خانهاخبار
تصاویر هدست واقعیت ترکیبی جدید و مقرون به صرفه متا فاش شدند

تصاویر هدست واقعیت ترکیبی جدید و مقرون به صرفه متا فاش شدند

در امروز شاهد افشای تصاویر هدست واقعیت ترکیبی جدیدی از شرکت متا هستیم که به احتمال زیاد، کوئست ۳ لایت نام خواهد داشت.

۲۶ اسفند ۱۴۰۲

پس از عرضه هدست اپل ویژن پرو، شاهد تمرکز بیشتری روی هدست‌های واقعیت ترکیبی بودیم. با توجه به قیمت سرسام آور این محصول، بخش عمده کاربران توانایی خرید آن را ندارند و رقبای اپل در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی نیز از این امر غافل نشده‌اند. شرکت متا که در سال‌های اخیر، تمرکز خود را وقف توسعه و عرضه هدست‌های واقعیت ترکیبی و مجازی کرده است؛ قصد عرضه محصول جدیدی با قیمت مناسب برای جذب بیشتر کاربران را دارد.

meta 1.jpg

طی سال ۲۰۲۳، آقای «مارک ربکین» که معاون بخش واقعیت ترکیبی متا است؛ به برنامه‌های این شرکت جهت عرضه یک هدست واقعیت ترکیبی مقرون به صرفه با نام «ونچرا» اشاره کرد. در ماه‌های اخیر، شاهد انتشار شایعات بسیاری درباره این هدست بودیم و اکنون نیز نخستین رندر از آن منتشر شده است.

این تصویر توسط افشاگری با نام کاربری «VR Panda» در شبکه اجتماعی توییتر یا همان X قرار گرفته است و به ادعای وی، هدست واقعیت ترکیبی اقتصادی جدید متا با نام کوئست ۳ لایت شناخته خواهد شد. زبان طراحی این محصول در تصاویر فاش شده شباهت زیادی به سایر اعضای سری متا کوئست دارد؛ اما نبود دوربین‌های مخصوص قابلیت Passthrough مقداری عجیب به نظر می‌رسد.

meta 3.jpg

با توجه به اینکه با محصولی مقرون به صرفه روبرو هستیم؛ حذف برخی از قابلیت‌های نسخه‌های گران‌تر منطقی به نظر می‌رسند. با این وجود، قابلیت Passthrough در هدست‌های واقعیت ترکیبی از اهمیت فراوانی برخوردار است و یکی از مهندسین متا نیز در گذشته اعلام کرده بود که تمامی هدست‌های عرضه شده پس از کوئست ۳ این قابلیت را به همراه خواهند داشت. بیشتر هزینه تولید هدست‌های واقعیت ترکیبی، برای تامین چیپست آنها صرف می‌شود و با استناد به گزارشات، در این هدست نیز همانند کوئست ۳ شاهد استفاده از چیپست کوالکام اسنپدراگون XR2 خواهیم بود. البته بعید نیست که در آینده نزدیک، کوالکام از چیپست ارزان‌تری نیز برای هدست‌های واقعیت ترکیبی رونمایی کند.

meta 2.jpg

برخی از جزئیات اعلام شده توسط این افشاگر، با گزارشات پیشین در تناقض هستند و نمی‌توان ادعاهای وی را چندان جدی تلقی کرد. با این وجود، عرضه این هدست مدتها قبل تایید شده است و احتمال این وجود دارد که در راستای کاهش هزینه‌های تولید برای متا، شاهد حذف کنترلر‌ها از درون جعبه این دستگاه باشیم.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید