خانهاخبار
اولین گوشی چرمی سامسونگ فقط برای چین عرضه شد

اولین گوشی چرمی سامسونگ فقط برای چین عرضه شد

شاید باورتان نشود که سامسونگ چند سری گوشی خاص در چین دارد. در این مقاله نگاهی به بازار چین و و محصولات سامسونگ در آن انداختیم.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر جزو علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند نیستید، شاید تعجب کنید که بدانید تنوع گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ از آنچه فکر می‌کنید بیشتر است. در حالی که بسیاری از پرچمداران این شرکت مانند Galaxy S23 Ultra و Galaxy Z Fold 4 در سطح جهانی عرضه می‌شوند، سامسونگ سابقه‌ی طولانی در تولید گوشی‌های مخصوص بازار چین دارد.

اخیراً، این شرکت از جدیدترین گوشی مخصوص بازار چین خود رونمایی کرد که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. نه به دلیل مشخصات فنی پیشرفته یا طراحی نوآورانه، بلکه به دلیل جنس بدنه آن: چرم! بله، درست شنیدید. سامسونگ Galaxy Bespoke Leather Edition اولین گوشی هوشمند این شرکت است که از چرم واقعی در بدنه خود استفاده می‌کند. این گوشی به طور انحصاری برای بازار چین عرضه می‌شود و در دو رنگ قهوه‌ای و مشکی موجود است. 

Sorry-world-Samsungs-first-ever-leather-phone-is-for-China---even-if-nobody-in-China-cares.jpg

سری گلکسی S، با داشتن گوشی‌های رده بالا و محبوب‌ترین‌های سامسونگ، در سطح جهانی به فروش می‌رسد. در حالی که سری گلکسی A پایین‌تر از سری S در رده‌بندی گوشی‌های هوشمند سامسونگ قرار می‌گیرد. این سری گوشی‌های میان‌رده، طیف قیمتی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار را در بازار جهانی پوشش می‌دهند. در ادامه، سری‌های Galaxy M و Galaxy F قرار دارند که بر بازارهای در حال توسعه مانند هند و آمریکای جنوبی تمرکز می‌کنند. طراحی این گوشی‌ها نسبت به سری A کمی پایین‌تر است، اما در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار، ارزش خرید مشابهی را ارائه می‌دهند. البته، سری Galaxy Z همان چیزی است که به دنبال آن هستید، اگر یک گوشی تاشو می‌خواهید - چه به صورت صدفی و چه به سبک تبلت. در حالی که سری Galaxy W معادل سری تاشو Z است، اما برای بازار چین عرضه می‌شود.

حالا، محصول دیگری به خط تولید سامسونگ بازگشته است و آن "C" است که با عرضه مجدد گلکسی C55 جدید به جمع سری‌های دیگر می‌پیوندد. اما این گوشی در واقع همان گلکسی M55 است (که به تازگی در اروپا و هند عرضه شد) با یک پوشش چرمی جدید! چرا این موضوع ارزش بحث دارد؟ خب، به چند دلیل. این اولین گوشی سامسونگ با بدنه چرمی واقعی است که وارد بازار می‌شود و این را می‌توان یک رویداد مهم برای سامسونگ دانست.

c55-vs-m55-2.jpg

همچنین گلکسی C55 اولین گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ با قیمت مناسب و فضای ذخیره‌سازی اولیه‌ی ۲۵۶ گیگابایت است - حداقل در چین. اما صحبت از چین شد، این نکته‌ی اصلیِ ایراد من به گوشی میان‌رده‌ی جدید گلکسی C55 سامسونگ است… با تمام ویژگی‌های مثبت آن، از جنس چرمی و فضای ذخیره‌سازی بالا گرفته تا سایر مشخصات، این گوشی تنها برای بازار چین عرضه می‌شود.

سامسونگ در چین فروش یک گوشی چرمی خیره‌کننده با قیمت ۲۸۰ دلار را آغاز کرده است، اما به نظر می‌رسد مردم چین حتی تمایلی به خرید گوشی‌های سامسونگ ندارند - در حالی که در ایالات متحده و اروپا اینطور نیست! با وجود اینکه گلکسی C55 و M55 عملاً یک گوشی هستند، قیمت اولیه‌ی C55 در چین معادل ۲۶۰ یورو است، در حالی که خریداران اروپایی برای خرید گلکسی M55 (با ۸ گیگابایت رم به جای ۱۲ گیگابایت) باید ۵۵۰ یورو هزینه کنند. نکته‌ی جالب اینجاست که موتورولا، دیگر شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، به تازگی همین رویه را در پیش گرفته و یک گوشی را با دو قیمت کاملاً متفاوت به فروش رسانده است. قیمت موتورولا Edge 50 Pro در اروپا ۷۰۰ یورو است، در حالی که در هندوستان بیش از ۳۵۰ یورو قیمت ندارد.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که گلکسی C55 همان چیزی است که گلکسی M55 باید می‌بود و می‌توانست باشد. C55 با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی پایه عرضه می‌شود و گزینه‌ی ۱۲ گیگابایت رم را هم ارائه می‌دهد - هر دو ویژگی به نسبت برای یک گوشی سامسونگ با قیمت مناسب بسیار غیرمعمول هستند. مهم‌تر اینکه، C55 با یک قاب پشتی چرمی خاص عرضه می‌شود که در هیچ‌کدام از گوشی‌های دیگر سامسونگ، به هیچ وجه، دیده نمی‌شود. و برای اینکه نمک بر زخم خریداران اروپایی بپاشند، قیمت اولیه‌ی گلکسی C55 معادل ۲۶۰ یورو است که بیش از نصف قیمت گلکسی M55 فروخته‌شده در اروپا است!

c551.jpg

از یک طرف، منطقی به نظر می‌رسد که سامسونگ در بازار چین «به دنبال چیز جدیدی» است و تلاش بیشتری می‌کند، زیرا نفوذ به این بازار به طور سنتی برای سامسونگ دشوار بوده است. اولاً، این بازار به شدت رقابتی است، دوما - مردم چین به سادگی تمایل بیشتری به خرید گوشی‌های چینی دارند (البته که اینطور است!). در واقع، آن‌ها ترجیح می‌دهند آیفون آمریکایی را به جای گلکسی کره جنوبی خریداری کنند. باورکردنی باشد یا نه، آیفون پرفروش‌ترین گوشی در چین در سال ۲۰۲۳ بود. در حال حاضر ویوو (Vivo) این عنوان را برای سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ در اختیار دارد و انتظار می‌رود هواوی به لطف عوامل سیاسی و همچنین سری عالی گوشی‌های جدید هواوی P70، بازار چین را در سال ۲۰۲۴ تحت سلطه‌ی خود درآورد. اما با وجود این تلاش‌ها، حضور سامسونگ در بازار چین همچنان ناچیز است.

اما همین استدلال، نقطه‌ی مقابل کاملی را برای این موضوع به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر، چرا تنها در بازاری که از شما قدردانی نمی‌شود، سخت‌تر تلاش می‌کنید؟ در حالی که می‌توانید همین گوشی (که به هر حال در حال تولید آن هستید) را در بازارهایی مانند اروپا، آمریکای جنوبی و هند، جایی که مردم گوشی‌های شما را دوست دارند و میلیون‌ها دستگاه از آن‌ها را خریداری می‌کنند، عرضه کنید؟ برای درک بهتر این موضوع، به سری W گلکسی که در ابتدای مقاله به عنوان محصولی انحصاری برای چین اشاره کردم، توجه کنید. این یک ناامیدی برای مشتریان بین‌المللی است که سری تاشو W گلکسی در واقع با ظرافت و دقت بیشتری نسبت به سری Z که به صورت جهانی به فروش می‌رسد، ساخته شده است.
با وجود شباهت ظاهری گلکسی W24 و W24 Flip به گلکسی Z Fold 5 و Flip 5، این گوشی‌های تاشوی چین‌محور در واقع از مواد بسیار باکیفیت‌تری ساخته شده‌اند. بدنه‌ی آن‌ها از سرامیک (به جای شیشه) است و طراحی طلایی خیره‌کننده‌ای دارند. علاوه بر این، نسخه‌های چینی گوشی‌های تاشوی سامسونگ با رم و فضای ذخیره‌سازی بسیار بالایی عرضه می‌شوند (با حداقل ۱۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه)، و همراه با لوازم جانبی فراوانی مانند قاب محافظ درجه یک، شارژر و حتی یک جعبه‌ی اختصاصی به بازار عرضه می‌گردند.

c551.jpg

بدیهی است که معادل‌های چینی پرچمداران تاشوی سامسونگ، بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های جهانی آن‌ها هستند - حداقل اگر بخواهیم آن‌ها را به دلار/یورو تبدیل کنیم. با این حال، مطمئناً نصف قیمت (مانند مورد شگفت‌انگیز گلکسی C55 در مقابل M55) ارزان‌تر نیستند. 

اگر در اروپا/آمریکا/خاورمیانه یا هرجایی از دنیا زندگی می‌کنید، احتمالا شما هم یک گوشی با قاب پشتی چرمی می‌خواهید، سامسونگ! سال‌هاست از تولیدکنندگان گوشی می‌خواهیم که به جای شیشه از چرم وگان استفاده کنند… قاب‌های پشتی چرمی نه می‌شکنند و در صورت آسیب، تعویض آن‌ها ارزان‌تر خواهد بود.  به عنوان یک خریدار، شما هم به جای ۸ گیگابایت رم، ۱۲ گیگابایت رم می‌خواهید… همچنین به جای ۱۲۸ گیگابایت حافظه، ۲۵۶ گیگابایت فضا می‌خواهید… بدیهی است که اگر گوشی شما هم ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار ارزان‌تر بود عالی می‌شد، یا حداقل وقتی که قیمت آن به معنای واقعی کلمه دو برابر همان گوشی فروخته‌شده در چین/هند است، همه‌ی موارد بالا را تیک می‌خورد.

csm-Samsung-W24-f9f607a8a1.jpg

علت اساسی این اقدامات سامسونگ احتمالا برای خودشان هم جای سوال دارد. البته شاید به دلیل فروش پایین محصولات این شرکت در چین قیمت محصولات انقدر پایین در نظر گرفته می‌شوند. شرکت‌های دیگر نیز اقدامی مشابه برای کشورهایی که در آن‌ها محصولاتشان به فروش نمی‌رسند انجام می‌دهند. اما بنظر میاید که سامسونگ سخت دنبال تصرف کردن بازار چین است. البته رقابت قدیمی این شرکت با اپل در این کشور نیز حضور پررنگی دارد و جدای آن باید بگویم که درآوردن بازار بسیار بزرگی مانند چین از چنگ آیفون و یا حتی شرکت‌های چینی مانند هوآوی بسیار دشوار می‌باشد.

China-Smartphone-Sales-Market-Share-Q1-2023-vs-Q1-2024.jpg

چین به دلیل داشتن جمعیت زیاد در سال‌های اخیر مورد توجه به خصوص شرکت‌ها چه در سینما و چه در زمینه تکنولوژی بوده است. سامسونگ نیز نمی‌خواهد در این بازار بازنده باشد و می‌داند که چه سود بزرگی در این بازار برای او وجود دارد. البته اقدامات این چنینی خیلی به بهبود فروش آن کمک نخواهد کرد و شخصا عقیده دارم که اگر کار آیفون در را در مدل مارکتینگ خود پیاده کنند شاید موفق تر باشند. امیدوارم روزی شاهد گوشی‌های ارزان سامسونگ با پشت چرم در اروپا و سایر نقاط جهان باشیم.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید