خانهاخبار
Google I/O 2024: همه چیزهایی که باید بدانید

Google I/O 2024: همه چیزهایی که باید بدانید

کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان گوگل که در ۱۴ام مه برگزار می‌شود، قرار است با معرفی جزئیات بیشتری از اندروید ۱۵ و همچنین برنامه‌های گوگل برای به‌کارگیری هوش مصنوعی قدرتمند جِمینی در محصولات آینده‌اش، همراه باشد.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنفرانس Google I/O فرصتی است برای گوگل تا جدیدترین ویژگی‌های اندروید، سخت‌افزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و همچنین تمام نرم‌افزارها و فناوری‌های نسل بعدی که این شرکت در حال توسعه‌ی آن‌ها است را به توسعه‌دهندگان معرفی کند. با این حال، با توجه به رونمایی از گوشی گوگل پیکسل 8a یک هفته قبل از برگزاری رویداد، انتظار می‌رود بخش سخت‌افزار کنفرانس I/O امسال کم‌رنگ‌تر باشد.

کنفرانس Google I/O امسال با یک سخنرانی بزرگ که به صورت زنده پخش خواهد شد، در تاریخ ۱۴ام مه  آغاز می‌شود. برخلاف دوران پیش از همه‌گیری کرونا، امسال I/O در سالن‌های بزرگ رویداد مانند آمفی‌تئاتر شورلاین در مانتین ویو و با حضور هزاران نفر برگزار نخواهد شد. گوگل اعلام کرده است که رویداد امسال با حضور تعداد محدودی از تماشاچیان به صورت زنده برگزار می‌شود و سخنرانی‌ها و جلسات دیگر به صورت زنده یا با امکان تماشای آفلاین در دسترس خواهند بود. برنامه‌ی سخنرانی‌های مهم و جلسات فنی هم‌اکنون توسط گوگل منتشر شده است که به ما کمک می‌کند تا پیش‌بینی دقیق‌تری از رویداد داشته باشیم.

اگر جزو آن تعداد محدود تماشاچیان حضوری نیستید، جای نگرانی نیست! گوگل نمایش و جلسات را به صورت زنده از طریق وبسایت  io.google/2024 و همچنین کانال یوتیوب خود پخش خواهد کرد. برای تماشای آنلاین نیازی به ثبت‌نام نیست، اما با ثبت‌نام می‌توانید محتوا را ذخیره کنید و هم پیش از رویداد و هم به صورت زنده، به‌روزرسانی‌ در مورد کنفرانس را دریافت کنید.

نسل بعدی پیکسل فولد

در زمان معرفی در Google I/O 2023، گوگل از پیکسل فولد به عنوان باریک‌ترین گوشی تاشوی بازار یاد کرد، اما این عنوان را اواخر همان سال به Honor Magic V2 واگذار کرد. پیکسل فولد در حالت بسته به دلیل داشتن صفحه‌نمایش رویی بزرگ‌تر نسبت به سری گلکسی فولد سامسونگ، شباهت بیشتری به یک گوشی هوشمند معمولی داشت.

به تازگی، وبسایت Smartprix رندرهایی از ادعایی خود مبنی بر پیکسل فولد 2 منتشر کرده است. بزرگترین تغییر طراحی در پشت دستگاه قابل مشاهده است؛ به جای به ارث بردن نوار دوربین که از زمان سری پیکسل 6 روی تمام پیکسل‌ها وجود داشته، ماژول دوربین به شکل یک برآمدگی استانداردتر درآمده است. این طراحی، همانند نوار دوربین در زمان عرضه، ممکن است مورد پسند همه نباشد و نظرات را به خود جلب کند. صفحه‌نمایش بیرونی ممکن است از ۵.۸ اینچ به ۶ اینچ افزایش یابد. صفحه‌نمایش داخلی با حاشیه‌های باریک‌تر نسبت به پیکسل فولد اولیه، ظاهری براق‌تر دارد. همچنین به نظر می‌رسد که دوربین داخلی جلو از حاشیه به زیر صفحه‌نمایش منتقل شده باشد.

پیکسل فولد جدید

همان گزارش همچنین ادعا می‌کند که Pixel Fold 2 شاهد ارتقای مشخصاتی همچون افزایش رم به 16 گیگابایت (از 12 گیگابایت) و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 با ظرفیت 256 گیگابایت (به‌جای حافظه‌ی UFS 3.1) برای انتقالات سریع‌تر خواهد بود. همچنین، Fold 2 ممکن است اولین پیکسل مجهز به تراشه‌ی Tensor G4 باشد. با این حال، زمان‌بندی اهمیت زیادی دارد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری رویداد، گزارش‌های مربوط به Fold 2 کمی کم‌رنگ شده‌اند و این احتمال وجود دارد که گوگل هنوز در حال توسعه‌ی Fold 2 و Tensor G4 برای عرضه‌ی اواخر امسال باشد. در کمترین حالت، امیدواریم گوگل در جریان نمایش، اشاره‌ای به این دستگاه داشته باشد.

گوگل پیکسل تبلت 2؟

در Google I/O 2022، گوگل با معرفی تبلت Google Pixel Tablet به بازار تبلت‌های اندرویدی بازگشت، با این حال این تبلت تا یک سال بعد به بازار عرضه نشد. برخلاف پیکسل 8a و فولد، گزارش‌ها یا افشاگری‌های کمتری در مورد احتمالاً Pixel Tablet 2 وجود دارد. در ماه فوریه، وبسایت 9to5Google با بررسی کد اندروید، چند اسم رمز احتمالی مرتبط با Pixel Tablet 2 پیدا کرد، اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در دست نیست. گوگل در حال حاضر تبلت پیکسل اولیه را بدون داک اسپیکر با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می‌رساند. این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تغییر رویکرد گوگل در نحوه‌ی معرفی این دستگاه باشد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گوگل همچنین ممکن است کیبورد بلوتوث و قلم استایلوس را برای پیکسل تبلت معرفی کند که می‌تواند این تبلت را به ابزاری کاربردی‌تر برای کاربری‌های حرفه‌ای تبدیل کند.

با توجه به سابقه‌ی گوگل در معرفی پیشرفت‌های فناوری خانه هوشمند در کنفرانس I/O، به احتمال زیاد در این رویداد شاهد صحبت‌هایی در این زمینه خواهیم بود. همچنین، احتمال شنیدن اخباری در مورد اضافه شدن برخی از این ویژگی‌ها به تبلت پیکسل فعلی، بیشتر از معرفی یک تبلت کاملاً جدید است.

اندروید ۱۵: چه ویژگی‌های جدیدی در انتظار است؟

در کنفرانس Google I/O، گوگل قطعا عمیقا به بررسی نسخه‌ی بعدی اندروید خواهد پرداخت؛ حتی سخنرانی‌ای با عنوان «چه چیزهای جدیدی در اندروید ۱۵ وجود دارد؟» در نظر گرفته شده است. سال گذشته، گوگل قابلیت‌هایی نظیر «جواب جادویی» (Magic Compose) برای اندروید را به نمایش گذاشت که در برنامه‌هایی مثل Google Messages پیشنهاداتی برای پاسخ‌دهی ارائه می‌دهد، همچنین ابزارهایی مانند «والپیپر سینمایی» را معرفی کرد که از یادگیری ماشین برای کمک به شخصی‌سازی دستگاه شما استفاده می‌کند. 

اندروید ۱۵

گوگل تاکنون چندین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان (Developer Preview) از اندروید ۱۵ منتشر کرده است که سرنخ‌هایی از قابلیت‌های جدید ارائه می‌دهد. اولین پیش‌نمایش بر روی تغییرات حریم خصوصی تمرکز داشت، از جمله نسخه‌ی جدید «فضای امن حریم خصوصی» (Privacy Sandbox) در اندروید که هدف آن حفظ حریم خصوصی اطلاعات شما و در عین حال، تداوم کسب و کار تبلیغات گوگل است. در دومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان، پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای را نشان داد و همچنین، پشتیبان سطح سیستمی برای صفحه‌نمایش‌های رویی خارجی تبلت‌های تاشو ارائه کرد که می‌تواند تجربه‌ی کار با گوشی‌های تاشو را بهتر کند. گوگل به احتمال زیاد روی «حالت دسکتاپ» بهبودیافته‌ای برای اندروید کار می‌کند که می‌تواند برای بهره‌وری بر روی دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ مفید باشد. به نظر می‌رسد گوگل برخی از جذاب‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۵ را برای نمایش در سخنرانی اصلی رویداد I/O نگه داشته است.

هوش مصنوعی، هوش مصنوعی، هوش مصنوعی!

سال گذشته، گوگل در مورد چگونگی تغییر همه‌چیز با هوش مصنوعی صحبت کرد. بارد (Google Bard)، هوش مصنوعی مکالمه‌محور نسل اول این شرکت و رقیب چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، بیشتر توجهات را به خود جلب کرد. از آن زمان، گوگل به طور مداوم ویژگی‌های هوش مصنوعی را در محصولاتی مانند اندروید، جستجو و گوگل ورک‌اسپیس گنجانده است. هوش مصنوعی گوگل ابزارهایی مانند «جستجوی حلقوی» (Circle to Search) را در سری گلکسی اس ۲۴ سامسونگ به کار می‌اندازد. همچنین، به سبک معمول گوگل، نام بارد کنار گذاشته شد و چت‌بات هوش مصنوعی این شرکت اکنون با نام جِمینای شناخته می‌شود.

هوش مصنوعی گوگل

در برنامه‌ریزی رسمی Google I/O، جلسات به چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی شده‌اند و بدیهی‌ست که هوش مصنوعی یکی از این بخش‌هاست. گوگل در این رویداد، آخرین نسخه از هوش مصنوعی جِمینی خود را به نمایش خواهد گذاشت. بسیاری از دوره‌های آموزشی I/O نیز بر چگونگی ادغام جِمینی در برنامه‌ها تمرکز خواهند کرد. با کمی خوش‌شانسی، گوگل می‌تواند در این رویداد، علاوه بر نمایش پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دقت جِمینی، نحوه‌ی تأثیر این هوش مصنوعی بر محصولات خانه‌ی هوشمند مبتنی بر دستیار گوگل و همچنین نحوه‌ی عملکرد آن بر روی دستگاه‌هایی مانند پیکسل ۸ و پیکسل تبلت را برای ما تشریح کند

چشم‌انداز گوگل برای واقعیت توسعه‌یافته (XR)؟

در Google I/O 2023، گوگل از مشارکت با سامسونگ برای ساخت پلتفرم جدید اندروید ایکس‌آر (XR) خبر داد، اما تاکنون به نظر نمی‌رسد هیچ خبر جدیدی در مورد این پلتفرم وجود داشته باشد. XR یک اصطلاح کلی است که فناوری‌های واقعیت توسعه‌یافته مانند واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی را در بر می‌گیرد. در ماه ژانویه، کوالکام، شریک قدیمی گوگل، به عرضه هدست‌های قدرتمند XR در اواخر سال جاری اشاره کرد.

با توجه به هیاهوی ایجاد شده پیرامون عینک واقعیت افزوده‌ی اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)، Google I/O 2024 زمان مناسبی برای معرفی یک محصول مرتبط با واقعیت توسعه‌یافته (XR) توسط گوگل خواهد بود (یا حداقل برای نشان دادن اینکه روی چیزی در این حوزه در حال کار است). با این حال، اگر سامسونگ در حال توسعه‌ی سخت‌افزار چنین محصولی باشد، به احتمال زیاد در رویدادی اختصاصی مانند رویداد بعدی سری آنپکد (Unpacked) از آن رونمایی خواهد کرد. باید ببینیم در نهایت کدام شرکت در این زمینه پیشرو خواهد بود.

با وجود این، گوگل در Google I/O 2024 جلسه‌ای فنی با عنوان «ساختن آینده با واقعیت افزوده‌ی گوگل» برگزار خواهد کرد، بنابراین شاید بتوانیم به درکی از برنامه‌های گوگل در حوزه‌ی واقعیت افزوده دست یابیم.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید