خانهبررسی‌ها
سامسونگ Galaxy S24 Plus همان همیشگی با تغییرات اندک

سامسونگ Galaxy S24 Plus همان همیشگی با تغییرات اندک

بسیاری از منتقدان و کاربران به نظرشان پرچمدار جدید سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس تفاوت چندانی با سری قبلی، گلکسی اس 23 پلاس ندارد و باید بگوییم این حرف تا میزان بسیار زیادی درست است. جایی که روی کاغذ تقریبا همان مشخصات مشابه با نسل قبلی را برای این پرچمدار شاهد هستیم. اما بدون شک این گوشی عملکرد بهتری خواهد داشت که در این مقاله سعی داشتیم تا به بررسی تخصصی این پرچمدار بپردازیم تا ببینیم چه عملکردی از خودش به‌نمایش می‌گذارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس همان طراحی همیشگی 

اولین نقدی که در نگاه اول به سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس وارد است، طراحی در نظر گرفته شده برای آن است، جایی که تقریبا هیچ تفاوت با نسل قبلی شاهد نیستیم. در نمای رو‌به‌رویی از صفحه‌نمایش تخت با طراحی ناچ اینفینیتی O استفاده شده که بریدگی دایره‌ای شکل ناچ در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است. این بار به نسبت نسل قبلی حاشیه کمتری برای نمای رو‌به‌رویی در نظر گرفته شده و همین امر سبب شده تا 91.6 درصد از نمای رو‌به‌رویی را صفحه‌نمایش به خودش اختصاص دهد در نهایت فضای گسترده‌‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

Untitled-1.jpg

در نمای پشتی هم تغییری در زمینه چیدمان دوربین شاهد نیستیم و سامسونگ زحمت کشیده و جای فلش را در قسمت پشتی تغییر داده است. البته نمی‌توان در بخش طراحی ایراد زیادی از این گوشی گرفت و باید بگوییم که سامسونگ نخواسته به ترکیب برنده دست بزند و بدون تعریف اضافی باید بگوییم که با طراحی جذاب، ساده و البته کاربر‌پسندی رو‌به‌رو هستیم. وزن 196 گرمی این گوشی هم چندان در استفاده طولانی مدت خستگی چندانی برای دست به‌‌همراه ندارد و وزن مناسب سبب شده تا حس و حال یک گوشی پرچمدار باکیفیت را به‌ شما بدهد. 

u9C5xZEVwTTe7cszpCLyE5-1200-80.jpg

از نظر مقاومت در برابر آب هم خیالتان راحت باشد، چون این گوشی از استاندارد IP68 هم پشتیبانی می‌کند که مقاومت قرار‌گیری در عمق 1.5 متری آب و مدت زمان 30 دقیقه را دارد. در مورد ضد آب بودن باید خاطر نشان کنیم که بعد از یک بار تست مقاومت در برابر آب، در بخش درگاه شارژ خطاهایی را دریافت کردیم که چنین مشکلاتی را در پرچمداران سری قبلی هم شاهد بودیم اما این مشکل در بخش نرم‌افزاری است و نباید نگران آسیب سخت‌افزاری باشید و البته این مشکل به‌صورت معدود به وجود می‌آید و مشکلی برای شارژ شدن گوشی به‌همراه نخواهد داشت. 

صفحه‌نمایش برگ برنده سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس 

همواره سامسمونگ در زمینه صفحه‌نمایش عملکرد بسیار درخشانی را از خودش به‌نمایش گذاشته و گلکسی اس 24 پلاس هم از این اتفاق مستثنی نیست. می‌توانیم بگوییم که اصلی‌ترین دلیل برتری این گوشی به نسبت نسل قبلی، صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است. صفحه‌نمایش 6.7 اینچ با رزولوشن 1440 در 3120 پیکسل که توانایی نمایش 513 پیکسل در هر اینچ را دارد و از پنل بسیار باکیفیت Dynamic LTPO AMOLED 2X بهره برده است. 

2.jpg

در همین ابتدا نگاهی به مشخصات در نظر گرفته شده برای این صفحه‌نمایش و سری قبلی داشته باشید، متوجه خواهید شد که در بخش رزولوشن و تراکم پیکسل، سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس از مشخصات قدرتمند‌‌تری بهره برده و همین امر سبب شده تا وضوح تصویر بهتر و تفکیک رنگی بسیار جذاب‌تری را به نسبت نسل قبلی شاهد باشید. اما یکی از تفاوت‌هایی که شاید از دید خیلی‌ها جا مانده بود، پنل در نظر گرفته شده برای این گوشی است. پنل  Dynamic LTPO AMOLED 2X که به نسبت در مقایسه با پنل Dynamic AMOLED 2X سوای عملکرد بهتر، یک تغییر اساسی و بسیار مهمی دارد. پنل صفحه‌نمایش پرچمدار جدید سامسونگ با توجه به بهره بردن از فناوری LTPO، توانایی ارائه نرخ بروزرسانی 1 تا 120 هرتز را بر حسب نحوه استفاده شما دارد. این در حالی است که صفحه‌‌نمایش اس 23 پلاس بازه 44 تا 120 هرتز را در اختیارتان قرار می‌دهد. همین امر سبب شده تا صفحه‌نمایش پرچمدار جدید صرفه انرژی کمتری داشته باشد و در نهایت تاثیر بسیار بالایی در زمان آماده به‌کار باتری به ازای هر بار شارژ صد درصدی دارد. 

tAAiNgdTkMJeXSt9sqcaxb-1200-80.jpg

یکی‌دیگر از تفاوت‌های اصلی در این بخش، مربوط به روشنایی است. جایی که صفحه‌نمایش اس 24 پلاس توانایی ارائه حداکثر روشنایی 2600 نیت (شمع در متر مربع) را دارد و این در حالی است که حداکثر روشنایی 1750 نیت برای سامسونگ گلکسی اس 23 پلاس در نظر گرفته شده بود. همین امر سبب شده تا در شرایط نوری متنوع و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید هم، وضوح تصویر بسیار بهتری را به نسبت نسل قبلی این پرچمدار شاهد باشید. نرخ بروزرسانی 120 هرتز هم به نسبت نسل قبلی تغییر نداشته و عملکرد روان و بدون لگ را در حین اجرای بازی و نرم‌افزار‌های کاربردی روزمره به‌همراه دارد. 

گلکسی اس 24 پلاس با همان دوربین نسل قبل و عملکرد کمی بهتر 

در مورد سنسور‌های دوربین باید بگوییم که روی کاغذ، هیچ تغییر را با نسل قبل شاهد نیستیم. یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل در کنار سنسور 10 مگاپیکسل تله‌فوتو با قابلیت زوم 3 برابری اپتیکال و سنسور 12 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولتراواید در نظر گرفته شده است. با سنسور دوربین اصلی شروع می‌کنیم. سنسوری که همانند نسل قبلی در نور روز به‌خوبی از پس انجام مسئولیت‌های خود بر‌می‌آید. 

1.jpg
دوربین اصلی نور روز 

با توجه به نمونه تصاویر خروجی که شاهد هستیم، باید بگوییم که اصلی‌ترین ویژگی که در این تصاویر نور روز مشاهده کردیم، داینامیک رنج بسیار گسترده بود. رنگ‌ها به‌خوبی از یکدیگر تفکیک شده‌اند و حتی در یک طیف رنگی هم شما تفاوت رنگ را در خروجی تصاویر مشاهده می‌کنید. حتی با کراپ 70 درصدی هم هنوز جزئیات با دقت مناسبی نمایش داده شده‌اند. 

2.jpg
زوم 3 برابری اپتیکال نور روز

سامسونگ کمی امثال سعی کرده تا از رنگ و لعاب دادن اضافی به تصاویر خودداری کند و خروجی تصاویر با آنچه که با چشم مشاهده می‌کنید از نظر رنگ بسیار نزدیک به‌ هم هستند. همانطور که در اشاره کرده بودیم، سنسور تله‌‌فوتو این گوشی توانایی زوم اپتیکال 3 برابری را دارد. همین امر سبب شده تا با توجه به آنچه در خروجی تصاویر مشاهده می‌کنید از جزئیات تصاویر هیچ چیزی کم نشود و در نهایت خروجی تصاویر با کیفیت بسیار بالایی را شاهد هستیم.

3.jpg
دوربین اصلی نور روز

زمانی که تصمیم گرفتیم زاویه دید گسترده‌تری را برای عکاسی انتخاب کنیم، اولین چیزی که توجه ما را در خروجی تصاویر به خودش جلب کرد، تفکیک بسیار درست نور و سایه بود. با نگاهی به تصویر خروجی ثبت شده مشاهده می‌کنید که جزئیات در سایه هم به‌خوبی نمایش داده شده‌اند. رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند و تا میزان کراپ 40 درصد هم جزئیات با دقت مناسبی نمایش داده می‌شوند. برای دوربین فوق‌عریض یا همان اولتراواید هم عملکرد بسیار خوبی را شاهد بودیم. باز هم تفکیک بسیار خوب سایه و روشنایی را شاهد بودیم اما در زمینه جزئیات درست است که جزئیات مناسبی را شاهد هستیم، اما زمانی که کمی روی تصاویر زوم می‌کنیم، با کاهش نمایش جزئیات مواجه بودیم. اما در این بخش هم تفاوت چندانی با نسل قبلی شاهد نبودیم.

4.jpg
دوربین اولتراواید نور روز

با نگاهی به تصویر خروجی پایین که در حالت زوم 1 برابری و 3 برابری ثبت شده، بهترین کیفیت ممکن را از این گوشی برای عکاسی نور روز شاهد بودیم. در حالت زوم 1 برابری همانطور که مشاهده می‌کنید جزئیات با دقت بسیار بالایی نمایش داده شده‌اند. هنوز هم مشکل کاهش نمایش جزئیات زمانی که میزان بالای 40 درصد روی تصاویر زوم می‌کنیم دیده می‌شود اما برای این اتفاق هم راهکار بسیار مناسبی در اختیارمان است. در حالت زوم سه برابری اپتیکال عملکرد بسیار عالی و بدون نقصی را ارائه کرد. جایی که دقت بسیار بالای جزئیات توجه شما را به خودش جلب می‌کند و از طرفی طیف رنگی متنوع با تفکیک بسیار خوب جذابیت تصاویر خروجی ثبت شده را دو چندان کرده است.

 

7.jpg
زوم 1 برابری نور روز دوربین اصلی
8.jpg
زوم 3 برابری اپتیکال دوربین تله‌فوتو

عکاسی در شب تخصص گلکسی اس 24 پلاس 

با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم، باید بگوییم که یکی از نقاط قوت دوربین‌های سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس، در عکاسی نور شب است. با توجه به خروجی تصاویر همانطور که مشاهده می‌کنید، اولین چیزی که توجه ما را به خودش جلب کرد، کنتراست بسیار خوب بود. با نگاهی به آسمان و نمایش بسیار جذاب ابر‌ها، عملکرد قدرتمند این گوشی در عکاسی نور شب به ما ثابت شده. حتی نور‌ها مصنوعی مثل نور چراغ هم که می‌توانند به‌راحتی با پراکندگی نور تاثیر منفی در کیفیت تصاویر خروجی بگذارند، به‌خوبی به حداقل میزان ممکن رسیدند و سامسونگ تصاویر خروجی باکیفیتی را به ما ارائه کرد. 

12.jpg
11.jpg

یکی از چالش‌های سخت در عکاسی برای گوشی‌های هوشمند تفکیک رنگ‌ها در یک طیف است. جایی که رنگ‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند و نزدیک به هم هستند اما شما در تصاویر خروجی تنوع رنگی را شاهد هستید. حال تصور کنید خروجی تصاویر که چنین کیفیتی را در نور شب داشته باشند چقدر کار سختی است. کار سختی که سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس به‌‌خوبی از پس آن بر‌آمده است. همانطور که در تصاویر خروجی ثبت شده در نور شب با حضور نور‌های مصنوعی شاهد هستید، در یک طیف رنگی تفاوت‌های رنگی جذاب توجه شما را به خودش جلب می‌کند. حتی در حالت زوم سه برابری اپتیکال هم جزئیات با دقت بسیار خوب و کاملا قابل قبولی نمایش داده شده‌اند که هر گوشی توانایی ثبت چنین تصویری در نور شب را ندارد. 

9.jpg
10.jpg

در بخش عکاسی پرتره و معمولی در نور شب باید بگوییم که توقع عملکرد بهتری را از این گوشی هوشمند داشتیم. درست است که در نمای کلی عملکرد خوبی دارد، اما در بخش نمایش جزئیات نتوانست عملکردی درحد و اندازه یک گوشی پرچمدار را از خودش به‌نمایش بگذارد. در حالت پرتره اما اگر نمایش جزئیات را فاکتور بگیریم، پس‌زمینه به‌خوبی هرچه‌ تمام‌تر بوکه شده و شاخص تصویر هم با دقت بسیار بالایی از پس‌زمینه بوکه شده جدا شده است. 

13.jpg
14.jpg

عملکرد بی‌نقص دوربین سلفی گلکسی اس 24 پلاس 

یکی از عملکرد‌های بی‌نقص سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس بدون شک در بخش سنسور دوربین سلفی آن بود. با توجه به تست‌‌هایی که انجام دادیم و با نگاهی به تصاویر خروجی ثبت شده، شاهد تصاویر بسیار باکیفیتی بودیم که جزئیات با دقت بسیار بالایی نمایش داده شده‌اند. نه‌ تنها در حالت استاندارد، بلکه در حالت کراپ تصویر تا میزان 80 درصد هم، جزئیات با دقت بسیار بالایی نمایش داده شده‌‌اند. در خروجی تصاویر حالت پرتره هم نمایش جزئیات هیچ چیزی کم نگذاشته و شاخص اصلی پرتره چهره به‌‌خوبی از پس‌زمینه بوکه شده جدا شده است. اما در بخش موی سر کمی تداخل با پس‌زمینه بوکه شده شاهد بودیم که باید بگوییم در مقایسه با عملکرد بسیار خوب سنسور دوربین سلفی، قابل چشم‌ پوشی است. 

5.jpg
6.jpg

پردازنده سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس توقعاتمان را بر‌آورده نکرد 

برخلاف سال پیش که تمامی پرچمداران سامسونگ با پردازنده‌‌های قدرتمند شرکت کوالکام روانه بازار شده بودند، امسال سامسونگ برای مدل پلاس و استاندارد از پردازنده اختصاصی اگزینوس 2400 استفاده کرد. پردازنده‌ای با معماری 4 نانومتری که توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری 3.2 گیگاهرتز را دارد. بهره بردن از 10 هسته برای این پردازنده سبب شده تا در عملکرد چندگانه بسیار خوب ظاهر شود. با توجه به نتایج بنچمارک هم باید خیالتان را راحت کنیم که برای اجرای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت 9 هم با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن، عملکرد بسیار روان و بدون لگ را دارد. اما واقعا در جایگاه یک پرچمدار این گوشی می‌تواند با بهره بردن از چنین پردازنده‌ای عملکرد لایق یک پرچمدار را داشته باشد؟ 

Screenshot_20240130_100801_Cpu Monitor.jpg
Screenshot_20240130_133549_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20240130_111825_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_111734_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_100757_Cpu Monitor.jpg
Screenshot_20240130_100743_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_090724_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_083855_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_095223_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_100212_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_094659_AnTuTu Benchmark.jpg
Screenshot_20240130_100729_AnTuTu Benchmark.jpg

پیش از اینکه به سوال بالا جواب دهیم، باید بگوییم که به هیچ عنوان نمی‌توان سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس را به‌عنوان یک گوشی گیمینگ در نظر بگیریم. سامسونگ همیشه در زمینه خنک کننده عملکرد چندان مناسبی نداشت و این اتفاق برای این پرچمدار هم وجود دارد. با توجه به استرس تست‌هایی که انجام دادیم، در کمال تاسف باید بگوییم که این گوشی نتوانست این تست را به پایان برساند و دمای گوشی از حداکثر میزان استاندارد تعیین شده بالاتر رفت که باز هم نشان از عملکرد ضعیف خنک کننده دارد. اما باز هم باید تاکید کنیم که در اجرای بازی‌‌های سنگین به هیچ مشکلی نخواهید خورد اما اگر مدت طولانی مشغول بازی باشید، گوشی برای کنترل دما، عملکرد پردازنده را تا میزان چشم‌‌گیری کاهش می‌دهد که اصلا برای نام یک پرچمدار جالب نیست. 

عملکرد خوب باتری سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس 

یکی‌دیگر از تغییرات سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس به نسبت نسل قبلی، یعنی اس 23 پلاس، باتری آن بود. پرچمدار جدید به باتری با میزان ظرفیت 4900 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده و این در حالی است که پرچمدار سری قبلی از باتری 4700 میلی‌آمپر‌ساعت بهره برده بود. باتری قدرتمند‌تر زمان آماده به‌کار ‌بهتری خواهد داشت و نباید فراموش کنیم که صفحه‌نمایش پرچمدار جدید به نسبت نسل قبلی همانطور که اشاره کرده بودیم، صرفه انرژی کمتری دارد. با توجه به تجربه کاربری که داشتیم در حالت استفاده روزمره این گوشی به ازای هر بار شارژ صد درصدی زمان آماده به‌کار نزدیک به یک روز کامل را در اختیارمان قرار داد. باید بگوییم که سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس در این زمینه عملکرد شگفت انگیزی نداشت و سامسونگ تلاش کرد تا انتخاب منطقی و قابل قبولی در این بخش برای این پرچمدار داشته باشد و باید بگوییم کاملا موفق بوده. 

4.jpg

نتیجه‌گیری 

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس به نسبت اس 23 پلاس ارزش خرید بیشتری دارد. اما باید در آینده نزدیک به مقایسه این گوشی با سری قبلی خودش و البته پرچمدارا رقیب بپردازیم تا ببینیم در مقایسه با آن‌ها چه عملکردی را از خودش به‌نمایش می‌گذارد. در مجموع با توجه به بررسی که داشتیم، سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس در بخش صفحه‌‌نمایش عملکرد بسیار درخشانی داشته و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که با یکی از قدرتمند‌ترین گوشی‌‌های هوشمند جهان در این زمینه رو‌به‌رو هستید. در بخش دوربین هم چندان شگف‌زده نشدیم، مگر در زمینه عکاسی نور شب و عملکرد بسیار خوب زوم سه برابری اپتیکال در تفکیک بالا رنگ و نمایش بسیار دقیق جزئیات. در زمینه پردازنده اما می‌توانیم حتی بگوییم به نسبت نسل قبلی پیشرفتی را شاهد نبودیم و باز هم مشکل خنک کننده گریبان سامسونگ را گرفته است. باید منتظر باشیم و ببینیم.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)