خانهاخبار
اپل از ویژگی‌های دسترسی جدید iOS 18 رونمایی کرد

اپل از ویژگی‌های دسترسی جدید iOS 18 رونمایی کرد

اپل در سیستم عامل‌های خود قابلیت‌های دسترسی (Accessibility) دارد که مختص افراد با محدودیت‌های ذهنی و فیزیکی طراحی شده است. بدین ترتیب اینگونه افراد نیز می‌توانند به مانند افراد عادی از دستگاه‌های این شرکت استفاده کنند. حالا به تازگی اپل از قابلیت‌های جدید این حوزه برای iOS 18 و دیگر پلتفرم‌هایش پرده برداشته است که استفاده از دستگاه‌ها را بیش از پیش آسان می‌کند.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپل به تازگی بسیاری از ویژگی‌های Accessibility جدید را که اواخر امسال عرضه می‌شوند با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مانند macOS 15، iPadOS 18، iOS 18 و visionOS 2 پیش‌نمایش کرده است. قابلیت‌هایی که قرار است در زیر به طور مفصل آنها را شرح دهیم.

قابلیت‌های Accessibility برای iOS 18

ویژگی‌های کلیدی دسترسی جدید برای آیون و آیپد عبارتند از:

  • ردیابی چشم
  • موسیقی هپتیک
  • میانبرهای صوتی
  • نشانه حرکت خودرو

کاربران مک می‌توانند میانبرهای صفحه‌کلید VoiceOver و پشتیبانی زبان چینی برای Personal Voice را سفارشی کنند، در حالی که ویژن پرو زیرنویس‌های زنده، کاهش شفافیت، وارونگی هوشمند و چراغ‌های کم نور فلش را دریافت خواهد کرد.

ردیابی چشم

iPadOS-18-Eye-Tracking.jpg

اپل می‌گوید ردیابی چشم در آیفون و آیپد به کاربران این امکان را می‌دهد که رابط‌های سیستم و برنامه‌ها را فقط با چشمان خود هدایت کنند:

با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت Eye Tracking به کاربران یک گزینه داخلی برای حرکت در آیپد و آیفون تنها با چشمان خود می‌دهد. ردیابی چشم که برای کاربران دارای معلولیت جسمی طراحی شده است، از دوربین جلویی برای تنظیم و کالیبره کردن در چند ثانیه استفاده می‌کند، و با یادگیری ماشینی روی دستگاه، تمام داده‌های مورد استفاده برای راه‌اندازی و کنترل این ویژگی به ‌طور ایمن در دستگاه نگهداری می‌شوند، و این اطلاعت با اپل به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

ردیابی چشم در برنامه‌های iPadOS و iOS  کار می‌کند و به سخت ‌افزار یا لوازم جانبی اضافی نیاز ندارد. با این ویژگی  کاربران می‌توانند در میان عناصر یک برنامه حرکت کنند و از Dwell Control (کنترل ساکن) برای فعال کردن هر عنصر استفاده کنند و به عملکردهای اضافی مانند دکمه‌های فیزیکی، کشیدن انگشت و سایر حرکات تنها با چشمان خود دسترسی داشته باشند.

موسیقی هپتیک

iOS-18-Music-Haptics.jpg

زمانی که این ویژگی روشن است موتور تپتیک آیفون «ضربه‌ها، بافت‌ها و لرزش‌های اصلاح ‌شده» را که با صدای موسیقی مطابقت دارند پخش می‌کند:

موزیک هپتیک روشی جدید برای کاربران ناشنوا یا کم شنوا برای تجربه موسیقی در آیفون است. با روشن بودن این ویژگی دسترس‌پذیری، موتور تپیتیک در آیفون ضربه‌ها، بافت‌ها و لرزش‌های دقیق را روی صدای موسیقی پخش می‌کند. موزیک هپتیک روی میلیون‌ها آهنگ در کاتالوگ اپل موزیک کار می‌کند و به عنوان یک API برای توسعه‌دهندگان در دسترس خواهد بود تا موسیقی را در برنامه‌های خود بیشتر در دسترس قرار دهند.

میانبرهای صوتی

میانبرهای صوتی به کاربران آیفون و آیپد این امکان را می‌دهد تا گفته‌های سفارشی را که سیری می‌تواند برای «راه‌اندازی میان‌برها و انجام کارهای پیچیده» درک کند، اختصاص دهند.

iOS-18-Vocal-Shortcuts.jpeg

نشانه‌های حرکت خودرو

vehicle-motion-cues.jpg

این ویژگی برای کاهش مشکل حرکت هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش آیفون یا آیپد در یک وسیله نقلیه در حال حرکت طراحی شده است:

با Vehicle Motion Cues نقاط متحرک در لبه‌های صفحه نمایش تغییراتی را در حرکت خودرو نشان می‌دهد تا به کاهش تعارض حسی بدون تداخل با محتوای اصلی کمک کند. این قابلیت با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در آیفون و آیپد، تشخیص می‌دهد که کاربر در یک وسیله نقلیه در حال حرکت است و بر اساس آن پاسخ می‌دهد. ویژگی مذکور را می‌توان طوری تنظیم کرد که به طور خودکار در آیفون نشان داده شود، یا می توان آن را در کنترل سنتر روشن و خاموش کرد.

کارپلی

از طرف دیگر خبر کارپلی را داشتیم که کنترل صدا، فیلترهای رنگی و تشخیص صدا را به دست خواهد آورد.

CarPlay-Sound-Recognition.jpg

تشخیص صدا در کارپلی به رانندگان یا مسافرانی که ناشنوا یا کم شنوا هستند این امکان را می‌دهد تا هشدارها را روشن کنند تا از بوق و آژیر خودرو مطلع شوند.

کپشن‌های زنده در ویژن پرو

سیستم عامل VisionOS 2 از Live Captions پشتیبانی می‌کند که به کاربران ناشنوا یا کم‌شنوا امکان می‌دهد تا گفتگوهای گفتاری را در مکالمات زنده و صوتی از برنامه‌ها دنبال کنند.

Vision-Pro-Live-Captions.jpg

ویژگی‌های بیشتر

iOS-18-Hover-Typing.jpg

اپل تنها ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد ارایه نداده و قابلیت‌های دسترسی بیشتری را که اواخر امسال به پلتفرم‌هایش می‌آیند، مشخص کرده است:

برای کاربران نابینا یا کم بینا، VoiceOver شامل صداهای جدید، VoiceRotor انعطاف‌پذیر، کنترل صدای سفارشی و امکان سفارشی کردن میانبرهای صفحه کلید VoiceOver در مک خواهد شد.

بزرگنمایی (Magnifier) یک حالت Reader جدید و گزینه‌ای برای راه‌اندازی آسان DetectionMode با دکمه اکشن ارایه می‌دهد.

کاربران خط بریل راه جدیدی برای شروع و ماندن در ورودی صفحه بریل برای کنترل سریع‌تر و ویرایش متن دریافت خواهند کرد. در دسترس بودن زبان ژاپنی برای ورودی صفحه بریل، پشتیبانی از خط بریل چند خطی با دات پد، و گزینه انتخاب جداول ورودی و خروجی مختلف از ویژگی‌های جدید این قابلیت ‌است.

برای کاربرانی که دید ضعیفی دارند، Hover Typing هنگام تایپ در یک فیلد متنی و با فونت و رنگ دلخواه کاربر، متن بزرگتر را نشان می‌دهد.

برای کاربرانی که در معرض خطر از دست دادن توانایی صحبت کردن خود هستند، صدای شخصی به زبان چینی ماندارین در دسترس خواهد بود. کاربرانی که در تلفظ یا خواندن جملات کامل مشکل دارند، می‌توانند با استفاده از عبارات کوتاه شده، صدای شخصی ایجاد کنند.

برای کاربرانی که صحبت نمی‌کنند، Live Speech شامل دسته‌ها و سازگاری همزمان با زیرنویس‌های زنده است.

برای کاربران دارای ناتوانی‌های فیزیکی، ترک پد مجازی برای AssistiveTouch به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه خود را با استفاده از یک منطقه کوچک از صفحه نمایش به عنوان یک صفحه لمسی قابل تغییر اندازه کنترل کنند.

سوییچ کنترل هم شامل گزینه‌ای برای استفاده از دوربین‌های آیفون و آیپد برای تشخیص حرکات ضربه زدن به انگشت به عنوان سوییچ خواهد بود.

کنترل صدا نیز اکنون از واژگان سفارشی و کلمات پیچیده پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود اپل در کنفرانس توسعه دهندگان خود در WWDC در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد ماه) از iOS 18 و دیگر سیستم عامل‌های جدید خود رونمایی کند و این به‌روز‌رسانی‌های نرم افزاری در اواخر امسال به طور گسترده عمومی خواهد شد.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید