آیا دستگاههای تاشو بیشتر به اپل وابسته هستند یا برعکس؟
با قرار گرفتن دستگاههای تاشو در مسیر لوکس، شاید این اپل باشد که بالاخره قادر است این فناوری را به جریان اصلی وارد کند.
فصل دستگاههای تاشو بهطور رسمی آغاز شده و شاید به دلیل گرمای تابستان، رقابت امسال بیشتر حول محور این باشد که کدام برند میتواند دستگاههای نازکتری تولید کند. اما در حالی که هر برند در تلاش است تا میلیمترها را کاهش دهد، به نظر میرسد که مشکل اصلی نادیده گرفته شده است. چرا که حقیقت امر این است که مشکل اصلی ورود دستگاههای تاشو به جریان اصلی، ضخامت آنها نیست؛ قیمت آنهاست.
دستگاه تاشوی اپل شاید با قیمت مناسبتر از آنچه که تصور میشد، به بازار بیاید
بر اساس گزارش جدیدی، به نظر میرسد اپل در حال آمادهسازی برای عرضه اولین آیفون تاشوی خود در سال ۲۰۲۶ باشد، زمانبندی که مدتی است در اخبار مطرح شده است. اما نکته جالب، قیمت آن است. این بار، شایعات حاکی از آن است که قیمت این دستگاه میتواند بین ۱,۸۰۰ تا ۲,۰۰۰ دلار باشد.
این ممکن است گران به نظر برسد، اما در حقیقت از پیشبینیهای قبلی (که برخی حتی قیمت ۲,۴۰۰ دلار یا بیشتر را مطرح کرده بودند) پایینتر است و از همه مهمتر، در همان محدودهای قرار دارد که سامسونگ، گوگل و سایر برندها به آنها قیمت میدهند. اپل به دنبال جایگاهی بالاتر از بازار دستگاههای تاشو نیست بلکه میخواهد بهطور مستقیم با آن رقابت کند.

دستگاههای تاشو در همه جا هستند، اما هنوز برای همه قابل دسترسی نیستند
ما پیشتر شاهد بودیم که گلکسی زد فولد ۷ با افزایش ۱۰۰ دلاری نسبت به مدل سال گذشته معرفی شد. درست پیش از آن، برند Honor در چین دستگاه Magic V5 را رونمایی کرد، ویوو مدل X Fold 5 خود را به بازار آورد و اوپو سال را با Find N5 آغاز کرد. در ماه آینده نیز از پیکسل ۱۰ پرو فولد گوگل انتظار میرود. بنابراین، این فضا از لحاظ دستگاههای اندرویدی پر است. اما هرچند که با هر مدل جدید شاهد سختافزار بهتر، طراحیهای پیچیدهتر و نرمافزار بهروزتری هستیم، اکثر این دستگاهها همچنان در محدوده قیمتی ۱,۸۰۰ دلار به بالا قرار دارند. این موضوع آنها را به گوشیهای لوکس تبدیل میکند چیزی که فروش آنها را برای کسانی که علاقهمند به خرید سریع نیستند، دشوار میسازد.
و بهطور منصفانه، زمانی که اولین بار شنیدیم اپل در حال توسعه یک آیفون تاشو است، شایعات درباره برچسب قیمت ۲,۴۰۰ دلار یا بیشتر کاملاً منطقی به نظر میرسید. پس از همه، اپل سابقه دیر ورود به بازار و قیمتگذاری بالاتر از رقبا را دارد. اما این بار، اوضاع متفاوت به نظر میرسد. دستگاههای تاشو دیگر یک بازار دستنخورده نیستند. این یک بخش کوچک اما در حال رشد است و ممکن است اپل نخواهد خود را خیلی دور از این بازار قرار دهد. بهویژه بعد از شکست Vision Pro: قیمت ۳,۵۰۰ دلار برای یک هدست برای بسیاری از کاربران زیاد بود و فروش آن طبق گزارشها کمتر از حد انتظار بود.

بیایید واقعبین باشیم اگر اپل یک دستگاه تاشو را با قیمت ۲,۰۰۰ دلار عرضه کند، این قیمت بهطور غیررسمی به کف قیمت برای دستگاههای تاشو پریمیوم تبدیل خواهد شد. برندهایی همچون Honor، OnePlus و Oppo ممکن است برای تمایز از رقبا قیمتها را کمی پایینتر بیاورند، اما بعید است که سامسونگ یا گوگل از موضع خود عقبنشینی کنند. در حقیقت، ورود اپل به این بازار به رقبا فرصتی میدهد تا قیمتهای خود را همچنان بالا نگه دارند و حالا این دیگر "هزینه معمول دستگاههای تاشو" خواهد بود.
برچسبها: