خانهاخبار
کوالکام سفارش تولید نمونه اولیه تراشه‌های ۲ نانومتری را ثبت کرد

کوالکام سفارش تولید نمونه اولیه تراشه‌های ۲ نانومتری را ثبت کرد

گزارشی به تازگی ادعا کرده که کوالکام به شرکت‌های سامسونگ فاندری و TSMC سفارش تولید نمونه اولیه تراشه‌های ۲ نانومتری را ثبت کرده است. 

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

خبرگزاری ETNews در گزارشی ادعا کرده که کوالکام از سامسونگ فاندری درخواست کرده تا تولید یک نمونه‌ اولیه از تراشه ۲ نانومتری سری اسنپدراگون ۸ را آغاز کند. این موضوع نشان می‌دهد که کوالکام بار دیگر برای توسعه‌ تراشه‌های پرچمدار خود تمایل به همکاری با سامسونگ فاندری دارد.

در صورتی که نمونه اولیه تراشه ۲ نانومتری بتواند کوالکام را راضی کند و بازدهی خط تولید سامسونگ نیز در شرایط خوبی قرار داشته باشد، احتمالا کوالکام همکاری گسترده‌ای با سامسونگ برای تولید تراشه خواهد داشت. 

Samsung 1.jfif

آخرین همکاری سامسونگ فاندری و کوالکام به سال ۲۰۲۱ میلادی و توسعه تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۱ برمی‌گردد. در آن زمان، برند آمریکایی از بازدهی ۳۵ درصدی خط تولید سامسونگ به شدت ناراضی بود. البته ناراحتی کوالکام چندان نیز عجیب نبود چرا که از هر ۱۰۰ تراشه تولید شده، تنها ۳۵ عدد از آن‌ها موفق به ثبت گواهی کنترل کیفیت می‌شدند. 

با بازدهی پایین سامسونگ فاندری، کوالکام برای تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک به شرکت TSMC و فرآیند ساخت ۴ نانومتری آن روی آورد. در سال‌های بعدی، TSMC وظیفه توسعه تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل دو و اسنپدراگون ۸ نسل سه را نیز برعهده گرفت. امسال نیز تراشه ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل چهار توسط TSMC ساخته خواهد شد. برای اسنپدراگون ۸ نسل پنج، کوالکام ظاهرا قصد دارد که با دو شرکت TSMC و سامسونگ فاندری همکاری کند.

Samsung.jfif

نمونه اولیه تراشه ۲ نانومتری که کوالکام به سامسونگ سفارش داده «Multi-Wafer Project» نام دارد چرا که چندین نمونه از این تراشه تنها بر یک ویفر ساخته خواهد شد. البته کوالکام سفارش تولید نمونه اولیه تراشه ۲ نانومتری را به TSMC نیز ثبت کرده است. در این رابطه، به نظر می‌رسد این برند قصد دارد که عملکرد دو شرکت سامسونگ فاندری و TSMC را چک کند تا برای تولید تراشه خود تصیم نهایی را اتخاذ کند.

گزارش شده که سامسونگ فاندری احتمالا قادر خواهد بود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی تولید انبوه تراشه ۲ نانومتری را آغاز کند. با اتمام پروژه تولید تراشه ۲ نانومتری، سامسونگ فاندری و TSMC ظاهرا کار توسعه تراشه ۱٫۴ نانومتری را آغاز خواهند کرد که احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۷ میلادی از راه می‌رسند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید