خانهاخبار
نگاهی به لپ‌تاپ‌های جدید دل با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

نگاهی به لپ‌تاپ‌های جدید دل با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

طبق گزارش‌ها، عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سری Snapdragon X کوالکام تا تابستان امسال به تعویق افتاده است. با این حال، تصاویر اولیه‌ای از این لپ‌تاپ‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد ظاهری شبیه به لپ‌تاپ‌های معمولی دارند.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا مشتاق دیدن خط تولید جدید لپ‌تاپ‌های دل هستید که ظاهراً از پردازنده‌های آینده‌ی Snapdragon X Elite کوالکام بهره می‌برند؟ به لطف وب‌سایت Windows Report، این تصاویر لو رفته پیشاپیش از رویداد ۲۰ مه‌ی مایکروسافت منتشر شده‌اند. در این رویداد انتظار می‌رود سرفیس‌های جدید (و سایر لپ‌تاپ‌ها) از همین تراشه‌ها استفاده کنند. 

همانطور که انتظار می‌رود، این لپ‌تاپ‌ها ظاهری شبیه به لپ‌تاپ‌های سنتی دارند، البته با بدنه‌ای به طور کلی باریک‌تر. جذاب‌ترین مدل، لپ‌تاپ جدید XPS 13 9345 دل است که به نظر می‌رسد تجدید حیاتی شیک‌تر از XPS 13 Plus مدل ۲۰۲۲ باشد. این مدل همچنان همان نوار لمسی حساس را در ردیف بالا دارد و تنها به دو درگاه USB-C برای اتصال لوازم جانبی مجهز شده است.

ezgif-5-4820434b7e.jpg
ezgif-5-7f09c5577b.jpg

در کنار این مدل، تصویری از یک Inspiron 14 7441 Plus جدید نیز به بیرون درز کرده است. طبق گزارش‌ها، این مدل به پردازنده‌ی قدرتمند 16 هسته‌ای اسنپدراگون ایکس الیت مجهز شده و از 16 گیگابایت رم به عنوان حداقل رم برخوردار است. سری Inspiron همواره به عنوان کامپیوترهای شخصی معمولی دل شناخته می‌شدند که از نظر ظرافت طراحی به پای سری XPS نمی‌رسند. با وجود این، به نظر می‌رسد مدل جدید Inspiron باریک‌تر شده و همچنان از دو درگاه USB-C، یک درگاه USB-A و یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD بهره می‌برد.

دل در ماه ژانویه از خط تولید جدید XPS رونمایی کرد که در آن شاهد معرفی صفحه‌کلیدهایی با کلید جدید Copilot مایکروسافت در ردیف پایین بودیم. به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ‌های لو رفته نیز از این کلید بهره می‌برند. دل، HP و لنوو همگی برای عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های سازگار با قابلیت‌های هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ با مایکروسافت همکاری کرده‌اند و به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ‌های لو رفته‌ی دل نیز به صورت پیش‌فرض از ویژگی‌های هوش مصنوعی «جستجوگر هوش مصنوعی» (AI Explorer) مایکروسافت برخوردارند. البته در به دردبخور بودن این هوش مصنوعی هنوز اما و اگرها فراوان است و با توجه به حرکات جدید مایکروسافت برای تولید یک هوش مصنوعی مبتنی بر متن جدید شاید امسال به هوش مصنوعی کاملا جدید به‌روزرسانی شوند. پس حداقل فعلا زیاد برای این بخش ذوق نداشته باشید.

این لپ‌تاپ‌های دل جزو اولین لپ‌تاپ‌های لو رفته با پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس هستند. پیش از این، WalkingCat تصویری از لپ‌تاپ Lenovo Yoga Slim 7 با این پردازنده منتشر کرده بود. همچنین انتظار می‌رود سامسونگ از لپ‌تاپ Galaxy Book 4 Edge و ایسوس نیز از یک لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی کوالکام رونمایی کنند. 

سری اسنپدراگون ایکس کوالکام قرار است در تابستان امسال در لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته شود. این حرکت، قمار بزرگی از سوی این شرکت سازنده‌ی تراشه به شمار می‌رود تا به رقابت با محصولات سیلیکونی اپل، اینتل و ای‌ام‌دی در زمینه‌ی عملکرد بپردازد. هیچکس نمی‌داند که بازار و تجارت چیپست چه خوابی برای کمپانی‌ها دیده است و روزی را بعید نمی‌بینیم که کوالکام راه به کنسول‌های بازی باز کند و با قرار بستن با سونی و مایکروسافت انقلابی در طراحی کنسول‌ها ایجاد کند. البته هنوز همه چیز برای این شرکت در زمینه لپ‌تاپ و کامپیوتر خام است. باید ببینیم که موفقیت در بازار موبایل برای آن‌ها تکرار خواهد شد یا خیر.

گفتنی است که کوالکام تا حد زیادی بازار موبایل را تحت کنترل دارد و اگر بتواند لپ‌تاپ را نیز از اینتل و سایرین بدزدد تقریبا می‌توانیم بگوییم که رسالت خودش را به عنوان یک شرکت کامل کرده است. البته ای ام دی نیز رقیب سرسختی خواهد بود زیرا  در شرایط فعلی در وضعیت بسیار بهتری از اینتل قرار دارد و جایگاه اینتل با سری رایزن این شرکت لغزنده‌تر شده است. این خبر خوبی برای اینتل نیست زیرا همانطور که اشاره کردم رقابت با ای ام دی به اندازه کافی برای آن‌ها دشوار است و ترجیح می‌دهند در دو میدان نبرد نباشند. باید دید کوالکام چقدر در این زمینه موفق عمل می‌کند و برنامه دارد تا کجا پیش برود.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید