خانهاخبار
اپل در حال طراحی تراشه ۲ نانومتری

اپل در حال طراحی تراشه ۲ نانومتری

در حالی که به تازگی شاهد عرضه محصولات اپل با پردازنده ۳ نانومتری هستیم، اطلاعاتی جدید نشان می‌دهد که اپل در حال طراحی نسل بعدی تراشه‌های خود با قرایند ساخت ۲ نانومتری است که می‌توانند سرعت بالاتر را با مصرف کمتر نسبت به نسل قبل ارایه دهند.

۱۰ اسفند ۱۴۰۲

طبق اطلاعاتی که گفته می‌شود از یکی از کارمندان اپل در لینکدین به دست آمده، اپل در حال طراحی تراشه‌هایی است که از فرآیند ساخت ۲ نانومتری نسل بعدی شرکت TSMC استفاده می‌کند.

اپل در حال طراحی تراشه ۲ نانومتری

 

این اطلاعات که در ابتدا توسط وب‌سایت کره‌ای «gamma0burst» گرفته شده بود و توسط افشاگر در X (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته شد، در یک اسلاید ویرایش ‌شده ظاهر شده که به نظر می‌رسد کارهای این کارمند در پروژه‌های گذشته و فعلی اپل را فهرست می‌کند.

قسمتی از اسلاید که ویرایش نشده است، عبارت «TS5nm، TS3nm، کار بر روی TS2nm» در آن نمایان است، عباراتی که اعتقاد بر این است که به فرآیندهای ساخت متفاوتی که اپل برای تراشه‌های گذشته، فعلی و آینده انتخاب کرده اشاره می‌کند. 

عباراتی مانند «3nm» و «2nm» به قوانین معماری و طراحی خاصی اشاره دارد که TSMC برای خانواده‌ای از تراشه‌ها استفاده می‌کند. 

کاهش اندازه گره مربوط به اندازه ترانزیستور کوچکتر است، بنابراین ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند روی یک پردازنده قرار بگیرند که منجر به افزایش سرعت، در عین مصرف انرژی کمتر می‌شود.

شایعات حاکی از آن است که TSMC در حال حاضر کار روی تراشه‌های پیشرفته‌تر ۱٫۴ نانومتری را آغاز کرده است، که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ عرضه شوند. 

گفته شده که اپل به دنبال حفظ قابلیت‌های تولید اولیه TSMC برای فناوری‌های ۱٫۴ و ۱ نانومتری است. برای درک مقیاس نانومتر، لازم است بدانید که یک تار موی انسان حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نانومتر عرض دارد.

سال گذشته اپل تراشه‌های ۳ نانومتری را برای آیفون‌ها و مک‌های خود استفاده کرد که نسبت به حالت قبلی 5 نانومتری ارتقا یافته بود. 

سوییچ به فناوری ۳ نانومتری ۲۰ درصد سرعت گرافیک سریعتر، ۱۰ درصد سرعت پردازنده بیشتر و موتور عصبی ۲ برابر سریع‌تر را برای آیفون به ارمغان آورده و پیشرفت‌های مشابهی را هم در مک‌ها به وجود آورده است.

اعتقاد بر این است که اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه‌های ساخته شده بر اساس فرآیند ۲ نانومتری TSMC را دریافت می‌کند، که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ تولید شود. انتظار می‌رود روند ساخت ۲ نانومتری که به سادگی به عنوان «N2» نیز شناخته می‌شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود سرعت در همان توان یا ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش قدرت در همان سرعت را در مقایسه با تراشه‌های ساخته شده با فناوری ۳ نانومتری ایجاد کند.

شرکت TSMC در حال ساخت دو تاسیسات جدید برای تطبیق تولید تراشه‌های ۲ نانومتری است و منتظر تایید سومین تراشه است. 

غول تراشه‌سازی تایوانی میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه کرده است و اپل همچنین باید تغییراتی در طراحی تراشه ایجاد کند تا بتواند فناوری جدید را تطبیق دهد. اپل مشتری اصلی TSMC است و به طور معمول اولین شرکتی است که تراشه‌های جدید TSMC را دریافت می‌کند. 

این شرکت تمام تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را در سال ۲۰۲۳ برای آیفون، آیپد و مک‌ها خریداری کرد، موضوعی که اصلا برای سال ۲۰۲۴ نیز بعید به نظر نمی‌رسد.



جدیدترین‌ اخبار

nothing-phone-gsm-ir
مدل پلاس ناتینگ فون 2a به تراشه دیمنسیتی ۷۳۵۰ پرو مجهز است

ناتینگ به تازگی تراشه به‌کاررفته در گوشی ناتینگ فون 2a پلاس را تایید کرده که دیمنسیتی ۷۳۵۰ پرو نام دارد.  

بیشتر بخوانید
Xiaomi-13t-pro-gsm-ir
شیائومی 14T پرو با تراشه قدرتمند مدیاتک در گیک‌بنچ لیست شد

گوشی‌های جدید شیائومی احتمالاً در طی هفته‌های آینده معرفی خواهند شد. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
منتظر بهبود باتری گلکسی اس ۲۵ اولترا نباشید!

پرچمدار پرمیوم نسل بعدی سامسونگ ظاهراً با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ ۴۵ واتی همراه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید