خانهاخبار
گوشی‌های اندروید ضد سرقت می‌شوند؛ کاربردی‌ترین ویژگی سال‌های اخیر

گوشی‌های اندروید ضد سرقت می‌شوند؛ کاربردی‌ترین ویژگی سال‌های اخیر

گوشی‌های ما امروزه حکم صندوقچه‌ی اطلاعات شخصی ما را دارند و دیگر دزدی گوشی صرفا برای به دست آوردن خود دستگاه نیست، بلکه هدف سارقان، اطلاعات باارزش داخل آن است.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

حوزه‌ی تکنولوژی این روزها کمی تکراری و خسته‌ کننده شده و بیش از حد روی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند. اما گاهی اوقات شاهد درخشش‌هایی از نوآوری هستیم که باعث می‌شود با هیجان بگوییم: “بالاخره به فکرش افتادند!” این قابلیت‌ها آنقدر ساده و در عین حال تاثیرگذار هستند که نمی‌توان تصور کرد زمانی بوده که چنین ویژگی‌هایی وجود نداشته است.

این لحظات درخشان به مرور کم و کمتر دیده می‌شوند، اما در چند سال اخیر چندین بار کاربران این حس را با گوگل تجربه کرده اند. اولین مورد، قابلیت تشخیص تصادف خودرو در پیکسل (که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد) بود. این قابلیت با استفاده از حسگرهای گوشی مثل موقعیت مکانی، میکروفون و سنسورهای حرکتی، می‌تواند تشخیص دهد که دچار سانحه شده‌اید و با امدادرسانی تماس بگیرد. مورد بعدی، سیستم هشدار زلزله اندروید در سال ۲۰۲۰ بود که از شتاب‌سنج میلیون‌ها گوشی اندروید برای تشخیص لرزش و هشدار به موقع به افراد حاضر در منطقه استفاده می‌کند و به آن‌ها چند ثانیه گرانبها برای عکس‌العمل و پناه گرفتن می‌دهد. حالا گوگل از همین حسگرهای مشابه برای تشخیص ربوده شدن گوشی شما در حالی که قفل نیست، استفاده می‌کند.

فریب سادگی این قابلیت را نخورید! به هر حال کسی باید به فکر چنین راه‌حلی می‌افتاد. به این سناریو دقت کنید: شما گوشی خود را در دست دارید، قفل آن باز است و مشغول وب‌گردی، تماشای ویدیو یا هر کار دیگری هستید که با گوشی انجام می‌دهید. ناگهان یک سارق گوشی را از دست شما می‌قاپد و با سرعت از شما دور می‌شود. او به اندازه‌ای زیرک است که بلافاصله دوربین گوشی را باز کند (تا صفحه نمایش خاموش نشود و قفل گوشی همچنان باز بماند). به محض اینکه به مکان امنی رسید، می‌تواند قابلیت “Find My Device” را غیرفعال کند، به برنامه‌های شما دسترسی پیدا کند، به اطلاعات و عکس‌هایتان دستبرد بزند، خرید کند و خسارات مالی و آنلاین زیادی به بار بیاورد. سارقان گوشی به ندرت به دنبال قیمت خود دستگاه هستند؛ آن‌ها اطلاعات و داده‌های باارزش درون آن را می‌خواهند.

ویژگی ضد سرقت اندروید ۱۵

در چنین سناریویی، برای جلوگیری از خسارت، زمان زیادی ندارید. ورود به حساب کاربری خود از دستگاهی دیگر و فعال کردن قفل از راه دور، زمان‌بر است و نیازمند کمک فردی دیگر (یا اینکه یک کامپیوتر یا گوشی دیگر همراهتان باشد) است. این در حالی است که سارق احتمالا از همین زمان برای انجام کارهای غیرقانونی‌اش استفاده کرده است.

اما قفل تشخیص سرقت جدید اندروید، تمام این دردسرها را از بین می‌برد. زمانی که گوشی شما قفل نیست، سنسور شتاب‌سنج، جهش ناگهانی (لحظه‌ی قاپیدن) و سپس حرکت سریع آن از محل اولیه (فرار سارق) را تشخیص می‌دهد و به صورت خودکار قفل می‌شود. اگر گوشی همچنان در دست شماست و حرکتی ناگهانی انجام داده‌اید که باعث فعال شدن این قابلیت شده، به سادگی با روش همیشگی قفل گوشی را باز کرده و به کار خود ادامه می‌دهید. اما اگر گوشی واقعا دزدیده شده باشد، سارق فعلا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. آن‌ها برای دسترسی به گوشی به نرم‌افزار و سخت‌افزار غیرقانونی نیاز دارند و در این فاصله، شما احتمالا گوشی را از راه دور پاک کرده‌اید.

البته، اگر کسی مصمم به سرقت گوشی خاص شما و اطلاعات درون آن باشد، مطمئنا راهی برای انجامش پیدا خواهد کرد. افراد با نیت‌های بد همیشه راهی پیدا می‌کنند. اما هدف از سیستم‌های ضد سرقت، چه برای گوشی، ماشین یا خانه، بالا بردن موانع و پایین آوردن انگیزه است و این دقیقا همان کاری است که این قابلیت جدید اندروید انجام می‌دهد. این ویژگی مانعی دیگر بر سر راه دزدان ایجاد می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند تا از دزدی‌های آنی صرف نظر کنند.

گوگل در حال تلاش است تا اطمینان حاصل کند که میلیون‌ها گوشی اندرویدی، دیگر طعمه‌های جذاب برای دزدی‌های آنی نباشند.

اما بخش زیبای این قابلیت، نحوه‌ی عرضه‌ی آن توسط گوگل است. در حالی که این ویژگی ابتدا با اندروید ۱۵ که «اواخر امسال» عرضه می‌شود، همراه خواهد بود، اما احتمالا از طریق سرویس‌های گوگل پلی به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید نیز راه پیدا خواهد کرد. این یعنی این قابلیت می‌تواند به یکباره روی میلیون‌ها گوشی تاثیر بگذارد و آن‌ها را در برابر سرقت بسیار ایمن‌تر کند. و بعد از اینکه خبر آن در میان جامعه‌ی دزدان پخش شود، آن‌ها را بسیار کم‌ارزش‌تر نیز خواهد کرد.

شاید به این ویژگی هر روز و هر لحظه نیاز نداشته باشید، اما شبیه به قابلیت تشخیص تصادف خودرو و هشدار زلزله است. درست مثل کیسه‌ی هوا در ماشین، هر روز از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، اما یک بار که به آن‌ها نیاز داشته باشید، آنجا هستند.

چند سالی می‌شود که کاربران شاهد افزوده شدن چنین قابلیت واقعا کاربردی‌ای به اندروید نبوده‌اند. اضافه کردن یک آیکن اینجا، یک دکمه‌ی خاموش/روشن آنجا، یک منوی مخفی در جایی دیگر – همه‌ی این‌ها خوب هستند. اما چیزی که می‌تواند به طور لحظه‌ای در زندگی شما تفاوت ایجاد کند؟ خیر، این موارد نادر هستند و قفل تشخیص سرقت یکی از آن‌هاست. حالا منتظر راه‌اندازی رسمی این ویژگی هستیم تا آن را امتحان کنیم.

 

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید