خانهاخبار
کمیسیون اروپا اپل را ۱٫۸ میلیارد یورو جریمه کرد، اما طبق ادعای اپل به ناحق!

کمیسیون اروپا اپل را ۱٫۸ میلیارد یورو جریمه کرد، اما طبق ادعای اپل به ناحق!

اروپا این بار به سراغ قوانین انحصاری اپل در حوزه سرویس‌های موسیقی رفته و این شرکت را محکوم به وضع قوانینی کرده که بر اساس آن میان توسعه‌دهندگان و کاربران محدودیت ایجاد می‌شود.

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

امروز کمیسیون اروپا (EC) اپل را به دلیل سو استفاده از موقعیت غالب خود در بازار برای توزیع برنامه‌های پخش موسیقی بین کاربران iOS و iPadOS از طریق اپ استور خود به پرداخت ۱٫۸ میلیارد یورو جریمه کرد. این کمیسیون تشخیص داده که «اپل محدودیت‌هایی را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اعمال کرده که از اطلاع‌رسانی به کاربران iOS در مورد خدمات اشتراک موسیقی جایگزین و ارزان‌تر در دسترس خارج از برنامه جلوگیری می‌کرده است» که در اصطلاح «ضوابط ضد فرمان» نامیده می‌شود. طبق قوانین اتحادیه اروپا، این امر بر اساس قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا غیرقانونی است.

کمیسیون اروپا اپل را ۱٫۸ میلیارد یورو جریمه کرد

 

تحقیقات کمیسون اروپا در مورد این موضوع نشان داده که اپل توسعه دهندگان برنامه‌های پخش موسیقی را از اطلاع‌رسانی کامل به کاربران iOS در مورد خدمات اشتراک موسیقی جایگزین و ارزان‌تر در دسترس خارج از برنامه و ارایه هرگونه دستورالعمل در مورد نحوه اشتراک در چنین پیشنهادهایی منع می کند.

به طور اساسی اگر از iOS استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق اپ استور یا به طور مستقیم در وب‌سایت سرویس، مشترک خدمات پخش موسیقی شخص ثالث شوید. گزینه دوم ارزان‌تر است، زیرا اپل در صورت رفتن به مسیر اپ استور، آن را کاهش نمی‌دهد، اما اگر اخبار فناوری را دنبال نمی‌کردید، این را نمی‌دانستید، زیرا اپل هر گونه تبلیغات مربوط به این تفاوت را به دلایل مالی ممنوع می‌کند.

مقررات ضد فرمان اپل، توسعه دهندگان برنامه را حتی از قرار دادن پیوندهایی در برنامه‌های خود منع می کند که کاربران iOS را برای اشتراک به وب سایت توسعه دهنده هدایت می‌کند. آن‌ها همچنین نمی‌توانند پس از راه‌اندازی حساب، با کاربرانی که تازه مشترک شده‌اند از طریق ایمیل تماس بگیرند تا از گزینه‌های قیمت‌گذاری جایگزین مطلع شوند.

تصمیم امروز اتحادیه اروپا به این نتیجه می‌رسد که این مقررات به منزله «شرایط تجاری ناعادلانه» است، که «برای حفاظت از منافع تجاری اپل نه ضروری و نه متناسب است» و در عین حال بر منافع کاربران iOS تأثیر منفی می‌گذارد، به طوری که نمی‌توانند تصمیمات آگاهانه و موثری را در مورد اینکه کجا و به چه صورت خرید اشتراک پخش موسیقی را انجام دهند.

European Commission fines Apple €1.8 billion .jpg

 

این رفتار اپل ممکن است بسیاری از کاربران iOS را به دلیل هزینه کمیسیون بالای تحمیل شده توسط اپل به توسعه دهندگان، به پرداخت هزینه‌های قابل توجهی برای اشتراک پخش موسیقی وادار کرده باشد. علاوه بر این، کمیسیون اروپا تاکید می‌کند که این رفتار اپل منجر به «آسیب غیر پولی در قالب تجربه کاربری ضعیف» شده است.

جریمه ۱٫۸ میلیارد یورویی به منظور اطمینان از بازدارندگی کافی برای خود اپل و همچنین بازدارندگی سایر شرکت‌های هم‌رده در این حوزه از ارتکاب تخلف مشابه وضع شده است. کمیسیون اروپا علاوه بر این به اپل دستور داده است که مقررات ضد فرمان را حذف کند و از تکرار نقض آن یا از اتخاذ رویه‌هایی با هدف یا اثر مشابه در آینده خودداری کند.

European Commission fines Apple €1.8 billion  .jpg

 

اپل متعهد شده که نسبت به این تصمیم تجدید نظر خواهد کرد و یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این موضوع منتشر کرده که در آن نسبت به اسپاتیفای بسیار تهاجمی است و این شرکت را «حامی اصلی» تصمیم کمیسیون اروپا نامیده است. به گفته اپل، اسپاتیفای بیش از ۵۰ درصد از بازار اروپا را در اختیار دارد و با وجود نقش اپ استور در ایجاد موفقیت، هیچ پولی به اپل نمی‌پردازد. دلیلش هم این است که اسپاتیفای اشتراک‌ها را از طریق اپ استور نمی‌فروشد و تصمیم گرفته با این روش «مالیات اپل» را پرداخت نکند.

اپل ادامه داده که ظاهرا رایگان هم برای اسپاتیفای کافی نیست و  می‌خواهد قوانین را با تعبیه قیمت اشتراک در برنامه خود بدون استفاده از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپ استور و با استفاده از ابزارها و فناوری‌های اپل به نفع خود تغییر دهد.

اپل بیانیه مطبوعاتی پر از خشم خود را اینگونه به پایان رسانده است: «از قضا، تصمیم امروز به نام رقابت، موقعیت غالب یک شرکت اروپایی موفق را که رهبر فراری بازار موسیقی دیجیتال است، تثبیت می‌کند».

به نظر شما در این میان حق با کدام‌یک است؟ اپل یا اسپاتیفای؟



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید