GSM-logo
خانهاخبار
سندروم اپلیکیشن نامرئی؛ چرا کیفیت هم تضمین‌کننده گرفتن نصب اپ نیست؟

سندروم اپلیکیشن نامرئی؛ چرا کیفیت هم تضمین‌کننده گرفتن نصب اپ نیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دنیای طراحی اپلیکیشن، 90% از اپ‌ها قبل از تولد یک سالگی خود شکست می‌خورند. برخی از آن‌ها کیفیت لازم را ندارند؛ اما برخی دیگر دیده نمی‌شوند! 

۰۳ دی ۱۴۰۴

تبلیغات

home_header
1.jpg

به عنوان یک توسعه‌دهنده اپ یا یک صاحب کسب‌وکار، تا به الان به این موضوع دقت کرده بودید که دیده شدن اپلیکیشن شما توسط کاربران هدف، درست به اندازه طراحی باکیفیت آن مهم است؟ آیا توانسته‌اید اپ خود را در معرض دید افرادی که به آن نیاز دارند قرار دهید؟ 

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته و به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید با استفاده از گزینه‌هایی مثل تبلیغ در گوگل و یا بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ استورها، برنامه خود را به تعداد کاربران بیشتری معرفی کرده و تعداد نصب‌های آن را بالا ببرید. 

اجازه دهید کار خود را با بررسی دلایل دیده نشدن اپ شروع کنیم.

1. چرخه معیوب «نقد و بررسی»

وقتی که صحبت به دانلود کردن یا نکردن یک اپ می‌رسد؛ کامنت‌ها و فیدبک‌هایی که کاربران به آن اپ داده‌اند اهمیت بالایی پیدا می‌کند. باور کنید یا نه؛ همه می‌خواهند بدانند که اپلیکیشن شما واقعا به درد نیاز آن‌ها می‌خورد یا حداقل جذابیتی برای آن‌ها دارد یا این که فقط هدررفت حجم اینترنت و اشغال کردن بیهوده فضایی از حافظه موبایل آن‌هاست! 

کاربرانی که برای اولین بار می‌خواهند اپ شما را دانلود کنند؛ به ندرت به اپلیکیشنی که امتیاز خوب و یا کامنت‌های مثبتی ندارد اعتماد می‌کنند. فرض ما هم این است که شما تازه اول کار هستید و تعداد کاربران زیادی ندارید که تجربه خودشان در استفاده از اپ شما را با بقیه به اشتراک بگذارند. 

برای شکستن این چرخه پیشنهاد می‌کنیم:

خجالت نکشید: از دوستان، خانواده و نزدیکترین افراد به خود بخواهید از اپ شما استفاده کنند و نظر خود را در قالب امتیاز  دادن به آن و نوشتن کامنت در فروشگاه‌هایی مثل گوگل پلی یا اپ استور منتشر کنند.

زمان‌بندی طلایی را رعایت کنید: اگر در اپلیکیشن خود از کاربران می‌خواهید که به اپ شما امتیاز دهند؛ سعی کنید این درخواست را درست در زمانی مطرح کنید که مشکل آن‌ها را برطرف کرده‌اید. به عنوان مثال، اگر در اپلیکیشن خود، بخشی برای ویرایش اطلاعات کاربری دارید؛ می‌توانید پس از اتمام ویرایش و بعد از ذخیره شدن اطلاعات جدید، یک پاپ آپ به کاربران خود نشان دهید که اگر از اپ شما راضی هستند؛ در گوگل پلی، اپ استور یا حتی کافه بازار و مایکت به آن امتیاز دهند. 

انگیزه‌ای برای امتیازدهی به کاربران بدهید: گاهی‌اوقات، یک کد تخفیف، دسترسی به بخش‌های بیشتری از اپ (که در حالت معمولی باید خریداری شوند) و یا حتی ارسال رایگان (اگر محصول فیزیکی می‌فروشید) می‌تواند انگیزه خوبی برای ثبت نظر برای کاربران باشد. 

2. ASO شما ضعیف است

ASO چیست؟

ASO یا به نام کامل آن App Store Optimization به معنی بهینه کردن صفحه اپ در فروشگاه‌های اپلیکیشن مثل گوگل پلی، اپ استور اپل و یا فروشگاه‌های ایرانی مثل کافه بازار و یا مایکت است. 

صفحه اپلیکیشن شما در فروشگاه‌های اپ، به اندازه اهمیت ویترین برای یک مغازه مهم است. اگر مردم این صفحه را می‌بینند اما همچنان اپلیکیشن شما را دانلود نمی‌کنند؛ این یعنی ویترین‌تان قانع‌کننده نیست.

اما چطور می‌توانید این ویترین را جذاب‌تر کنید؟ در این مورد پیشنهاد می‌شود:

تصاویر و ویدئوهای جذابی داشته باشید: سعی کنید در صفحه اپ خود، چندین اسکرین‌شات مختلف از محیط اپلیکیشن و قابلیت‌های آن و یک ویدئو معرفی از آن داشته باشید تا بتوانید به خوبی نظر مخاطبان هدف خود را جلب کنید.

هدلاین جذابی داشته باشید: سعی کنید هدلاین کوتاه و جذابی داشته باشید. استفاده از ترکیب "کلمات کلیدی حوزه کاری خود + بیان اصلی‌ترین مزیت شما نسبت به سایر رقبا"، از استراتژی‌هایی است که می‌توانید از آن برای انتخاب هدلاین صفحه اپ خود استفاده کنید.

شفاف باشید: در دیسکریپشن اپ مستقیماً بگویید اپلیکیشن شما چه «دردی» را دوا می‌کند، نه اینکه فقط از قابلیت‌های اپ خود تعریف کنید.

2.jpg

به این موضوع توجه داشته باشید؛ هرچه صفحه اپلیکیشن بهینه‌تری در اپ‌استورها داشته باشید، اپلکیشن شما بیشر دانلود شده و الگوریتم این فروشگاه‌ها نیز اپ شما را به افراد بیشتری نمایش می‌دهند.

3. توهم «اگر بسازمش، می‌آیند»

متاسفانه برخی از توسعه‌دهندگان اپ تصور می‌کنند که اگر اپلیکیشن خوبی  بسازند؛ اپ آن‌ها دیده شده و تعداد نصب‌های میلیونی برای آن می‌گیرند. اما این موضوع اشتباه است. 

شما می‌توانید بهترین اپ در حوزه کاری خود را طراحی کنید؛ اما همچنان افراد زیادی اپلیکیشن شما را ندیده و با آن آشنا نباشند. 

مهم است که بدانید، کیفیت بالا تنها نیمی از کار است. نیم دیگر موفقیت، پیدا کردن کاربران هدف و معرفی اپلیکیشن به آن‌هاست. 

اما چگونه؟ چگونه می‌توتان این کار را کرد؟ 

اینجا جایی است که شما می‌توانید از تبلیغات گوگل برای پروموت کردن اپ خود استفاده کنید. 

وقتی که صحبت از تبلیغ در گوگل می‌شود، همه این تبلیغات را با تبلیغاتی که در صفحه سرچ نمایش داده می‌شوند می‌شناسند. اما تبلیغات نصب اپلیکیشن گوگل ادز هم یکی از گزینه‌های دیگر تبلیغاتی در این شبکه است که برای پروموت کردن اپلیکیشن‌ها طراحی شده است. 

با استفاده از این تبلیغات، می‌توانید اپ خود را در شبکه‌هایی مثل گوگل پلی، اپ استور، یوتیوب و یا سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل، به مخاطبان هدف نمایش دهید و تعداد نصب‌های اپ خود را بالا ببرید. 

مدل پرداخت هزینه تبلیغات در کمپین‌های اپ گوگل ادز به صورت پرداخت به ازای هر نصب (CPI) است. این یعنی شما تنها زمانی هزینه تبلیغات خود را پرداخت می‌کنید که کاربران اپلیکیشن شما را بر روی گوشی‌های خود نصب کرده باشند. این مورد، خیال شما را از بابت بازدهی مناسب بودجه تبلیغاتی راحت می‌کند. 

اما چگونه می‌توانید اپلیکیشن خود را با استفاده از گوگل ادز تبلیغ کنید؟ 

برای این کار نیاز به ساخت اکانت گوگل ادز و پرداخت هزینه‌ها به گوگل دارید که به دلیل یک سری از محدودیت‌ها، در حال حاضر امکان پرداخت مستقیم به گوگل، برای ایرانی‌ها میسر نیست. 

در این مورد، می‌توانید از خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ مثل جی ادز استفاده کنید. 

جی ادز یکی از قدیمی‌ترین آژانس‌های گوگل ادز در ایران است که خدمات ساخت و شارژ اکانت‌های گوگل ادز همراه با مدیریت کمپین‌های تبلیغات گوگل را به مشتریان خود ارائه می‌کند. 

اگر به دنبال یک مرجع معتبر برای راه‌اندازی کمپین‌های اپ گوگل ادز هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت جی ادز بزنید و با بررسی هزینه گوگل ادز برای تبلیغات اپ، در جریان تعرفه راه‌اندزای این تبلیغات قرار بگیرید. 

4. آپدیت منظم ندارید 

فروشگاه‌های اپ عاشق اپلیکیشن‌های به روز هستند. اگر آخرین آپدیت شما مربوط به 6 ماه پیش است، بدیهی است که انتخاب اول الگوریتم اپ استورها برای پیشنهاد به کاربران نباشید.

در این مورد سعی کنید یک برنامه منظم برای ارائه آپدیت‌های اپ خود داشته باشید. لازم نیست مثل تیم‌های بزرگ هر هفته آپدیت دهید، اما انتشار ماهانه یا فصلی نسخه‌های مختلف اپلیکیشن، نشان می‌دهد که شما به کیفیت و به روز بودن اپ خود اهمیت می‌دهید و نتیجه هم، افزایش تعداد کاربران اپ شماست.

5. کاربران اپلیکیشن شما را به بقیه معرفی نمی‌کنند

ارجاع (referral) کاربران یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی در هر حوزه‌ای است و در مورد بازاریابی اپ هم این مورد مستثنی نیست. 

اگر کاربرانی که از اپ شما استفاده می‌کنند، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند؛ تعداد نصب‌های اپ شما افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری با آن آشنا می‌شوند. 

اما برای اینکه کاربران اپ شما را به سایرین معرفی کنند:

یک سیستم معرفی داشته باشید: یک مکانیزم ساده پاداش‌دهی (مثل کد معرف) ایجاد کنید و در ازای معرفی اپ توسط کاربران، به آن‌ها جایزه دهید. 

ذاتاً ویروسی باشید: به این فکر کنید که کجای اپلیکیشن شما ارزش اشتراک‌گذاری دارد؟ (مثل اشتراک‌گذاری یک قابلیت ویژه در اپ مثل جوایز ویژه گردونه شانس آن).

برای موفقیت، باید دیده شوید!

متاسفانه یا خوشبختانه، رقابت در مارکت امروز اپلکیشن‌های موبایل بسیار بالاست و در این مارکت، تنها کیفیت مطرح نیست. اگر نتوانید اپ خود را به کاربرانی که به آن علاقه‌مند هستند معرفی کنید؛ هیچ وقت نمی‌توانید توقع موفقیت آن را داشته باشید. 

گزینه‌هایی مقل تبلیغات گوگل ادز و یا ASO که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم؛ گزینه‌هایی هستند که می‌توانند به شما در این دیده شدن کمک کنند و اپلیکیشن شما را در معرض دید افرادی که به دنبال آن هستند قرار دهند. 

امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد و اگر سوال یا نظری در مورد آن دارید؛ خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

home_header