خانهاخبار
همه چیز درباره دریاچه ماه، تراشه‌های بزرگ نسل بعدی اینتل

همه چیز درباره دریاچه ماه، تراشه‌های بزرگ نسل بعدی اینتل

غول کم مصرف؟

۱ خرداد ۱۴۰۳

شاید تمام ما مشتاقانه منتظر باشیم ببینیم پردازنده‌های نسل بعدی Arrow Lake اینتل در اواخر امسال چه عملکردی خواهند داشت، اما این به این معنی نیست که نمی‌توانیم از آنچه بعد از آن یا حتی در کنار آن عرضه می‌شود هیجان‌زده شویم؟ دریاچه ماه (Lunar Lake) اینتل، طراحی نسل بعدی آنهاست که به طور آزمایشی برای عرضه احتمالی قبل از پایان سال برنامه ریزی شده است. شاید همزمان با Arrow Lake روی دسکتاپ، تمرکز Lunar Lake روی بخش موبایل باشد.

اینتل در ماه می ۲۰۲۴ جزئیاتی را در مورد معماری و طراحی Lunar Lake فاش کرد و اعلام کرد که این طراحی معماری با اولویت موبایل، سریع و همچنین بسیار کارآمد خواهد بود و با مصرف انرژی تا ۳۰ درصد کمتر از رقبا، عملکرد رقابتی ارائه می‌دهد. این گفته نشان می‌دهد که Lunar Lake برای پردازنده‌های سری U سنتی اینتل استفاده خواهد شد. با تمرکز بر عملکرد به ازای هر وات، به نظر می‌رسد که در این نسل شاهد سرعت کلاک پایین‌تر و تمرکز بر هسته‌های کم‌مصرف اینتل خواهیم بود.

تراشه جدید اینتل

اینتل در ماه می ۲۰۲۴ جزئیاتی را در مورد معماری و طراحی Lunar Lake فاش کرد و اعلام کرد که این طراحی معماری با اولویت موبایل، سریع و همچنین بسیار کارآمد خواهد بود و با مصرف انرژی تا ۳۰ درصد کمتر از رقبا، عملکرد رقابتی ارائه می‌دهد. این گفته نشان می‌دهد که Lunar Lake برای پردازنده‌های سری U سنتی اینتل استفاده خواهد شد. با تمرکز بر عملکرد به ازای هر وات، به نظر می‌رسد که در این نسل شاهد سرعت کلاک پایین‌تر و تمرکز بر هسته‌های کم‌مصرف اینتل خواهیم بود.

اینتل همچنین معماری این پردازنده‌ها را فاش کرده است. اینتل برای هسته‌های کم‌مصرف از Skymont و برای هسته‌های کارآمد از Lion Cove استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود Lunar Lake از نسل بعدی معماری گرافیکی به نام Battlemage Xe 2 نیز استفاده خواهد کرد. این نسل بعد از Battlemage Xe+ است که قرار است در پردازنده‌های Arrow Lake برای گرافیک مجتمع استفاده شود. شایعات دیگر حاکی از آن است که اینتل، همانطور که برای Arrow Lake برنامه‌ریزی کرده است، قابلیت Hyperthreading (نسخه‌ی اینتل از چند رشته‌ای همزمان) را از Lunar Lake حذف می‌کند. این ویژگی برای نسل‌ها، ستون اصلی عملکرد چندرشته‌ای پردازنده‌های مرکزی اینتل بوده است، بنابراین اینتل باید دلیل خوبی برای کنار گذاشتن آن داشته باشد. همچنین ممکن است اینتل نسخه‌ی کم‌مصرف ۸واتی از پردازنده‌های Lunar Lake را برای رقابت بهتر با مک‌بوک ایر اپل، به خصوص در طراحی لپ‌تاپ‌های بدون فن، عرضه کند. از نظر قابلیت‌ها، به نظر می‌رسد Lunar Lake از PCI-Express 5، تاندربولت ۴ و USB4، اچ‌دی‌ام‌آی ۲.۱، دیسپلی‌پورت ۲.۱، وای‌فای ۷، بلوتوث ۵.۴ و گیگابیت اترنت پشتیبانی کند.

اینتل لونار لیک

طبق گزارش‌ها، عرضه‌ی Lunar Lake برای اواخر سال ۲۰۲۴ در کنار عرضه‌ی Arrow Lake برای دسکتاپ برنامه‌ریزی شده است. با توجه به اینکه تاکنون اطلاعات زیادی در مورد آن منتشر نشده است، این زمان عرضه کمی زود به نظر می‌رسد. اما اینتل ادعا کرده است که در نمایشگاه‌های تجاری اخیر، نمونه‌های سیلیکونی کاربردی را به نمایش گذاشته است، بنابراین عرضه در این زمان غیرممکن نیست. گفته می‌شود، قرار بر این است که Lunar Lake به عنوان هسته‌ی اصلی در طراحی لپ‌تاپ‌های میان‌رده و کم‌مصرف اینتل، به خصوص برای کاربری‌های بازی معمولی، مورد استفاده قرار گیرد. اگر Lunar Lake در کنار Arrow Lake عرضه شود، انتظار می‌رود در ابتدا در دسترس بودن آن محدود باشد و تولید انبوه آن به اوایل سال ۲۰۲۵ موکول شود.

با وجود هدف قرار دادن لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف، گفته می‌شود Lunar Lake اینتل طراحی فوق‌العاده قدرتمندی است. Lunar Lake اولین بازنگری اساسی معماری در چند نسل اخیر است و همچنان از فناوری Foveros اینتل برای داشتن هسته‌های عملکردی بزرگ‌تر و هسته‌های بازدهی کوچک‌تر استفاده می‌کند. حذف Hyperthreading ذاتاً باعث کند شدن آن نمی‌شود، زیرا گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که Lunar Lake می‌تواند عملکردی نزدیک به ۱.۵ برابر پردازنده‌های Meteor Lake را با مصرف انرژی مشابه ارائه دهد.این معیار عملکرد ذکر شده تنها در حالت چند رشته‌ای Cinebench است که تصویری کامل از عملکرد پردازنده ارائه نمی‌دهد، با این حال، همچنان نشانگر جذابی از توانایی‌های آن است.

شایعات حاکی از آن است که Lunar Lake موفق به افزایش ۵۰ درصدی عملکرد نسبت به پردازنده‌های موجود Meteor Lake خواهد شد. این یک جهش باورنکردنی در بین نسل‌ها خواهد بود و ادعایی است که فعلاً با کمی تردید به آن نگاه می‌کنیم. همچنین برخی شایعات وجود دارد که عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Lunar Lake با TDP بالاتر، دو برابر Meteor Lake خواهد بود. اینتل ادعا می‌کند که Lunar Lake تا ۳۰ درصد نسبت به پردازنده‌های کم‌مصرف سری ۷۰۰۰ ای‌ام‌دی، مانند ۷۸۴۰U، یا تا ۲۰ درصد نسبت به اسنپدراگون X Elite، بازدهی انرژی بیشتری خواهد داشت. با عملکرد اضافه شده و نسل جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع، این امر آن را به تراشه‌ای ایده‌آل برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ کم‌مصرف تبدیل می‌کند.

اینتل برای دستیابی به حداکثر عملکرد یا بازده انرژی بسته به هدف خود، قادر خواهد بود از یک فرآیند جدید استفاده کند. با این حال، از گره‌های فرآیندی داخلی خود استفاده نخواهد کرد و در عوض بر اساس فرآیند 3 نانومتری 3NB شرکت TSMC ساخته خواهد شد.

اینتل

عملکرد هوش مصنوعی نیز یکی از عوامل اصلی در عرضه‌ی Lunar Lake خواهد بود. اینتل در ماه می ۲۰۲۴ اعلام کرد که پردازنده‌ی عصبی بازطراحی‌شده‌ی Lunar Lake می‌تواند تا ۴۵ تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) را مدیریت کند. این رقم با واحد پردازش عصبی (NPU) موجود در اسنپدراگون X Elite رقابت می‌کند، اما اینتل به همینجا بسنده نمی‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی Xe 2 در Lunar Lake نیز قادر خواهد بود تا ۶۰ تریلیون محاسبه در ثانیه را انجام دهد و در مجموع کل تراشه را به بیش از ۱۰۰ TOPS برساند.

اولین برداشت‌ها از عملکرد گرافیکی Lunar Lake مثبت است. یک بنچمارک فاش شده از SiSoftware نشان می‌دهد که معماری Battlemage عملکردی بالاتر از Meteor Lake با مصرف انرژی کمتر و با هسته‌های Xe کمتر ارائه می‌دهد. ادعای اخیر اینتل این است که این پردازنده گرافیکی مجتمع تا ۵۰ درصد سریع‌تر از نسل‌های قبلی خواهد بود. با وجود اینکه ادعا می‌شود طراحی این پردازنده قبل از پایان سال ۲۰۲۴ عرضه شود، جزئیات دقیق در مورد Lunar Lake همچنان کم است. این موضوع معمولاً نشان می‌دهد که راه‌اندازی آن زمان بیشتری می‌برد و شاید تا سال ۲۰۲۵ در دسترس عموم قرار نگیرد. با این حال، با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۴، اینتل به طور مداوم جزئیات بیشتری را منتشر می‌کند و با نمایشگاهی نسبتاً بزرگ درست قبل از نمایشگاه Computex در ژوئن، ممکن است در آینده‌ای بسیار نزدیک اطلاعات بیشتری در مورد Lunar Lake بشنویم.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید