دوربین بزرگتر، ارتقا کمتر؛ چرا پرچمداران سامسونگ دیگر انقلابی نیستند؟
سامسونگ و دیگر غولهای دنیای موبایل تمرکز خود را به جای نوآوریهای واقعی، صرف دوربینهای بزرگتر کردهاند؛ روندی که باعث شده پرچمداران جدید بیشتر تکرار گذشته باشند تا جهشی رو به آینده.
سابقه سامسونگ، پر از موقعیتهایی است که واقعا توانسته جهانیان را به شگفتی وادارد. از نمایشگرهای آمولد استثنایی تا اولین برند پیشرو در زمینه گوشیهای تاشو آیندهنگر، سامسونگ سهم بزرگی در توسعه بازار گوشیهای هوشمند ایفا کرده و همچنان هم میکند. با این حال، اخیرا به نظر میرسد که بخش قابلتوجهی از قدرت نوآوریهای چشمگیر سامسونگ فروکش کرده و این برند، بیشتر توجه و تمرکز خود را صرف توسعه دوربین گوشیهای هوشمند میکند.
در واقع به عبارتی دیگر، اخیرا برندهایی مانند سامسونگ و حتی برخی از برندهای مطرح دیگر، به جای ایجاد ارتقاهای کلی در گوشیهای هوشمند خود، بیش از حد روی توسعه و استفاده از دوربینهای بزرگتر و پیشرفتهتر تمرکز کردهاند.
در همین حال، از جمله موارد دیگری که برندهایی مانند سامسونگ به آن اهمیت چندانی نمیدهند، تکنولوژی باتریهای سیلیکون کربن است که شارژ سریع واقعی، عمر استفاده طولانیتر و فرآیند ساخت بدون دردسر را فراهم کردهاند. سابقه سامسونگ در ارائه فناوریهای پیشگامانه بینظیر است، اما در چند سال گذشته احساس میشود که سیاستی شبیه اپل را در پیش گرفته و در نتیجه این برتری را از دست میدهد.

همانطور که اشاره کردیم، اپل سالهاست که از سیاست محافظهکارانهای برای ارائه تکنولوژیهای جدید و پیشگامانه در محصولات استفاده میکند. در واقع اپل صبر میکند تا برندهای دیگر، تکنولوژی جدید مورد نظر را در چند نسل از گوشیهای هوشمند خود به کار گرفته و در صورت موفقیتآمیز بودن، نسخه اختصاصی و البته بسیار پیشرفتهتر آن را در آیفونها ارائه میدهد. در همین حال، به نظر میرسد که سامسونگ، دیگر همان برند پیشرو در تکنولوژیهای جدیدتر نیست و از سیاستی شبیه استراتژی فعلی اپل بهره میگیرد.
این که برندی مانند سامسونگ که در گذشته بخش قابلتوجهی از نوآوری و تکنولوژیهای نوظهور در زمینه گوشیهای هوشمند را برعهده داشت، حالا تمرکز غالب خود را صرفا روی استفاده از دوربینهای بزرگتر کرده، میتواند آسیبهای قابلتوجهی را به دنیای تکنولوژی و مخصوصا گوشیهای هوشمند وارد کند. در ادامه بررسی میکنیم که چرا واقعا دوربینها توجه را به خود جلب میکنند.
دوربینهای بزرگتر؛ پاشنهآشیل امروزه دنیای گوشیهای هوشمند

شکی نیست که ارائه کیفیت بالاتر در دوربین برای تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند در اولویت بوده و سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیست. در کل کاربران در سراسر دنیا، علاقه قابلتوجهی به عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت بالا دارند و تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند هم با اطلاع از این موضوع، به این تقاضا کاربران به شدت پاسخ میدهند.
در واقع تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند و مخصوصا سامسونگ، با اطلاع از این که کاربران در گوشی خود به قدرت و امکانات دوربین تقریبا بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت میدهند، توسعه این بخش از محصولات را در اولویت قرار داده است.
جدیدترین مدل پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس 25 اولترا با دوربین 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP2 عرضه میشود که از زوم تا 100 برابر هم پشتیبانی میکند. در سال 2016، گلکسی اس 7 با فناوری دوال پیکسل، تکنولوژی برگرفته از دوربینهای DSLR که عکسهای خیرهکنندهای را حتی در شرایط نوری نامناسب ثبت میکرد، یکی از بزرگترین شگفتیها در دنیای گوشیهای هوشمند به شمار میرود.
این ارتقاها واقعا درخشان هستند و در واقع، دنیای گوشیهای هوشمند به لطف این ارتقاها بوده که حالا به جایگاه فعلی خود رسیده است. بنابراین جای تعجب نیست که سامسونگ و دیگر برندها، همچنان روی این ارتقاهای تاریخی خود تمرکز کرده و حتی از آنها در تبلیغات استفاده میکنند. با این حال، دو پرچمدار اخیر این برند برای بازاریابی همهجانبه به شدت به هوش مصنوعی متکی بودند.
در حالی که دوربینها تمام توجه را به خود جلب میکنند، جنبههای دیگری مانند دوام، باتری و سرعت شارژ با تغییرات تدریجی باقی ماندهاند. در واقع این ناامیدکننده است که میبینیم سامسونگ تمرکز خود را برای توسعه کاربری و تکنولوژی گوشیهای هوشمند محدود کرده، در حالی که میتواند کل دستگاهها را متحول کند.
دوام، طراحی و صفحهنمایش

کاربران امروزه به گوشی نیاز دارند که بتواند بدون نیاز به قاب بزرگتر، در برابر افتادن و ساییدگی مقاوم باشد. البته این را میدانیم که سامسونگ، راهحلهای مهندسی لازم برای تحقق این امر را در همه زمینهها دارد، اما در حال حاضر چنین راهکاری در دسترس نیست.
ظاهر شیکتر، لبههای تیزتر و صفحهنمایش خارجی بزرگتر گلکسی زد فولد 6 گامی رو به جلو محسوب میشود، اما پرچمداران سامسونگ مانند سری گلکسی اس 25 با حداقل تغییرات واقعی و محسوس نسبت به سری گلکسی اس 24 عرضه میشوند. صفحهنمایش گلکسی اس 25 نسبت به مدلهای قدیمی، روشنایی بیشتری دارد و روانتر است، اما تغییردهنده بازی نیست. سامسونگ همچنان تکنولوژی UPC و تمامصفحه را که کاربران آرزویش را داشتند، همچنان حفظ کرده است. این شرکت به معنای واقعی کلمه میتواند در این حوزه پیشرو باشد، اما به نظر میرسد که در حال عقب ماندن است.
اگر مدلهای مختلف سری گلکسی اس را از چند سال گذشته با هم مقایسه کنید و کنار یکدیگر بگذارید، به احتمال زیاد تشخیص نخواهید داد که کدام مدل، جدیدتر است. در واقع، سامسونگ چند سالی است که از یک زبان طراحی ثابت برای مدلهای پرچمدار استفاده میکند. درست است که این طراحی، در سالهای اول به دلیل جذابیت بالا، تبدیل به برگ برنده سامسونگ شده بود، اما حالا به دلیل تکرارهای مداوم، عملا چیزی بیش از یک طراحی خستهکننده برای اغلب کاربران به نظر نمیرسد.
عقبماندگی تکنولوژیهای باتری و شارژ در گوشیهای گلکسی
عمر باتری، همچنان بزرگترین نقطه ضعف گوشیهای موبایل است که البته با در نظر گرفتن این که ارتقاهایی در هر نسل جدید صورت میگیرد، اما در کل سرعت آن کند است. باتری 5000 میلیآمپر ساعتی گلکسی اس 25 اولترا مناسب است، اما نمیتوان آن را جهشی رو به جلو در نظر گرفت؛ چراکه سامسونگ پنج سال است که همین ظرفیت را در نسلهای سری گلکسی اس ارائه میکند.
اگر به دنیای تکنولوژی و اخبار آن علاقهمند باشید، احتمالا میدانید که سامسونگ اخیرا گلکسی اس 25 اج را به صورت رسمی عرضه کرد، اما این گوشی با یک نقطه ضعف بزرگ همراه بود؛ گلکسی اس 25 اج به خاطر طراحی باریک بدنه و در نتیجه محدودیتها در فضای داخلی گوشی، تنها به یک باتری 3800 میلیآمپر ساعتی مجهز است. این یعنی سامسونگ اگر بخواهد روند گوشیهای فوقباریک خود را ادامه دهد، باید به تکنولوژی روی بیاورد که امکان ارائه ظرفیت بیشتر در همان اندازه باتری را ممکن کرده باشد.

البته این تکنولوژی در حال حاضر هم وجود دارد؛ فناوری باتریهای سیلیکون کربنی. فناوری نسل بعدی باتریها از جمله سیلیکون کربن که چگالی انرژی بالاتری را نوید میدهد یا باتریهای تمامجامد که میتوانند دوام فوقالعاده بیشتری داشته باشند و سریعتر از تکنولوژیهای قدیمی شارژ شوند، توانایی جابهجا کردن مرزها دارند.
همانطور که در بخشهای قبلی هم اشاره کردیم، سامسونگ با پیادهسازی استراتژی اپل در استفاده از تکنولوژیهای جدید با تاخیر، در این مورد هم فعلا صبر کرده تا عملکرد کلی تکنولوژیهای نسل جدید باتریها را بررسی کند. با این حال، در حال حاضر تقریبا دو سال است که بسیاری از برندهای چینی مانند وانپلاس و شیائومی از تکنولوژی باتریهای سیلیکون کربنی استفاده میکنند و پرچمدارانی مانند وانپلاس 13 در حال حاضر باتریهای 6000 میلیآمپر ساعتی و حتی بیشتر دارند.
البته درست است که صبر کردن برای مشاهده عملکرد واقعی یک تکنولوژی جدید میتواند سودمند باشد، اما با توجه به این که دیگر برندها به سرعت در حال توسعه و استفاده از فناوریهای جدید هستند، چنین استراتژیهایی برای سامسونگ میتواند ضررهای غیر قابل جبرانی داشته باشد.
باتریهای سیلیکون کربن در حال آزمایش است، اما فعلا مشخص نیست که آیا سامسونگ برای سری گلکسی اس 26 از آن استفاده خواهد کرد یا نه. باتریهای تمامجامد هنوز در نمونههای اولیه هستند و برخی چالشها در حال حاضر مانع از تولید انبوه آنها شده است. تمامی این تکنولوژی و ایدههای نوآورانه میتوانند فرصتی طلایی برای سامسونگ باشند تا بتواند دوباره طرفداران به صورت واقعی شگفتزده کند. با این حال، روند توسعه و پیشرفت آنها فعلا از سرعت کافی برخوردار نبوده و به همین دلیل حتی در صورت استفاده هم چندان محسوس نیستند.
سامسونگ همچنین از نظر سرعت شارژ، چه سیمی و چه بیسیم، واقعا فاصله قابلتوجهی از رقبا دارد و این عقبماندگی را باید سریعتر جبران کند. رقابت در زمینه باتری و شارژ گوشیهای هوشمند به طور قابلتوجهی افزایش یافته است، اما دستگاههای گلکسی با این سیاست سامسونگ، فرصت رهبری بازار را از دست خواهند داد.
گلکسی اس 25 اولترا که در حال حاضر جایگاه مدل پریمیوم دستگاههای پرچمدار سامسونگ را در اختیار دارد، تنها از شارژ سیمی 45 واتی پشتیبانی میکند. در کل مدلهای پرچمدار عرضه شده امسال، ارتقا قابلتوجهی در شارژ Qi2 داشتهاند، اما لازم به ذکر است که برای پشتیبانی از این گوشیها به قابهای سازگار نیاز دارند.
البته همانطور که احتمالا در مشخصات گلکسی اس 25 اولترا هم مطالعه کردهاید، این گوشی از نظر سختافزاری تقریبا سازگار با Qi2 است که البته در صورت استفاده از قاب میتواند از آن پشتیبانی کند. علت این که گلکسی اس 25 اولترا به صورت داخلی فعلا سازگار نشده، تداخل عملکرد آهنربا شارژ بیسیم و قلم S Pen، باعث شده تا به صورت کامل نتواند از آن بهرهمند شود.
تمرکز بیش از حد به هوش مصنوعی

وسواس روزافزون سامسونگ نسبت به هوش مصنوعی، از بیکسبی گرفته تا Galaxy AI، بیشتر شبیه یک اشتباه راهبردی به نظر میرسد. حالا سال ۲۰۲۵ است و بیکسبی هیچوقت نتوانست به کارایی دستیار گوگل برسد. گلکسی AI هم در مرکز تبلیغات سامسونگ قرار گرفته، اما برای بهرهبردن کامل از آن، به سختافزار مدرن نیاز است.
بخشی از کاربران گوشیهای سامسونگ اصلا دنبال این همه قابلیت تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی نیستند؛ آنها یک گوشی کامل و باکیفیت میخواهند که از همان ابتدا تجربهای عالی را ارائه دهد؛ درست همانطور که سامسونگ در گذشته عرضه میکرد. نارضایتی کاربران واقعی است، چون طرفداران این برند میدانند که سامسونگ توانایی ارائه محصولی بهتر را دارد.
دوربینهای سامسونگ هنوز هم جزو بهترینهای بازار هستند، شکی نیست. با این وجود وقتی کیفیت ساخت، عمر باتری، سرعت شارژ و ویژگیهای خلاقانه نادیده گرفته میشوند، نتیجه ناامیدکننده است.
بنابراین وقت آن رسیده که سامسونگ تمرکز خود را از دوربین و هوش مصنوعی بردارد و برای ارتقای کلی تجربه کاربری گوشیهایش تلاشهای موثری کند.
سامسونگ باید به مسیر نوآوری بازگردد

سامسونگ، شرکتی که زمانی با عرضه نوآوریهای خیرهکننده در دنیای موبایل، مسیر آینده را ترسیم میکرد، اکنون بیش از حد روی توسعه دوربینهای بزرگتر و تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی متمرکز شده است. هرچند کیفیت دوربین همچنان عالیست، اما جنبههایی مانند دوام، طراحی، باتری و سرعت شارژ، یا دستخوش تغییر نشدهاند و یا بهروزرسانیهای ملموسی نداشتهاند.
در حالیکه رقبای چینی با فناوریهایی مانند باتریهای سیلیکون کربنی و شارژ فوق سریع در حال پیشروی هستند، سامسونگ با اتخاذ سیاستهای محافظهکارانه، در مسیر اپل گام برمیدارد؛ مسیری که ممکن است باعث عقبماندن در رقابت جهانی شود.
هوش مصنوعی، اگرچه نقش مهمی در آینده دارد، اما نباید به بهای نادیده گرفتن انتظارات اصلی کاربران، همچون دوام بیشتر، طراحی نوآورانه و شارژ سریعتر باشد. سامسونگ برای حفظ جایگاه پیشتاز خود، باید دوباره به همان برند پیشرو و شجاعی تبدیل شود که فناوریهایی مانند نمایشگرهای آمولد، گوشیهای تاشو و دوربینهای DSLR-مانند را برای اولینبار به موبایل آورد.
جهت آینده روشن است، اما تنها در صورتی که سامسونگ نگاهش را از لنز دوربین بردارد و به تمام دستگاه، تجربه و کاربر توجهی یکپارچه داشته باشد.