خانهاخبار
میزان فروش پلی استیشن ۵ طی سه ماه اخیر حدود ۵ برابر ایکس باکس سری ایکس و اس بوده است!

میزان فروش پلی استیشن ۵ طی سه ماه اخیر حدود ۵ برابر ایکس باکس سری ایکس و اس بوده است!

یکی از تحلیل‌گران صنعت گیمینگ به تازگی آمار فروش کنسول‌های نهمی طی سه ماه اخیر را مقایسه کرده است.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گفته یکی از تحلیل‌گران شناخته شده صنعت گیمینگ، میزان فروش کنسول پلی استیشن ۵ در سه ماه اخیر حدودا ۵ برابر کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس بوده است. 

ps 1.jpg

در اوایل این هفته، شرکت سونی با انتشار گزارش مالی اخیر خود به فروش ۴.۵ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ اشاره کرد. البته، این آمار در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته که شاهد فروش ۶.۳ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ بودیم؛ نشانگر کاهش استقبال کاربران از کنسول‌های نسل نهمی هستند.

در سوی دیگر، شرکت مایکروسافت نیز به کاهش ۳۱ درصدی فروش کنسول‌های ایکس باکس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کند. این شرکت معمولا آمار دقیق فروش کنسول‌های خود را در دسترس عموم قرار نمی‌دهد و به عقیده بسیاری، دلیل آن استقبال نه چندان بالای کاربران از نسل‌های اخیر ایکس باکس است. با استناد به گفته‌های این تحلیل‌گر که «دنیل احمد» نام دارد؛ مایکروسافت حدود ۹۰۰٫۰۰۰ دستگاه ایکس باکس سری ایکس و اس را طی سه ماه اخیر به فروش رسانده است.

ps 2.jpg

آقای «احمد» در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر یا همان X، به آمار کلی فروش کنسول‌های نسل نهمی نیز اشاره کرده است. اینطور که به نظر می‌رسد؛ کاهش استقبال اخیر کاربران از ایکس باکس برتری قابل توجهی را برای سونی به همراه داشته و آمار فروش پلی استیشن ۵ حالا نزدیک به ۲ برابر ایکس باکس سری ایکس و اس است. شرکت سونی تا به حال ۵۹.۳ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ را به فروش رسانده است و در سوی دیگر، میزان فروش ایکس باکس سری ایکس و اس به ۲۹ میلیون دستگاه می‌رسد. 

جهت مقایسه، در نسل گذشته شاهد فروش ۵۸ میلیون دستگاه ایکس باکس وان بودیم و با توجه به وضعیت فعلی، کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس تا پایان این نسل چنین آماری را از خود به جا نخواهند گذاشت. مایکروسافت نیز اخیرا تمرکز خود را روی کنسول‌ها کاهش داده است و پس از اعتراف به باخت جنگ کنسول‌ها توسط ایکس باکس، عرضه عناوین انحصاری خود روی پلتفرم‌های رقیب مانند پلی استیشن ۵ را آغاز کرده است.

ps 4.jpg

با این وجود، بخش ایکس باکس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مایکروسافت به تازگی عرضه نسل بعدی ایکس باکس را تایید کرده است. بخشی از منابع نیز به احتمال معرفی یک ایکس باکس قابل حمل اشاره می‌کنند که با توجه به محبوبیت اخیر کنسول‌های پرتابل، چندان نیز بعید به نظر نمی‌رسد.

شکست‌های اخیر ایکس باکس، مشکلات فراوانی را برای بخش گیمینگ مایکروسافت به همراه داشته‌اند. این شرکت به تازگی پس از تعدیل حدود ۱٫۹۰۰ نفر از نیرو‌های خود، استودیو‌های آرکین آوستین (سازنده Redfall) و تنگو گیم‌ورکز (سازنده Hi-Fi Rush) را برای همیشه تعطیل کرد. طی سال گذشته، مایکروسافت مبلغ چشمگیر ۶۹ میلیارد دلار را به خرید اکتیویژن-بلیزرد اختصاص داد و احتمالا این امر موجب کاهش بودجه بسیاری از زیر مجموعه‌های بخش گیمینگ این شرکت شده است. 

ps 3.jpg

شرکت سونی نیز چندی پیش به طور رسمی اعلام کرد که پلی استیشن ۵ از اوج دوران فروش خود عبور کرده است و ازین پس انتظار کاهش فروش این محصول را دارد. سونی در حال کار روی آپگرید میان نسلی کنسول‌های خود یعنی پلی استیشن ۵ پرو است؛ اما همچنان شاهد اشاراتی به آپگرید میان نسلی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس نیستیم.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید