خانهاخبار
آیا استفاده از اپل ویژن پرو برای سلامتی مضر است؟

آیا استفاده از اپل ویژن پرو برای سلامتی مضر است؟

از زمان عرضه ویژن پرو، گمانه‌زنی‌ها در خصوص مضر بودن استفاده از آن به خصوص به طور طولانی مدت بالا گرفته؛ اما آیا واقعا اگر از هدست واقعیت ترکیبی اپل یا محصولات مشابه استفاده کنید، موجب آسیب به بدنتان می‌شود؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

برخی افراد از فرکانس رادیویی نگران هستند و با معرفی ویژن پرو دوباره به این موضوع مشغول شده‌اند. اما نگران نباشید؛ بلوتوث و وای فای در اپل ویژن پرو مغز شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

Apple vision Pro .jpg

 

این موضوع پیش‌تر بارها و بارها مطرح شده و نتیجه آ نیز مشخص است. تشعشعات فرکانس رادیویی (RF) با تشعشعات یونیزان تولید شده در اثر فروپاشی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و از خود خورشید یکسان نیست. به طور خلاصه باید گفت که RF فاقد انرژی است که تشعشعات یونیزان برای شکستن پیوندهای شیمیایی، یونیزه کردن اتم‌ها و آسیب به DNA دارند.

ما قصد داریم در اینجا این موضوع را به سادگی بیان کنیم؛ در یک کلام اپل ویژن پرو دارای رادیواکتیو نیست و هیچ چیزی در آن از نظر رادیولوژیکی به هیچ وجه قابل تجزیه نیست.

چیزی که این دستگاه دارد فرستنده‌های فرکانس رادیویی به شکل تراشه‌های وای فای بسیار کم توان و بلوتوث در دستگاه است. آنها هر دو تابش RF را پخش می‌کنند و دریافت می‌کنند.

کلمه «تابش» ترسناک به نظر می‌رسد، اما در صورتی که چیزی در مورد آن ندانید. همچنین آسان است که بدون هیچ مبنایی در رسانه‌های اجتماعی یک سری افراد در این خصوص قضاوت نابجا کنند.

سطوح بسیار بالای تشعشعات RF بسیار بیشتر از آنچه اپل ویژن پرو می‌تواند ارایه دهد، می‌تواند بافت را گرم کند، چیزی که عملا در داخل مایکروویو می‌بینید و می‌تواند باعث آسیب بافت شود. اما عموم مردم با استفاده از فناوری‌های وای فای، بلوتوث یا دیگر فناوری‌های بی‌سیم به این سطوح دسترسی ندارند.

Apple vision Pro.jpg

مایکروویو نسبت به اپل ویژن پرو  تشعشع بسیار بیشتری تولید می‌کند

تنها افرادی که باید در مورد قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی ذکر شده نگران باشند، به طور عمومی کارگرانی هستند که در مجاورت بسیار نزدیک به یک فرستنده بسیار قدرتمند هستند، مانند کوهنوردان آنتن شبکه‌ای یا کارگران رادار نظامی.

کاربران اپل ویژن پرو نباید نگران RF باشند و ما در زیر خواهیم گفت که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد:

از آنجایی که تقریبا هر چیزی که اپل از زمان عرضه محصولات خود تاکنون ساخته است، دارای نوعی فرستنده رادیویی است، با بسیاری از پزشکان در مورد این موضوع صحبت شده است.

آنچه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص این مورد می‌گوید واضح و آسان است:

با توجه به سطوح نوردهی بسیار کم و نتایج تحقیقاتی که تا به امروز جمع‌آوری شده است، هیچ مدرک علمی قانع ‌کننده‌ای وجود ندارد که سیگنال‌های RF ضعیف از ایستگاه‌های پایه و شبکه‌های بی‌سیم باعث اثرات نامطلوب سلامتی شوند.

این دستورالعمل‌های مکرر سازمان بهداشت جهانی برای سال‌ها بوده است که البته به ‌طور دوره‌ای نیز تمدید می‌شود. به تازگی بهمین نتایج هم برای پایان سال ۲۰۲۳ اظهار شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به مدت ۲۵ سال مطالعاتی را در مورد این موضوع انجام داده است. FDA اشاره می‌کند که برخی مطالعات انجام شده است که اثرات جزیی دستگاه‌ها را نشان می‌دهد، اما آنها قابل تکرار نیستند.

هم FDA و هم WHO خاطر نشان می‌کنند که با توجه به سطوح بسیار پایین انرژی درگیر، تقریبا غیرممکن است که سایر علل ایجاد کننده اثرات بیولوژیکی در مطالعاتی که تاثیری را پیدا کردند، از بین ببرند.

از زمان ظهور وای ‌فای و بلوتوث، از نظر آماری میزان سرطان‌هایی که به چیزی غیر از تکنیک‌های تشخیصی بهتر نسبت داده شود، بیشتر نبوده است. به طور متناقض، این تا حدی به دلیل روش‌های تشخیص مبتنی بر فرکانس رادیویی است که منجر به تشخیص‌های اولیه و وضوح بهتر می‌شود.

اما این هنوز برای برخی کافی به نظر نمی‌رسد. بنابراین ما قصد داریم به یک درس فیزیک پایه در مورد زمان، مسافت، محافظ و طول موج مربوط به هدست واقعیت ترکیبی اپل بپردازیم.

زمان، فاصله، سپر چیست و چگونه مرتبط هستند؟

برای هر منبع معینی از قرار گرفتن در برابر تابش، شدت قرار گرفتن در هر جنبه با زمانی که در معرض چیزی قرار می‌گیرید، میزان دوری شما از آن، و اینکه چه چیزی شما را از آن حالت در معرض قرار می‌دهد و چقدر موثر است، قابل کنترل است.

موضوع زمان ساده است. هر چه زمان کمتری را در مجاورت یک منبع بگذرانید، کمتر در معرض آن منبع قرار می‌گیرید.

فاکتور فاصله کمی پیچیده‌تر است. در مورد قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی از یک منبع نقطه‌ای، چیزی به نام قانون مربع معکوس اعمال می‌شود. به طور خلاصه، شدت نوردهی با مجذور فاصله از آن جسم نسبت معکوس دارد.

Apple vision Pro   .jpg

نمایش گرافیکی قانون مربع معکوس

به طور عملی این بدان معناست که قرار گرفتن در معرض توان فرکانس رادیویی در فاصله معین «r» در فاصله «2r» یک چهارم است. این در مقیاس بسیار کوچک و همچنین در مقیاس بزرگ نیز عمل می‌کند.

با علمی که ما داریم، همانطور که به اصطلاح «منبع نقطه» در بالا مربوط می‌شود، چیزی به نام «منبع خطی» نیز وجود دارد. با این حال، برای اهداف تابشگرهای بسیار کوچک مانند اپل ویژن پرو ، یا فاصله گرفتن از فرستنده‌های 5G، ریاضی منبع خط مرتبط نیست، به طوری که می‌تواند به طور موثر نادیده گرفته شود.

اگر آیفون 5G دارید، پیش‌تر اثرات محافظ را دیده‌اید. شما احتمالا 5G عالی در محیط بیرون دارید و سرعت‌های وحشتناکی در داخل خانه دارید؛ این به این دلیل است که فرکانس بالاتر طیف 5G به طور بسیار موثری توسط نازک‌ترین مصالح ساختمانی محافظت می‌شود، جایی که فرکانس‌های پایین‌تر وجود ندارند.

با این حال در خصوص وای فای و بلوتوث در اپل ویژن پرو، محافظ آنچنان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد قدرت پخش بسیار کم، جهت‌گیری فرستنده‌ها در این دستگاه و فاصله از کاربر است.

آسیب بافتی برای منابع رادیویی چگونه اندازه گیری می‌شود؟

نرخ جذب خاص یا «SAR»، معیاری از میزان جذب انرژی RF توسط بدن است. میزان SAR یک وات بر کیلوگرم دمای یک صفحه بافت عایق شده را به میزان یک درجه سانتیگراد در ساعت قرار گرفتن در معرض آن افزایش می‌دهد و از دست دادن آن افزایش دما را از هیچ عامل دیگری محاسبه نمی‌کند.

فراتر از سرد شدن در بدن انسان از طریق رسانایی از طریق خون و سایر بافت‌های مجاور، همچنین هیچ توجهی به بهبود سیستم پس از قرار گرفتن در معرض تابش نیست. مطالعات در مورد زندگی تک سلولی که در مورد آسیب RF به آن یوکاریوت‌ها یا پروکاریوت‌ها به طور واضح نشان می‌دهند که این موضوع با نتایجی که پس از قرار گرفتن در معرض یک سیستم به هم پیوسته از سلول‌های متعدد در صورت آسیب بهبود می‌یابند، یکسان نیست.

بر خلاف سه روش اندازه‌گیری پرتوهای یونیزان، SAR معیاری برای اندازه‌گیری آن گرما است و نه معیار مطلق آسیب. گرمای تولید شده چیزی است که از نظر تئوری می‌تواند باعث آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض RF شود، اما اندازه‌گیری و نحوه اندازه‌گیری و تنظیم آن، موضوعی بحث‌ برانگیز است.

محدودیت‌های قانونی SAR حتی به نقطه‌ای که آسیب شروع می‌شود نزدیک نیست. محدودیت‌های قانونی حاشیه ایمنی عظیمی دارند و بسیار کمتر از نقطه‌ای تنظیم شده‌اند که قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی ممکن است باعث آسیب شود؛ و محدودیت‌های قانونی و ایمن متفاوتی برای قرار گرفتن در معرض اندام، سر و کل بدن برای اکثر اشکال پرتوها، RF یا یونیزان وجود دارد.

همچنین قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی مانند آسیب اشعه یونیزان تجمعی نیست. وقتی اثر گرمایی ناشی از RF از بین رفت، با فرض اینکه گوشت در اثر گرما آسیب نبیند، ساعت آن آسیب به طور موثر تنظیم مجدد می‌شود.

SAR چگونه برای ویژن پرو اعمال می‌شود؟

برای اپل ویژن پرو، طبق قانون نتایج تست استاندارد را در دسترس قرار داده شده است. این محدودیت‌ها متفاوت است و با محدودیت‌های SAR به ۱٫۶ وات بر کیلوگرم زمانی که به طور متوسط بیش از یک گرم بافت، و ۲ وات در هر کیلوگرم بیش از ۱۰ گرم بافت تنظیم شده است.

نوردهی اندازه‌گیری شده سر RF به میزان ۰٫۱ وات بر کیلوگرم بر روی یک گرم بافت و ۰٫۰۸ وات بر کیلوگرم بیش از ۱۰ گرم شبیه‌ساز بافت تولید می‌کند.

حد قانونی متفاوتی وجود دارد که ۴ وات به ازای هر کیلوگرم بیش از ۱۰ گرم بافت است. این محدودیت بیشتر است، زیرا مغز یا چشم حساسی در اندام‌ها وجود ندارد.

اندازه‌گیری روی مچ دست با استفاده از دستگاه، ضربه زدن روی دکمه تاجی شکل یا دکمه اکشن ۲٫۹۶ وات بر کیلوگرم در طول مدت آزمایش است که بسیار بیشتر از زمان واقعی فشار دادن دکمه است.

هیچ‌کدام از این موارد مانند داستانی نیست که کمیسیون آزمایش تشعشع فرانسه درست کرد. اگر خاطرتان باشد در سال ۲۰۲۳ بود که آنها شکایت کردند که آیفون ۱۲ از محدودیت‌های قانونی برای تابش فراتر رفته است.

اما طریقه آزمایش آنها واقعا عجیب بود. آنها در حال اندازه‌گیری یک آی‌فون روی میز بودند که با قدرت بالاتری نسبت به زمانی که حسگرهای آیفون (یا هر گوشی هوشمند، از هر برند دیگری) تشخیص می‌دهند که در کنار یک سر است، پخش می‌شود. به طور خلاصه، آنها اندازه‌گیری در تماس را از دستگاهی در فاصله نیم متری از گوشت، با چیزی که در مجاورت پوست انسان پخش می کند، برابر می‌دانستند.

Apple vision Pro  .jpg

موقعیت تراشه‌های بلوتوث در اپل ویژن پرو

اگر به اپل ویژن پرو برگردیم، انتقال بلوتوث و وای فای از هر نظر با 5G متفاوت است. آنها در کنار پوست نیستند. آنها به شیشه بیرونی نزدیکتر از پوست هستند و این نکته مهمی است.

در جایی که تراشه‌ها در اپل ویژن پرو قرار دارند، تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای (و فرستنده‌ها) حدود ۲٫۵ سانتی‌متر از پوست فاصله دارند. زمانی که آی‌فون را روی گوش خود نگه می‌دارید، این فاصله ۵ برابر فاصله آنتن آی‌فون برای 5G از پوست است.

این جنبه «فاصله» زمان، مسافت و سپر است. برخی از محافظ‌ها توسط لوازم الکترونیکی ارایه شده است، اما در مورد پخش بلوتوث و وای فای زیاد نیست، بنابراین اغلب ناچیز است.

از طرفی فاکتور زمان به عهده کاربر است. مانند هر چیز و همه چیز در زندگی، معیارهای خطر توسط خود شما اعمال می‌شود. اگر در مورد آن نگران هستید، دستگاه را برای یک روز کامل نپوشید. حتی اگر احتمالا از موتور یا سیم‌های برق موجود در دیوارتان بیشتر از ویژن پرو در معرض RF داخل ماشین خود قرار می‌گیرید.

اگر زیرزمینی در نزدیکی ذخایر گرانیتی داشته باشید، روزانه در رفت و آمد باشید، سالی سه بار عکس اشعه ایکس دندان بگیرید، یا اصلاً پرواز تجاری داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک وضعیت سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط هستید نسبت به اینکه بخواهید از ویژن پرو استفاده کنید.

پس در نهایت نتیجه این است که صحبت‌های مطرح شده مبنی بر خطرات بزرگ ناشی از استفاده از ویژن پرو یا محصولات مشابه، نگرانی واهی است که نتیجه انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در فضای مجازی است؛ موضوعی که در طی سال‌های اخیر بسیار بیشتر هم شده است.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید