شده است. 

۱۷.jpg
۱۸.jpg

در بخش فیلمبرداری هم باید بگوییم که سنسور دوربین اصلی توانایی ضبط ویدیو 1080p با نهایت سرعت 60 فریم و دوربین سلفی هم توانایی فیلمبرداری 1080p با نهایت سرعت 30 فریم را دارد. با توجه به تست‌هایی که داشتیم، باید بگوییم که نباید چندان روی سنسور دوربین اصلی این گوشی برای فیلمبرداری در راستای تولعید محتوا حساب باز کنید. نویزها در خروجی فیلمبرداری زیاد بود و لرزشگیر خاصی هم برای لرزش‌های ناخواسته وجود نداشت. در مجموع برای ثبت لحظات در نور روز می‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. 

روشنایی مناسب در عکاسی نور شب 

با توجه به تصاویر نور شب ثبت شده، باید بگوییم که این سنسور در جذب نور و ارائه تصاویر خروجی با روشنایی مناسب، عملکرد بسیار خوبی داشته. همانطور که در نمونه تصویر مشاهده می‌کنید، جذب نور بسیار خوب بود و جزئیات هم به نسبت سنسور در نظر گرفته شده و البته نویز‌های موجود در محیط، نمایش قابل قبولی دارد. با نگاهی به تصویر همانطور که مشاهده می‌کنید، سنسور دوربین اصلی در زمینه کنتراست در نور شب، عملکرد بسیار خوبی داشت. با نگاهی به آسمان و تفکیک مناسب ابر‌ها، متوجه می‌شوید که در این بخش موتورولا موتو جی 54، امتیاز قابل قبولی گرفته است.

۸.jpg
۹.jpg

 اما نقدی که در این بخش به سنسور دوربین 50 مگاپیکسل وارد است، عملکرد نه‌چندان قدرتمند در زمینه حذف نویز‌های موجود در نور شب است. با نگاهی به تصویر چراغ مشاهده می‌کنید که این سنسور تا جایی که می‌توانست از پراکندگی نور جلوگیری کرده است، اما در زمینه نمایش جزئیات عملکرد چندان خوبی نداشت. در مجموع باید بگوییم که عملکرد سنسور‌های دوربین موتورولا موتو جی 54 در نور روز کاملا قابل قبول بود و در نور شب هم می‌توانست در زمینه حذف نویز و نمایش جزئیات، عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش عکاسی توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده بر‌آورده می‌کند، اما در بخش فیلمبرداری نباید توقع چندان بالایی از آن داشته باشید. 

عملکرد عالی پردازنده موتورولا موتو جی 54

یکی از بخش‌هایی که در تست‌‌های انجام شده ما را شگفت زده کرد، بدون شک عملکرد پردازنده این گوشی بود. موتو جی 54 به پردازنده دایمنسیتی 7020 شرکت مدیاتک با معماری 6 نانومتری مجهز شده است. پردازنده‌ای هشت هسته‌ای که در بهترین حالت ممکن، توانایی ارائه فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز را دارد. باید بگوییم که با یکی از بهترین پردازنده‌های میان‌رده شرکت مدیاتک رو‌به‌رو هستیم. با توجه به تجربه کاربری که داریم باید بگوییم که دراجرای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل می‌توانید با خیال راحت روی این گوشی حساب باز کنید. نکته جالب توجه این گوشی و اکثر گوشی‌های موتورولا در زمینه کنترل دما است. با توجه به تجربه کاربری که داشتیم باید بگوییم که برای مثال در اجرای بازی سنگینی مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل، موتو جی 54 توانست دما را به‌خوبی کنترل کند. اما برای اینکه مطمئن‌تر شویم، به سراغ بررسی‌های تخصصی‌تری رفتیم. 

۱۴.jpg
۱۲.jpg
۱۰.jpg
۱۱.jpg
۱۳.jpg

با توجه به امتیاز‌های بنچمارک، باید بگوییم که موتو جی 54 به نسبت یکی از رقیبان پرفروش خود یعنی سامسونگ گلکسی A14 4G توانست عملکردی به مراتب بهتر در پردازش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای داشته باشد. اما در استرس تست، موتو جی 54 ما را شگفت زده کرد. این تست در 45 دقیقه انجام شد و گوشی در زیر بالاتری فشار کاری ممکن، توانست در اکثر زمان 45 دقیقه‌ای، پرفورمنس 100 درصدی پردازنده را ارائه کند. چنین پرفورمنسی نشان می‌دهد که این گوشی در زمینه سیستم خنک‌کننده عملکرد بسیار خوبی دارد. بدون تعریف اضافی باید بگوییم که کمتر گوشی هوشمند همانند موتو جی 54 می‌تواند چنین پرفورمنسی را در استرس تست ارائه کند. باتری 5000 میلی‌آمپر‌ساعت هم به ازای هر بار شارژ صد درصدی در حالت استفاده نیمه سنگین، می‌تواند زمان آماده به‌کار یک روز را در اختیارتان قرار دهد. اما بهتر که فناوی شارژ سریع قوی‌تری به نسبت شارژ سریع 15 وات برای این گوشی در نظر گرفته می‌شد تا زمان کمتری صرف شارژ گوشی شود.

جمع‌بندی 

در مجموع باید بگوییم که موتورولا موتو جی 54 در زمینه طراحی از بسیاری رقیبان در این بازه قیمتی عملکرد بهتری داشته و کاملا حس و حال یک گوشی با‌کیفیت را به شما می‌دهد. در بخش صفحه‌نمایش هم عملکرد بسیار خوبی داشت و می‌توانست با بهره بردن از پنل قدرتمند‌تر، عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش سنسور‌های دوربین برای عکاسی کاملا نیاز‌ها را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده در این بازه قیمتی بر‌آورده می‌کند و در زمینه فیلمبرداری می‌توانست بهتر باشد. در بخش پردازنده باید بگوییم که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و یک سر و گردن از رقبا بالاتر است. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)