آیفون، گلکسی و پیکسل؛ آیا گوشیهای هوشمند رو به زوال هستند؟
نبود نوآوری و عدم توجه به ارائه تجربه کاربری بهینه سبب شده تا گوشیهای هوشمند دیگر به مانند سابق هیجانانگیز نباشند.
تبلیغات
یک حقیقت تلخ پیرامون مصرفگرایی مدرن این است که اکثر محصولات و دستگاههای ارزشمند پس از مدتی به دلیل کسب سود بیشتر، از مسیر پیشرفت باز میمانند و دیگر شاهد ارتقای مهمی برای آنها نیستیم. البته نباید فراموش کرد که برندهایی مانند سامسونگ، اپل و گوگل به عنوان کمپانیهایی عظیم، باید توجه ویژهای به مسائل مالی داشته باشند؛ ولی در این میان، تجربه کاربری نیز آسیب زیادی دیده است.
یکی از مهمترین مسائلی که تجربه کاربری تهدید میکند، وجود تبلیغات گسترده در اپلیکیشنهای گوشیها است. اپل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند در جهان، تصمیم به نمایش تبلیغات در برخی از برنامهها گرفته و انتظار میرود دیگر برندها نیز بهسرعت از کوپرتینونشینها تقلید و استراتژی مشابهای را پیادهسازی کنند.
تبلیغات: پاشنه آشیل جدید گوشیهای هوشمند!
برکسی پوشیده نیست که تبلیغات یکی از مهمترین راههای درآمدزایی برندها به شمار میرود. برای مثال، یوتیوب را در نظر بگیرید؛ شبکه اجتماعی گوگل با نمایش آگهی در بین ویدیوهای خود، درآمد قابلتوجهی را کسب میکند. با این وجود، یوتیوب تنها یک اپلیکیشن است که کاربران تا قبل از خرید اشتراک پرمیوم، هیچ هزینهای را برای استفاده از آن پرداخت نمیکنند.

با این وجود، نمایش تبلیغات در محصولاتی که برای آنها هزینه پرداخت میشود، به هیچ وجه قابلتوجیه نیست و سبب خواهد شد تا تجربه کاربری ضربهای شدید را متحمل شود.
اپل در اپلیکیشن Apple Maps یک قابلیت ویژه برای درآمدزایی را اضافه خواهد کرد که بهخودیخود ویژگی بدی نیست؛ ولی به مرور زمان، احتمال دارد که قابلیت موردبحث از کنترل خارج شود و تنها یک حالت تبلیغاتی پیشپاافتاده به خود بگیرد.
گزارش شده کوپرتینونشینها در اپل مپس به کسبوکارها مانند رستورانها و کافیشاپها اجازه خواهد داد تا در ازای پرداخت مبلغی مشخص، فهرست محصولات خود را بیشتر در معرض نمایش بگذارند.

برای یک شرکت مانند اپل که محصولاتی پرمیوم و گرانقیمت را عرضه میکند، وجود تبلیغات چندان منطقی نیست؛ خصوصاً که غول فناوری آمریکایی همیشه بر حفظ حریم شخصی کاربر تاکید زیادی کرده است.
برای مثال، شرکت ناتینگ نیز برای درآمدزایی مسیر مشابهی را در پیش گرفته است. این برند اعلام کرده قابلیت Lock Glimpse که تبلیغات را در صفحه قفل گوشیها نشان میدهد، در واقع آگهی نشان نمیدهد؛ ولی تولیدکننده موردبحث همچنین ادعا کرده که برای درآمدزایی باید روشهای مختلفی را امتحان کند. در نتیجه، میتوان گفت که رویکرد ناتینگ نیز تقریباً مشابه نمایش تبلیغات است.
سامسونگ برای سالهاست که استراتژی تبلیغ را دنبال میکند!
سامسونگ در گوشیهای ارزانقیمت خود که در بازارهای نهچندان توسعهیافته عرضه میشوند، تبلیغات مختلفی را نمایش میدهد که اکثراوقات آزاردهنده هستند. برای مثال، در تصویر پایین، گلکسی M34 (نسخه بازار هند) را مشاهده میکنیم که یک ویجت برای ارائه آگهی دارد.

در واقع، هر زمان که گوشی را قفل و سپس باز کنید، یک تبلیغ جدید برای کاربر پدیدار میشود. برای گوشیهای گلکسی نمایش تبلیغات شاید چندان خوب و درست نباشد.
آیا نمایش تبلیغات در گوشیها عادی میشود؟
با توجه به روندی که اپل به عنوان یک از برندهای تعیینکننده بازار در پیش گرفته است، به نظر میرسد در آیندهای نزدیک شاهد اضافهشدن تبلیغات گسترده به گوشیهای هوشمند خواهیم بود؛ امری که قطعاً به مذاق کاربران خوش نمیآید و اعتراض خریداران را به همراه خواهد داشت.
با این وجود، احتمال دارد کاربران پس از مدتی به نمایش تبلیغات عادت کنند و دیگر نمایش آگهی برای آنها اهمیتی نداشته باشد. در این رابطه، تنها تجربه کاربری آسیب خواهد دید که متاسفانه، ارزش اولیه خود را از دست داده است.



