خانهاخبار
با انتشار GPT-4o، آیا اشتراک چت‌جی‌پی‌تی پلاس همچنان به صرفه است؟

با انتشار GPT-4o، آیا اشتراک چت‌جی‌پی‌تی پلاس همچنان به صرفه است؟

با وجود رایگان بودن جدیدترین مدل هوش مصنوعی OpenAI یعنی GPT-4o برای کاربران، مشترکین چت‌جی‌پی‌تی پلاس همچنان به تعداد بیشتری از درخواست‌ها و جدیدترین ویژگی‌ها دسترسی خواهند داشت.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بارِت زاف، سرپرستِ تحقیقات در OpenAI، به تازگی قابلیت‌های مدل جدیدِ GPT-4o و توانایی‌اش در تشخیصِ احساسات انسان از طریقِ دوربینِ گوشی هوشمند را نشان می‌داد. این اتفاق زمانی افتاد که چت‌جی‌پی‌تی به اشتباه، صورتِ او را به عنوانِ یک میز چوبی تشخیص داد. زاف با خنده‌ای کوتاه، به GPT-4o اطمینان داد که او یک میز نیست و از این ابزار هوش مصنوعی خواست تا به جای عکسی که قبلاً به اشتراک گذاشته بود، به نمای زنده‌ی برنامه نگاه کند. صدای هوش مصنوعیِ چت‌جی‌پی‌تی گفت: «آه، حالا معنی می‌دهد» و سپس به توصیفِ حالت چهره و احساسات احتمالی زاف پرداخت. OpenAI یک مدل جدید برای چت‌جی‌پی‌تی معرفی کرد که می‌تواند متن، صدا و تصویر را پردازش کند. در اقدامی غیرمنتظره، این شرکت اعلام کرد که این مدل به نام GPT-4o به صورت رایگان و بدون نیاز به اشتراک در دسترس قرار خواهد گرفت. این رویکردی متفاوت نسبت به عرضه قبلیِ GPT-4 در مارس ۲۰۲۳ است که تنها برای مشترکینِ سرویس پولی چت‌جی‌پی‌تی پلاس با پرداخت ماهانه ۲۰ دلار قابل دسترس بود. در این نسخه‌ی جدید، بسیاری از قابلیت‌های قبلی که تنها برای کاربران پولی در دسترس بودند، مانند حافظه و مرور وب، حالا برای کاربران رایگان هم فعال شده‌اند.

سال گذشته، زمانی که نسخه‌ی اولیه‌ی قابلیت مرور وب چت‌جی‌پی‌تی منتشر شد، با وجود تمام نواقصی که همراهش بود، اما به اندازه‌ی کافی قدرتمند بود که به نظر برسد برای افراد پیشرو که به دنبال تجربه‌ی جدیدترین فناوری‌ها هستند، اشتراک آن ارزش داشته باشد. از آنجایی که حالا جدیدترین مدل هوش مصنوعی OpenAI و همچنین قابلیت‌هایی که قبلاً محدود به کاربران پولی بودند، به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته‌اند، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا ماهانه ۲۰ دلار همچنان ارزشش را دارد؟ در ادامه‌ی متن، برای درک بهتر امکانات نسخه‌ی رایگان OpenAI در مقایسه با چت‌جی‌پی‌تی پلاس، به توضیحاتی کوتاه می‌پردازیم.

چت جی پی تی

ابتدایاً ذکر این نکته ضروری است که برای شروع استفاده از مدل GPT-4oی OpenAI، نیازی به هیچ‌گونه اشتراک خاصی ندارید. تنها نکته‌ی قابل توجه این است که نسبت به کاربران پولی، تعداد درخواست‌های (prompt) شما در هر ساعت محدود است. بنابراین، در مورد سوال‌هایی که از چت‌بات می‌پرسید با دقت بیشتری عمل کنید، چون به سرعت سهمیه‌ی خود را تمام خواهید کرد. علاوه بر دسترسی محدود به GPT-4o، کاربران غیرپولی از ارتقای قابل توجهی در تجربه‌ی کلی کاربری خود بهره‌مند می‌شوند. این ارتقا شامل ویژگی‌های متعددی است که قبلاً صرفاً برای مشتریان پولی در دسترس بود. حالا «فروشگاه GPT»، جایی که هر فردی می‌تواند نسخه‌ای از چت‌جی‌پی‌تی با دستورالعمل‌های سفارشی منتشر کند، برای عموم آزاد شده است. کاربران رایگان همچنین می‌توانند از ابزار مرور وب چت‌جی‌پی‌تی و قابلیت‌های حافظه استفاده کرده و برای تحلیل توسط چت‌بات، عکس و فایل آپلود کنند.

در حالی که مدل GPT-4o بدون نیاز به اشتراک در دسترس است، ممکن است به دو دلیل بخواهید همچنان از چت‌جی‌پی‌تی پلاس استفاده کنید: دسترسی به درخواست‌های بیشتر (prompt) و ویژگی‌های جدیدتر. بارِت زاف از OpenAI در مصاحبه‌ای گفت: «در نسخه‌ی پلاس می‌توانید به طور قابل توجهی بیشتر از این مدل استفاده کنید. همچنین چیزهای هیجان‌انگیز و جدید زیادی هم در راه است.» مشترکین چت‌جی‌پی‌تی پلاس در مقایسه با کاربران رایگان، می‌توانند قبل از اینکه مجبور به انتظار یا تغییر به مدل کم‌توان‌تر شوند، پنج برابر درخواست‌های بیشتر به GPT-4o ارسال کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید زمان قابل توجهی را صرف گفتگو با قدرتمندترین گزینه‌ی OpenAI کنید، داشتن اشتراک ضروری است.  با اینکه برخی از قابلیت‌هایی که قبلاً فقط برای کاربران پلاس در دسترس بوده‌اند، حالا برای کاربران رایگان هم فعال شده‌اند، هیجان‌انگیزترین به‌روزرسانی‌ها همچنان در پشت پرده‌ی دیوار پرداخت OpenAI عرضه می‌شوند. حالت صوتی فوق‌العاده‌ای که زاف در مراسم رونمایی نمایش داد، طی چند هفته‌ی آینده برای مشترکین چت‌جی‌پی‌تی پلاس منتشر می‌شود.

در ویدیوهای نمایشی OpenAI، صدای حباب‌دار هوش مصنوعی سرگرم‌کننده‌تر از نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد و می‌تواند به سوالاتی بر اساس یک فید ویدیوی زنده پاسخ دهد. زاف می‌گوید: «من واقعاً فکر می‌کنم راه‌هایی که مردم برای کشف موارد استفاده‌ی این قابلیت پیدا می‌کنند، فوق‌العاده خلاقانه خواهد بود.» او در طول مراسم همچنین نمایش داد که چطور حالت صوتی می‌تواند برای ترجمه بین زبان انگلیسی و ایتالیایی استفاده شود. پس از ارائه، این شرکت ویدیوی دیگری منتشر کرد که عملکرد ترجمه گفتار به صورت لحظه‌ای را نشان می‌داد.

نرم‌افزار دسکتاپ چت‌جی‌پی‌تی برای رایانه‌های مک نیز اول به صورت انحصاری برای مشترکین پلاس به احتمال زیاد از همین هفته در دسترس قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار باعث می‌شود تعامل با چت‌جی‌پی‌تی روی دسکتاپ تجربه‌ای روان‌تر و یکپارچه‌تر باشد. برای مثال، می‌توانید از صفحه‌ی وب سایتی که در حال مشاهده‌ی آن هستید اسکرین‌شات بگیرید و چت‌بات بر اساس اطلاعات قابل مشاهده در تصویر، خلاصه‌ای سریع برایتان تولید کند. انتظار می‌رود نسخه‌ی رایگان نرم‌افزار دسکتاپ مک بعداً برای عموم کاربران عرضه شود، اما تاریخ دقیق انتشار آن هنوز مشخص نیست. OpenAI همچنین برنامه‌ریزی کرده است تا قبل از پایان سال نسخه‌ی ویندوز نرم‌افزار دسکتاپ خود را ارائه دهد.

پس آیا به چت‌جی‌پی‌تی پلاس نیاز دارید؟

بنابراین، اگر فقط می‌خواهید GPT-4o را کمی امتحان کنید و مشکلی با صبر کردن برای جدیدترین ویژگی‌ها ندارید، احتمالاً نیازی به اشتراک چت‌جی‌پی‌تی پلاس ندارید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید به طور مداوم از GPT-4o استفاده کنید و با جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی آزمایش‌های سرگرم‌کننده‌ای انجام دهید، شاید پرداخت ماهانه‌ی ۲۰ دلار برایتان به صرفه باشد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید