خانهاخبار
ویژگی‌های مورد انتظار در سری آیپد ایر ۲۰۲۴

ویژگی‌های مورد انتظار در سری آیپد ایر ۲۰۲۴

پس از یک وقفه طولانی که باعث شد برای اولین بار اپل در بیش از یک سال هیچ آیپد جدیدی را معرفی نکند، به نظر می‌رسد یک دوره شلوغ را در مورد معرفی انواع آیپدها پیش رو داشته باشیم.

۸ اسفند ۱۴۰۲

در سال ۲۰۲۳ برای اولین اپل هیچ به‌روزرسانی را برای خط تولید آیپد خود انجام نداد. این موضوع در مورد آیپد ایر شدت بیشتری دارد زیرا این محصول حتی خیلی قبل‌تر از آیپد پرو معرفی شده بود. اپل آخرین بار در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ماه ۱۴۰۰) از آیپد ایر جدید رونمایی کرد، بنابراین ما در آستانه دو سالگی آن هستیم و برای به‌روزرسانی آن تاکنون هم خیلی دیر شده است. خوشبختانه شایعات حاکی از آن است که ما به زودی آیپدهای جدید را در ماه مارس شاهد خواهیم بود و تغییرات هیجان‌انگیزی برای خط تولید این دستگاه در انتظار است.

iPad-Air-12.9-Inch-Feature.jpg

 

در این مطلب ما تمام شایعات مربوط به مدل‌های جدید آیپد ایر را تا کنون جمع‌آوری کرده‌ایم.

سایز و طراحی

اپل در حال برنامه‌ریزی برای آیپد ایر ۱۰٫۹ اینچی دیگری است که از نظر طراحی شبیه به نسخه فعلی است، اما برای اولین بار، به جای یک مدل انتظار دو مدل آیپد ایر را داریم. بنابراین قرار است همانند سری آیپد پرو، اپل آیپد ایر را در دو اندازه عرضه کند.

مدل استاندارد ۱۰٫۹ اینچی سایز کوچکتر خواهد بود و در مدل بزرگتر، اپل در حال کار بر روی نسخه ۱۲٫۹ اینچی است. با این اندازه جدید، آیپد ایر بزرگ‌تر به اندازه آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی کنونی خواهد بود.

شایعاتی مبنی بر تغییرات طراحی وجود ندارد، بنابراین می‌توان انتظار داشت که هر دو مدل دارای صفحه نمایش لبه به لبه یکسان با حاشیه‌های باریک و یک شاسی آلومینیومی با لبه‌های صاف و گرد که دور صفحه نمایش قرار می‌گیرد، باشند. آیپد ایر همیشه کمی ضخیم‌تر از آی‌پد پرو با حاشیه‌های بیشتر بوده است و به نظر می‌رسد این قضیه همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مدل‌های آیپد پرو آینده‌ای که در ماه مارس نیز به‌روزرسانی می‌شوند، به دلیل جایگزینی با فناوری نمایشگر اولد، فریم‌های نازک‌تری خواهند داشت. با این فناوری، آیپد پرو جدید با صفحه ‌نمایش بزرگ‌تر بیش از یک میلی‌متر باریک‌تر خواهد بود، در حالی که مدل ۱۱ اینچی کمتر از یک میلی‌متر باریک‌تر خواهد بود.

تغییرات در ضخامت آیپد پرو باید کاملا محسوس باشد و طراحی آن را از آیپد ایر متمایز می‌کند، حتی اگر اپل اندازه این دو آیپد را یکسان تولید کند.

همچنین رندرهای لو رفته از آیپد ایر ۱۲٫۹ اینچی را دیده‌ایم که نشان می‌دهد مدل‌های جدید می‌توانند یک دوربین پشت بازطراحی ‌شده با برآمدگی دوربین بیضی ‌شکل شبیه به طراحی مورد انتظار برای دوربین آیفون ۱۶ داشته باشند.

بر اساس شایعات، شاهد تغییراتی در طراحی نخواهیم بود، اما اپل احتمالا گزینه‌های رنگی جدیدی را معرفی خواهد کرد. آیپد ایر در حال حاضر در طیفی از رنگ‌های پاستلی عرضه می‌شود و اپل می‌تواند مجموعه‌ای از رنگ‌های جدید را معرفی کند.

چیپست M3

از زمان عرضه تراشه M1، اپل از تراشه‌های سری M در مدل‌های آیپد ایر و آیپد پرو استفاده کرده است. این بار نیز ما انتظار داریم اپل تراشه M2 یا تراشه M3 را به آیپد ایر بیاورد.

تراشه M2 نسل قبلی تراشه‌های سری M است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ عرضه شد و تقریبا دو سال از عمر آن می‌گذرد. دلیل استفاده از M2 این خواهد بود که اپل راهی برای تشخیص بیشتر آیپد ایر از آیپد پرو نشان دهد، به علاوه هزینه‌ها را هم پایین آورد. تولید تراشه‌های ۳ نانومتری M3 نسبت به M2 گران‌تر است، بنابراین تراشه M2 برای آيپد ایر محتمل‌تر است.

اگر اپل ‌M2 را انتخاب کند، سرعت و بهره‌وری انرژی را نسبت به نسل قبل این محصول بهبود می‌بخشد، اما بهبپدهای بسیار کوچک‌تری نسبت به تراشه M3 خواهد داشت. با این حال کاملا مشخص نیست که اپل از کدام تراشه استفاده خواهد کرد.

تراشه M3 سال گذشته عرضه شد و اولین تراشه‌ای است که با استفاده از معماری ۳ نانومتری نسل بعدی ساخته شده است. این پردازنده ۸ هسته‌ای است و تراشه گرافیکی ۱۰ هسته‌ای دارد و برای بازی‌هایی با گرافیک بهتر از ردیابی اشعه با شتاب سخت افزاری و قابلیت Mesh Shading پشتیبانی می‌کند.

مک‌های M3 اپل می‌توانند بازی‌های سطح کنسولی مانند «Death Stranding» و «Resident Evil» را اجرا کنند، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فناوری مشابهی برای آیپد ایر را شاهد باشیم، البته اگر اپل M3 را برای تبلت میان‌رده خود برگزیند.

تراشه M3 به میزان ۲٫۵ برابر سرعت گرافیک بهتری را نسبت به M1 در آیپد ایر با نیمی از قدرت ارایه می دهد. در مورد M3 پردازنده آن تا ۳۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های قدرتمند M1 و تا ۵۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های کارآمد M1 است.

بلوتوث و وای فای

از آنجایی که آی‌پد ایر کنونی دو سال از عمر آن می‌گذرد، برخی از پیشرفت‌های فناوری کلی را که اپل در دستگاه‌های دیگر آورده است، ندارد.

اپل محصولات خود را با بلوتوث 5.3 به‌روزرسانی کرده است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که این ویژگی به آیپد ایر نیز راه یابد. بلوتوث 5.3 اتصال قابل اعتمادتری را با لوازم جانبی بلوتوث و همچنین راندمان انرژی بهتری را برای عمر باتری بیشتر به ارمغان می‌آورد.

از طرف دیگر وای فای 6E نیز ویژگی دیگر مورد انتظار برای این محصول است و به مدل‌های آیپد ایر اجازه می‌دهد به شبکه‌های وای فای سریع‌تر 6 گیگاهرتز متصل شوند.

آیپد ایر در مقابل آیپد پرو

فناوری نمایشگر یکی از فاکتورهای اصلی تمایز بین آیپد ایر و آیپد پرو هستند. در حالی که مدل‌های آیپد پرو دارای صفحه نمایش اولد خواهند بود، مدل‌های آیپد ایر همچنان از فناوری نمایشگر ال سی دی مقرون به صرفه‌تر استفاده می‌کنند.

اپل از فیس آيدی در آیپد ایر استفاده نمی‌کند و در عوض مدل فعلی دارای دکمه پاوری است که تاچ آیدی در ادغام شده است که ممکن است اپل آن را حفظ کند تا ویژگی فیس آیدی را در انحصار آیپد پرو نگه دارد.

ما انتظار تفاوت عمده در عملکرد را نداریم زیرا هر دو مدل شایعه شده از تراشه M3 استفاده می‌کنند، اما ‌آیپد پرو ممکن است حافظه بیشتری برای نمایشگر اولد داشته باشد. فناوری دوربین پشت نیز متمایز کننده خواهد بود زیرا آیپد پرو دارای تنظیمات دوربین دوگانه با لنزهای واید و اولترا واید است، در حالی که آیپد ایر فقط دارای یک دوربین واید تک لنز است.

قیمت

قیمت آیپد ایر ۱۱ اینچی فعلی از ۵۹۹ دلار شروع می‌شود و مدل جدید احتمالا همان قیمت اولیه را خواهد داشت.

در مورد نسخه ۱۲٫۹ اینچی، قیمت بالاتر ۲۰۰ دلاری نسبت به مدل ۱۱ اینچی منطقی است، بنابراین می تواند از ۷۹۹ دلار شروع شود. قبل از اینکه آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی با نمایشگر مینی ال ‌ای ‌دی به‌روزرسانی شد، اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری بین این دو اندازه وجود داشت.

هدف اپل از آیپد ایر این است که گزینه‌های بیشتری را با طیف وسیع‌تری از قیمت‌ها به مشتریان ارایه دهد. بنابراین با قیمت نزدیک به آیپد پرو ۱۱ اینچی، مشتریان می‌توانند آیپد ایر ۱۲٫۹ اینچی بزرگ‌تر را انتخاب کنند.

تاریخ عرضه

مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ چندین بار گفته است که مدل‌های جدید آیپد در بازه زمانی مارس تا آوریل (اسفند ماه تا فروردین ۱۴۰۳) عرضه می‌شوند و آخرین اخبار هم حاکی از عرضه آن در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین ۱۴۰۳) است.

اپل گاهی اوقات یک رویداد بهاری را در حوالی مارس برگزار می‌کند، بنابراین می توانیم اخباری در مورد رویداد احتمالی در یکی دو هفته آینده بشنویم.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید