خانهاخبار
آیفون ۱۶ دارای یک موتور عصبی متحول شده خواهد بود

آیفون ۱۶ دارای یک موتور عصبی متحول شده خواهد بود

اپل از سال ۲۰۱۷ تاکنون در سری‌های مختلف آی‌فون‌هایش، موتورهای عصبی را بهبود داده است؛ اما به نظر می‌رسد که امسال با یک نوع موتور عصبی کاملا متفاوت سر و کار داشته باشیم.

۲۶ بهمن ۱۴۰۲

طبق گزارشی که امروز از نشریه تایوانی اکونومیک دیلی نیوز منتشر شده است، نسل بعدی تراشه‌های A18 و M4 اپل برای مدل‌های آینده آیفون و مک از یک موتور عصبی ارتقا یافته با تعداد هسته‌های بیشتر بهره می‌برند.

یک موتور عصبی ارتقا یافته عملکرد را برای وظایف یادگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهبود می‌بخشد. شایعه شده است که iOS 18 دارای ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی برای سیری، میانبرها، پیام‌ها، اپل موزیک و غیره خواهد بود. تیم کوک، مدیر عامل اپل در صحبتی که در ماه جاری انجام شد، گفت که این شرکت در حال کار بر روی هوش مصنوعی مولد است و جزییات آن را «اواخر امسال» به اشتراک خواهد گذاشت. iOS 18 باید در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل «WWDC» در ماه ژوئن (خرداد ماه ۱۴۰۳) معرفی شود.

iOS-18-Mock-iPhone-16-Feature-Gray.jpg

 

انتظار می‌رود تراشه‌های سری A18 در ماه سپتامبر (شهریور ماه ۱۴۰۳) در مدل‌های آیفون ۱۶ معرفی شوند. پیش‌تر هم شایعه شده بود که برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد می‌تواند منحصر به مدل‌های آیفون ۱۶ باشد و موتور عصبی ارتقا یافته می‌تواند دلیلی برای این امر باشد.

تاریخچه موتور عصبی برای آیفون:

  • موتور عصبی ۲ هسته‌ای برای آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X
  • موتور عصبی ۸ هسته‌ای در آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR
  • موتور عصبی ۸ هسته‌ای برای آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس
  • موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای در تمامی مدل‌های سری آیفون ۱۲
  • موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای تمامی مدل‌های آیفون ۱۳
  • موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای در تمامی مدل‌های آیفون ۱۴
  • موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای تمامی مدل‌های آیفون ۱۵

لازم به ذکر است که اپل همچنان عملکرد موتور عصبی را در طول سال‌ها بهبود بخشیده است، حتی زمانی که تعداد هسته‌ها تغییر نکرده است. به عنوان مثال، اپل می‌گوید تراشه A17 Pro آیفون ۱۵ پرو دارای موتور عصبی ۲ برابر سریع‌تر در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو است.

در مورد مک، اکثر مدل‌های دارای تراشه‌های سیلیکونی اپل مجهز به موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای هستند. تنها استثناها مک استودیو و مک پرو هستند که وقتی با تراشه M1 Ultra یا M2 Ultra پیکربندی می‌شوند، از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای استفاده می‌کنند.

اولین مک‌های مجهز به تراشه M4 به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد.

در سال ۲۰۲۲ پس از عرضه چت چی‌پی‌تی توسط شرکت OpenAI ، یک ربات چت که می‌تواند به سوالات و سایر درخواست‌ها پاسخ دهد، هوش مصنوعی مولد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت‌ها نیز چت‌بات‌ها و ابزارهای مشابهی را منتشر کرده‌اند، از جمله ابزارهایی که می‌توانند به‌طور خودکار تصاویر تولید کنند، به پرسش‌های صوتی پاسخ دهند و موارد دیگر.

بنابراین انتظار می‌رود که هوش مصنوعی مولد در واقع کلیدواژه و ترند امسال انواع مختلف محصولات حوزه فناوری باشد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید