خانهاخبار
اپل در نمایشگر آیپد پرو M4 ظرافت را بر عمر باتری مقدم دانسته است

اپل در نمایشگر آیپد پرو M4 ظرافت را بر عمر باتری مقدم دانسته است

آیا صفحه نمایش ارزشش را دارد؟ 

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپل برای احیای فروش راکد تبلت‌های خود، ریسک کرد و خط تولید آیپد را بار دیگر با محصولاتی برای تمام سلیقه‌ها متنوع ساخت. همانطور که می‌دانید، اپل در حال حاضر طیف وسیعی از تبلت‌ها را ارائه می‌دهد که شامل حداقل شش مدل مختلف می‌شود. این تبلت‌ها از کوچکترین مدل یعنی آیپد مینی ۸ اینچی تا تازه‌ترین محصول معرفی شده، آیپد پرو M4 با نمایشگر ۱۳ اینچی را شامل می‌شود. این تعدد در اندازه و امکانات، نشان از تلاش دوباره اپل برای جذب سلایق مختلف و احیای فروش راکد تبلت‌های خود دارد. اپل پیش از این نیز با رویکردی مشابه، خط تولید آیپد را متنوع کرده بود.

اپل همان رویکرد موفق آیفون را برای آیپد هم در پیش گرفت: امتحان همه گزینه‌ها برای یافتن بهترین راهکار. استراتژی «امتحان همه‌چیز برای دیدن اینکه چه نتیجه‌ای می‌دهد» که اپل برای آیفون به کار برد، موفقیت‌آمیز بود. در این راستا، اپل توانست تقاضا برای آیفون‌های گران‌قیمت‌تر یعنی سری پرو را به شکل قابل توجهی افزایش دهد، به گونه‌ای که در حال حاضر بخش عمده‌ای از فروش آیفون را این مدل‌ها تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد اپل حالا قصد دارد همین استراتژی را برای سری آیپد هم اجرا کند. همانطور که اشاره شد، اپل با ارائه طیف وسیعی از مدل‌های مختلف با اندازه و امکانات متنوع، در تلاش است تا نظر تمامی کاربران را جلب کند.

ezgif-5-4ce011d686.jpg

با ورود تازه‌ترین مدل‌های آیپد پرو M4 در ابعاد 11 و 13 اینچ که مستقیم از خط تولید کارخانه‌های فاکس‌کان بیرون آمده‌اند، اپل همان کاری را تکرار کرد که سال گذشته با آیفون 15 پرو و پرو مکس انجام داد. اپل، مدل‌های 2024 آیپد پرو را چنان از نسل جدید آیپد ایر بالاتر قرار داد که هرکسی به دنبال خرید تبلت اپل باشد، همواره احساس می‌کند گزینه‌های سری ایر، علی‌رغم به‌روزرسانی ظاهری و مدل جدید 13 اینچی، نسبت به پروها کم‌ می‌آورند. 

در ابتدا، اپل از قوی‌ترین تراشه جدید خود، M4، نه در مک‌بوک، بلکه در همین آیپد پرو ۲۰۲۴ رونمایی کرد و مراسم معرفی تبلت را برای معرفی آن انتخاب نمود. تراشه اختصاصی M4 نه تنها ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی M2 به کار رفته در آیپد پروهای قبلی است، بلکه حتی از M3 نیز قدرتمندتر است. M3 در حال حاضر برترین پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌های معتبر مک‌بوک اپل به حساب می‌آید. این حرکت، اپل را در جایگاه عجیبی قرار می‌دهد، چرا که حالا قدرتمندترین تراشه خود را در یک تبلت عرضه کرده است.

در واقع، طبق نتایج بنچمارک Geekbench 6، عملکرد تراشه M4 اپل، ۲۵ درصد بهتر از M3 به کار رفته در مک‌بوک‌ها است. علاوه بر این، فرآیند تولید 3 نانومتری M4، دستیابی به سرعت‌های خارق‌العاده‌ی 4.4 گیگاهرتز را ممکن کرده است. این رقم، تا به امروز در تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM، بی‌سابقه بوده است. البته از کارت گرافیک آن نیز نباید بگذریم که نزدیک به ۴ برابر سرعت بیشتری به خود گرفته است. این کارت جدا از پردازش‌های گرافیکی یک چیپ برای هوش مصنوعی نیز حساب می‌شود و قرار است تا با استفاده از هوش مصنوعی عکس و فیلم ادیت کند. البته هنوز که هنوز است این محصول هوش مصنوعی درست حسابی معرفی نشده است.

ezgif-5-5bd8ae5955.jpg

در همین راستا، آیپد پرو حالا در زمینه باریکی و سبکی که قبلاً از ویژگی‌های کلیدی سری ایر به شمار می‌رفت، از این مدل هم پیشی گرفته است. اپل، جدیدترین آیپد پرو را با عنوان «باریک‌ترین محصول ساخته‌شده‌ی خود تا به امروز» معرفی کرده است که این موضوع، شکافی دیگر در خط تولید آیپد ایجاد می‌کند. درواقع، با این حرکت، اپل محصولی را که زمانی به خاطر طراحی باریک و سبک شناخته می‌شد، کنار زده است.

حتی شعار جدید آیپد پرو، هرچقدر هم که به نظر کلیشه‌ای برسد، «نازک‌شدنی» است («Thinpossible» - بازی با کلمات Thin و Impossible) و این شعار تماماً به لطف نمایشگر OLED جدید و اختصاصی آن است! برای دستیابی به این امر، اپل به طور کامل از فناوری ترکیبی OLED بهره برده است که بر خلاف نمایشگرهای LCD، نیازی به لایه‌ی ضخیم نور پس‌زمینه ندارد. اپل وظیفه‌ی ساخت صفحه‌ی شیشه‌ای پایه‌ی فوق‌العاده نازک ۰.۲ میلی‌متری و پوشش نازک‌فیلم را به ال‌جی سپرد تا بدین ترتیب، کل بسته‌ی نمایشگر به طور قابل توجهی باریک‌تر شود و امکان ساخت دستگاهی نازک‌تر از آیپد نانو 7 با ضخامت 5.4 میلی‌متر را فراهم سازد.

ezgif-4-e2a690ee69.jpg

همانطور که اشاره شد، ال‌جی تأمین‌کننده‌ی نمایشگرهای OLED دو-لایه (tandem) برای آیپد پرو ۱۳ اینچی و بخش عمده‌ای از نمایشگرهای ۱۱ اینچی است. این شرکت برای حک کردن روی این زیرلایه‌های فوق‌العاده نازک با کمپانی Avatec همکاری می‌کند. در مقابل، زیرلایه‌های نمایشگرهای سامسونگ که تنها بخش کوچکی از نمایشگرهای ۱۱ اینچی آیپد پرو M4 را تشکیل می‌دهند، از شرکت Chemtronics تأمین می‌شود.

اما تمام نکات ذکر شده، حتی به مهم‌ترین ارزش افزوده‌ی آیپد پرو M4، یعنی مشخصات نمایشگر منحصربه‌فرد OLED دو-لایه (tandem) آن، نزدیک هم نشده‌اند. نمایشگر موسوم به «Ultra Retina XDR» (می‌دانیم، اسم عجیب و غریبی است) فناوری OLED دو-لایه را از حوزه‌ی کاربردهای خودرویی، جایی که طول عمر و درخشندگی صفحه نمایش در اولویت قرار دارند، به حوزه‌ی لوازم الکترونیکی مصرفی آورده است.

اما تمام نکات ذکر شده، حتی به مهم‌ترین ارزش افزوده‌ی آیپد پرو M4، یعنی مشخصات نمایشگر منحصربه‌فرد OLED دو-لایه (tandem) آن، نزدیک هم نشده‌اند. نمایشگر موسوم به «Ultra Retina XDR» (می‌دانیم، اسم عجیب و غریبی است) فناوری OLED دو-لایه را از حوزه‌ی کاربردهای خودرویی، جایی که طول عمر و درخشندگی صفحه نمایش در اولویت قرار دارند، به حوزه‌ی لوازم الکترونیکی مصرفی آورده است.

اما تمام نکات ذکر شده، حتی به مهم‌ترین ارزش افزوده‌ی آیپد پرو M4، یعنی مشخصات نمایشگر منحصربه‌فرد OLED دو-لایه (tandem) آن، نزدیک هم نشده‌اند. نمایشگر موسوم به «Ultra Retina XDR» (می‌دانیم، اسم عجیب و غریبی است) فناوری OLED دو-لایه را از حوزه‌ی کاربردهای خودرویی، جایی که طول عمر و درخشندگی صفحه نمایش در اولویت قرار دارند، به حوزه‌ی لوازم الکترونیکی مصرفی آورده است. این نمایشگر تقریباً دو برابر روشن‌تر از نمایشگر IPS نسل قبلی آیپد پرو است و تا به امروز، از نظر کنتراست و پوشش طیف رنگی، بهترین نمایشگر در بین تمام تبلت‌های آیپد به شمار می‌رود. با این حال، یک مزیت برجسته‌ی نمایشگرهای OLED دو-لایه در آیپد پروهای ۲۰۲۴ دیده نمی‌شود.

در حالی که کمپانی آنر با نمایشگر OLED دو-لایه‌ی ساخت BOE در گوشی‌های موبایل خود، وعده‌ی افزایش ۴۰ درصدی بازدهی را می‌داد، اپل تنها جایی که خط تولید تبلت خود را با آن تکه‌تکه نکرد، عمر باتری بود! در واقع، اپل حتی مدل‌های 1 ترابایت و 2 ترابایت آیپد پرو را که مدل‌های رده‌بالا به حساب می‌آیند، به تراشه‌ی تقویت‌شده‌ی 10 هسته‌ای M4 و پوشش شیشه‌ای نانو-بافت مجهز کرده است، با این حال عمر باتری در تمام تبلت‌های جدیدش کاملاً یکسان است. جمله‌ی «تا ۱۰ ساعت وب‌گردی با وای‌فای یا تماشای ویدیو» حالا به عمر باتری رسمی برای تمام تبلت‌های فروخته‌شده‌ی اپل، حتی آیپد پرو ۲۰۲۴ با نمایشگر OLED دو-لایه تبدیل شده است. این در حالیست که این نوع نمایشگرها، در مقایسه با نمونه‌های تک‌لایه، ظاهراً ۲۵ تا ۴۰ درصد مصرف کمتری دارند.

با وجود تمام این تفاسیر، اپل در مورد میزان مصرف انرژی آیپد پرو ۲۰۲۴ سکوت اختیار کرده است، هرچند این مدل از جدیدترین نسل نمایشگرهای OLED دو-لایه ساخت ال‌جی استفاده می‌کند که به لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه است. علت این موضوع را نمی‌توان به رزولوشن نمایشگر نسبت داد، چرا که تراکم پیکسلی هر دو مدل آیپد ۲۰۲۴، روی ۲۶۴ پیکسل بر اینچ تنظیم شده است. همچنین، نمی‌تواند به خاطر تراشه‌ی قدرتمند M4 باشد، زیرا این تراشه با فرآیند کارآمد ۳ نانومتری ساخته شده و اپل ادعا می‌کند که مصرف انرژی آن نسبت به نسل قبلی، نصف شده است. 

ezgif-4-c6934749e1.jpg

به غیر از احتمال دور از ذهن استفاده از نسل قدیمی‌تر نمایشگرهای OLED دو-لایه، توضیح منطقی‌تر این است که اپل برای کاهش هزینه‌های تولید، بر روی مشخصات باتری صرفه‌جویی کرده است. تا زمان انتشار اولین بررسی‌های سخت‌افزاری دقیق، نمی‌توانیم با قطعیت صحبت کنیم، اما مشخصات تأییدشده‌ی فاش‌شده، در واقع به استفاده از باتری کوچک‌تری در آیپد پروهای ۲۰۲۴ اشاره می‌کنند. همین موضوع می‌تواند دلیلی بر تنها مشخصه‌ای باشد که اپل تصمیم نگرفت در خط تولید جدید خود تکه‌تکه کند (عمر باتری یکسان برای تمام مدل‌ها). چرا که به نظر می‌رسد تیم طراحی اپل، ۱۰ ساعت کارکرد را برای یک تبلت کافی دانسته و بدین ترتیب، اپل یکی از مهم‌ترین مزایای نمایشگرهای OLED دو-لایه را فدای ظرافت طراحی کرده است. اولویت دادن به زیبایی ظاهری به جای استفاده از باتری بزرگ‌تر و عمر باتری بهتر، تصمیمی است که می‌تواند محل بحث باشد.

ezgif-4-bdb1ab14f7.jpg

هرچه نباشد یکی از مسائلی که طرفداران را عاشق آیپد کرده بود همین نگه‌داشتن باتری به مدت نسبتا طولانی است. راستش را بخواهید خیلی نامید کننده است که چه در صفحه و چه در پردازنده همچین جهشی ببینیم اما وقتی قضیه به باتری می‌رسد هیچ پیشرفتی وجود نداشته باشد. چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از اهداف خرید آیپد مربوط به نگه داشتن شارژ طولانی است و خب حداقل امسال باید از همچین قابلیتی صرف نظر کنیم.

از طرفی، نباید فراموش کرد که هزینه‌ی تأمین هر نمایشگر OLED دو-لایه برای آیپد پرو ۱۳ اینچی M4، تقریباً ۴۰۰ دلار برای اپل آب می‌خورد، در حالی که این رقم برای آیپد پرو M2 با نمایشگر معمولی، تنها ۱۵۰ دلار است.

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

مزایا و معایب سرفیس مایکروسافت

خرید سرفیس تصمیمی چالش برانگیز برای تمامی افراد می باشد و به دلیل قیمت بالای این محصولات، باید بهترین تصمیم را در هنگام خرید اتخاذ نمایید.

بیشتر بخوانید
افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات

هزار و پانزدهمین سایت 5G ایرانسل در کشور (دوهزار و چهارمین سایت 5G ایران)،در کرمانشاه توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید
nothing-phone-2a-gsm-ir
مشخصات فنی ناتینگ فون 2a پلاس فاش شد

دوربین سلفی ۵۰ مگاپیکسلی، تراشه قوی‌تر و شارژ سریع‌تر از بهبودهای مهم نسخه پلاس ناتینگ فون 2a به شمار می‌روند. 

بیشتر بخوانید