راهنمای جامع خرید انواع گیفت کارت
مهمترین نکاتی که قبل از خرید گیفت کارت باید بدانید!!
تبلیغات

گیفت کارت يک ابزار پرداخت و هديه مدرن است. گیفت کارت در ایران به صورت دیجیتال عرضه می شود و امکان خريد از فروشگاه ها، سرويس ها و پلتفرم های مختلف را بدون نياز به کارت بانکی يا پرداخت مستقيم فراهم می کند.

در اين راهنمای جامع، به معرفی گيفت کارت، تفاوت های ماهيتی ميان گيفت کارت های بسته و باز، دسته بندی های کاربردی بر اساس نوع استفاده، مزايا و محدوديت ها پرداخته می شود.
گيفت کارت چیست؟
گيفت کارت در اصل يک کارت از پيش شارژ شده است که دارنده آن می تواند از اعتبار موجود برای خريد محصولات يا خدمات استفاده کند. اين کارت ها در دو نوع بسته و باز عرضه می شوند.
محبوبيت جهانی گيفت کارت چند عامل مهم دارد. اين کارت ها از يک سو قابليت استفاده آسان دارند و از سوی ديگر آزادی عمل بيشتری نسبت به هديه های فيزيکی برای دريافت کننده فراهم می کنند.
آمار و ترندهای جهانی استفاده از گيفت کارت
طبق گزارش های جهانی، بازار گيفت کارت طی سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته است. گيفت کارت های ديجيتالی بيش از پيش مورد استقبال قرار گرفته اند و بخش قابل توجهی از خريدهای مناسبت محور را در کشورهای بزرگ تشکيل می دهند. همچنين برندهای بزرگ دنيا مانند Amazon، Starbucks يا Google Play سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند.
انواع اصلی گيفت کارت
گیفت کارت ها به دو نوع اپن لوپ و کلوزد لوپ تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی انها می پردازیم.
گيفت کارت های Closed-Loop
گيفت کارت های بسته يا Closed-Loop کارت هايی هستند که تنها در يک فروشگاه يا سرويس مشخص قابل استفاده می باشند. اين نوع کارت ها برای خريدهای هدفمند طراحی شده اند و استفاده از آنها محدود به همان برند صادرکننده است. کاربردهای معمول اين کارت ها شامل خريد کالا، سفارش غذا، رزرو خدمات يا پرداخت درون برنامه ای می شود.
نمونه های مشهور عبارتند از: Amazon، Starbucks، Sephora، Target و بسياری از فروشگاه های بزرگ.
محدوديت اصلی این گیفت کارت ها، وابستگی کامل به يک فروشگاه است و امکان استفاده آزاد در ساير پلتفرم ها وجود ندارد.
گيفت کارت های Open-Loop
گيفت کارت های باز يا Open-Loop توسط موسسات مالی بين المللی مانند Visa، Mastercard و American Express صادر می شوند. اين کارت ها شبيه کارت های بانکی هستند و می توان آنها را در بسياری از فروشگاه های فيزيکی يا آنلاين پذيرنده اين شبکه های پرداخت استفاده کرد.
اين نوع گيفت کارت انعطاف پذيرترين نوع محسوب می شود و کاربر می تواند بدون محدوديت فروشگاه خاص، از آن برای پرداخت انواع کالا و خدمات استفاده کند.
محدوديت های اپن لوپ شامل کارمزدهای صدور، فعال سازی يا نگهداری است که بسته به صادرکننده متغير است.
تقسيم بندی کاربردی گیفت کارت
به جز تقسيم بندی ماهيتی، گيفت کارت ها بر اساس نوع مصرف نيز در دسته های مختلف قرار می گيرند. اين دسته بندی کمک می کند مصرف کننده بتواند متناسب با نياز خود، گيفت کارت مناسب تری انتخاب کند.
گيفت کارت بازی
اين گيفت کارت ها برای پلتفرم های بازی مانند PlayStation، Xbox، Steam و Nintendo استفاده می شوند. کاربرد اصلی آنها خريد بازی، آيتم های درون بازی و اشتراک های ويژه است.
گيفت کارت فروشگاه های آنلاين
برای فروشگاه هايی مانند Amazon، eBay و Walmart، اين نوع گيفت کارت به کاربران امکان خريد طیف گسترده ای از کالاهای فيزيکی و ديجيتالی را می دهد.
گيفت کارت خدمات ديجيتال
سرويس های اشتراکی مانند Netflix، Spotify، iTunes و Google Play برای تمديد اشتراک، خريد موسيقی، فيلم، اپليکيشن و کتاب های الکترونيکی از اين نوع کارت استفاده می کنند.
گيفت کارت غذا و تحويل غذا
سرويس هايی مانند Uber Eats، DoorDash يا Grubhub گيفت کارت ارائه می دهند که در کشور های مقصد بسيار محبوب هستند و برای سفارش انواع غذا به کار می روند.
گيفت کارت مد و پوشاک
برندهای مشهور مانند Nike، H&M يا Zara اين نوع کارت ها را برای خريد لباس و لوازم جانبی ارائه می کنند.
گيفت کارت هتل و سفر
سرويس هايی مانند Airbnb، Uber يا Booking از اين دسته هستند. اين نوع گيفت کارت برای رزرو اقامت، حمل و نقل يا خدمات گردشگری استفاده می شود.
گيفت کارت های مالی و بانکی
اين کارت ها معمولا در دسته Open-Loop قرار می گيرند و برای پرداخت های عمومی در هر فروشگاه پشتيبانی کننده از شبکه صادرکننده قابل استفاده هستند.
گیفت کارت های دیجیتال
گیفت کارت دیجیتال شکل مدرن و رایج کارت های پيش شارژ شده است که به دليل ماهيت الکترونيکی، بدون نياز به ارسال فيزيکی و در کوتاه ترين زمان ممکن به دست کاربر می رسد. در ايران نيز دقيقا همين نوع کارت ها ارائه می شود و کاربران از طريق دريافت کد ديجيتالی می توانند از خدمات مختلف استفاده کنند.
نحوه خريد و تحويل
برای خريد گيفت کارت ديجيتال، کاربر تنها کافی است از يک سايت معتبر اقدام به ثبت سفارش کند و پس از پرداخت، کد گيفت کارت را از طريق ايميل، حساب کاربری يا پيامک دريافت می کند. در ايران نيز تمام فروشندگان معتبر گيفت کارت، کدها را به صورت فوری ارائه می کنند و کاربر می تواند بلافاصله پس از دريافت، آن را در حساب يا پلتفرم مورد نظر فعال کند.
عوامل مهم پيش از خريد گيفت کارت
ريجن کارت يکی از حساس ترين عوامل هنگام خريد است و انتخاب اشتباه می تواند باعث عدم فعال سازی کارت شود. گيفت کارت های آمريکا، اروپا، انگليس، خاورميانه و ساير مناطق هر کدام قوانين خاص خود را دارند و فقط در همان ريـجن قابل مصرف هستند. اگر کاربر کارت را با ريـجن اشتباه بخرد، معمولا امکان فعال سازی وجود ندارد و در این صورت شما می بایست اکانت با همان ریجن خریداری شده بسازید.
محبوب ترين گيفت کارت های دنیا
در ادامه، تعدادی از محبوب ترين گيفت کارت های جهانی همراه با کاربردهای هر کدام معرفی می کنیم.
1- گیفت کارت Amazon Gift Card
گيفت کارت آمازون يکی از محبوب ترین کارت هدیه های جهان است، زيرا به کاربر اين امکان را می دهد که اعتبار دريافت شده را مستقيما به حساب Amazon خود اضافه کند. پس از شارژ حساب، فرد می تواند ميليون ها نوع کالا، سرويس و محصول ديجيتال يا فيزيکی را از بزرگ ترين فروشگاه آنلاين دنيا خريداری کند. اين گستره وسيع انتخاب، آمازون را به بهترين مرجع برای کاربرانی تبديل می کند که به دنبال آزادی کامل در خريد هستند. البته يک محدوديت مهم وجود دارد و آن وابستگی کامل گيفت کارت به ريـجن اکانت است. به عنوان مثال، کارت Amazon US فقط روی اکانت آمريکا فعال می شود و اگر کاربر اشتباها ريـجن نامناسب انتخاب کند، فعال سازی ممکن نخواهد بود.
2- گیفت کارت Google Play Gift Card
گيفت کارت گوگل پلی ويژه کاربران اندرويد است و از آن برای شارژ حساب Google Play استفاده می شود. پس از افزايش اعتبار، کاربر می تواند انواع اپليکيشن، بازی، فيلم، سريال، کتاب الکترونيک يا سرويس های درون برنامه ای را خريداری کند.

مزيت اصلی اين کارت، سازگاری کامل آن با کاربران اندرويد و اکوسيستم Google است و از آنجايی که بسياری از کاربران تلفن همراه از اندرويد استفاده می کنند، اين کارت تقاضای بالايی در سراسر جهان دارد. با وجود اين، محدوديت مهم آن رعايت دقيق ريـجن است. تنها زمانی امکان فعال سازی وجود دارد که اکانت Google کاربر با همان ريـجن کارت همخوانی داشته باشد، در غير اين صورت اعتباری به حساب اضافه نمی شود.
3- گیفت کارت Apple / iTunes Gift Card
گيفت کارت اپل برای شارژ Apple ID مورد استفاده قرار می گيرد و پس از افزايش اعتبار، امکان خريد از اپ استور، پرداخت هزينه سرويس هايی مانند iCloud و Apple Music يا تهيه انواع اپليکيشن، فيلم، کتاب و بازی فراهم می شود. اين کارت، انتخابی مناسب برای افرادی است که از دستگاه های iPhone، iPad، Mac يا ساير سرويس های اکوسيستم اپل استفاده می کنند. با وجود مزايای گسترده، مصرف اعتبار فقط در ريـجن ثبت شده اپل ایدی امکان پذير است.
4- گیفت کارت PlayStation، Xbox و Steam
گيفت کارت های پلتفرم های گيمينگ مانند PlayStation، Xbox و Steam پرطرفدارترين انتخاب برای گيمرها محسوب می شوند. با شارژ حساب، کاربر می تواند بازی های جديد، دی ال سی، آيتم های درون بازی، اشتراک های آنلاين يا سرويس های ويژه را خريداری کند. اين پلتفرم ها به دليل تنوع محصول، زمان بندی مناسب تخفيف ها و سازگاری با نيازهای گيمرها همواره در صدر انتخاب ها قرار دارند.
5- گیفت کارت Nike Gift Card
گيفت کارت نايک برای خريد محصولات ورزشی، لباس، کفش و اکسسوری های برند Nike مورد استفاده قرار می گيرد. اين کارت انتخابی مناسب برای علاقه مندان ورزش و مد است، زيرا نايک تنوع بسيار زيادی در محصولات خود دارد و طیف گسترده ای از سلايق را پوشش می دهد. با وجود اين، استفاده از کارت تنها در فروشگاه های منتخب يا سايت رسمی نايک که آن ريـجن را پشتيبانی می کند امکان پذير است.
6- گیفت کارت Sephora Gift Card
گيفت کارت سفورا به کاربران امکان می دهد محصولات آرايشی، مراقبت پوست، عطر و بسياری از برندهای لوکس را خريداری کنند. Sephora به دليل تنوع گسترده محصولات، برندهای معتبر و دسترسی آسان، يکی از محبوب ترين گزينه ها برای علاقه مندان به لوازم آرايشی است.
7- گیفت کارت American Express Gift Card
اين کارت شباهت زيادی به کارت های بانکی دارد، زيرا امکان پرداخت در بسياری از فروشگاه های آنلاين و حضوری را فراهم می کند. گيفت کارت AmEx برای افرادی مناسب است که به دنبال گزينه ای انعطاف پذير برای انواع خريدها هستند. اين کارت به دليل پذيرش گسترده در فروشگاه های مختلف، يکی از جايگزين های نزديک به کارت های نقدی محسوب می شود.
8- گیفت کارت DoorDash Gift Card
گيفت کارت دوردش برای سفارش غذا، خريد مواد خوراکی و خدمات تحويل در مناطق پشتيبانی شده استفاده می شود. اين کارت مخصوص کاربران کشورهای ديگر مانند آمريکا و کانادا است و برای سفارش های روزمره بسيار کاربردی محسوب می شود. به دليل رونق خدمات تحويل غذا، اين کارت در ميان کاربران خارج از ايران محبوبيت قابل توجهی دارد. محدوديت اصلی آن اين است که تنها در مناطق تحت پوشش DoorDash امکان استفاده دارد و در خارج از اين مناطق فاقد کارکرد است.
9- گیفت کارت Target Gift Card
گيفت کارت تارگت برای خريد محصولات متنوع شامل لوازم منزل، پوشاک، الکترونيک، خوراکی و کالاهای روزمره مورد استفاده قرار می گيرد. فروشگاه Target به دليل قيمت مناسب و تنوع بالا يکی از بزرگ ترين مراکز خريد آمريکاست و گيفت کارت آن نيز تقاضای زيادی دارد. با اين حال، استفاده از اين کارت فقط در فروشگاه های Target يا سايت رسمی آن امکان پذير است، به همين دليل کاربران بايد به محدوديت جغرافيايی آن توجه داشته باشند.
قوانين گیفت کارت در آمريکا و اروپا
در آمريکا طبق قانون، گيفت کارت ها حداقل بايد پنج سال اعتبار داشته باشند و اخذ کارمزد غيرفعال بودن از نظر قانونی محدود شده است.

در اروپا نيز قوانين سختگيرانه تری وجود دارد و بسياری از کارت ها تاريخ انقضای طولانی يا حتی دائمی دارند. با اين حال، برخی برندها در هر دو منطقه ممکن است پس از دوره مشخص، مبلغی را به عنوان کارمزد نگهداری کم کنند.
تفاوت برندها
برندهايی مانند Amazon، Apple و Google Play تاريخ انقضا ندارند و فعاليت آن ها هميشه معتبر است. اما برخی برندهای مالی مانند American Express ممکن است کارمزد فعال سازی يا نگهداری داشته باشند. کارت های مربوط به خدمات تحويل غذا يا پوشاک نيز گاهی اعتبار محدود دارند.
بهترين زمان های خريد گيفت کارت
خريد گيفت کارت مانند بقیه محصولات زمان خرید مناسب دارد. آگاهی از مناسبت ها به کاربران کمک می کند با هزينه کمتر، کارت های بيشتری دريافت کنند.
بلک فرايدی
در آخرين جمعه ماه نوامبر، بسياری از برندهای بين المللی تخفيف های ويژه روی گيفت کارت های خود ارائه می دهند. اين رويداد يکی از بهترين زمان ها برای خريد گيفت کارت های گيمينگ و اشتراک های ديجيتالی است.
کريسمس و تعطيلات آخر سال
در هفته های پايانی سال ميلادی، تخفيف های فصلی گسترده ای برای هدايا ارائه می شود که شامل گيفت کارت ها نيز می گردد. اين بازه زمانی گزينه مناسبی برای خريد هدايای ديجيتالی است.
تخفيف های ويژه برندها
بعضی برندها مانند Steam، PlayStation يا Apple در زمان های خاص مانند Sale های فصلی، گيفت کارت های خود را با قيمت کمتر يا اعتبار بيشتر عرضه می کنند.
مناسبت های بومی هر کشور
در برخی کشورها مناسبت های محلی مانند Mother's Day يا Back to School نيز با تخفيف های ويژه همراه است. اگر ريـجن کارت با اين کشورها همخوانی دارد، خريد در اين بازه ها مقرون به صرفه تر خواهد بود.
بهترين ريـجن های گيفت کارت
انتخاب ريـجن مناسب از مهم ترين بخش های خريد گيفت کارت است. چند ريـجن به صورت عمومی بهترين انتخاب برای کاربران محسوب می شوند:
- ريـجن آمريکا (US)
بزرگ ترين تنوع محتوا، بهترين پشتيبانی و بيشترين ميزان تخفيف های فصلی در اين ريـجن ارائه می شود. گيفت کارت های پلی استیشن، ایکس باکس، استیم، گوگل پلی و اپل در ريـجن آمريکا عموما بهترين عملکرد را دارند. - ريـجن اروپا (EU)
کاربرد گسترده در کشورهای اروپايی، قوانين سختگيرانه مصرف کننده و اعتبار طولانی کارت ها از مزايای اين منطقه است. - ريـجن انگليس (UK)
برای برندهايی مثل امازون و نتفلیکس گزينه محبوبی است و در برخی موارد تخفيف های جذابی ارائه می کند. - ريـجن خاورميانه (UAE، KSA)
برای خدماتی مانند App Store، Google Play و سرويس های سرگرمی، اين ريـجن سازگاری خوبی با کاربران منطقه خاورميانه دارد و مشکلات پرداخت کمتری دارد.
سخن آخر
در ايران، فرآيند خريد گيفت کارت به صورت کاملا ديجيتال انجام می شود؛ يعنی پس از ثبت سفارش، کد گيفت کارت برای شما ارسال می شود و کافی است آن را در حساب مربوطه رديم کنيد تا اعتبار به صورت فوری به اکانت شما افزوده شود. اين روش به دليل سرعت، امنيت و سهولت استفاده، بهترين و رايج ترين شيوه تهيه گيفت کارت در کشور است.
اگر قصد خريد گيفت کارت در ايران را داريد و به دنبال يک مرجع قابل اعتماد هستيد، می توانيد آی گيم را انتخاب کنيد. اين مجموعه با ارائه گيفت کارت های قانونی، پشتيبانی پاسخگو و تحويل سريع، يکی از گزينه های مطمئن است.
سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.



