Nokia E66

از زمانیکه تلفن همراه به ابزاری ضروری در تجارت و دادو ستد مبدل شده است، مدتها می گذرد و شمار بسیار زیادی ازگوشیها، صرفاً برای این منظور طراحی می گردند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۴
                                  

 

مروری بر گوشی  Nokia E66

 

از زمانیکه تلفن همراه به ابزاری ضروری در تجارت و دادو ستد مبدل شده است، مدتها می گذرد و شمار بسیار زیادی ازگوشیها، صرفاً برای این منظور طراحی می گردند (حتی بدون در نظر گرفتن نسخه­های فاقد دوربین در برخی از گوشی­ها). پس از بررسی نوکیا E71، قصد داریم به  بررسی دستگاه فوق العاده جذاب دیگری از سری E، بپردازیم با نام Nokia E66:

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

ویژگی های اصلی:

 

·         پشتیبانی از چهارباند GSM

·         پشتیبانی از3G  و  HSDPA  با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه

·         نمایشگر 2.4 اینچی دارای 16 میلیون رنگ- با رزولوشن QVGA

·         کلیدهای میانبر با کاربرد تجاری

·         سیستم عامل Symbian 9.2 S60 UI  ، دارای FP1(مجهز به برخی از بخشهای جذاب FP2)

·         سنسور حرکتی برای چرخش خودکار صفحه نمایش

·         دارای پردازنده ARM11 369 مگاهرتزی و 128 مگابایت SD Ram

·         Wi-Fi

·         گیرنده GPS داخلی، A-GPS

·         دوربین3 مگاپیکسلی، دارای فوکوس اتوماتیک و فلاش LED

·         110 مگابایت حافظه داخلی، گسترش microSD بر روی یک کارت 2 گیگا بایتی

·         صفحه کلید راحت و با کاربرد آسان

·         بدنه  جمع و جور(فقط 62.6cc)

·         روکش استیل ضد زنگ

·         جک صوتی 2.5mm استاندارد

·         بلوتوث نسخه 2.0 ، دارای A2DP

·         درگاهMicro USB

·         رادیوی FM

·         درگاه اینفرارد

·         باتری با طول عمر نسبتاً زیاد

·         بسته بندی کامل و مناسب

·         نقشه های نوکیا با Licenseدوره ای رایگان و سه ماهه

 

معایب اصلی:

 

·         کارایی متوسط دوربین

·         ضبط ویدئویی QVGA با سرعت 15 فریم بر ثانیه

·         عدم ثبت موقعیت جغرافیایی توسط دوربین

·         کلید روشن/ خاموش ساختار نامناسبی دارد

·         نداشتن قابلیت ویرایش office

·         قابلیت RDS در رادیو وجود ندارد

 

بدیهی است که، دراینجا با قسمتهایی از تلفن همراه سرو کار داریم که در درجه اول، نوعی ابزار به شمار می آیند.  Nokia E66 ، در مقایسه با هم­تای خود- E71 – فاقد صفحه کلید QWERTY است، اما باز هم مزایای تجاری بسیاری دارد.  ظاهر عالی و قابلیت های فوق العاده خوب آن نیز، از مزایای این محصول به شمار می آیند. افرادی که در مکانهایی باممنوعیت استفاده از دوربین کار میکنند،، احتمالا تنها کسانی هستند که از این گوشی تجاری کشویی  استقبال نخواهند کرد.

image
 
image

اگر برای پیدا کردن جایگزینی ارزشمند برای  Nokia E66 بازار را جستجو کنیم، تقریبا بلافاصله Samsung i550w ، بر می خوریم. این گوشی تقریبا تمام ویژگیهای Nokia E66  را داراست، با این تفاوت که صفحه نمایش آن بزرگتر و قیمت آن کمتر است. اما اینها باعث آسانتر شدن انتخاب شما نمی شود، Nokia E66  از کیفیت ساخت بهتری برخوردار بوده و بسیار جذاب تر است.

image

به نظر می رسد Samsung L870 تحت سیستم عامل سیمبین ، با بدنه ای ساخته شده از استیل برق انداخته شبیه E66 است، هرچند از لحاظ ویژگیها، در سطح پایین تری قرار دارد.

درنهایت، Nokia E66 ، به دلیل نداشتن صفحه کلید QWERTY، از سوی سری N نوکیا نیز تحت فشار است. گوشی های سری N، بواسطه دارا بودن Feature Pack 2، می توانند تقریباً کلیه برنامه های کاربردی حرفه ای موجود در E66 را پشتیبانی کرده و در نوع خود، ابزارهای حرفه ای قدرتمندی به شمار آیند.

در ادامه به شرح خصوصیات این محصول خواهیم پرداخت.

 
مجموعه ای ورای تصور ما

 

جعبه کامل Nokia E66، چیزی بیش از حد تصور ماست. شارژر آن سریعترین و کوچکترین شارژرموجود است. این محصول آنقدر ظریف است، که به راحتی می توانید آن را در جیب حمل کنید.

image
 
image

باتری آن نسبتا خوب است. این محصول یک کارت حافظه micro SD  2 گیگابایتی نیز دارد، بنابراین به خوبی می توانید کارهای دلخواه خود را انجام دهید(مگر اینکه جزو معدود افرادی باشید که فضای بیشتری را برای ذخیره داده ها در تلفن همراهشان نیاز دارند). در جعبه این محصول، یک کیفو بند چرمی و همچنین یک سی دی حاوی نرم افزار  هماهنگ سازی و انطباق با کامپیوتر، موجود است. هندزفری آن بسیار شبیه به هندزفری E71 بوده و نمیتوان کنترل از راه دورآن را برای هندزفری­های غیر از خودآن مورد استفاده قرار داد(فاقد جک صوتی استاندارد میباشد).

    
ساختار ظاهری

 

ابعاداین گوشی 13.6×49.5×107.5 میلیمتر می­باشد. بنابراین به راحتی در جیب جای میگیرد. اگر منصفانه نگاه کنیم ، وزن 121گرمی آن چندان خوشایند نیست، اما روکش عالی آن این مسئله را جبران میکند.E66 باریکترین گوشی کشویی است که در حال حاضر در بازار موجود است.و این امر ممکن است برای شمار بسیار زیادی از خریداران کفایت کند.

 
طرح و ساختار

 

آنچه برای اغلب مردم، در ارتباط با گوشی های تجاری مطرح می باشد، طرح ناموفق آنها، و وجود کلیدهای فراوانی است که زیباهم  به نظر نمی رسند . Nokia E65 این قانون را شکست و خوشحالیم که بلافاصله پس از آن،اکنون شاهد حضورE66 هستیم. قاب رویی قسمت کشویی و درب باتری از جنس فلزی میباشند.

 بلندگوی این گوشی، در قسمت بالایی پانل جلویی قرار گرفته، و در کنار آن سنسور نوری و دوربین مخصوص مکالمه تصویری می باشد. در قسمت پایین، نمایشگر 2.4 اینچی و در زیر آن کلید های چهار جهته و دکمه های کنترل اصلی این گوشی قرار گرفته اند. تمامی این دکمه ها به اندازه کافی بزرگ و محکم هستند، مخصوصا دو کلید انتخاب و کلید های call  و end. سایر دکمه های کنترل، عبارتند از : کلیدهای به اصطلاحone-touch ، کلید back ، وکلید های چهارجهته همراه با یک کلید تایید کننده در مرکز آنها - که بزرگ بوده و استفاده از آن آسان است. 

image
 
image
 

image

نکته جالب این است که تا زمانیکه این کلید ها روشن نشوند حروف موجود بر روی آنها مشاهده نخواهد شد. زمانیکه نورپیش زمینه خاموش است، این قابلیت به گوشی ظاهری شیک و تا حدودی عجیب می دهد. آخرین عنصر موجود بر روی پانل جلویی، بلندگو است، که روی چانه ، ودقیقا همان جایی که قسمت کشویی می نشیند، قرار دارد.

در سمت چپ این گوشی، یک جک صوتی 2.5 میلیمتری استاندارد، ورودی micro USB ویک پورت Infrared  وجود دارد. ورودی micro USB ، با سرپوشی پلاستیکی محافظت میشود. اما جک صوتی از چنین محافظی برخوردار نیست. محل اتصال شارژر و حلقه بند، زیر این گوشی قرار دارند و مطلب خاصی در مورد آنها وجود ندارد.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کلید های سمت راست گوشی عبارتند از: دو کلید کنترل صدا ، کلید فرمانهای صوتی و دکمه مخصوص فعالسازی دوربین. اندازه  و قابلیت لمس همه این کلیدها مناسب بوده و بیش از حد ازآن راضی خواهیم بود.تنها موردی دراین قسمت، که ممکن است از آن راضی نباشیم، این است که با زدن دکمه مخصوص دوربین، عملکرد آن به طور خودکار آغاز نمی شود، بنابراین باید آن را ازطریق منو به کار انداخت. در قسمت بالای این گوشی با موردی ناخوشایند و تعجب آور رو برو می شویم- که البته دور از انتظار هم نبوده است. منظور دکمه خاموش-روشن قرمز و کاملا بد ترکیبی است، که قبلاً شبیه همین دکمه در نوکیا E71  استفاده شده بود. مسئله نا امید کننده دیگر درباره این دکمه این است که هنگام بالا بودن قسمت کشویی ، دستیابی به آن مشکل است. بنابراین برای خاموش و روشن کردن گوشی یا تغییر پروفایل جاری باید گوشی را ببندید.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

یکی از موارد مطلوب درباره این گوشی، استیل بودن پانل پشتی آن است. مشکلی که درE71 با آن مواجه بودیم، در اینجا نیز وجود دارد یعنی احتمال باقی ماندن اثر انگشت روی گوشی. پشت گوشی، لنز دوربین 2/3 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک، قرار گرفته که دارای فلاش LED و آیینه ای برای عکاسی از خود می باشد. در حال حاضر فقط میتوانیم بگوییم این گوشی فلاش خوبی ندارد. در قسمتهای بعدی به جزییات بیشتر درمورد طرز کار با دوربین خواهیم پرداخت. خروجی صدای این گوشی بر روی پانل پشتی و دقیقا پایین وگوشه سمت چپ قرار گرفته است.

image
 

image
 
image

با فشار دادن دو دکمه واقع دردو طرف گوشی، میتوان باتری آن را خارج کرد. زیر روکش، محل قرارگیری کارت micro SD ،و نیز باتری (1000mAh Li-lon Bl-4u) قرار دارند. باتری نوکیا E66 خوب کار می کند، با این حال به اندازه باتری E71(‏1500mAh) کارایی ندارد. شارژ این باتری، باوجود 7.5 ساعت زمان مکالمه و264 ساعت زمان استند بای، و با وجود 2 روز استفاده دایم دوام می آورد. با توجه به قابلیت های این گوشی (GPS،  wi-Fi، نمایشگر 2.4 اینچی و غیره)، این مقدار کافی است.

image
 
image

 

image
 
image

ما نوکیا E66 را برای آزمایش باتری رویGps قرار داده­ایم تا بفهمیم چه حد برای شما کار خواهد کرد.گوشی را در وضعیت ثابت قرار داده، ماهواره های GPS را قفل کرده و نمایشگر را به طور دائم روشن گذاشتیم. گوشی پیوسته 6 ساعت کار کرد، که خیلی خوب است، هرچند به پای 14 ساعت کار مداوم با E71 نمی رسد.

 در صورتیکه تاکنون به نوعی با این گوشی کار نکرده اید- باید گفت کیفیت ساخت این محصول عجیب  است. ظاهر آن عالی است، اگر کلید  خاموش-روشن قرمز و بد ترکیب آن نبود، می توانستیم بگوییم بی نقص است.    

  
نمایشگر فوق العاده عالی

 

این محصول دارای نمایشگر QVGA با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ است که اندازه­ی آن 4/2 اینچ می­باشد. کارایی آن کاملا بیش از حداستاندارد به طور معمول بالاتر از سایر محصولات نوکیا  می باشدو دارای کنتراست و درجه روشنایی(Brightness) است. این ویژگیها به تصویر طراوت داده و تماشای آن را لذت بخش می سازد. سنسور نوری پیرامونی نیز سبب میشودکاربر، در هر شرایط نوری، حداکثر رضایت را داشته باشد. خوانایی این صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید، معمولی است، مهم نیست نور تا چه حد زیاد است، در هر صورت میتوانید محتویات صفحه نمایش را به راحتی بخوانید.

  
بهترین صفحه  کلید موجود

 

صفحه کلید این گوشی، صفحه کلید مورد علاقه ماست. چیدمان پلکانی و جهت دهی لمسی عالی دارد. سطوح بازخوردی آن نیز قابل قبول است.

image
 
image

تنها مشکل فضای  ناکافی برای ردیف اول کلیدهاست، مسئله ممکن است برای کاربرانی با دستهای کشیده مشکل ساز باشد، امابه نظر می رسد در سری جدید E، بیشتر به کاهش سایز توجه شده است، تا اصلاح این مسئله.

در قسمت های گذشته در مورد کلیدهای کنترلی اصلی بر روی صفحه کشویی – که یک ویژگی خوب به شمار میآیند- صحبت کردیم. نور پشت زمینه صفحه کلید نیز قوی بوده ودر تاریکی، کار با E66 را لذت بخش می سازد.

 
مکالمه تلفنی

 

درحین تماس، صدا کاملا واضح و فاقد  هرگونه تداخل است. ویژگی شماره گیری هوشمند این محصول فوق العاده عالی بوده و به شما کمک میکند در حالت استندبای بودن صفحه نمایش، مستقیما و به سرعت شماره  تماس مورد نظر خود را پیدا کنید. فقط باید ارقامی را تایپ کرده و کلیه شماره تماسها را همراه با نام(کوچک یا نام خانوادگی) و به همراه حروف مشابه آنها ، مشاهده کنید.

این محصول دارای ویژگی پیشرفته مدیریت تماسها، جهت فیلتر سازی تماسهای دریافتی، است. میتوانید تنظیمات گوناگونی را انتخاب کنید- مثلا صرفا تماسهای موجود در فهرست تماسهایتان را قبول کنید، یا  تماسهای از سوی شماره های غیر شخصی یا از سوی همه. علاوه براین میتوانید پروفایل های با زنگ مشخص را نصب کنید که بتوان آنها راطوری زمان بندی کرد که در یک مدت زمان خاص(ساعت یا روز)  فعال گردند. همچنین میتوان رفتار گوشی را به هنگام رد یک تماس تنظیم کرد: از قبیل صدای زنگ اشغال، رد تماس از طریق sms یا ... .

این محصول تماسهای VoIP را نیز پشتیبانی میکند، بدین منظورفقط باید جزییات اشتراک خود را وارد کنید.با انجام آزمایش تلفن آیفون دار روی این گوشی، متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که این گوشی ها، بی صدا ترین گوشی هایی هستند که تاکنون با آنها روبرو شده ایم. یعنی با وجود E66، احتمال از دست دادن یک تماس درمحیطی پر سرو صدا زیاد است.

 
  
  

 

محصولی با S60 UI   سیمبین، Feature Pack 1 ( و تا حدودی FP2 )

 

 نوکیا E66 ، از منوی کاربر  Series 60ویرایش سوم برخوردار است، و از این نظر دنباله روی سیستم عامل  Symbian 9.2   به شمار می آید. همانند E71، دارای Feature Pack 1 از پیش نصب شده است، اما علاوه بر این از  قابلیت توسعه های نرم افزاری  و سخت افزاری و به روز رسانی های  Feature Pack 2 نیز بهره میگیرد. این محصول تنها بوسیله یک پردازندهCPU  369 مگاهرتزی تغذیه شده و دارای 128 مگابایت حافظه است. این ها از دید سیمبین ، ویژگیهای خوبی به شمار می آیندکه امکان حرکت سریع و بدون دردسر یا هرگونه تاخیری را فراهم می سازند. حتی متحرک سازی ها و نتایج حاصل از تغغیرات جدید در منو نیز مشکل ساز نخواهد بود. احتمال هشدارهای مبنی بر پر بودن حافظه ، بسیار کم است و تاحدودی باید سعی کنید حافظه RAM آن را خالی کنید.

image
 
image

این محصول دارای سنسور حرکتی است که چرخش منوی کاربری را امکانپذیر می سازد. در حقیقت این تنها مزیت نوکیا E66 نسبت به E71 است وجستجوی آسان موضوعات و مضامین چند رسانه ای در صفحه نمایش آن، احتمالا امتیاز دیگر این محصول به شمار می آید.

image
 
image

نوکیا این بار درس خود را خوب فرا گرفته وبه هنگام تغییر جهت صفحه نمایش، تصویر متحرک را به قابلیت های خود افزوده است.منوی اصلی این گوشی دو حالت نمایش دارد: حالت اول ، وضعیت شبکه ای 3×4 از آیکن هاست و حالت دوم، وضعیت فهرست است. با وجود این در این گوشی، برخلاف سایر گوشی های نوکیاامکان انتخاب آیکن­های متحرک را نخواهید داشت. دست کم میتوانید اندازه خط را به دلخواه خود تنظیم کنید.

image
 
image

دایره ای که روبروی آیکن یک برنامه کاربردی در حال اجرا، وجود دارد، یکی از شیوه های معروف و رایج سیمبین است که به کاربر یادآوری می کند از برنامه های ناخواسته ای که درحال اجرا هستند، خارج شود.

ویژگی وضعیت  Active Standby نیز در این گوشی موجود است. این ویژگی، شیوه­ای است خوب و مناسب برای آوردن کلیه میانبرهای برنامه های کاربردی دلخواه به منوی اصلی گوشی. برای دسترسی سریع به وب سایت مورد نظر خود، می‏توانید میانبرهایی را تعیین  کنید. بعلاوه میتوان هر یک از کلید ها را برای دسترسی به یک ویژگی مورد نظر تنظیم کرد(در واقع  در ازای هر دو ویژگی، یک کلید)

عملکرد  دو کلید انتخاب را نیز میتوان تغییر داد. اگر حالت Active Standby فعال نباشد، میتوانید میانبرهایی  را برای D-pad(یعنی همان کلید های چهارجهته) تعیین کنید.

این محصول دارای قفل کلید خودکار است. این قابلیت بسته به وقفه زمانی تعیین شده توسط کاربر، فعال میشود که حدود زمانی آن از 5 دقیقه تا یک ساعت متغیر است.کاربر در صورت تمایل میتواند این قسمت را غیر فعال سازد. حتی گزینه ای نیز برای قفل از راه دور وجود دارد، و در صورت ربوده شدن گوشیتان، دسترسی به اطلاعات شخصی شمارا غیرممکن می سازد.

ویژگی جدید دیگردر این محصول، این امکان را فراهم می آورد تا بین ساختارهای مختلف گوشی ارتباط برقرار کنید. جهت افزایش کارایی، هر یک از این ویژگی ها را، میتوان با تم و برنامه های موجود در منوی اصلی مخصوص خودشان سفارشی ساخت. بنابراین می توانید یک پروفایل آزاد و یک پروفایل حرفه ای داشته باشید و با یک کلیک بر روی صفحه اصلی ، بین آنها حرکت کنید.

image
 
image

 

image
 
image

حافظه داخلی این گوشی 120 مگابایت می باشد، که مسلما خوب است.ودارای کارت حافظه micro SD 2 گیگابایتی نیز می باشد، اما گوشی کارت های با ظرفیت بالاتر را نیز پشتیبانی میکند.

آزمایشها نشان داده ،در این گوشی حتی از یک کارت 8 گیگابایتی microSD، که بیشترین حافظه موجود در بازار است،  نیزمیتوان استفاده کرد. دستیابی به برنامه ها یا سایر فایلها در کارت حافظه این محصول بسیار سریع بوده و احتمالاً  در سرعت این کارت با سرعت دستیابی در حافظه داخلی گوشی، تفاوتی احساس نخواهید کرد.

این محصول مانند سایر گوشی های سیمبین، دارای سیستم تشخیص صدای داخلی است. از طریق کلید اختصاصی کنار گوشی میتوانید به این قابلیت دسترسی یابید که بسیار خوب عمل کرده، در عین حال به بلندگو نیازی ندارد و درصد بسیار زیادی از فرمانهای کاربر را شناسایی می کند.

image

بعلاوه این گوشی ، دارای سیستم داخلی خواندن پیام است. به محض اینکه در حالت استندبای ، کلید انتخاب سمت راست را فشرده و نگهدارید، این سیستم فعال شده و به طور خودکار شروع به خواندن کلیه پیام های شما از جمله sms و email می کند.

 
سفارشی سازی

 

این گوشی دارای 4 تم از پیش نصب شده می باشد. بقیه تم ها بستگی به ابتکار کاربر دارد و شما میتوانید هرچقدر مایلید تم دانلود کنید.

  
  
 دفترچه تلفن

 

در دفترچه تلفن این گوشی، تغییری بوجود نیامده و فوق العاده عالی است و دارای فضای ذخیره سازی نامحدود تماسها و غیره میباشد و برای این کار از حافظه داخلی گوشی بهره میگیرد. شماره تماسهای موجود بر روی سیم کارت یا داخل تلفن و یا هردو ، بسته به اولویت های شما در آن واحد نمایش داده میشوند. شماره ها را می توان براساس نام  یا نام خانوادگی مرتب کرده و با تایپ به صورت قدم به قدم جستجو کرد.

image
 

image
 
image

برای ویرایش یک شماره تماس، پیش فرض های بسیار گوناگونی را در اختیار خواهید داشت ومیتوانید هر یک از آنها را هرچند بار مایلید، تکرار کنید. در صورت تمایل میتوانید Field  جدید ایجاد کنید. زنگها و تصاویر ویدئویی شخصی را نیز میتوانید تنظیم کنید.در صورت تمایل میتوانید تماسها را گروه بندی کرده و به هر گروه زنگ ویژه ای را اختصاص دهید.

image
 

image
 
image

هرچند قابلیت Call log، دقیقا بخشی از دفترچه تلفن نیست، اما جزء عناصر سیمبین به شمار می آید، و میتواندبیش از 20 سابقه تماس را درهر برگ برای تماسهای خروجی، دریافتی و تماسهای از دست رفته ثبت کند. تمام این کارها را میتوان با فشردن کلید Call در حالت استندبای انجام داد.

اگر از طریق منوی اصلی به قابلیت Log دسترسی یابید، فهرستی کامل از سوابق ارتباطات با شبکه خود طی 30 روز گذشته را مشاهده خواهید کرد.این موارد شامل پیام ها تماسها و انتقال داده هاست. حتی می توانید موارد ثبت شده را ( بر اساس شماره یا نوع آن ها) فیلتر کنید، و در صورتیکه دنبال یک تماس خاص میگردید، این ویژگی به شما کمک خواهد کرد.

  
سیستم پیام رسانی فوق العاده عالی

 

E66 دستگاهی است از سری E و دارای صفحه کلیدی با کاربرد آسان. این محصول دارای 4 ویرایشگر متن  On-boardاست که عبارتند از : SMS، MMS، audio و email. ویرایشگر SMS، در چندین ورژن اخیرSymbian S60  کاربردی شایع داشته است. دارای شمارشگر کاراکتربا محدودیت 160 کاراکتر می باشد.همچنین دارای یک نشانه گر درون پرانتز است که تعداد بخشهای جداگانه ای که یک پیام برای ارسال، به آن ها تقسیم می شود را نشان می دهد.

image
 
image

میتوان گزارش ارسال را فعال کرد.به محض رسیدن پیام به آدرس مورد نظر،گزارشها روی صفحه نمایان شده ، سپس در یک پوشه جداگانه در منوی فرعی سیستم پیام رسانی گوشی ذخیره  می گردند. اگر بدون ارسال پیام، قصد خروج از ویرایشگر را داشته باشید، ویرایشگر پیام را در پوشه Drafts ذخیره کرده یا آن را دور می اندازد.

ویرایشگر MMS ،  منویی دقیقا مانند آنچه قبلا توصیف کردیم ، را داراست.  و تنها تفاوت آن افزوده شدن Subject  line  می باشد.

image

پیام صوتی، در صورتی که از لحاظ فنی نوعی MMS باشد، ویرایشگر خاص خود و منویی با کاربرد ساده و آسان دارد. می تواند پیام را فورا ضبط کند یا از یک کلیپ صوتی از پیش ضبط شده استفاده کند.

image

رویداد مهم Nokia 66 قسمت ایمیل آن بوده و دامنه وسیعی از سیستم های استاندارد شخصی و سازمانی مرتبط با ایمیل ، مانند Microsoft، Exchange، Gmail، Yahoo Mail، Hotmail، Nokia Intellisync Wireless Email Solution، و همچنین System Seven  و Visto Mobile  را پشتیبانی می کند.

در هر صورت، نوکیا سیستم راه اندازی ایمیل فوق العاده آسانی را به این محصول اضافه کرده است.اگر از سرویس عمومی ایمیل استفاده می کنید( میان بیش از 1000سرویس دهنده  پشتیبانی شده )، تنها کاری که  باید انجام دهید این است که آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد کرده و ازسرویس ایمیل فعال خود لذت ببرید.

Nokia E66 امکان دانلود کلیه تنظیمات مربوطه را برای شما فراهم می آورد.

مشتری می تواندکل پیام و یا صرفا عناوین را دانلود کند و در یک فاصله زمانی تعیین شده،  ایمیل خود را بطور  خودکار چک کند.این محصول همچنین دارای سیستم پستیبان attachments، signatures، و اساسا هرچه می توانید تصور کنید را داراست. همچنین دارای سیستم پشتیبان ایمیل  بر روی برد است، بنابراین در این قسمت هیچ نقصی در E66 نمی بینیم.

در کل نوکیا E66 ابزار نوشتاری فوق العاده عالی است دارای تکنولوزی ایمنی بسیار خوب و پوشش نرم افزاری مناسب و این ها اساسا مهمترین مواردی است به آن نیاز خواهید داشت. البته نمیتواند با سیستم صفحه کلید QWERTY موجود در  E71، رقابت کند( فقط E90و دستگاه هایی با اندازه مشابه میتوانند با آن رقابت کنند)، و هرگز چنین قصدی را نداشته است.

 
موزیک پلیر بسیار خوب

 

مسلماً کسی از یک گوشی تجاری مانند Nokia E66، انتظار ندارد که ویژگی های کاملا فانتزی و موسیقی را داشته باشد. اماسیستم پخش موسیقی این گوشی به خوبی سیستم پخش موسیقی در گوشی های سری N بوده و گل سر سبدابزارهای چند رسانه ای لقب گرفته است. نوکیا برای موزیک پلیر Symbian S60 هزینه زیادی صرف نکرده است، با وجود این، این امتیاز را برای این محصول تعیین کرده ا ست.

این محصول فرمت های صوتی بسیاری را پشتیبانی می کند از جمله MP3، AAC، eAAC+ و WMA. فهرست های پخش M3U را نیز به طور  یکدست اداره کرده و فایل های انتقال یافته نیز،  باانتخاب گزینه refresh، به راحتی به music library  افزوده می شوند.

image
 
image

بعلاوه به محض اتمام انتقال USB، گوشی خود بخود  شروع به بررسی تراک های موسیقی جدید کرده و اگر مجاز بداند، تراکهای جدید را به music library، اضافه می کند. فیلتر سازی تراکها بر اساس نام خواننده، آلبوم و نوع و آهنگساز، به صورت خودکار صورت میگیرد . جستجوی تراک ها از طریق تایپ قدم به قدم، امکانپذیر است. این امر زمانی میتواند مفید واقع شود که کلکسیونی عظیم از موسیقی را به E66 خود آپلود کرده باشید.

image
 
image

 این سیستم پخش، دارای 5 تنظیم پیش فرض برای اکولایزر و استریویی است که افکت ها را گسترش می دهد.در صورت عمل نکردن تنظیمات اولیه، میتوانید پیش فرضهای اکولایزر جدیدی را ایجاد کنید.

image
 
image

این محصول همچنین دارای پشتیبان A2DP Bluetooth profile است که امکان گوش دادن به موسیقی را از طریق یک هدفون استریوی  بلوتوث ، فراهم می آورد.

 
کیفیت صدا

 

اگرچه موسیقی، در اولویت قرار ندارد، اما نوکیا E66، نسبت به این مقوله عکس العمل خوبی نشان داده است.با وجود این ادامه مطالعات ما در زمینه آزمایش کیفیت صدا، چندان موثر نبوده است. مورد نگران کننده ای در این زمینه وجود ندارد اما هنوز بیشتر این موارد در زیر حد وسط  قرار دارند. با در نظر گرفتن هدف تجاری این محصول و این حقیقت که از پیش شاهد اقدامات بدتری در این زمینه از سوی نوکیا بوده ایم، می توانیم کیفیت صدای E66 را قابل قبول بخوانیم. در ذیل میتوانید نتایج را مشاهده کنید:

 

image

 سیستم پخش ویدئویی

 

این گوشی دارای سیستم پخش ویدئویی(video player)برای پخش کلیپ های ویدئویی است.این سیستم در دو حالت Portrait  و landscape عمل می کند و نمایش به صورت تمام صفحه(fullscreen) در آن امکانپذیر است.اندازه صفحه نمایش آن و امکان تماشای تصاویر ویدئویی به صورت fullscreen این گوشی را به محصولی جذاب و لذت بخش مبدل می سازد. عملکردهای مربوط به کلید های انتخاب ، مخفی بوده و بنابراین بر روی تصویر ظاهر نمی شود و کیفیت تصویر نیز به اندازه کافی خوب است. این سیستم نیز  جزء ویژگی های خوب  Nokia E66 به شمار می آید.

  
رادیوی FM

 

E66 دارای رادیوی FM نیز می باشد که قابلیت های چند رسانه ای آن را قابل تحسین می سازد. این سیستم فاقد RDS بوده  اما رادیوی بصری آن که منحصرا متعلق به کمپانی نوکیاست تا حدودی این مسئله را جبران می کند. در صورت امکان  می تواند کلیه ایستگاه های محلی را دانلود و آنها را به همراه نامشان در گوشی ذخیره کند. جنبه منفی این سیستم این است که قابلیت استفاده از Wi-Fi را ندارد و تنها می تواند از سیستم انتقال داده های شبکه ای استفاده کند.

 
گالری تصاویر

 

گالری تصاویر در این محصول سودمند بوده و بسیار مناسب است و بوسیله آن میتوانیدبر روی عکسهایتان تقریبا  هر گونه تغییری را اعمال کنید. این گالری نسبت به گالری موجود در سریN  کمتر چشمگیر بوده (یا به عبارتی اصلا چشمگیر نیست) اما این مسئله چندان مشکل ساز نیست.

به راحتی می توانید تصاویر را جستجو کرده و تا 8 برابر آنها را بزرگ کنید. هنگام جستجوی عکسها، از هر دو حالت Portrate و landscape استفاده کرد. به علاوه ابزارهای جستجو و بزرگنمایی این گوشی عملکرد سریعی داشته و حتی  کار با فایلهای با حجم زیاد نیز تاخیری د عملکرد آنها ایجاد نمی کند. این قابلیت را در برخی گوشی های دیگر نوکیا حتی به شکل بهتری مشاهده کرده ایم. اما E66 گوشی است تجاری واز سرعت آن بیش از حد رضایت داریم. با وجود این ، قابلیت slide show  زیبای این گوشی، به همراه تنظیمات قابل سفارشی سازی، از قبیل اجرای یک تراک از پیش تعریف شده از  Library شما، بواسطه امکان جستجوی صرفا دستی، چنگی به دل نمی زند. مدیریت فایل این گالری بسیار آسان است،در عین حال با وجود سیستم مدیریت فایل State- of- the –art در سیمبین، احتمالا به آن نیازی نخواهید داشت.

  
 
 
دوربین 3.2 مگاپیکسلی نه چندان دلچسب

دوربین این محصول، تنها نقطه ضعف آن به شمارمی آید. تفکیک پذیری 3.2 مگاپیکسلی، فلاش LED، و آینه­ای برای  عکسبرداری از خود موجود در این محصول ممکن است خوشایندو جذاب باشد اما سریع کارکردن با آنها تاثیر این موارد را از بین می برد.

image
 
image
 

image
 
image

نداشتن محافظ لنز، اولین مشکلی است که در این دوربین به چشم می خورد. بدین معنی که اگر دائما از محافظ چرمی( یا هر محافظ دیگری) استفاده نکنید، احتمال خش افتادن برروی دوربین زیاد خواهد بود. این گوشی دارای دکمه اختصاصی دوربین است که استفاده از گیرنده دارای فوکوس اتوماتیک عکس خودکار را نسبت به E71 بسیار آسان میسازد.

در حقیقت این کلیدو منوی کاربری دوربین ، بهترین بخش از قابلیتهای تصویری E66 محسوب میشود. منوی این دوربین دقیقا مشابه منوی موجود در تلفن های دوربین دار نوکیا بوده و تنظیماتی فوق العاده extensive را داراست.از قسمت تعادل دستی و سفیدی رنگ و حساست ISO گرفته، تا تعدیل نوردهی، خط شبکه، تنظیمات روشنایی و کنتراست تصویر، و همچنین افکت های مختلف دیگر. متاسفانه با وجود GPS داخلی، این دوربین، امکان ثبت موقعیت جغرافیایی در عکسهای گرفته شده  موجود نیست. وضعیت Sequenceو timer خودکار این دوربین جدید نیست. فلاش این دوربین را می توان در چهار وضعیت تنظیم کرد: خودکار، همیشه روشن، کاهش قرمزی چشم، و همیشه خاموش. نوار ابزار کوچک مخصوص فونت، نمایش داده می شودتا نشان دهد گوشی در هر لحظه در حال کار است. در عین حال، کیفیت تصویر  زیر حد متوسط است. تصاویر فاقد جزئیات می­باشد. دقت رنگها نیز پایین بوده و کنتراست آن نیز از کنتراست بهترین دوربین های تجاری پایین تراست. حتی در موقعیت های با نور بسیار خوب، به زحمت می توان تصاویری مطلوب گرفت. به سختی میتوان گفت کیفیت تصویرتا حدودی خوب است.سیستم ضبط ویدئویی نیز از دیگر موارد ناامید کننده در دوربین گوشی E66 است، هر چند ویدئوی آن بیش از QVGA و بالغ بر 15 فریم درثانیه است. به طورکلی دوربین این محصول یکی از ویژگیهایی است که از آن نمی توان توقع زیادی داشت. فقط  دکمه شاتر آن از E71  بهتر است.

 
اتصالات در سری E

 

این گوشی از لحاظ اتصالات کامل بوده و دارای اینفرارد قدیمی، بلوتوث نسخه  2.0، USB وWi-Fi می باشد. به منظور انتقال داده های شبکه ای به سریعترین شیوه ممکن، از 3G دارای پشتیبانی HSDPA بهره می گیرد. همچنین بر روی گوشی کارت قابل تعویض وجود دارد که گاهی اوقات سریعترین راه انتقال داده ها محسوب میشود.

مرورگر وب

 

مرورگر اینترنت، یکی از بهترین برنامه های کاربردی گوشی های دارای سیستم عامل سیمبین به شمار می آید. درE66، این برنامه  دارای صفحه برگردانی عالی و گزینه های قابل سفارشی سازی متعددی است. همچنین دارای فونت قابل تنظیم ، قابلیت زوم و پوشش متن  می باشد. نشانگر ماوس مجازی آن از مزایای دیگر این مرورگر محسوب می شود. به منظور کمک به هدایت سایت های بزرگ که نیاز به حرکت زیادی دارند، میتوان از یک نقشه کوچک استفاده کرد. این مرورگر دارای قابلیت نمایشLandscape و تمام صفحه نیز می باشد. هرچند این مرورگر یکی از بهترین برنامه های نیازمند حافظهRAM  است ، اما در E66 کاملا بعید است که بتوانید از شر حافظهRAM  خلاص شوید، حتی اگر صفحه های وب بسیار سنگینی را بارگذاری کرده اید و در پس زمینه برنامه های در حال اجرای کمی داشته باشید. E66 همچنین دارای پشتیبانی داخلی و کامل Java  وFlash  است. بنابراین عملا  هیچ موضوع آن لاینی وجود ندارد که E66 نتواند از پس آن بر بیاید.

 
سازمان دهنده:

 

مدیریت زمان یکی از مهمترین مزایای گوشی های تجاری تلفن همراه است.به همین دلیل دراین موردانتظار  بهترین ها را از E66 داریم و خوشبختانه E66 به خوبی از پس این مسئله برآمده است. این محصول دارای برنامه های کاربردی بسیار خوبی است که استفاده از تمامی آنها برای کاربر آسان و سودمند است.E66 مانند E71، دارای تقویمی متفاوت از سایر گوشی های تحت سیمبین است. نحوه نمایش ماه در تاریخ  این تقویم، امکان  نمایش امور مربوط به یک روز خاص بر روی صفحه نمایش بوجود می آورد. سه نوع وضعیت نمایش دیگر  عبارتند از: To do، هفتگی و روزانه. 4 نوع رویداد  پیش  فرض نیز وجود دارد : جلسه، یادداشت ها، سالگرد و To do هر کدام از اینها فیلدهای خاص خود را داشته  و برای برخی از آنها می توان Alarm    را در زمان جاری فعال کرد.در زمان مقرر رویدادها را به شما یادآوری می کند.

موبایل آفیس این گوشی مأیوس کننده است فایلهای word، excel و powerpoint را اجرا می کند اما برخلاف  E71، قابلیت ویرایش خارج از برنامه را ندارد. این چیزی است که از یک گوشی تجاری انتظار می رود. علاوه براین دارای آپدیت ها و آپگرید های Quickoffice است  که هزینه بر بوده اما ضروری نیستند و اغلب کاربران بدون آن ها هم می توانند  به خوبی کار کنند. نرم افزار pdf  Reader هم از پیش بر روی این گوشی نصب شده است. یک برنامه مدیریت فایلهای Zip نیز وجود دارد که استخراج فایلهای بایگانی شده را به طور مستقیم از گوشی شما امکانپذیر می سازد.سایر برنامه ها ی کاربردی سازمان دهنده و مدیریت زمان  در این محصول عبارتند از : یک مبدل واحد پول بسیار عالی، ماشین حساب، ضبط صدا و برنامه  Notes. با نحوه عملکرد و استفاده از این برنامه ها آشنایی داریم بنابراین به بررسی بیشترآنها نخواهیم پرداخت.  E66 دارای برنامه Active Notes  هم هست که امکان افزودن فایلهای  مالتی مدیا به یادداشت های شما را فراهم می سازد. برنامه ساعت زنگدار E66 بسیار خوب است و تنظیم تعداد نامحدود زنگ های هشدار دهنده را ( هر یک با نام ، زمان خاموشی و Trigger days ) امکانپذیر می سازد.

E66 دارای یک فرهنگ لغت با پایگاه داده نسبتا غنی است . زبان پیش فرض این لغت نامه انگلیسی است و میتوان  زبان های گوناگون دیگر را به طور رایگان از مرکز دانلود نوکیا ، دانلود کرد.

 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
  
سیستم جهت یابی ماهواره ای GPS

 

یکی از ویژگی های نوکیا E66 گیرنده GPS داخلی آن است.این GPS از نظر حساسیت  بهترین GPS  موجود در بازار نیست اما در صورتی که عجله ای برای رسیدن به محل مورد نظر نداشته با شید، برایتان مناسب خواهد بود. حدس می زنیم گیرنده آن دقیقا همان گیرنده ای باشد که در E71  استفاده می شود. وقت خود را برای قفل اولیه صرف می کند و اگر آن رادر یک ماشین در حال حرکت قرار دهید، این زمان ممکن است به 10 دقیقه هم برسد. در هر حال این یک مسیر یاب نیست؛ بنابراین احتمالا نبایدتوقع  زیاد ی داشت. قفل اولیه و A-GPS باعث می شود این قابلیت بهتر به نظر آید و به ندرت از یک دقیقه تجاوز می کند.

 این سیستم دارای عملکرد A-GPS  نیز می باشد که به طور قابل ملاحظه ای این زمان را کاهش  می دهد، اما  باز هم آنچنان که باید عمل نمی کند. برنامه کاربردی Nokia Maps، نیز از پیش برروی این گوشی نصب شده است. کار با ورژن 2.0 این برنامه بسیار راحت وآسان بوده و دارای نقشه های کشورهای متعدد و همچنین قسمتهای دیگری از قبیل اطلاعات ترافیک ،  جهت یابی صوتی و غیره می باشد. قابلیت جهت یابی این گوشی دارای مجوز سه ماهه است ، اما سایر ویژگیهای ضمیمه آن را باید جداگانه خریداری کرد.

 در صورتیکه مایل به استفاده از Nokia Maps  نیستید می توانید از یک برنامه کاربردی طرف سوم که در بازار فراوان است استفاده کنید. قابلیت Nokia Maps  این  محصول دارای مجوز افتخاری است و چندان بد عمل نمی کند، بنابراین دلیلی نمی بینیم آن را تغییر دهیم . این سیستم دارای الگوریتم مسیریابی است که به راحتی قابل سفارشی سازی است. می توان آن را طوری تنظیم کرد که جاده ها، بزرگراه ها، تونل ها و معابر را نمایش ندهد. همچنین در عملکرد انتخاب مسیرمیتوان گزینه های سریعترین، یا کوتاهترین  را انتخاب کرد. این برنامه برای جهت یابی مسیر های پیاده رو نیز قابل استفاده است. می توانید گیرنده GPS خود را خاموش نموده و فقط از خود تلفن به عنوان یک نقشه الکترونیکی استفاده کنید .

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

در کل قابلیت GPS این گوشی خوب است، اما باز هم جای پیشرفت دارد. خوب عمل می کند مگر در مواردی که آنقدر عجله دارید  که حتی 5 یا 10 دقیقه نیز برایتان سرنوشات ساز است. در آزمایش اختصاصی صورت گرفته بر روی E66، این گوشی توانست 6 ساعت متوالی  دوام بیاورد.

 

نتایج آزمایشهای GPS  بر روی برخی گوشی های دیگر:

·         Asus P750- ‏6 ‏ساعت

·         HTC Touch Cruise- ‏3 ساعت و 30 دقیقه

·         Nokia- ‏14 ساعت

·         Samsung I 900 Omnia- ‏4 ساعت و 20 دقیقه

·         HTC Touch Diamond-‏2 ساعت و20 دقیقه

·         HTC TyTN II- ‏4 ساعت

·         Nokia 6210 Navigator-‏ 4ساعت

 
بازی ها  

 

ابزار های تجاری مانند نوکیا E66 از لحاظ قابلیت های بازی چندان جالب نیستند، اما حدس می زنیم قابلیت های بازی این گوشی چندان هم بد نباشد. دو بازی نصب شده بر روی این گوشی خیلی عالی است . یکی از این بازیها ، مجموعه ای از بازیهای  ورق بازی است که شامل 15 بازی است. دومین بازی، یک مسابقه ماشین است به نام Acrade- Style  با گرافیک نسبتا عالی است. بازی دیگر با نام Racing Thunder، بازی است کاملا ساده اما سخت. می توانید از Symbian Onlline بازی های بیشتری را دانلود کنید.

 
  
  
 
کلام آخر

 

اگر از دیدگاه یک آپگرید کننده به این گوشی نگاه کنیم، خواهم دید که E66 نسبت به نسخه قبل از خود –  یعنی E65- به خوبی آپگرید  شده است. این گوشی تقریبا از همه نظر خوب است و  تمامی مقوله های مورد نیاز را داراست.E66، همانطور که  پیداست، گوشی تجاری خوبی به شمار می آید. ممکن است استقامت صفحه کلید مقاومE71 یا کلیدهای اعداد مشابه آن را نداشته باشد، اما این مسئله در اولویت اهداف این گوشی قرار ندارد. این گوشی بیشتر به عنوان یک گوشی همه کاره ظاهر شده است تا صرفا یک گوشی تجاری.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)