خانهاخبار
هزینه قطعات ویژن پرو فاش شد؛ ۲۲۸ دلار برای نمایشگر هدست اپل!

هزینه قطعات ویژن پرو فاش شد؛ ۲۲۸ دلار برای نمایشگر هدست اپل!

موسسه تحقیقاتی Omdia در گزارش جدید خود به بررسی قیمت قطعات هدست واقعیت ترکیبی اپل پرداخته است.

 

۷ اسفند ۱۴۰۲

هدست واقعیت ترکیبی اپل موسوم به ویژن پرو یکی از محصولات پیشرفته حال حاضر دنیای فناوری محسوب می‌شود که توجه کاربران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. البته این دستگاه در برابر قابلیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، قیمت ۳۵۰۰ دلار را از کاربر دریافت می‌کند که آن را به محصولی بسیار گران بدل کرده است.

اپل به طور رسمی هزینه توسعه و ساخت هدست ویژن پرو را اعلام نکرده ولی موسسه تحقیقاتی Omdia در گزارش جدید خود به بررسی قیمت قطعات به کار رفته در هدست ویژن پرداخته است. 

vision pro.jfif

 

طبق گزارش این موسسه،‌ قیمت فهرست مواد اولیه هر واحد از هدست ویژن پرو برابر با ۱٬۵۴۲ است. البته این موضوع به این معنا نیست که اپل از فروش هر ویژن پرو ۲۵۶ گیگابایتی ۱٬۹۵۷ دلار سود می‌کند. در واقع، فهرست مواد اولیه ویژن پرو شامل هزینه فرآیند ساخت و بسته‌بندی دستگاه نمی‌شود. به علاوه، هزینه بازاریابی و تبلیغات این دستگاه نیز در فهرست مواد اولیه ذکر نشده است.

گران‌ترین قطعه هدست ویژن پرو نمایشگر ۱٫۲۵ اینچی میکرو ال‌ای‌دی (micro-LED) آن است که در برابر چشمان کاربران قرار می‌گیرد. این نمایشگر توسط سونی تولید می‌شود و در اختیار اپل قرار می‌گیرد. Omdia تخمین زده که هزینه ساخت هر نمایشگر ویژن پرو برابر با ۲۲۸ دلار است در حالی که ویژن پرو به دو عدد از این نمایشگر‌ها نیاز دارد. 

کالبدشکافی وبسایت iFixit از هدست ویژن پرو نشان داد که نمایشگر این دستگاه از رزولوشن تصویر ۳۶۶۰ در ۳۲۰۰ پشتیبانی می‌کند. به طور دقیق‌تر، در هر اینچ از نمایشگر ویژن پرو ۳۳۸۶ پیکسل قرار گرفته است. 

vision pro 1.jpg

 

بعد از نمایشگر، اپل بیشترین هزینه را برای سخت‌افزار هدست خود پرداخت کرده است. همانطور که می‌دانیم، سخت‌افزار ویژن پرو شامل تراشه اصلی M2 (همان تراشه به کار رفته در آیپد پرو) و تراشه اختصاصی R1 است. 

تراشه R1 به طور جداگانه و به صورت همزمان پردازش‌های ۱۲ دوربین، ۵ سنسور و ۶ میکروفون را انجام می‌دهد. به علاوه، این تراشه می‌تواند تصاویر را در کمتر از ۱۲ میلی‌ثانیه به نمایشگر‌ها منتقل کند. 

اپل معمولا به گزارش‌های هزینه ساخت دستگاه‌های خود واکنشی نشان نمی‌دهد ولی مدیرعامل این برند، تیم کوک، قبلا نشان داده که علاقه چندانی به این دسته از گزارش‌ها ندارد.

در طی ماه جاری میلادی، آقای کوک ادعا کرد که از نظر قیمتی، فناوری‌های بسیار زیادی در ویژن پرو به کار رفته که آن را به یکی از محصولات ارزشمند بدل می‌کند. طبق اعلام رسمی این مقام ارشد، حدود ۵۰۰۰ پتنت برای توسعه ویژن پرو ثبت شده و سال‌ها تحقیق و تلاش در پس عرضه این هدست وجود دارد. 

اولین گزارش مالی اپل که شامل درآمدزایی ویژن پرو می‌شود در ماه می سال جاری میلادی منتشر خواهد شد. این گزارش شامل بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس می‌شود. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید