این ۸ داده مهم در بکآپ اندروید ذخیره نمیشوند
فکر میکنید همه اطلاعاتتان با سیستم پشتیبانگیری اندروید محفوظ است؟ اشتباه نکنید! برخی دادههای حیاتی شما ممکن است کاملا از قلم بیفتند.
سیستم پشتیبانگیری اندروید به کاربران این امکان را میدهد تا از دادههای خود نسخه بکآپ تهیه کرده و در صورت نیاز آنها را بازیابی کنند. چندین روش داخلی در اکوسیستم اندروید برای انجام این کار وجود دارد؛ میتوانید از پشتیبانگیری خودکار برای برنامهها استفاده کنید که در این صورت، اطلاعات دادههای برنامههای شما به گوگل درایو ارسال شده و در آنجا ذخیره میشوند. همچنین میتوانید از گزینه پشتیبانگیری توسط گوگل استفاده کنید که دادههای سطح دستگاهیتان را ذخیره خواهد کرد.
گزینههای پشتیبانگیری دیگری نیز موجود است، اما به برنامه و مدل گوشی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، کاربرانی که گوشی گلکسی دارند، معمولا علاوهبر استفاده از روشهای ذکر شده در بالا، میتوانند از دادههای خود در Samsung Cloud نیز پشتیبانگیری کنند. با این حال، همه چیز به طور خودکار در طول پشتیبانگیری ذخیره نمیشود و اینجا دقیقا چیزی است که باید در مورد نحوه کار آن و آنچه ممکن است ذخیره نشود، بدانید.
معمولا چه نوع دادههایی توسط سیستم پشتیبانگیری اندروید بکآپ گرفته میشوند؟ وقتی از طریق گزینه پشتیبانگیری خودکار برای برنامهها و گوگل، از دستگاه اندرویدی خود نسخه بکآپ کامل تهیه میکنید، موارد زیر باید در آن ذخیره شده باشند:
- دادههای برنامهها
- رکوردی از سابقه تماسهایتان
- تنظیمات دستگاه، شامل پیکربندیهای تنظیم شده
- یک کپی از پیامکها
- اطلاعات و دادههای گوگل اکانت
همچنین میتوانید در تنظیمات دستگاه اندرویدی، تهیه نسخه بکآپ را برنامهریزی کنید. با این حال ممکن است موارد خاصی در طول پشتیبانگیری ذخیره نشوند یا حتی ممکن است به دلیل برخی موارد، ارتباط با سرورها قطع شده و با خطا روبرو شوید. با این حال مواردی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، از آنها نسخه بکآپ تهیه نمیشود و در صورتی که به آنها هم لازم داشته باشید، باید اقدام به تهیه نسخه بکآپ دستی از آنها بکنید.
محدودیتهای پشتیبانگیری از پیامکها

در حالی که روش پشتیبانگیری پیشفرض میتواند پیامکهای متنی را ذخیره کند، بسته به برنامهای که استفاده میکنید، هنوز هم محدودیتهایی وجود دارد. معمولا هنگام استفاده از گوگل مسیج، یکی از محدودیتها این است که نسخههای بکآپ ذخیره شده در گوگل درایو ممکن است منقضی شوند. اگر آنها را مرتبا تایید و بررسی نکنید، ممکن است نسخههای پشتیبانگیری شده قدیمی را از دست بدهید.
مورد دوم این است که نمیتوانید محتوای آن نسخههای بکآپ را مشاهده کنید، مگر این که مستقیما آنها را روی همان نوع دستگاه بازیابی کنید. اگر به محدودیت ذخیرهسازی نسخه پشتیبان پیامکها نزدیک شود، آنها ذخیره نخواهند شد.
مهمترین محدودیت این است که اگر از برنامههای پیامرسان دیگری مانند واتساپ استفاده میکنید، پیامهای شما به طور خودکار ذخیره نمیشوند و باید پشتیبانگیری را مستقیما از تنظیمات آن برنامه فعال کنید. البته متا و گوگل قبلا توافقی داشتند تا پیامهای واتساپ هم جزو محدودیت 15 گیگابایتی فضای ذخیرهسازی گوگل درایو محسوب نشوند، اما این توافق از اوایل سال 2024 به پایان رسیده است.
با این حال اگر مطمئن نیستید که آیا تمام پیامکهای شما ذخیره میشوند یا خیر، همیشه میتوانید از یک برنامه مطمئن برای پشتیبانگیری استفاده کنید.
دادههای خاصی از برنامهها

بهتر است در ابتدا این را به خاطر داشته باشید که همه برنامهها از تهیه نسخه بکآپ پشتیبانی نمیکنند. علاوهبر این، از کل خود برنامه (فایلهای نصب APK) هم پشتیبانگیری نمیکنند، بلکه از دادههای برنامه که البته از قابلیت بکآپگیری پشتیبانی میکنند، اقدام به تهیه نسخه بکآپ میکند. دادههای برنامه میتواند شامل تنظیمات و پیکربندیهای شخصی ذخیره شده باشد. برخی از دادههای بازی نیثز در صورت دانلود آنها از پلیاستور به طور خودکار ذخیره میشوند. همچنین سایر برنامههای شخص ثالث هم به فعال بودن گزینههای پشتیبانگیری خود نیاز دارند.
همچنین محدودیتهایی در رابطه با اطلاعات برنامهها وجود دارد. هر برنامه محدودیت 25 مگابایت داده برای پشتیبانگیری دارد. هر چیزی که از این مقدار رد شود، به این معنی است که دادههای شما قابل انتقال نیستند و در واقع ذخیره نخواهند شد. برخی از اطلاعات فایلهای خاص برنامهها هم منتقل نمیشوند، چراکه پشتیبانگیری برای بازیابی این فایلها پیکربندی نشده است و حتی در صورتی که نسخه بکآپ هم تهیه شود، باز هم قابل بازیابی نیستند. این موارد اغلب شامل فایلهای موقت در حافظه کش و فایلهای نیمه دانلود شده هستند.
فایلهای رسانهای بزرگ

کاربران معمولا وقتی از بخش آلبومها در گوگل فوتوز پشتیبانگیری میکنند، به سراغ گزینه پشتیبانگیری درون برنامهای آن میروند. فایلهای رسانهای بزرگ میتوانند شامل ویدیوها و عکسهای ذخیره شده در گوگل فوتوز باشند. با این حال، گوگل فوتوز محدودیت 200 مگابایتی برای عکسها و محدودیت 10 گیگابایتی برای ویدیوها دارد. همچنین سایز محتواها هم باید بزرگتر از 256 در 256 پیکسل باشد. قابلیت پشتیبانگیری گوگل فوتوز از انواع و فرمتهای فایلی زیر پشتیبانی میکند:
- عکسها: فرمتهای .jpg ،.heic ،.heif ،.png ،.webp ،.gif ،.avif و بیشتر فایلهای RAW
- ویدیوها: فرمتهای .mpg ،.mod ،.mmv ،.tod ،.wmv ،.as f .av i .div x .mov ،.m4v ،.3gp ،.3g2 ،.mp4 ،.m2t، .m2ts ،.mts و .mkv
- ویدیوهای ۱۰ بیت HDR
- Topshot (فقط برای پیکسل)
- ویدیوهای اسلوموشن
- ویدیوهای عمقدار
- عکسهای حرکتی
- عکسهای زنده (Live Photos) در اپلیکیشن گوگل فوتوز (استفاده شده در آیفون یا آیپد)
اگر نوع یا فرمت فایل در این فهرست نباشد، آن فایل پشتیبانگیری نخواهد شد. همچنین حساب گوگل شما دارای ۱۵ گیگابایت فضای رایگان است، مگر اینکه اشتراک Google One خریداری کرده باشید. بدون فضای اضافی، هر چیزی که بیش از ۱۵ گیگابایت باشد ذخیره نخواهد شد. علاوه بر این، اگر حافظه داخلی شما پر باشد یا هنگام پشتیبانگیری زمانبندی شده اتصال ضعیفی داشته باشید، ممکن است با خطاهایی مواجه شوید که مانع از تکمیل موفق پشتیبانگیری (ذخیره نشدن فایلها) میشود.
دستگاههای دارای نسخههای قدیمیتر اندروید

ویژگی سیستم پشتیبانگیری خودکار اندروید فقط در دستگاههای خاصی پشتیبانی میشود که باید اندروید 6 یا نسخههای جدیدتر را اجرا کنند. اگر دستگاه شما به هر دلیلی قدیمیتر از اندروید ۶ باشد، قابلیت پشتیبانگیری خودکار فعال نخواهد بود. در صورتی که از دستگاه با اندروید ۵ استفاده میکنید، میتوانید با استفاده از گزینه حساب گوگل، دادههای خود را پشتیبانگیری کنید. توجه داشته باشید که این روش برای دستگاههای مجهز به اندروید ۹ و بالاتر بهینه شده است، بنابراین ممکن است برخی گزینهها برای پشتیبانگیری در دسترس نباشند.
اتصالات بلوتوث

متاسفانه، حتی اگر سیستم پشتیبانگیری اندروید در ذخیره تنظیمات دستگاه عملکرد قابل قبولی داشته باشد، این سیستم اتصالهای بلوتوث شما را ذخیره نمیکند. دلیل این موضوع این است که هر اتصال بلوتوث تنظیمات خاصی دارد که به سختافزار و فریمورک دستگاه متصل شده وابسته است. بنابراین هنگام پشتیبانگیری، اتصالهای بلوتوث ذخیره نشده و به دستگاه جدید منتقل نمیشوند. معمولا برای بازیابی این اتصالات، باید مجددا بلوتوث را با دستگاه مربوطه جفت کنید.
چیدمان و اطلاعات صفحه اصلی شما

سیستم پشتیبانگیری اندروید قادر است چیدمان صفحه اصلی شما را ذخیره کرده و به دستگاه دیگری منتقل کند؛ اما این فرایند همیشه بهصورت دقیق انجام نمیشود (مثلا جایگاه آیکونهای برنامهها ممکن است به همان ترتیب قبلی بازیابی نشود). این موضوع تا حدی به سازگاری لانچر و ویجتها بستگی دارد. همچنین تجربه کاربری بسته به مدل دستگاه و این که از پشتیبانگیری گوگل یا سامسونگ کلود استفاده میکنید، متفاوت خواهد بود.
ممکن است مشکلات مشابهی در مورد ویجتها نیز پیش بیاید. سیستم پشتیبانگیری اندروید معمولا تنظیمات و چیدمان ویجتها را ذخیره نمیکند و برخی برنامهها برای پشتیبانگیری از تنظیمات ویجتها نیازمند انجام این کار به صورت دستی هستند. دلیل این امر آن است که سیستم پشتیبانگیری اندروید تنظیمات و چینش ویجتها را بهعنوان دادههای اجزایی (Component Data) میشناسد نه دادههای کاربر که این نوع دادهها در اولویت پشتیبانگیری قرار ندارند.
اگر میخواهید چیدمان صفحه اصلی و برخی ویجتهایتان بدون تغییر باقی بماند، استفاده از گزینه پشتیبانگیری لانچرهای شخص ثالث را در نظر بگیرید.
پروفایلهای کاری و دادههای مرتبط با شرکت

پروفایلهای کاری ممکن است شامل اطلاعات حساس یا دادههای مربوط به شرکت باشند. بنابراین، بهدلایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی، بهصورت پیشفرض نمیتوانید پروفایل کاری و دادههای مرتبط با شرکت را در حساب گوگل شخصی خود پشتیبانگیری کنید. در عوض، این دادهها معمولا از طریق سیستم Android Enterprise یا راهکار مدیریت دستگاههای همراه سازمانی (MDM) مانند Google Workspace مدیریت میشوند.
با این حال، در صورتی که پیکربندی MDM اجازه دهد، ممکن است بتوانید از حساب گوگل خود برای پشتیبانگیری دادههای کاری استفاده کنید.
اطلاعات ورود به برنامهها

اطلاعات ورود شما تقریبا هیچگاه در پشتیبانگیری ذخیره نمیشود. دلیل اصلی این موضوع نگرانیهای امنیتی است؛ اگر این اطلاعات ذخیره میشد، خطر افشای رمز عبور و دسترسی غیرمجاز افزایش مییافت. برنامهها معمولا اطلاعات ورود را بهصورت لوکال یا از طریق فضای ابری ذخیره میکنند که این روشها جدا از سیستم پشتیبانگیری اندروید طراحی شدهاند. وقتی دادهها را روی دستگاه جدید بازیابی میکنید، معمولا پیام ورود مجدد به برنامهها نمایش داده میشود و ممکن است نیاز به تایید حساب کاربری باشد.
مشکل در قابلیت پشتیبانگیری خودکار
حتی اگر محتوایی برای پشتیبانگیری وجود داشته باشد، قابلیت ذخیرهسازی خودکار ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. پشتیبانگیری تنها در صورت برقراری شرایط خاص انجام میشود. بهعنوان مثال، باید از اندروید نسخه ۶ یا بالاتر استفاده کرده و پشتیبانگیری سیستم را فعال کرده باشید و همچنین حداقل ۲۴ ساعت از آخرین پشتیبانگیری گذشته باشد.
دستگاه باید در حالت بیکار بوده و به شبکهای مثل وایفای یا موبایل متصل باشد. اگر هر یک از این شرایط برقرار نباشد، ممکن است پشتیبانگیری انجام نشود یا در حین همگامسازی با خطا مواجه شوید. علاوه بر انجام پشتیبانگیریهای منظم، توصیه میشود برای اطمینان بیشتر از چند روش امن و مختلف برای پشتیبانگیری دستگاه خود استفاده کنید.