خانهاخبار
نبرد استریم موسیقی: چالش‌های پیش روی اپل موزیک

نبرد استریم موسیقی: چالش‌های پیش روی اپل موزیک

چرا Apple Music به گرد پای Spotify هم نمی‌رسد؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپل موزیک یک سرویس باکیفیت است، اما چرا به اندازه Spotify محبوب نیست؟

اگر شما هم مثل هزاران نفر دیگر سال‌هاست که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، احتمالا هرگز به فکر خرید اشتراک Apple Music نیفتاده‌اید. بیش از یک دهه است که Spotify و YouTube Music (قبلا Google Play Music) به عنوان پادشاهان بی‌چون و چرای دنیای استریم موسیقی شناخته می‌شوند.

به طور خاص، Spotify با وجود اینکه برای استفاده از تمام قابلیت‌هایش باید یک اشتراک جداگانه خریداری کنید، توانسته طرفداران وفاداری برای خود دست و پا کند. از طرف دیگر، Apple One یک سرویس اشتراکی است که علاوه بر سرویس موسیقی، ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری و سرویس استریم تلویزیون را هم ارائه می‌دهد. این سرویس حتی برای کاربران اندرویدی هم می‌تواند مفید باشد. همین باعث می‌شود که در مقایسه با سرویس پرمیوم فردی Spotify که فقط برای بخش موسیقی هزینه بالاتری دارد، Apple One ارزش خرید بالاتری داشته باشد.

حالا که متوجه شدید در موارد نادری، اپل میتواند محصولی با ارزش خرید بالاتر از رقیب ارائه می‌دهد، شاید این سوال پیش بیاید که چرا Apple Music محبوبیت کمتری دارد و چه کاری می‌تواند انجام دهد تا از Spotify جلو بزند؟

Apple Music در مقابل Spotify: قابلیت‌هایی که جای خالی‌شان حس می‌شود

همان‌طور که اشاره کردم، Apple Music در حال حاضر چند مزیت نسبت به Spotify دارد. اما این به این معنی نیست که در همه موارد از Spotify بهتر است. در برخی موارد هم برعکس است و برخی از قابلیت‌های ضروری در Apple Music هنوز وجود ندارند. حالا بیایید ببینیم سرویس استریم موسیقی اپل برای رقابت با Spotify در چه زمینه‌هایی نیاز به پیشرفت دارد.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

کنترل پخش فراتر از اکوسیستم اپل

درست است Apple Music از AirPlay پشتیبانی می‌کند و حتی در اندروید دکمه کروم‌کست را هم نمایش می‌دهد، اما کنترل پخش روی دیگر دستگاه‌ها فقط از طریق AirPlay امکان‌پذیر است. برای اکثر قریب به اتفاق اسپیکرهای هوشمند و سایر دستگاه‌های غیر اپل مانند پلی استیشن ۵، نمی‌توانید کنترل پخش را به دست بگیرید یا پخش را در میانه آهنگ روی دستگاه دیگری ادامه دهید.

در حالی که Spotify Connect کاملا همه‌کاره است و به ما اجازه می‌دهد کا آنچه را که روی تلویزیون ال‌جی WebOS مان پخش می‌شود از تبلت اندرویدی‌مان ببینیم و کنترل کنیم. با توجه به شهرت اپل در محدود کردن خدماتش به محصولات خود، بعید است که این موضوع تغییر کند، اما این کار میتواند حداقل درون اکوسیستم خودشان شروع شود. برای مثال، برنامه Apple Music روی آیفون شما باید بتواند به شما بگوید چه چیزی روی آیپدتان پخش می‌شود و یک راه راحت برای ادامه‌ی فوری پخش ارائه دهد. می‌توانند اسمش را Handoff بگذارند، درست شبیه قابلیتی که برای جابه‌جایی کارها بین دستگاه‌های اپل وجود دارد.

کشف آسان‌تر پلی‌لیست‌های ساخته‌شده توسط کاربران

هر دو Apple Music و Spotify آرشیو عظیمی از موسیقی دارند، اما گشت‌وگذار در آن‌ها به یک اندازه ساده نیست. هر دو سرویس از الگوریتم‌ها و پلی‌لیست‌های منتخب متخصصان برای تسهیل این کار استفاده می‌کنند، اما قابلیت مورد علاقه اکثریت تنها در Spotify وجود دارد: امکان جستجو برای پلی‌لیست‌های ساخته‌شده توسط کاربران.

چه طرفدار موسیقی Lofi Girl باشید و چه به دنبال پلی‌لیستی با آهنگ‌های غمگین دهه ۹۰، مطمئن باشید که کسی یک پلی‌لیست عمومی ساخته که به راحتی قابل جستجو است. به دنبال موسیقی متن یک سریال چند فصله می‌گردید؟ احتمالا کسی قبلا برای آن یک پلی‌لیست ساخته است.

قابلیت جستجو در اینجا کلیدی است، زیرا اگرچه Apple Music امکان به اشتراک گذاشتن پلی‌لیست‌ها را با دیگران می‌دهد، آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش نمی‌دهند مگر اینکه اول از میان پلی‌لیست‌های اختصاصی خود اپل عبور کنید. این باعث کاهش شانس برخورد اتفاقی با پلی‌لیست یک شخص دیگر می‌شود.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

یک رده‌ی رایگان با امکانات مناسب

در حالی که Spotify محدودیت‌هایی را به رده‌ی رایگان خود اضافه کرده (مانند اجبار به پخش به صورت شافل در پلی‌لیست‌ها)، همچنان به اندازه‌ای کاربردی است که بتوان سرویس را امتحان کرد. این یک استراتژی بازاریابی کارآمد است و جای تعجب دارد که اپل از آن برای جذب مخاطب گسترده‌تر استفاده نکرده است.

علاوه بر این، یک مزیت پنهان Spotify این است که حتی پس از قطع کردن اشتراک پرمیوم، همچنان می‌توانید به پلی‌لیست‌ها و محتوای ذخیره‌شده خود دسترسی داشته باشید. در Apple Music چنین امکانی وجود ندارد و تا زمانی که دوباره اشتراک خود را فعال نکنید، به محتوا دسترسی نخواهید داشت.

برنامه‌های باکیفیت‌تر برای کامپیوتر و مک

فراموش کردنِ وجود اپلیکیشن‌Apple Music برای اندروید و کامپیوتر آسان است. شرکت اپل تلاش زیادی برای تبلیغ این سرویس خارج از بازار سخت‌افزار اصلی خود نکرده است. اما اگر جزو کاربران اکوسیستم اپل نیستید، پشتیبانی چندسکویی ممکن است یک ویژگی ضروری باشد. متاسفانه، برنامه‌های کامپیوتر و مک Apple Music با اشکال روبرو هستند و به نظر می‌رسد به درستی توسعه داده نشده‌اند. 

اپل موزیک

با در نظر گرفتن پشتیبانی چندسکویی عالی Spotify، اپل باید برای حفظ برابری ویژگی‌ها و سهولت استفاده در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ، تلاش بیشتری انجام دهد.

دست برتر Spotify: ادغام با برنامه‌های جانبی

اگرچه نمی‌توان اپل را مستقیماً برای کمبود یکپارچه‌سازی با برنامه‌های دیگر سرزنش کرد، اما پلتفرم استریم موسیقی این شرکت به اندازه‌ی رقیب خود از پشتیبانی گسترده برخوردار نیست. API  باز (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) Spotify به لطف وب‌اپلیکیشن‌هایی مانند stats.fm و Smarter Playlists و همچنین برنامه‌های جانبی دیگر، آزادی عمل زیادی را به توسعه‌دهندگان و کاربران برای کشف، مدیریت و گوش دادن به موسیقی می‌دهد. MusicKit اپل هم وجود دارد، اما به اندازه‌ی API Spotify انعطاف‌پذیر نیست و در نتیجه، برنامه‌های کمتری برای پلتفرم اپل ساخته شده‌اند.

rabbit r1

به عنوان مثال، در لینوکس، ما میتوانیم از Spotify Player متن‌باز (open-source) استفاده کنیم که کاملاً درون پنجره‌ی ترمینال اجرا می‌شود. مزیت این برنامه مصرف پایین منابع سیستم است که روی دستگاه‌های کم‌توان مانند Raspberry Pi بسیار مهم است. به همین ترتیب، Home Assistant نیز یک نوع یکپارچه‌سازی با Spotify ارائه می‌دهد که به ما امکان می‌دهد در کل خانه و از طریق اسپیکرهای مختلف به موسیقی گوش کنیم. حتی Rabbit R1 هم روشی برای پخش آهنگ از Spotify دارد، هرچند خود دستگاه چندان کارآمد نباشد.

Apple Music تعداد کمی برنامه‌ی جانبی دارد و سرویس‌های حتی کمتری می‌توانند با آن تعامل داشته باشند. در حال حاضر Marvis Pro روی iOS و Cider روی دسکتاپ به عنوان سرویس‌گیرنده‌های جانبی Apple Music وجود دارند، اما به دلیل محدودیت‌های API اپل، ادغام با وب‌اپلیکیشن‌هایی مانند stats.fm وجود ندارد. اگر دوست دارید آمار گوش دادن به موسیقی خود را ردیابی کنید، بدون شک Spotify انتخاب بهتری است.

نیاز مبرم  Spotify: صدای بدون افت کیفیت

با اشتراک پایه Apple Music، به صورت رایگان به استریم موسیقی با کیفیت بالاتر ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز یا همان صدای بدون افت کیفیت دسترسی پیدا می‌کنید. در مقابل، Spotify به طور پیش‌فرض کیفیت را روی «خودکار» تنظیم می‌کند. این یعنی کیفیت صدا می‌تواند برای صرفه‌جویی در مصرف اینترنت تا ۱۶۰ کیلوبیت بر ثانیه کاهش یابد، اما برای کاربران پرمیوم کیفیت به طور کلی روی ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه باقی می‌ماند. نکته‌ی کلیدی این است که حتی بهترین کیفیت صدای فعلی Spotify به پای فرمت بدون افت کیفیت Apple Music نمی‌رسد.

کدک‌های بلوتوث استاندارد، ظرفیت مدیریت حجم بالای اطلاعات مورد نیاز برای صدای بدون افت کیفیت را ندارند. بنابراین، Apple Music برای دستیابی به این قابلیت به صورت بی‌سیم روی ایرپادز پرو ۲ از یک کدک اختصاصی استفاده می‌کند. در سایر موارد برای بهره بردن از مزایای صدای بدون افت کیفیت به اتصال باسیم نیاز دارید. البته تنها شما می‌توانید قاضی تفاوت بین کیفیت ساب سی‌دی Spotify و صدای بدون افت کیفیت باشید، اما این که Apple Music چنین گزینه‌ای را به صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهد، یک مزیت است.

چند سالی است که شایعاتی درباره‌ی سرویس احتمالی Spotify HiFi می‌شنویم، اما هنوز خبری از آن نشده است. شواهد حاکی از آن است که صدای بدون افت کیفیت در Spotify نیازمند پرداخت هزینه‌ی اضافی خواهد بود، که باعث می‌شود Apple Music یک بار دیگر گزینه‌ی به‌صرفه‌تری به نظر برسد.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

مزایا و معایب سرفیس مایکروسافت

خرید سرفیس تصمیمی چالش برانگیز برای تمامی افراد می باشد و به دلیل قیمت بالای این محصولات، باید بهترین تصمیم را در هنگام خرید اتخاذ نمایید.

بیشتر بخوانید
افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات

هزار و پانزدهمین سایت 5G ایرانسل در کشور (دوهزار و چهارمین سایت 5G ایران)،در کرمانشاه توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید
nothing-phone-2a-gsm-ir
مشخصات فنی ناتینگ فون 2a پلاس فاش شد

دوربین سلفی ۵۰ مگاپیکسلی، تراشه قوی‌تر و شارژ سریع‌تر از بهبودهای مهم نسخه پلاس ناتینگ فون 2a به شمار می‌روند. 

بیشتر بخوانید