پوکو؛ برند جدیدی که تاج ارزش اقتصادی را از ردمی ربوده است
پوکو در دنیای گوشیهای هوشمند به سرعت در حال تغییر جایگاهها است. برندی که زمانی زیر سایه ردمی قرار داشت، حالا با ترکیب قیمتهای جذاب و مشخصات قدرتمند، به انتخاب اول کاربران اقتصادی تبدیل شده است.
برای سالها، مدلهای ردمی شیائومی بهعنوان گزینهای مناسب برای مصرفکنندگانی بود که قیمت اقتصادی در اولین اولویت برایشان قرار داشت و از طرفی همه به دنبال بهترین مشخصات ممکن بدون افت کیفیت بودند.
در همین راستا بهویژه، سری ردمی نوت، توانست با هدف قرار دادن چنین مصرفکنندگانی، قلب بازار گوشیهای هوشمند میانرده را بهدست آورده و با مدلهای متنوع خود در آن حکمرانی کند.
قابلیتهایی که این گوشیها ارائه میدادند، باعث میشد تا هیچ رقیبی همقیمتی نتواند در مقابل آنها ایستادگی کند. با این حال، امروز دیگر این روند در جریان نیست و در حالی که گوشیهای ردمی همچنان محبوب هستند، احساس رو به رشدی وجود دارد که ارزش پیشنهادی آنها را کاهش داده است. این احساس رو به رشد، علاقه حتی مصرفکنندگان اقتصادی هم به گوشیهایی با مشخصات بالا رده است.

در مقابل، بهنظر میرسد که پوکو، یکی از زیرمجموعه برندهای شیائومی بهصورت بیسروصدا اما پیوسته در حال تامین نیاز چنین مصرفکنندگان اقتصادی است. مصرفکنندگانی که با قیمت یک گوشی میانرده، میخواهند گوشی پرچمدار داشته باشند و این چیزی است که پوکو با مهیا کردن آن، تاج ارزش اقتصادی را از مدلهای ردمی ربوده است.
از نظر طراحی، گوشیهای پوکو بسیار شبیه همتایان ردمی هستند، اما این بخش مشخصات فنی و ظریف کاریهایی است که گوشیهای پوکو را به یک محصول باارزش تبدیل کرده است. با این حال، اختلاف قیمت بین این دو مدل باعث میشود که پوکو در بیشتر مواقع، بهدلیل طراحی خاص و مشخصات فنی قاتل پرچمدار، گزینه بهتری برای خرید بهنظر برسد.
صعود و نزول ردمی
ردمی، شهرت چندین ساله خود را با تعریف مجدد انتظارات مصرفکنندگان از گوشیهای ارزان قیمت و میانرده بهدست آورد. از سری ردمی نوت 5 پرو تا سری ردمی نوت 10، هر عرضه مدل جدید بهلطف نسبت عملکرد به قیمت بالا، باعث شد سروصدای زیادی ایجاد شده و سری ردمی همچنان توجهات را به سمت خود جلب کند.

یک گوشی ردمی نوت معمولا دارای پردازنده توانمند، باتری بزرگ و دوربینهای کارآمداست که مصرفکننده، همه این مشخصات را با کسری از قیمتی که مدلهای رقیب ارائه میهند، بهدست خواهد آورد.
با این حال، طی دو سال گذشته، گوشیهای ردمی بهتدریج قیمت خود را افزایش دادهاند. در واقع سری ردمی نوت که زمانی مدل مقرون بهصرفهای بود، حالا قیمتی را ارائه میدهد که رقبایی مانند سامسونگ آن را به چالش میکشند. همچنین با افزایش رقابت و پیشرفتهای حاشیهای سالانه، گوشیهای هوشمند ردمی بخشی از جذابیت خود را از دست دادهاند. محصولی که زمانی یک توصیه آسان برای خریداران ارزان قیمت بود، اکنون توسط بسیاری از افراد تنها بهعنوان یک گوشی میانرده با مشخصات نسبتا ضعیف و قیمت بالاتر دیده میشود.
زمانی که پوکو وارد میشود
سری پوکو در سال 2018 با عرضه پوکو اف 1 وارد بازار شد، دستگاهی که بلافاصله توجهات را برای پردازنده پرچمدار اسنپدراگون در کالبدی با قیمت کمتر از بسیاری از گوشیهای میانرده ممتاز به خود جلب کرد.
استراتژی پوکو در عرضه و مشخصات ساده بود؛ زنجیره تامین شیائومی را در دست بگیرید، از توان تولیدی آن استفاده کنید و هرگونه زواید غیرضروری را از بین ببرید تا عملکردی خالص با قیمت پایین داشته باشید.

در سالهایی که از عرضه پوکو میگذرد، همچنان این استراتژی پابرجا است و بازار مصرفکننده هم آن را پذیرفته است. این برند بهطور مداوم محصولاتی با قیمت کمتر از سری ردمی معرفی میکند و این در حالی که مشخصات تقریبا یکسانی را هم ارائه میدهند. بهعنوان مثال، پوکو ایکس 6 که در اوایل سال جاری عرضه شد، مشخصات سختافزاری بسیار مشابهی با ردمی نوت 13 پرو داشت، اما قیمت آن بهطور قابلتوجهی پایینتر از ردمی بود.
مشخصات فنی مشابه در عین قیمتهای پایینتر
یکی از دلایل کلیدی پشت پیشنهادهای باارزش پوکو در استراتژی قیمتگذاری محصولات آن نهفته است. با وجود اینکه گوشیهای پوکو اغلب نسخهای اصلاح و دوباره برند شده از دستگاههای ردمی هستند، اما با قیمتی کمی رقابتیتر عرضه میشوند. نمونه بارز این موضوع، پوکو M6 پرو 5G بوده که از نظر طراحی و مشخصات شبیه به ردمی نوت 14 5G است، اما با قیمت اولیه کمتری روانه بازار شده است.

از نگاه مشخصات سختافزاری هم تفاوت چندانی بین این دو برند وجود ندارد. هر دو گوشی ردمی و پوکو اغلب دارای پردازندههای مدیاتک، نمایشگرهای AMOLED و باتریهایی با ظرفیت بالا هستند. سیستمهای دوربین نیز در این گوشیها بهطرز چشمگیری مشابه هستند، با این حال گوشیهای پوکو با اختلاف چشمگیری، قیمت پایینتری از گوشیهای ردمی دارند.
برندسازی و هدفگذاری
بخشی از دلیلی که پوکو توانسته جایگاه ارزش بازار گوشیهای میانرده را از ردمی بگیرد، میتواند در رویکرد برندسازی آن باشد. جایی که ردمی قصد دارد بین جذابیت انبوه بازار و قیمت رقابتی تعادل ایجاد کند و از طرفی هم پوکو، خریدارانی را هدف قرار میدهد که عملکرد را بر زیباییشناسی ترجیح میدهند. پوکو برای کاهش هزینهها از اقدامات هوشمندانهای استفاده میکند، مانند انتخاب متریالهایی با کیفیت کمی پایینتر نسبت به مدلهای پریمیوم.
این انتخابهای طراحی با خریدارانی که به دنبال حداکثر عملکرد هستند و اهمیت کمتری به مواد لوکس میدهند، همخوانی دارد. با تمرکز بر اولویتهای اصلی این گروه، یعنی سرعت، عمر باتری و کیفیت نمایشگر، پوکو توانسته رقابتی باقی بماند و قیمتها را کنترل کند.

در مقابل، بهنظر میرسد ردمی با آخرین سری ردمی نوت 14 پرو به سمت فضای پریمیومتر در حال حرکت است و این تغییر فضا را برای پوکو ایجاد کرده تا خود را بهعنوان صاحب جدید قلمرو گوشیهای اقتصادی معرفی کند. جایی که ردمی زمانی بازار زیر ۲۰ هزار روپیه در هند یا زیر ۳۰۰ دلار جهانی را در اختیار داشت، اکنون پوکو وارد عمل شده و این خلأ را پر کرده است.
جمعبندی
ارزش واقعی گوشیهای پوکو در توانایی بالای آن برای ارائه مشخصات تقریبا یکسان با ردمی در عین قیمت پایینتر است. در حالی که دستگاههای ردمی هنوز عملکرد و کیفیت ساخت بالایی دارند، افزایش تدیجی قیمت جذابیت آنها را برای اکثر مصرفکنندگان کاهش داده است. پوکو، با قیمتگذاری بسیار عالی و رویکرد بدون حاشیه، اکنون بهعنوان گزینه بهتری برای خریداران گوشیهای اقتصادی شیائومی در حال جذب بازار است.
تا زمانی که این استراتژی قیمتگذاری ادامه داشته باشد، پوکو همچنان گزینه نهایی خریدارانی خواهد بود که زمانی برای گوشی اقتصادی و قدرتمند، به سراغ ردمی میرفتند. همچنین در حالی که ردمی ممکن است به سمت دستگاههای پریمیومتر برود، ثبات پوکو در همین جایگاه گوشیهای میانرده میتواند سوددهی فراوانی برای آن داشته و بهنظر میرسد پوکو هم از این وضعیت رضایت کامل دارد.
برچسبها: