آیفون 16e اپل را نجات داد
جانشین آیفون SE که به تازگی معرفی شده، نه تنها اپل را در فروش آیفون قدرتمندتر کرد، بلکه موجب شد تا این شرکت سال جدید میلادی را با موفقیت شروع کند.
طبق دادههای جدید Counterpoint Research، اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ جایگاه اول را در فروش جهانی گوشیهای هوشمند به خود اختصاص داد. این اولین باری است که اپل در سه ماهه اول سال، جایگاه نخست و ۱۹ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.
موفقیت سازنده آیفون با وجود عدم قطعیتهای اقتصادی، با بهرهمندی اپل از عرضه آیفون 16e و عملکرد قوی در بازارهای نوظهور به دست آمد. آیفون 16e با قیمت ۵۹۹ دلار توسط اپل در ماه مارس (اسفند ماه ۱۴۰۳) عرضه شد تا جایگزین آیفون SE، مقرون به صرفه ترین دستگاه در خط تولید این شرکت شود.
از طرف دیگر سامسونگ با ۱۸ درصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار گرفت و به کاهش تدریجی خود از ۲۱ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ادامه داد. تولیدکننده کرهای به دلیل عرضه دیرهنگام سری اس ۲۵ خود شروع کندی را تجربه کرد، اما شاهد بهبود فروش در ماه مارس بود.
شیائومی هم مسیر رشد خود را محکم نگه داشت تا جایگاه سوم را با ۱۴ درصد از سهم بازار به دست آورد که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشت. گسترش این شرکت چینی از رشد در بازار داخلی آن بهره مند شد، جایی که ورود آن به خودروهای الکتریکی حضور برند آن را افزایش داده است. در همین حال ویوو و اوپو پنج شرکت برتر را تکمیل کردند.

بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سه ماهه اول ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است، اما کانترپوینت پیشبینی سالانه خود را اصلاح کرده و اکنون انتظار کاهش جزیی برای کل سال را دارد. این تعدیل به دلیل افزایش نااطمینانیهای اقتصادی، به ویژه مربوط به تعرفههای اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا است.
کانترپوینت معتقد است که نوسانات اقتصادی میتواند مصرفکنندگان را به تعویق انداختن خرید گوشیهای هوشمند سوق دهد که به طور بالقوه موجب میشود زنجیره تامین را مختل کند و خطرات تجاری را افزایش دهد.
عملکرد اپل به ویژه ماهیت منطقهای داشت. در حالی که فروش در آمریکا، اروپا و چین ثابت یا کاهش یافت، این شرکت در ژاپن، هند، خاورمیانه و آفریقا و آسیای جنوب شرقی به رشد دو رقمی دست یافت؛ و در واقع همین باعث شد تا جایگاه اول را تصاحب کند.
برچسبها: