خانهاخبار
iOS 18: آزادی عمل بیشتر کاربران در شخصی‌سازی رابط کاربری آیفون

iOS 18: آزادی عمل بیشتر کاربران در شخصی‌سازی رابط کاربری آیفون

آیفون بالاخره آرزوی بسیاری از کاربران خود را عملی می کند؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

رویداد WWDC اپل با انبوهی از معرفی‌های نرم‌افزاری هیجان‌انگیز همراه بود. یکی از مهم‌ترین این معرفی‌ها در ابتدای مراسم، مربوط به آزادی عمل بیشتر کاربران در شخصی‌سازی صفحه اصلی و آیکون‌های برنامه در iOS 18 بود.

برای سال‌ها، اپل در زمینه شخصی‌سازی ظاهری گوشی‌های خود، رویکردی مینیمالیستی در پیش گرفته بود و تنها امکان تغییر تصویر زمینه را فراهم می‌کرد. طراحی ساده و خطوط تمیز همواره یکی از ارکان اصلی محصولات این شرکت بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد اپل در iOS 18، کمی از کنترل ظاهری را به دست کاربران خود سپرده است.

ios 18

با به‌روزرسانی به iOS 18، کاربران دیگر محدود به چیدمان شبکه‌ای منظم برای چینش برنامه‌های خود نیستند. شما می‌توانید هر برنامه را به هر کجای صفحه که دوست دارید، منتقل کنید. به‌عنوان مثال، در جریان WWDC، تصاویری از چینش‌های متنوع برنامه‌ها به نمایش درآمد، از جمله ردیفی از برنامه‌ها در بالا و پایین صفحه یا قرارگیری تمامی برنامه‌ها در یک سمت.

علاوه بر آزادی عمل در چیدمان برنامه‌ها، اپل از قابلیت حالت تاریک برای آیکون‌های برنامه نیز رونمایی کرد. همان‌طور که در مراسم به نمایش درآمد، فعال کردن حالت تاریک می‌تواند به دکمه‌ی «عمل» (Action Button) اختصاص داده شود. با فعال‌سازی این ویژگی، آیکون‌های برنامه با یک حاشیه‌ی تیره احاطه می‌شوند و ظاهری تیره‌تر به خود می‌گیرند.

قابلیت هیجان‌انگیز دیگر، امکان شخصی‌سازی رنگ آیکون‌های برنامه است. کاربران می‌توانند با نگه‌داشتن انگشت روی یک برنامه و سپس ضربه زدن روی «ویرایش» در گوشه‌ی بالا سمت چپ، به منوی جدیدی برای شخصی‌سازی دسترسی پیدا کنند. در این منو، قادر خواهید بود رنگ آیکون‌ها را به هر سایه‌ی دلخواه تغییر دهید. این قابلیت شباهت‌هایی به ویژگی «تم‌های Material You» گوگل دارد.

با این حال، یک وجه تمایز کلیدی بین این دو قابلیت وجود دارد. برخلاف گوگل که رنگ‌های پیش‌فرض را برای انتخاب ارائه می‌دهد، اپل به کاربران آزادی عمل بیشتری داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر سایه‌ی رنگی دلخواه خود را انتخاب کنند. این رویکرد انعطاف‌پذیرتر، امکانات شخصی‌سازی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما از طرف دیگر، این آزادی عمل می‌تواند منجر به انتخاب‌های ظاهری نامناسب شود که اصول اولیه‌ی طراحی مانند کنتراست را نادیده می‌گیرند.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییراه طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید