سيمكارت اپراتور سوم قبل از پايان سال در دستان مردم است؟
گروه خبری GSM : اپراتور سوم تلفن همراه طبق گفتههای مسوولان قرار است رسما سیمكارتهای خود را از 22 بهمنماه جاری ارائه كند ولی با توجه به اتفاقات و تغییراتی كه چندی پیش در اعضای هیات مدیره این اپراتور رخ داده، این سوال وجود دارد كه آیا میتواند در موعد مقرر به وعده خود جامه عمل بپوشاند یا خیر؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اپراتور سوم تلفن همراه برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه ارتباطات سیار در كشور و تقویت آن یك نیاز و ضرورت محسوب میشد و پس از چالشهایی كه در زمینه برگزاری مزایده و اتفاقات پس از آن، سرانجام پروانه این اپراتور در تاریخ 29 اردیبهشتماه و در مراسم روز جهانی ارتباطات به شركت ارتباطات تامین شمس نوین یا همان تامین تلكام اعطا شد.
اما گرفتن جواب سوالهایی كه درباره اپراتور سوم تلفن همراه و عملكردش مطرح شده، نیازمند پاسخگویی مدیران است كه اكنون دسترسی به اعضای هیات مدیره این اپراتور وجود نداشته و كسی بهطور شفاف پاسخگوی رسانهها نیست.
پیشبینی درآمدی كه برای اپراتور سوم تلفن همراه برای 15 سال در نظر گرفته شده، رقم 676 هزار میلیارد ریال است و حقلایسنس برای این اپراتور 401 میلیارد تومان و جمع مبلغ حقالسهم سالیانهای كه باید به رگولاتوری بدهد، 6/23 درصد است، به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات پیش شماره این اپراتور 092 خواهد بود و حداقل باید خدمات نسل دوم را در جادهها ارائه دهد و در شهرها نیز حداقل باید خدمات نسل سوم را ارائه دهد.
اپراتور سوم پس از صدور پروانه 9 ماه فرصت دارد كه شبكه را در تهران، كلان شهرها و بخشی از جادهها ایجاد كند كه این سیمكارتها بهصورت دائمی و اعتباری است؛ مدیر عامل شركت تامین تلكام پیش از این در گفتوگو با ایسنا گفته بود: سیمكارتهای اپراتور سوم رسما از 22 بهمنماه سال جاری ارائه میشود ولی درتلاشیم این كار در بعضی از شهرها سریعتر انجام شود، براساس مجوزی كه داریم امكان راهاندازی شبكههای نسل 2 و 3 (2G/3G) را خواهیم داشت و باید ببینیم براساس استراتژیهای بازاریابی كه در حال تدوین است چه رویكردی را در شهرهای مختلف از منظر (2G/3G) اتخاذ میكنیم كه این موضوع تا دو ماه آینده نهایی میشود و برمبنای نتایج این مطالعات قیمتگذاری و نوع سرویسهای مبتنی بر داده تصمیمگیری خواهد شد.
فیضآبادی درباره تعرفه مكالمه و قیمت سیمكارتها تصریح كرده بود: این موضوع هنوز نهایی نشده است و باید به رقابتی بودن تعرفه توجه كنیم چون قاعده بازار، فعالیت برمبنای قیمت رقابتی است و باید دررابطه با بحث بازاریابی و فعالیت به موضوع رقابتپذیری توجه كرده و جوانب امر را در نظر بگیریم، لذا تعیین تعرفه در دست مطالعه و بررسی است.
وی گفته بود: اولویت اول ما طراحی شبكه از نظر فنی، تامین و نصب تجهیزات و راهاندازی فیزیكی شبكه است كه همزمان با آن بحث تعرفه و نوع و چگونگی ورود به بازار نیز در دست بررسی و كار كارشناسی است.
اما معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینكه گزارشهای اجرایی اپراتور سوم تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیگیری است گفته بود: بخشی از این گزارشها باید با معاونت نظارت این سازمان نیز هماهنگ شود اما براساس اعلام خود اپراتور، قرار است تا انتهای سال شبكه اپراتور سوم راهاندازی شود.
سبوحی با بیان اینكه مفاد پروانه اپراتور سوم تلفن همراه كاملا روشن است گفته بود: قیمت سیمكارتهای این اپراتور با توجه به رعایت شرایط رقابتی مشابه اپراتور اول و دوم است؛ تعرفههای خدمات این اپراتور نیز كاملا مشخص است و اگر بخواهند سرویسهای جدید مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبیعتا شرایط و ضوابطش پیشبینی شده و باید در مدت زمان قبل از ارائه سرویس، پیشنهاد تعرفههایشان را به سازمان ارائه دهند تا سازمان نیز بررسی كرده و با تصویب كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفههای مربوطه را دریافت كند.
همچنین در مردادماه سال جاری معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به بازدیدی كه مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از روند پیشرفت پروژه اپراتور سوم داشتند، با بیان اینكه سیاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تعامل با اپراتورها در جهت توسعه و هم راستا با منافع مصرفكنندگان است گفته بود: با توجه به زمانبندیهای مطرح شده در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه این اپراتور در تلاش است در موعد مقرر خدمات خود را اجرایی كند. در همین راستا، طراحی شبكه در بخش فروش و مطالعات بازار در حال انجام است.
وی با اشاره به آغاز به كار مشاور خارجی گفته بود: از سوی دیگر مذاكرات با اپراتور اول و دوم به منظور برقراری ارتباطات مورد نیاز و همچنین اشتراك آنتنهای تلفن همراه (BTS) آغاز شده است؛ بر اساس پروانه ارایه شده به این اپراتور، باید از حداكثر توان داخلی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود استفاده كنند.
اما به گفته وزیر ارتباطات این سیمكارتها از قابلیتهای بیشتری نسبت به سیمكارتهای موجود در كشور برخوردارند؛ مدیر عامل شركت تامین تلكام هم داشتن قابلیتهای بیشتر را از مزیتهای این سیمكارتها دانسته و به ایسنا گفته بود كه امكان ارایه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیمكارتها وجود داشته و اینترنت پرسرعت و سرویسهای مبنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل، بانكداری همراه، تلفن تصویری، ویدئو كنفرانس، ویدئو درخواستی، ایمیل، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهرهبرداری از شبكه اینترنت و اینترنت در حال حركت از جمله مزیتهای استفاده از این سیمكارهاست.
اما وزیر ارتباطات دربارهی زمان واگذاری سیمكارتهای اپراتور سوم تلفن همراه گفت: تعهد دوستان طبق پروانه، 9 ماه بعد از فعال شدن قرارداد است، ولی دوستان به ما قول دادند كه این 9 ماه را از همین الان كه پروانه به آنها اعطا شده، حساب كنند؛ یعنی انشاءالله قبل از پایان سال جاری سیمكارت را بتوانیم به مردم عرضه كنیم.
به گفته رضا تقیپور تماس تصویری بهعنوان اولین خدمات پایهی اپراتور سوم محسوب میشود و خدمات ارزش افزوده دیگری نیز خواهد داشت و آن پهنای باند مورد نیاز برای خدمات دولت الكترونیكی و ارتباط با شبكهی ملی اینترنت و دریافت خدمات بانكی و پرداختن به موضوعات پرداخت الكترونیكی در این شبكه به وفور قابل ارائه خواهد بود؛ حداكثر میزان مبلغی كه با عنوان سقف برای قیمت این سیمكارتها در نظر گرفته شده 120 هزار تومان است كه البته اعتباری هم میتواند داشته باشد.
او اظهار كرد: الزامی در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه وجود ندارد كه حتما سرویسهایش را برروی گوشیهای ساخت داخل ارائه دهد و مضافا اینكه به نظر میرسد از نظر منطقی این كار سختی است كه ما همهی كاربران را مجبور كنیم كه حتما از گوشی داخلی استفاده كنند.
مزیت اصلی سیمكارتهای اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسلهای قدیمیتر این است كه علاوه بر سرویس مكالمه (Voice) كه كیفیت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امكان ارائه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیمكارتها وجود دارد. به عبارتی اینترنت پرسرعت و سرویسهای مبتنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل (M-Payment) بانكداری همراه، تلفن تصویری VPN، ویدئو درخواستی (VOD)، ویدئو كنفرانس، پست الكترونیك (E-Mail) پیامهای چند رسانهیی، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهرهبرداری از شبكههای اینترنت و اینترنت در حال حركت و بسیاری از سرویسهای متنوع دیگر را میتوان برروی آن ارایه داد.
گروه خبری GSM : اپراتور سوم تلفن همراه طبق گفتههای مسوولان قرار است رسما سیمكارتهای خود را از 22 بهمنماه جاری ارائه كند ولی با توجه به اتفاقات و تغییراتی كه چندی پیش در اعضای هیات مدیره این اپراتور رخ داده، این سوال وجود دارد كه آیا میتواند در موعد مقرر به وعده خود جامه عمل بپوشاند یا خیر؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اپراتور سوم تلفن همراه برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه ارتباطات سیار در كشور و تقویت آن یك نیاز و ضرورت محسوب میشد و پس از چالشهایی كه در زمینه برگزاری مزایده و اتفاقات پس از آن، سرانجام پروانه این اپراتور در تاریخ 29 اردیبهشتماه و در مراسم روز جهانی ارتباطات به شركت ارتباطات تامین شمس نوین یا همان تامین تلكام اعطا شد.
اما گرفتن جواب سوالهایی كه درباره اپراتور سوم تلفن همراه و عملكردش مطرح شده، نیازمند پاسخگویی مدیران است كه اكنون دسترسی به اعضای هیات مدیره این اپراتور وجود نداشته و كسی بهطور شفاف پاسخگوی رسانهها نیست.
پیشبینی درآمدی كه برای اپراتور سوم تلفن همراه برای 15 سال در نظر گرفته شده، رقم 676 هزار میلیارد ریال است و حقلایسنس برای این اپراتور 401 میلیارد تومان و جمع مبلغ حقالسهم سالیانهای كه باید به رگولاتوری بدهد، 6/23 درصد است، به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات پیش شماره این اپراتور 092 خواهد بود و حداقل باید خدمات نسل دوم را در جادهها ارائه دهد و در شهرها نیز حداقل باید خدمات نسل سوم را ارائه دهد.
اپراتور سوم پس از صدور پروانه 9 ماه فرصت دارد كه شبكه را در تهران، كلان شهرها و بخشی از جادهها ایجاد كند كه این سیمكارتها بهصورت دائمی و اعتباری است؛ مدیر عامل شركت تامین تلكام پیش از این در گفتوگو با ایسنا گفته بود: سیمكارتهای اپراتور سوم رسما از 22 بهمنماه سال جاری ارائه میشود ولی درتلاشیم این كار در بعضی از شهرها سریعتر انجام شود، براساس مجوزی كه داریم امكان راهاندازی شبكههای نسل 2 و 3 (2G/3G) را خواهیم داشت و باید ببینیم براساس استراتژیهای بازاریابی كه در حال تدوین است چه رویكردی را در شهرهای مختلف از منظر (2G/3G) اتخاذ میكنیم كه این موضوع تا دو ماه آینده نهایی میشود و برمبنای نتایج این مطالعات قیمتگذاری و نوع سرویسهای مبتنی بر داده تصمیمگیری خواهد شد.
فیضآبادی درباره تعرفه مكالمه و قیمت سیمكارتها تصریح كرده بود: این موضوع هنوز نهایی نشده است و باید به رقابتی بودن تعرفه توجه كنیم چون قاعده بازار، فعالیت برمبنای قیمت رقابتی است و باید دررابطه با بحث بازاریابی و فعالیت به موضوع رقابتپذیری توجه كرده و جوانب امر را در نظر بگیریم، لذا تعیین تعرفه در دست مطالعه و بررسی است.
وی گفته بود: اولویت اول ما طراحی شبكه از نظر فنی، تامین و نصب تجهیزات و راهاندازی فیزیكی شبكه است كه همزمان با آن بحث تعرفه و نوع و چگونگی ورود به بازار نیز در دست بررسی و كار كارشناسی است.
اما معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینكه گزارشهای اجرایی اپراتور سوم تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیگیری است گفته بود: بخشی از این گزارشها باید با معاونت نظارت این سازمان نیز هماهنگ شود اما براساس اعلام خود اپراتور، قرار است تا انتهای سال شبكه اپراتور سوم راهاندازی شود.
سبوحی با بیان اینكه مفاد پروانه اپراتور سوم تلفن همراه كاملا روشن است گفته بود: قیمت سیمكارتهای این اپراتور با توجه به رعایت شرایط رقابتی مشابه اپراتور اول و دوم است؛ تعرفههای خدمات این اپراتور نیز كاملا مشخص است و اگر بخواهند سرویسهای جدید مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبیعتا شرایط و ضوابطش پیشبینی شده و باید در مدت زمان قبل از ارائه سرویس، پیشنهاد تعرفههایشان را به سازمان ارائه دهند تا سازمان نیز بررسی كرده و با تصویب كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفههای مربوطه را دریافت كند.
همچنین در مردادماه سال جاری معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به بازدیدی كه مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از روند پیشرفت پروژه اپراتور سوم داشتند، با بیان اینكه سیاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تعامل با اپراتورها در جهت توسعه و هم راستا با منافع مصرفكنندگان است گفته بود: با توجه به زمانبندیهای مطرح شده در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه این اپراتور در تلاش است در موعد مقرر خدمات خود را اجرایی كند. در همین راستا، طراحی شبكه در بخش فروش و مطالعات بازار در حال انجام است.
وی با اشاره به آغاز به كار مشاور خارجی گفته بود: از سوی دیگر مذاكرات با اپراتور اول و دوم به منظور برقراری ارتباطات مورد نیاز و همچنین اشتراك آنتنهای تلفن همراه (BTS) آغاز شده است؛ بر اساس پروانه ارایه شده به این اپراتور، باید از حداكثر توان داخلی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود استفاده كنند.
اما به گفته وزیر ارتباطات این سیمكارتها از قابلیتهای بیشتری نسبت به سیمكارتهای موجود در كشور برخوردارند؛ مدیر عامل شركت تامین تلكام هم داشتن قابلیتهای بیشتر را از مزیتهای این سیمكارتها دانسته و به ایسنا گفته بود كه امكان ارایه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیمكارتها وجود داشته و اینترنت پرسرعت و سرویسهای مبنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل، بانكداری همراه، تلفن تصویری، ویدئو كنفرانس، ویدئو درخواستی، ایمیل، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهرهبرداری از شبكه اینترنت و اینترنت در حال حركت از جمله مزیتهای استفاده از این سیمكارهاست.
اما وزیر ارتباطات دربارهی زمان واگذاری سیمكارتهای اپراتور سوم تلفن همراه گفت: تعهد دوستان طبق پروانه، 9 ماه بعد از فعال شدن قرارداد است، ولی دوستان به ما قول دادند كه این 9 ماه را از همین الان كه پروانه به آنها اعطا شده، حساب كنند؛ یعنی انشاءالله قبل از پایان سال جاری سیمكارت را بتوانیم به مردم عرضه كنیم.
به گفته رضا تقیپور تماس تصویری بهعنوان اولین خدمات پایهی اپراتور سوم محسوب میشود و خدمات ارزش افزوده دیگری نیز خواهد داشت و آن پهنای باند مورد نیاز برای خدمات دولت الكترونیكی و ارتباط با شبكهی ملی اینترنت و دریافت خدمات بانكی و پرداختن به موضوعات پرداخت الكترونیكی در این شبكه به وفور قابل ارائه خواهد بود؛ حداكثر میزان مبلغی كه با عنوان سقف برای قیمت این سیمكارتها در نظر گرفته شده 120 هزار تومان است كه البته اعتباری هم میتواند داشته باشد.
او اظهار كرد: الزامی در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه وجود ندارد كه حتما سرویسهایش را برروی گوشیهای ساخت داخل ارائه دهد و مضافا اینكه به نظر میرسد از نظر منطقی این كار سختی است كه ما همهی كاربران را مجبور كنیم كه حتما از گوشی داخلی استفاده كنند.
مزیت اصلی سیمكارتهای اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسلهای قدیمیتر این است كه علاوه بر سرویس مكالمه (Voice) كه كیفیت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امكان ارائه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیمكارتها وجود دارد. به عبارتی اینترنت پرسرعت و سرویسهای مبتنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل (M-Payment) بانكداری همراه، تلفن تصویری VPN، ویدئو درخواستی (VOD)، ویدئو كنفرانس، پست الكترونیك (E-Mail) پیامهای چند رسانهیی، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهرهبرداری از شبكههای اینترنت و اینترنت در حال حركت و بسیاری از سرویسهای متنوع دیگر را میتوان برروی آن ارایه داد.