خانهاخبار
از ربات اپل چه می‌دانیم؟

از ربات اپل چه می‌دانیم؟

به نظر می‌رسد که اپل پس از تعطیلی قسمت خودروی خود، اصرار دارد که وارد حیطه جدیدی از محصولات شود و حالا شاهد شایعات در مورد ربات این شرکت هستیم.

۱۸ فروردین ۱۴۰۳

با لغو پروژه خودروی اپل، این شرکت در حال کاوش در بازارهای جدیدی است که ممکن است بتواند جریان های درآمدی جدیدی پیدا کند و ظاهرا روباتیک شخصی یکی از حوزه هایی است که اپل در حال بررسی آن است.

ربات اپل
ربات آستروی آمازون

مطلب امروز همه چیزهایی را که در مورد علاقه اپل به روباتیک می‌دانیم برجسته می‌کند، به علاوه شایعات مربوط به این محصول را هم بررسی خواهیم کرد.

شایعات مربوط به ربات اپل

به گفته مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، اپل به دنبال «محصول بزرگ بعدی» خود است و روباتیک یکی از حوزه‌های مورد توجه آن است. اپل تیم‌های مهندسی دارد که بر روی دستگاه‌های رباتیک داخلی مختلف و نرم ‌افزار و عملکرد هوش مصنوعی کار می‌کنند که ممکن است بتواند یک ربات خانگی مفید را طراحی کند.

کار اپل در زمینه رباتیک در بخش مهندسی سخت افزار و در گروه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی زیر نظر رییس هوش مصنوعی جان جیاناندریا انجام می‌شود.

ربات پر تحرک!

اپل در حال بررسی یک ربات متحرک است که کاربران را در سراسر خانه دنبال می‌کند و به نظر می‌رسد به عنوان چیزی شبیه به یک آیپد روی چرخ عمل می‌کند. این ربات احتمالا می‌تواند تماس‌های فیس تایم را برقرار کند، خانه و افراد حاضر در آن را نظارت کند، کارهای ساده‌ای را انجام دهد و به سوالات پاسخ دهد.

گفته می‌شود که اپل در حال بررسی الگوریتم‌های هوش مصنوعی است که برای کمک به روبات‌ها در حرکت در فضاهای شلوغ خانه‌ها استفاده می‌شود و در حالی که این شرکت می‌خواهد رباتی طراحی کند که تمیزکاری هم انجام دهد، اما در حال حاضر طراحی یک ربات همه‌کاره بسیار پیچیده است. گورمن می‌گوید به دلیل «چالش‌های مهندسی فوق‌العاده دشوار» چنین رباتی در این دهه بعید است که به بهره‌برداری برسد.

ربات رومیزی

یکی دیگر از پروژه‌های اپل به عنوان یک «دستگاه خانگی رومیزی پیشرفته» توصیف شده که در آن از روباتیک برای جابجایی صفحه نمایش استفاده می‌شود. این دستگاه که به عنوان یک موتور رباتیک روی پایه کوچک توصیف می‌شود، حرکات سر یک فرد را در تماس ویدیویی فیس تایم تقلید می‌کند. می‌تواند در طول تماس گروهی فیس تایم سر تکان دهد یا دقیقا روی یک فرد قفل شود. گورمن می‌گوید که اپل با وزن و تعادل مشکل داشته است و البته اطمینان ندارد که مصرف کنندگان برای چنین محصولی تمایل به پرداخت پول داشته باشند.

گفته شده که احتمال عرضه نمایشگر رباتیک بیشتر از یک ربات متحرک است، اما این را هم باید در نظر بگیریم که در طول سال‌ها چندین بار شاهد پروژه‌های اینچنینی بوده‌ایم که اپل نیمه تمام رها کرده و به نتیجه نرسیده است.

تاسیسات مخفی اپل

طبق گزارش‌ها، اپل یک مرکز مخفی دارد که شبیه به داخل خانه طراحی شده است و در اینجاست که در حال آزمایش محصولات خانگی آینده خود است.

سایر دستگاه‌های خانگی

برخی محصولات واقعی‌تری نیز در دست ساخت هستند و شایعات حاکی از آن است که اپل در حال توسعه یک دستگاه هاب خانگی شبیه به آیپد است که به عنوان یک دستگاه مرکزی برای کنترل دستگاه‌های هوشمند دیگر عمل می‌کند. همچنین شایعه شده که اپل در حال کار بر روی نسخه‌ای از اپل تی وی است که اسپیکرهای هوم پاد و دوربین را ادغام می‌کند و شایعاتی مبنی بر وجود هوم پاد با نمایشگر نیز وجود دارد.

رقابت اپل

آمازون یک ربات ۱۶۰۰ دلاری به نام «آسترو» دارد که با دعوتنامه آن را به فروش می‌رساند. آسترو قادر است در خانه پیمایش کند و از راه دور اتاق‌ها، افراد و چیزهای خاص را هنگامی که کاربر دور از خانه است بررسی کند.

این ربات قادر است در صورت شناسایی فرد ناشناس یا صداهایی مانند زنگ هشدار، نوتیفیکیشن ارسال کند. آسترو دارای صفحه نمایش داخلی است و می‌توان از آن برای تماشای تلویزیون، برقراری تماس، تنظیم یادآوری، ارسال پیام و موارد دیگر استفاده کرد. ربات مذکور از الکسا استفاده می‌کند و آمازون پیشنهاد می‌کند که می‌توان از آن برای «مراقبت از راه دور از افراد مسن» استفاده کرد.

آسترو همچنین قادر به حمل «انواع لوازم جانبی» مانند ظروف، دستگاه فشار خون و دوربین است و می‌تواند برای یک حیوان خانگی خوراکی فراهم می‌کند.

سونی هم روی ربات‌ها آزمایش انجام داده است و بیشتر به خاطر سگ رباتیک «آیبو» خود شناخته شده است. آیبو با قیمت ۲۹۰۰ دلار به گونه‌ای طراحی شده است که مانند یک سگ واقعی با حرکات پویا، عبارات واقعی، کنجکاوی و علاقه به تعامل انسانی عمل کند. این ربات قادر به یادگیری ترفندها، بازی با اسباب بازی‌ها و گوش دادن به دستورات است.

تعدادی ربات خانگی دیگر در بازار وجود دارد، اما شناخته شده‌ترین آنها ممکن است طیف گسترده‌ای از جاروبرقی‌های روباتی مانند رومبا باشد که قادر به حرکت در خانه برای تمیز کردن خودکار گرد و غبار، خاک، خز حیوانات خانگی و سایر زباله‌ها هستند.

تاریخ عرضه ربات اپل

کار اپل بر روی رباتیک شخصی در مراحل اولیه است و این شرکت تیم‌های کوچکی دارد که در حال بررسی مفاهیم مختلف هستند. مشخص نیست که آیا نوعی از ربات هرگز راه اندازی خواهد شد یا خیر، و هیچ صحبتی هم در مورد زمان راه اندازی وجود ندارد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید