خانهاخبار
اجرای Chrome OS روی گوشی اندرویدی: نگاهی اولیه و امیدوارکننده

اجرای Chrome OS روی گوشی اندرویدی: نگاهی اولیه و امیدوارکننده

این تجربه اولیه، هرچند کمی ناپخته، نشان می‌دهد که اجرای Chrome OS روی گوشی‌های اندرویدی دور از دسترس نیست.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

صبح امروز، خبر هیجان‌انگیزی منتشر شد: گوگل موفق شده است Chrome OS را روی یک گوشی پیکسل اجرا کند. آن‌ها نسخه‌ی ویژه‌ای از کرومیوم OS، زیربنای متن‌باز Chrome OS، را برای اجرا در یک ماشین مجازی (VM) طراحی کرده‌اند. پروژه‌ای با نام رمز «فرروکروم» که نسخه‌ی اولیه‌ی این سیستم‌عامل است، به صورت خصوصی در رویدادی که گوگل اخیراً برگزار کرده بود، به سایر شرکت‌ها نمایش داده شد. 

android-google-chrome-os.webp

پیکسل ۷ پرو پیشتاز

گوشی انتخابی برای این نمایش، پیکسل ۷ پرو، پرچم‌دار سال ۲۰۲۲ گوگل بود. به‌صورت تئوری، این قابلیت روی هر دستگاه پیکسل دیگری که از تراشه‌ی Tensor استفاده می‌کند نیز قابل اجراست و در واقع، انتخاب اولیه‌ پیکسل ۸ پرو بود. با اینکه نسخه‌ی کامپایل‌شده‌ی کرومیوم OS با موفقیت روی پیکسل ۸ پرو بوت شد، اما یک باگ مانع از رسیدن آن به صفحه‌ی تنظیمات اولیه شد. نکته‌ی قابل توجه این است که پیکسل ۸ پرو تنها گوشی پیکسل است که از خروجی تصویر پشتیبانی می‌کند و همین باعث می‌شد گزینه‌ی ایده‌آلی برای این نمایش باشد. اما به دلیل باگ ذکرشده اجرای «فرروکروم» به پیکسل ۷ پرو واگذار شد. 

نقش‌آفرینیِ یک نسخه‌ی سفارشی اندروید

نکته‌ی دیگری که جلب توجه می‌کند، اجرای یک نسخه‌ی سفارشی اندروید روی پیکسل ۷ پرو است که از پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) کامپایل شده است. دلیل این کار، نیاز به استفاده از برنامه‌ی راه‌انداز ماشین مجازی گوگل بود. این برنامه از رابط‌های برنامه‌نویسی (API) چارچوب مجازی‌سازی اندروید (AVF) برای ایجاد و راه‌اندازی ماشین‌های مجازی بر اساس پیکربندی‌های مشخص‌شده در فایل‌های JSON استفاده می‌کند. سپس در زمان اجرای برنامه، یک SurfaceView برای نمایش ماشین مجازی ایجاد می‌شود.

آغاز امیدوارکننده با پتانسیل پیشرفت

خوشبختانه Chrome OS به سرعت روی پیکسل ۷ پرو بوت می‌شود. با این حال، به دلیل عدم پشتیبانی از ورود با حساب گوگل در نسخه‌های کرومیوم OS، از حساب مهمان استفاده شد. در ابتدا شبکه کار نمی‌کرد، اما با اجرای یک اسکریپت و تنظیم برخی موارد در بخش تنظیمات Chrome OS، این مشکل شناخته‌شده برطرف شد. خوشبختانه، لوازم جانبی USB مانند ماوس و صفحه‌کلید به سرعت شناسایی شدند.

 عملکرد صدای سیستم وجود نداشت، اما می‌دانیم که گوگل در حال تلاش برای رفع این مشکل است. با اینکه زمان محدود قبل از پرواز مانع از تست‌های گسترده شد، عملکرد کلی در مدت کوتاهی که با آن کار کردیم، بسیار پاسخگو به نظر می‌رسید. در کل، این مقاله نگاهی جذاب به پتانسیل اجرای Chrome OS روی دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌دهد. اگرچه موانعی وجود دارد، پیشرفت‌های گوگل در این زمینه قطعاً هیجان‌انگیز است.

پشت صحنه‌ی اجرای Chrome OS روی گوشی اندرویدی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل کامپایل نسخه‌ی شخصی از AOSP، نبود برنامه‌ی راه‌انداز ماشین مجازی در نسخه‌های فعلی اندروید پیکسل‌های گوگل است. اما خبر خوب این است که این برنامه به لطف یک به‌روزرسانی ادغام‌شده در ۹ آوریل، حالا بخشی از ماژول Virtualization APEX شده است. به این ترتیب، نسخه‌های آینده‌ی اندروید به صورت پیش‌فرض این برنامه را خواهند داشت. با این حال، در حال حاضر برای تجربه‌ی این قابلیت، نیاز به روت کردن اندروید دارید. 

دلیلش این است که برنامه‌ی راه‌انداز ماشین مجازی به شکل پیش‌فرض غیرفعال است. البته می‌توانید با راه‌اندازی مجدد و تغییر نام بسته، این محدودیت را دور بزنید. از لحاظ تئوری این روش می‌تواند کار کند، چون مجوزهای مورد نیاز آن احتمالا از طریق ADB قابل اعطا هستند. اما متاسفانه، اسکریپت تنظیم دسترسی به شبکه همچنان نیازمند روت است. جای نگرانی نیست، زیرا اسناد گوگل اشاره می‌کنند که این اسکریپت در آینده دیگر ضروری نخواهد بود. بنابراین، به زودی و به امیدوارانه، بدون نیاز به روت، امکان اجرای Chrome OS روی هر گوشی اندرویدی با پشتیبانی از AVF وجود خواهد داشت.

درباره‌ی اجرای سایر سیستم‌عامل‌ها چه خبر؟ تئوری این کار را ممکن می‌سازد. با این حال، طبق اسناد رسمی و عمومی گوگل تا آوریل ۲۰۲۴، Chrome OS تنها «سیستم‌عامل مهمان با پشتیبانی رسمی» است. اما جای خوشحالی دارد که گوگل در آینده، پشتیبانی از اجرای سیستم‌عامل‌های بیشتر با قابلیت نمایش گرافیکی را اضافه خواهد کرد.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید