خانهاخبار
اوپن‌ای‌آی موتور جستجوی خود را توسعه می‌دهد

اوپن‌ای‌آی موتور جستجوی خود را توسعه می‌دهد

داستان ترسناک برای گوگل از همین الان شروع شده است!

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

طبق گزارش‌ها، اوپن‌ای‌آی در حال توسعه یک موتور جستجوی جدید با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خود است. نشانه‌هایی از این موضوع با مشاهده فعالیت‌هایی در وب‌سایت search.chatgpt.com و همچنین تلاش اوپن‌ای‌آی برای جذب مهندسان از گوگل به دست آمده است.

با این حال، اوپن‌ای‌آی گزارش‌هایی مبنی بر عرضه قریب الوقوع این موتور جستجو را رد کرده است. علیرغم عدم وجود تاریخ قطعی برای عرضه، شواهد نشان می‌دهد که اوپن‌ای‌آی به طور جدی در حال توسعه رقیبی برای گوگل در زمینه جستجوی اینترنتی است.

با وجود تکذیب تاریخ راه‌اندازی از سوی اوپن‌ای‌آی، گزارش رویترز نشان می‌دهد که این شرکت در نهایت قصد رقابت با محبوب‌ترین وبسایت دنیا، یعنی گوگل سرچ، را دارد. بر اساس گزارش رویترز، راه‌اندازی موتور جستجوی اوپن‌ای‌آی ممکن است به زودی و حتی تا همین دوشنبه‌ی پیش رو اتفاق بیفتد، اما اوپن‌ای‌آی این دوشنبه را به عنوان تاریخ قطعی رد کرده است.

با این حال، اوپن‌ای‌آی به تازگی تایید کرده است که رویدادی به صورت پخش زنده در روز دوشنبه برگزار خواهد کرد. با وجود این، یک نماینده از اوپن‌ای‌آی به وب‌سایت خبری Ars Technica گفت: «علی‌رغم گزارش‌ها، ما روز دوشنبه محصول جستجوی جدید یا جی‌پی‌تی ۵ را راه‌اندازی نمی‌کنیم.»

به هر حال، زمان برگزاری این رویداد زنده برای اوپن‌ای‌آی بسیار جالب توجه است. چرا که تنها یک روز پیش از بزرگترین رویداد سالانه‌ی گوگل، یعنی کنفرانس Google I/O، برگزار می‌شود. رویدادی که گوگل در آن قصد دارد پیشرفت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی را به نمایش بگذارد و به همه ثابت کند که از قافله‌ی پیشرفت جا نمانده و تحت‌الشعاع اوپن‌ای‌آی قرار نگرفته است. اگر گوگل همزمان با برگزاری این کنفرانس، شاهد ورود جدی‌ترین رقیب جستجوی خود در سال‌های اخیر باشد و ناگهان مجبور شود به مقابله با «قاتل گوگل» اوپن‌ای‌آی بپردازد، بی‌شک سایه‌ی سنگینی بر این رویداد خواهد افتاد.

openai_glowing_blue-800x450.jpg

اوپن‌ای‌آی مدتی است که به طور غیرمستقیم در حال ورود به عرصه جستجوی وب است. همکاری این شرکت با مایکروسافت در توسعه‌ی موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی "Bing Chat" که در موتور جستجوی بینگ ادغام شده، گواه این ادعاست. اوایل این هفته، وب‌سایت خبری The Verge گزارش داد که «اوپن‌ای‌آی به طور جدی در تلاش است تا برای تیم جدید جستجوی خود، کارمندانی را از گوگل جذب کند.» راه‌اندازی وب‌سایت «search.chatgpt.com» روی سرورهای اوپن‌ای‌آی نیز نشانه‌ی دیگری از این تحول است. بنابراین، به نظر می‌رسد قطعات این پازل به هم نزدیک می‌شوند و به زودی شاهد ورود جدی اوپن‌ای‌آی به دنیای موتورهای جستجو خواهیم بود.

با راه‌اندازی موتور جستجوی اوپن‌ای‌آی، یکی از نکات کلیدی که باید به آن توجه شود، نوع عبارات قابل جستجو در این موتور است. در حال حاضر، ChatGPT به طور کلی تنها قادر به پاسخگویی به عبارات جستجو به صورت سوال است. دلیل اصلی اینکه گوگل سرچ به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت دنیا شناخته می‌شود، صرفاً ارائه پاسخ به سوالات نیست؛ بلکه بخش عظیمی از کاربران از گوگل به عنوان دروازه‌ی ورود به اینترنت استفاده می‌کنند. بیایید به لیست برترین عبارات جستجو در گوگل نگاهی بیندازیم. اکثر آن‌ها سوال نیستند، بلکه نام وب‌سایت‌های دیگر هستند

. در رتبه‌ی اول، عبارت «یوتیوب» قرار دارد و در رتبه‌ی دوم «فیس‌بوک». همچنین در میان ۱۰ عبارت برتر، «آمازون»، «جیمیل»، «اینستاگرام» و «واتس‌اپ وب» دیده می‌شوند. رتبه‌ی ۱۶ این لیست کمی ناامیدکننده است، چرا که در این رتبه، کاربران عبارت «گوگل» را جستجو می‌کنند تا به صفحه‌ی اصلی گوگل برسند! این لیست شامل ۱۰۰ عبارت برتر است و به جرات می‌توان گفت که هیچ کدام از آن‌ها جزو سوالات دسته‌بندی نمی‌شوند.

GettyImages-1250799402-800x534.jpg

عبارت‌های ناوبری، که کاربران را مستقیماً به یک وب‌سایت خاص هدایت می‌کنند، در واقع ستون اصلی یک موتور جستجوی موفق هستند، نه صرفاً ارائه پاسخ. اگر قصد خرید، رزرو، مشاهده‌ی نقشه، دانلود نرم‌افزار، انجام تحقیق، تماشای ویدیو یا خواندن اخبار را دارید، گوگل در تمامی این موارد می‌تواند به شما کمک کند، در حالی که چت‌بات‌ها عموماً از پس چنین کارهایی برنمی‌آیند. جالب است بدانید زمانی، تنها کاری که گوگل انجام می‌داد هدایت کاربران به وب‌سایت‌های مقصد از طریق نمایش لیستی از ۱۰ لینک آبی رنگ بود. تمرکز بر پاسخ به سوالات، پدیده‌ی نسبتاً جدیدی است که در حدود سال ۲۰۱۲، زمانی که گوگل ۱۴ ساله بود، شکل گرفت.

بنابراين، ميزان تهديدي که اوپن‌ای‌آی برای گوگل به عنوان رهبر جاافتاده اين عرصه محسوب مي‌شود، به ميزان جايگزيني قابليت‌هاي گوگل توسط اوپن‌ای‌آی بستگی دارد. يک نمونه از موتورهاي جستجو مبتني بر چت‌بات، موتور جستجوي «Perplexity AI» است که شعار اصلي آن در صفحه‌ی اصلي، «سوال بپرسيد، به پاسخ‌ها اعتماد کنيد» مي‌باشد. در اين موتور جستجو نيز همان وسواس به «پاسخ‌دهي» ديده مي‌شود، در حالي که گوگل ثروت خود را بر پايه‌ی چنين رويکردي بنا نکرده است. اگر عبارت «يوتيوب» را در Perplexity جستجو کنيد، به جاي نمايش لينکي به وب‌سايت يوتيوب، با پاسخي به سبک ويكيبيديا مواجه مي‌شويد.

ابتدای هفته، بلومبرگ جزئیاتی در مورد موتور جستجوی آینده اوپن‌ای‌آی منتشر کرد و گفت که این موتور به کاربران اجازه می‌دهد «سوالی را از ChatGPT بپرسند و پاسخ‌هایی دریافت کنند که با جزئیات برگرفته از وب همراه است و به منابعی مانند مقالات ویکی‌پیيديا و پست‌های وبلاگ ارجاع داده می‌شود». همچنین گزارش شده که «یکی از نسخه‌های این محصول، در کنار پاسخ‌های متنی، از تصاویر نیز استفاده می‌کند». این ویژگی‌ها چندان شبیه یک «قاتل گوگل» به نظر نمی‌رسد و به غیر از ارجاع به منابع، تفاوت چندانی با ChatGPT امروزی ندارد.

مشکل دیگر، سرعت است. گوگل با سرعت فوق‌العاده بالا به دروازه‌ی اینترنت تبدیل شد. گوگل به سرعت خود چنان افتخار می‌کند که حتی زمان صرف‌شده برای تولید پاسخ را نمایش می‌دهد، عددی که همیشه کسری از ثانیه است. از طرف دیگر، اندازه‌گیری بهینه‌ی هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی متن، احتمالاً با «کلمه بر دقیقه» صورت می‌گیرد، درست مثل زمانی که سرعت تایپ یک فرد را می‌سنجید.

 هنگامی که شما می‌خواهید به سادگی کاری انجام دهید یا به جایی بروید، چند ثانیه صبر کردن برای متنی که به کندی و کلمه به کلمه ظاهر می‌شود، می‌تواند عذاب‌آور باشد.آخرین جستجوی من در گوگل تنها ۰.۴۱ ثانیه طول کشید تا یک صفحه‌ی کامل متن را «تولید» کند. موتور جستجوی اوپن‌ای‌آی برای انجام همین کار چقدر زمان نیاز خواهد داشت؟ تصورش سخت نیست. همین الان هم که با چت‌بات‌ها صحبت می‌کنید نزدیک به دو دقیقه زمان می‌برد تا به شما پاسخ دهند و اگر درست منظورتان را متوجه شده باشند (که معمولا نمی‌شوند) بعد از چند دقیقه تازه می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید.

حداقل به عقیده من جا برای پیشرفت هوش مصنوعی‌های مبتنی بر متن بسیار زیاد است و کمی زود است تا آن‌ها را در موتورهای جست و جوی خود به کار بگیریم. گوگل مدت زیادی است که این را متوجه شده و به همین علت هنوز دست به تلفیق هوش مصنوعی خود با موتور جست و جو نزده است و بعید هم بنظر می‌رسد که تا قبل از ۲۰۲۷ این اتفاق رخ دهد. 

 



جدیدترین‌ اخبار

نحوه کپی از یک فایل اکسل به فایل دیگر چگونه است ؟ + [4 راهکار جذاب ]

مایکروسافت اکسل یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای صفحه گسترده است که برای مدیریت و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
motorola-edge-50-gsm-ira
جزئیات فنی موتو اج ۵۰ تایید شد؛ نازک‌ترین گوشی مجهز به گواهی نظامی

مدل استاندارد سری موتورولا اج ۵۰ به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با روشنایی ۱۹۰۰ نیتی، اسنپدراگون ۷ نسل یک و شارژ ۶۸ واتی مجهز است. 

بیشتر بخوانید
xiaomi-redmi-pad-se-gsm-ir
مشخصات فنی تبلت اقتصادی ردمی لو رفت

شیائومی به زودی از یک تبلت اقتصادی به نام ردمی پد SE 4G رونمایی خواهد کرد که حالا مشخصات فنی آن در دسترس قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید