خانهاخبار
گوگل پیکسل 8a در مقابل پیکسل 8: چرا پیکسل 8، ۲۰۰ دلار گران‌تر است؟

گوگل پیکسل 8a در مقابل پیکسل 8: چرا پیکسل 8، ۲۰۰ دلار گران‌تر است؟

پیکسل 8a شاید آنقدر پیشرفت چشمگیر نداشته باشد اما در این رنج قیمت بدون شک بهترین است.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

گوگل پیکسل 8a جدید، در مقایسه با پیکسل 7a سال گذشته، هیچ نوآوری انقلابی ارائه نمی‌کند. گذشته از ارتقاهای معمول و جزئی در نسل جدید، پیکسل 8a بیشتر همان «همیشگی» است… که البته ایرادی هم ندارد! با این حال، همین تغییرات جزئی که گوگل اعمال کرده، باعث شده مرز بین پیکسل 8a و پیکسل 8 تقریباً از بین برود و این موضوع می‌تواند برای کاربران سردرگمی ایجاد کند.. صفحه‌نمایش، عملکرد کلی و حتی تنظیمات دوربین این دو گوشی حالا بسیار شبیه به هم هستند. تنها تفاوت‌های عمده به باتری کمی بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تر در پیکسل 8، و همچنین طراحی لوکس‌تر گوشی پرچم‌دار خلاصه می‌شود. اما سؤال اصلی این است: آیا این تفاوت‌ها ارزش پرداخت ۲۰۰ دلار اضافی را دارند؟ دلیل اصلی گران‌تر بودن پیکسل 8 نسبت به پیکسل 8a چیست؟

Google-Pixel-8a-vs-Pixel-8-So-why-does-the-Pixel-8-cost-200-more.jpg

طراحی و ابعاد: تفاوت‌های ظریف

همانطور که انتظار می‌رود، بین طراحی پیکسل 8a و پیکسل 8 تفاوت‌هایی وجود دارد. اگرچه هر دو گوشی از یک زبان طراحی کلی بهره می‌برند، اما پیکسل 8a گوشه‌های گردتر و لبه‌های ضخیم‌تری دارد که با جایگاه میان‌رده‌اش همخوانی بیشتری دارد. این در حالیست که پیکسل 8 ظاهری ممتازتر با گوشه‌های تیزتر و لبه‌های باریک‌تر ارائه می‌کند.

در بخش دیگر تغییرات، پیکسل 8a به یک نمایشگر 6.1 اینچی مجهز شده، در حالی که پیکسل 8 از یک نمایشگر کمی بزرگ‌تر 6.2 اینچی بهره می‌برد. با این حال، این اندازه نمایشگر الزاماً به معنی بزرگ‌تر بودن فیزیکی پیکسل 8 نیست. مدل پرچمدار گوگل در واقع کوتاه‌تر و باریک‌تر از پیکسل 8a است، در حالی که وزن و ضخامت هر دو دستگاه تقریباً مشابه است. این موضوع باعث می‌شود پیکسل 8a نسبت به ابعادش، کمی کشیده‌تر به نظر برسد. مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو دستگاه است. در حالی که پیکسل 8a گواهی IP67 را دریافت کرده، پیکسل 8 با گواهی IP68 از نظر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عملکرد بهتری دارد. بنابراین، مدل پرچمدار به لحاظ فنی در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های احتمالی، محافظت‌‌شده‌تر است.

در بخش جنس بدنه نیز شاهد تفاوت‌هایی هستیم. پیکسل 8a از قاب پشتی کامپوزیت مات به همراه فریم آلومینیومی مات بهره می‌برد، در حالی که پیکسل 8 به پشتوانه‌ی شیشه‌ی مقاوم‌تر Corning Gorilla Glass Victus با روکش مات و فریم آلومینیومی مات مجهز شده است. شیشه به کار رفته در پیکسل 8 نه تنها حسّ ممتازتری القا می‌کند بلکه به طور کلی از دوام بیشتری در برابر خط و خش برخوردار است.

گزینه‌های رنگی در نظر گرفته شده برای پیکسل 8a شامل مشکی (Obsidian)، فندقی (Hazel)، صورتی (Rose) و سبز نعنایی (Mint) می‌شود. در حالی که پیکسل 8 در رنگ‌های مشکی (Obsidian)، فندقی (Hazel) و صورتی (Rose) به بازار عرضه خواهد شد.

تفاوت‌های نمایشگر

از نظر ویژگی‌های سخت‌افزاری، نمایشگر Pixel 8a علی‌رغمِ تفاوت ۰.۱ اینچی در اندازه، چندان با پیکسل 8  فرق ندارد. هر دو گوشی به صفحه‌نمایش‌های OLED با وضوح مناسب FHD+ مجهز شده‌اند که برای ارائه شارپی قابل قبول کفایت می‌کند. نکته‌ی جالب اینکه هر دو مدل از نرخ تازه‌سازی یکسان ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند که باعث می‌شود پیمایش رابط کاربری با نرمی و روانی فوق‌العاده‌ای همراه باشد. این ویژگی، یکی از برتری‌های احتمالی پیکسل 8 را از بین می‌برد و خبر خوبی برای خریداران پیکسل 8a به شمار می‌رود.

اما شباهت‌ها همچنان ادامه دارد! حداکثر روشنایی نمایشگر در هر دو دستگاه در حالت HDR برابر با 1400 نیت و حداکثر روشنایی 2000 نیت است. بله، پیکسل 8a همان حداکثر روشنایی را به عنوان پیکسل 8 ارائه می‌دهد، که یکی دیگر از برتری‌های بالقوه پیکسل گران‌تر را از بین می‌برد. از نظر سنسور اثر انگشت، سنسور اثر انگشت کم‌تحرک و کند Pixel 7a که در نمایشگر تعبیه شده بود، مطمئناً در Pixel 8a جای بهبود دارد. حسگر اثر انگشت Pixel 8 به سرعت قفل گوشی را باز می‌کند و به ندرت اثر انگشت اشتباهی را تشخیص می‌دهد.

Screenshot 2024-05-11 154021.jpg

عملکرد و نرم‌افزار: مشابه هم

در بخش عملکرد، پیکسل 8a به تراشه‌ی Tensor G3 مجهز شده که در پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو نیز به کار رفته است. شایعاتی وجود دارند که نسخه‌ی Tensor G3 موجود در پیکسل 8a ممکن است کمی از نظر فرکانس کاری پایین‌تر از تراشه‌ی پرچمدار Tensor عمل کند و در نتیجه عملکرد خام پایین‌تری داشته باشد، اما هنوز این موضوع تایید نشده است.

در بحث کار روزانه، سری تراشه‌های Tensor، از جمله Tensor G3، برای انجام بسیاری از کارها به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند. اما در زمینه‌ی عملکرد خام و امتیازدهی در بنچمارک‌های سنگین و تحت فشار، Tensor G3 عقب می‌ماند و رقبای اصلی آن مانند Snapdragon 8 Gen 3 و Apple A17 Pro دست بالا را دارند. در بخش رم و حافظه، پیکسل 8a با 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه‌ی داخلی عرضه می‌شود. بله، این مشخصات دقیقاً مشابه پیکسل 8 هستند که خبر چندان خوبی برای گوشی پرچمدار به حساب نمی‌آید. این شباهت‌ها ارزش ارتقا به پیکسل 8 را زیر سوال می‌برد.

از نظر نرم‌افزار، هر دو گوشی به صورت پیش‌فرض از جدیدترین نسخه اندروید (به احتمال زیاد اندروید 14) بهره خواهند برد و همچنین از تجربه‌ی کاربری تمیز و بدون نرم‌افزار اضافی گوگل برخوردار خواهند بود. این یک مزیت همیشگی برای گوشی‌های پیکسل به شمار می‌رود.

دوربین: پیکسل 8a احتمالا هم‌رده پیکسل 8

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که پیکسل 8a با داشتن مگاپیکسل بالاتر، از دوربین بهتری نسبت به پیکسل 8 برخوردار است، اما این موضوع لزوماً صحت ندارد. حتی احتمال عکس آن هم وجود دارد!

پیکسل 8a از همان دوربین‌های عریض 64 مگاپیکسلی و فوق عریض 13 مگاپیکسلی که در پیکسل 7a معرفی شده بود، استفاده می‌کند. همچنین، یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی دارد. عملکرد دوربین پیکسل 7a ما را بسیار تحت تاثیر قرار داد، بنابراین انتظار داریم از دوربین جدید پیکسل 8a نیز غافلگیر شویم، البته به معنای مثبت.

در سوی دیگر، پیکسل 8 از دوربین‌های اصلی 50 مگاپیکسلی و حسگر تله‌фото 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین سلفی آن نیز 10.5 مگاپیکسل است. روی کاغذ، پیکسل 8 از نظر مشخصات کمی جلوتر به نظر می‌رسد، اما چیزی که واقعاً اهمیت دارد، عملکرد دوربین در دنیای واقعی است. با وجود مگاپیکسل کمتر، پیکسل‌های بزرگ‌تر در دوربین Pixel 7a به ثبت تصاویر بسیار باکیفیتی در نور کم منجر شد. باید دید آیا پیکسل 8 با مشخصات به ظاهر بهتر، می‌تواند از این حیث پیکسل 8a را پشت سر بگذارد یا خیر. برای نتیجه‌گیری نهایی درباره عملکرد دوربین این دو گوشی، باید منتظر بررسی‌های دقیق و مقایسه‌های حرفه‌ای باشیم.

مهم است که به خاطر بسپارید، در گوشی‌های پیکسل، بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های دوربین معمولاً از بهینه‌سازی نرم‌افزاری، ارتقای پردازش تصویر و استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی/یادگیری ماشین سرچشمه می‌گیرد. بنابراین مشخصات سخت‌افزاری به تنهایی اهمیت بالایی ندارد. به هر حال، انتظار داریم پیکسل 8a کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای ارائه دهد، اما پیکسل 8 ممکن است از نظر دامنه‌ی دینامیکی صحنه (طیف وسیع‌تری از نورها) و عملکرد در نور کم، کمی پیشتاز باشد.

کیفیت صدا و بازخورد لرزشی

همانند نسل قبل، پیکسل 8a نیز از سیستم اسپیکر استریو بهره می‌برد. این اسپیکر‌ها صدای باکیفیتی را ارائه می‌دهند، اما در فرکانس‌های پایین کمی ضعف دارند. کیفیت صدای پیکسل 8 برای گوش دادن به هر محتوای صوتی مبتنی بر گفتار، شفاف و کافی است. با این حال، به نظر می‌رسد در طیف کلی صدا، کمی از غنا و عمق لازم برای جایگزین کردن یک اسپیکر قابل حمل، بی‌بهره است. تاثیر بازخورد لرزشی پیکسل 8a ممکن است مشابه نسل قبلی خود باشد. مدل 7a از بازخورد لرزشی نه چندان قوی اما نه چندان ضعیف، به طور کلی قابل قبولی برخوردار بود. پیکسل 8 اما به طور قطع دارای یک سطح بالاتر از استحکام و دقت است که باعث می‌شود بازخورد لرزشی آن در تعامل با گوشی، لذت‌بخش‌تر باشد. به سختی بتوان تصور کرد که این مورد در پیکسل میان‌رده جدید، جای برتری داشته باشد.

عمر باتری و شارژ: جهش احتمالی برای پیکسل 8a

پیکسل 8a از یک باتری 4942 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که جهشی قابل توجه نسبت به باتری 4385 میلی‌آمپر ساعتی پیکسل 7a به حساب می‌آید. این افزایش ظرفیت می‌تواند پیکسل 8a را به یک قهرمان در زمینه عمر باتری در بین گوشی‌های پیکسل تبدیل کند، حداقل روی کاغذ اینطور به نظر می‌رسد! در همین حال، پیکسل 8 از یک باتری 4575 میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که به آن کمک می‌کند تا از میانگین عمر باتری گوشی‌های موجود در بازار، فراتر برود. ظرفیت بالاتر باتری پیکسل 8، نشانگر عمر باتری کمی بهتر نسبت به پیکسل 8a است، اما داوری نهایی را تا زمان بررسی عملی پیکسل 8a به تعویق می‌اندازیم.

متاسفانه، پیکسل 8a در زمینه شارژ نسبت به پیکسل 7a پیشرفتی نداشته و همچنان به همان شارژ سیمی 18 وات و شارژ بی‌سیم 7.5 وات متکی است که فرآیند شارژ کامل گوشی را کند و زمان‌بر می‌کند. در این بخش، برتری با پیکسل 8 است، چرا که این گوشی از شارژ سیمی تا 27 وات و شارژ بی‌سیم تا 18 وات پشتیبانی می‌کند. 

Screenshot 2024-05-11 154058.jpg

پیکسل 8a، گزینه‌ای وسوسه‌کننده با ارزش خرید بالا

پیکسل 8a به نظر می‌رسد فصل دیگری از موفقیت‌های گوگل در سری گوشی‌های پیکسل باشد و حتی ممکن است برای برخی افراد، به عنوان گزینه‌ی بهتری شناخته شود. این گوشی با پیشرفت‌های قابل توجه در بخش نمایشگر و عملکرد، اکثر مشکلات ما با پیکسل 7a را برطرف کرده است. با قیمت اولیه‌ی تنها 499 دلار، قطعا مقرون‌به‌صرفه‌تر از پیکسل 8 به نظر می‌رسد و ارزش خرید بالاتری را ارائه می‌دهد. حداقل در این رنج قیمت گوشی دیگری را نمی‌توانید پیدا کنید که این امکانات را در اختیارتان قرار دهد.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید