خانهاخبار
نگاهی به جزئیات داستان رفع فیلترینگ پلتفرم‌های پرطرفدار

نگاهی به جزئیات داستان رفع فیلترینگ پلتفرم‌های پرطرفدار

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام در ایران توضیح داد.

۱ اسفند ۱۴۰۲

پس از شهریور ۱۴۰۱ اینترنت ایران با محدودیت‌‎های شدیدی روبه‌‎رو شد. این محدودیت‌‎های ایجاد شده چالش‌‎های بسیاری را برای دانشجویان، دانش‌‎آموزان، صاحبان کسب‌‎وکارهای اینترنتی و ... به وجود آورد. این در حالی بود که پایانی برای وضعیت به وجود آمده دیده نمی‌‎شد و اصلا مشخص نبود که سرنوشت اینترنت و فیلترینگ چه خواهد شد. 

البته پس از ماه‎‌‌ها دست و پنجه نرم کردن با اختلالات اینترنتی و محدودیت‌‎های ایجاد شده چندی پیش خبری منتشر شد که حاکی از رفع فیلترینگ سکوهای خارجی پر طرفدار بود. این خبر رضایت کاربران ایرانی را به دنبال داشت اما از سوی دیگر سوالات بیشماری همچون اینکه چه پلتفرم‎‌‌هایی رفع فیلتر می‎شوند و یا آیا قانون خاصی برای رفع فیلترینگ وجود دارد یا خیر برای کاربران مطرح می‌‎شود که دبیر شورای عالی فضای مجازی به این ابهامات پاسخ داده است.

بر اساس گزارشی از ایسنا، آقامیری در نشستی خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، درباره رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام در ایران گفته است: سکوهایی که قوانین و مقررات کشور در آن رعایت شود در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

آقامیری در مورد اینکه آیا با این مصوبه امکان حضور شبکه‌های اجتماعی پر کاربر مانند اینستاگرام و توییتر فراهم است؟ توضیح داد: این مصوبه همه سکوها را در بر می‌گیرد و نباید آن را محدود به چند سکوی به خصوصی کرد. هر سکویی که از طریق ابزارهای فنی در کشور حاضر شود، باید قوانین ما را رعایت کند.

62927779.jpg

او درباره مصوبه اخیر این مرکز اظهار کرد: مصوبه اخیر، سه روش را برای فعالیت سکوهای خارجی در کشور در نظر گرفته است. یکی اینکه خود سکوها با تنظیم‌گران بخشی ارتباط برقرار کنند تا در ایران نمایندگی قانونی تاسیس کنند.

وی ادامه داد: روش دوم این است که بخش خصوصی به عنوان واسطه با سکوهای خارجی مذاکره کند تا امکان حضور آنها در کشور با رعایت قوانین داخلی کشور فراهم شود.

آقامیری در مورد روش سوم نیز توضیح داد: این روش به دنبال پیاده‌سازی قوانین از مسیر ابزارهای فنی است. لازم به توضیح است در مورد این مورد بحث پوسته مطرح شده است اما این روش بسیار فراتر است و محدود به پوسته نمی‌شود.

به گفته او این مصوبه ابلاغ شده با دو هدف طراحی شده بود؛ موضوع اول بحث مزیت بخشی طراحی درست زیست بوم سکوهای کشور است. همانطور که می‌دانید سکوها چه خدمات‌رسان و چه اجتماعی، بخشی از زیست بوم اقتصاد دیجیتال هستند که اگر در شرایط و چارچوب مناسب فعالیت کنند، شاهد توسعه و رشد آنها خواهیم بودیم.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید