خانهاخبار
هرآنچه که در مورد آیفون ۱۶ می‌دانیم

هرآنچه که در مورد آیفون ۱۶ می‌دانیم

به طور معمول در طول سال تا فرارسیدن رویداد معرفی آی‌فون‌های جدید، شایعه‌های زیادی را شاهد هستیم که اکثر آنها هم به حقیقت می‌پیوندد. امروز قصد داریم به تمامی گزارش‌ها و اطلاعاتی که تاکنون در مورد سری آی‌فون ۱۶ منتشر شده بپردازیم.

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

ممکن است فکر کنید که با عرضه ویژن پرو، تمامی اخبار و گزارش‌ها مربوط به این محصول هستند و خبری از سری آی‌فون ۱۶ نیست؛ اما شایعات و افشاگری‌ها در مورد سری آی‌فون ۱۶ همچنان به گوش می‌رسد و در مجموع نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل در سال ۲۰۲۴ به نظر می‌آید که می‌تواند یک ارتقای بزرگ باشد.

iPhone-16-Pro-Sizes-Feature.jpg

 

در زیر مهم‌ترین شایعات آیفون ۱۶ را به طور خلاصه و مفید برای شما آورده‌ایم.

نمایشگر بزرگ‌تر

بزرگ‌ترین آی‌فون تا به امروز

شایعه شده که آی‌فون ۱۶ پرو و آی‌فون ۱۶ پرو مکس امسال اندازه صفحه نمایش بزرگتری دارند و به ترتیب ۶٫۲۷ و ۶٫۸۶ اینچ خواهند بود. برای مقایسه باید گفت که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به ترتیب به نمایشگرهای ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی مجهز هستند، بنابراین اندازه صفحه نمایش جدید برای آی‌فون ۱۶ پرو بزرگترین اندازه برای آیفون خواهد بود.

ماژول دوربین عمودی

آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس

مدل‌های پایه آی‌فون ۱۶ اپل به جای آرایش مورب مانند آیفون ۱۵، دارای آرایش دوربین عمودی با سطح برجسته بیضی شکل خواهند بود. این برآمدگی دوربین جدید دارای دو حلقه دوربین مجزا برای دوربین‌های واید و اولتراواید است. انتظار می‌رود که چیدمان عمودی دوربین، ضبط ویدیوی محیطی را فعال کند، که در حال حاضر محدود به مدل‌های آیفون ۱۵ پرو است.

تغییرات در باتری

همه سری آی‌فون ۱۶

یک شایعه حاکی از آن است که آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پرو مکس از باتری‌های بزرگتری نسبت به مدل‌های قبلی خود بهره خواهند برد، اما آی‌فون ۱۶ پلاس ممکن است ظرفیت کمتری داشته باشد. گفته می‌شود که آی‌فون ۱۶ نسبت به آی‌فون ۱۵ به میزان ۶ درصد افزایش داشته و آی‌فون ۱۶ پرو مکس ۵ درصد افزایش خواهد داشت. در مقابل، شایعه شده است که آی‌فون ۱۶ پلاس ۹ درصد کاهش ظرفیت دارد. از سوی دیگر اپل همچنین می‌تواند به طور بالقوه از فناوری باتری انباشته برای افزایش تراکم انرژی و افزایش طول عمر باتری استفاده کند.

دکمه کپچر

قابلیت‌های جدید برای دوربین

همه مدل‌های آی‌فون 16 دارای یک «دکمه ضبط» جدید خواهند بود که برای شروع ضبط تصویر یا فیلم اختصاص داده شده است. این دکمه ویژگی‌هایی مانند توانایی بزرگنمایی و کوچک‌نمایی با کشیدن انگشت به چپ و راست روی دکمه، فوکوس کردن روی سوژه با فشار ملایم و فعال کردن ضبط با فشار قوی‌تر را اضافه می‌کند. دکمه کپچر در سمت راست پایین آیفون ۱۶ قرار دارد و جای آنتن mmWave را در مدل‌های آی‌فون آمریکا می‌گیرد و آنتن به سمت چپ دستگاه زیر دکمه‌های تنظیم صدا و اکشن انتقال داده می‌شود.

به روز شدن لنز اولترا واید

آی‌فون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس

انتظار می‌رود مدل‌های آی‌فون ۱۶ پرو دارای لنز دوربین ۵۸ مگاپیکسلی فوق عریض ارتقا یافته باشند که به آن اجازه می‌دهد تا نور بیشتری را ثبت کند و در نتیجه هنگام عکاسی در حالت 0.5×، به ‌ویژه در محیط‌های کم ‌نور، عکس‌های بهتری گرفته می‌شود. این ویژگی همچنین به این معنی است که مدل‌های آی‌فون ۱۶ پرو باید بتوانند عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی ProRAW را در حالت اولترا واید ثبت کنند. این عکس‌ها برای انعطاف‌پذیری بیشتر در ویرایش، جزییات بیشتری را در فایل تصویر حفظ می‌کنند و می‌توانند در اندازه‌های بزرگ چاپ شوند.

دوربین سوپر تله فوتو

آی‌فون ۱۶ پرو مکس

آی‌فون ۱۶ پرو مکس می‌تواند اولین گوشی باشد که دارای دوربین پریسکوپ سوپر تله فوتو برای افزایش چشمگیر زوم اپتیکال است. تله فوتو «سوپر» یا «اولترا» معمولا دوربین‌هایی با فاصله کانونی بیش از ۳۰۰ میلی‌متر را توصیف می‌کند. لنز تله فوتو فعلی معادل یک لنز ۷۷ میلی‌متری است بنابراین اگر این خبر درست باشد، می‌تواند افزایش قابل توجهی در قابلیت‌های زوم داشته باشد. دوربین‌های سوپر تله‌ فوتو اغلب برای عکاسی ورزشی و حیوانات وحشی استفاده می‌شوند، اما پس ‌زمینه‌های بسیار انعطاف‌پذیری که ایجاد می‌کنند، آنها را برای عکاسی پرتره نیز مفید می‌سازد، مشروط بر اینکه فاصله کافی بین سوژه و عکاس وجود داشته باشد.

پشتیبانی از وای فای سریع‌تر

وای فای 6E و وای فای 7

انتظار می‌رود مدل‌های آی‌فون ۱۶ پرو ۲۰۲۴ اپل از وای‌فای 7 برخوردار شوند که امکان انتقال داده‌ها روی باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را به طور همزمان فراهم می‌کند. این قابلیت منجر به سرعت بیشتر وای فای، تاخیر کمتر و اتصال پایدارتر می‌شود. با فناوری‌هایی مانند 4K QAM، انتظار می‌رود که وای فای 7 حداکثر سرعت انتقال داده را بیش از ۴۰ گیگابیت در ثانیه ارایه دهد که ۴ برابر بیشتر از وای فای 6E خواهد بود. در همین حال شایعه شده که آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس از وای فای 6E پشتیبانی می‌کنند، که با باند 6 گیگاهرتز کار می‌کند و سرعت بی‌سیم سریع‌تر دارد و تداخل سیگنال را کاهش می‌دهد.

مدل جدید تراشه‌های سری A اپل

مدل‌های A17 و A18 Pro

انتظار می‌رود نسل بعدی تراشه A18 Pro اپل با نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری TSMC، معروف به N3E، تولید شود. طبق یک شایعه، هر چهار مدل آی‌فون ۱۶ به تراشه‌های با برند A18 مجهز خواهند شد. در همین حال شایعه دیگری بر خلاف آن ادعا می‌کند که آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس دارای تراشه های A17 هستند که با استفاده از فرآیند تولید متفاوت با A17 Pro در آی‌فون ۱۵ پرو ساخته شده‌اند. تراشه A17 Pro آی‌فون ۱۵ پرو با استفاده از فرآیند N3B شرکت TSMC ساخته شده است اما طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد برای تراشه استاندارد A17 سال آینده که برای آی‌فون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس طراحی شده، به فرآیند ارزان‌تر N3E روی بیاورد.

مودم 5G کوالکام

آی‌فون ۱۶ پرو و آی‌فون ۱۶ پرو مکس

انتظار می‌رود اپل از جدیدترین مودم کوالکام اسنپدراگون X75 در مدل‌های پرو و پرو مکس امسال استفاده کند. اسنپدراگون X75 شامل بهبود تجمیع اپراتور و سایر پیشرفت‌های فناوری برای دانلود و آپلود سریع‌تر 5G در مقایسه با X70 است که در مدل‌های آی‌فون ۱۵ استفاده می‌شود. فرستنده و گیرنده 5G ترکیبی mmWave و زیر 6 گیگاهرتز مودم نیز ۲۵ درصد فضای کمتری را در برد مدار اشغال می‌کند و گفته می‌شود که تا ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. انتظار می‌رود آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس استاندارد از مودم اسنپدراگون X70 بهره ببرند.

لنز تتراپریسم

آی‌فون ۱۶ پرو

انتظار می‌رود هر دو مدل آی‌فون ۱۶ پرو دارای زوم اپتیکال ۵ برابری باشند که در حال حاضر به طور انحصاری برای آی‌فون ۱۵ پرو مکس است. سیستم لنز تتراپریسم اپل دارای طراحی «تا شده» است که به آن امکان می‌دهد تا در داخل گوشی هوشمند قرار گیرد و زوم اپتیکال تا ۵ برابر و زوم دیجیتال تا ۲۵ برابر را امکان‌پذیر می‌کند. در مقابل، آی‌فون ۱۵ پرو کوچکتر فعلی به زوم اپتیکال تا ۳ برابر محدود شده که مطابق با آی‌فون ۱۴ پرو و آی‌فون ۱۴ پرو مکس است.

فناوری میکرو لنز

پنل اولد کم مصرف‌تر

گفته می‌شود که اپل استفاده از فناوری میکرو لنز را برای حفظ یا افزایش روشنایی نمایشگرهای اولد در مدل‌های سال آینده آی‌فون ۱۶ در حالی که به طور بالقوه مصرف انرژی آنها را کاهش می‌دهد، آزمایش کرده است. MLA با استفاده از یک الگوی یکنواخت از میلیاردها لنز در داخل پنل کار می‌کند که بازتاب‌های داخلی را کاهش می‌دهد. این لنزها مسیر نور منعکس شده را از داخل پنل به سمت صفحه به سمت عقب می‌چرخانند که می‌تواند باعث افزایش روشنایی درک شده با حفظ همان سطح مصرف انرژی شود یا سطح روشنایی را حفظ کند در حالی که انرژی کمتری در مقایسه با پنل‌های اولد معمولی مصرف می‌کند.

دکمه اکشن

آی‌فون ۱۶ و ۱۶ پلاس

مدل‌های آی‌فون ۱۵ پرو دارای دکمه اکشن هستند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، دکمه اکشن به مدل‌های استاندارد آی‌فون ۱۶ نیز گسترش یابد. دکمه اکشن مورد استفاده در سری آی‌فون ۱۶ با دکمه اکشن آی‌فون ۱۵ پرو یکسان خواهد بود. دکمه اکشن که جایگزین سوییچ سنتی قطع صدا می‌شود، می‌تواند چندین عملکرد مانند فعال کردن چراغ قوه، روشن کردن دوربین، راه‌اندازی میانبر، فعال یا غیرفعال کردن حالت فوکوس، استفاده از اپلیکیشن ترجمه، روشن یا خاموش کردن حالت بی‌صدا و غیره را انجام دهد.

هوش مصنوعی مولد

مدل‌های زبان بزرگ

با iOS 18، شایعه شده که اپل ویژگی‌های جدیدی را عرضه می‌کند که توسط مدل‌های زبان بزرگ (LLM) ارایه می‌شوند، اگرچه ویژگی‌های پیشرفته‌ مولد هوش مصنوعی را می‌توان به مدل‌های آی‌فون ۱۶ محدود کرد. اپل در حال توسعه مجموعه وسیعی از ویژگی‌هایی است که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، از جمله نسخه هوشمندتر سیری، تعاملات بهبود یافته بین سیری و برنامه پیام‌ها، پلی لیست‌های اپل موزیک، ادغام با برنامه‌های بهره‌وری برای ایجاد محتوای با کمک هوش مصنوعی و موارد دیگر.

میکروفن به‌روز شده

سیری پیشرفته

گفته می‌شود که اپل در حال برنامه‌ریزی برای ارتقای قابل توجه میکروفن آی‌فون ۱۶ برای بهبود تجربه جدید سیری با هوش مصنوعی است. جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی سیری اپل به شدت به بهبود پردازش ورودی صوتی متکی است و انتظار می‌رود این میکروفن جدید نسبت سیگنال به نویز را به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش دهد.

طراحی حرارتی جدید

کاهش گرما

شایعه شده است که اپل در حال کار بر روی یک سیستم حرارتی گرافن برای سری آی‌فون ۱۶ است، در حالی که مدل‌های آی‌فون ۱۶ پرو می‌توانند پوشش فلزی باتری را برای کاهش گرمای بیش از حد داشته باشند. گرافن رسانایی حرارتی بالایی دارد و از مس که در حال حاضر در هیت سینک آی‌فون استفاده می‌شود، بسیار بهتر است. اپل مدتی است که در حال ثبت اختراعات مربوط به استفاده از گرافن برای مدیریت حرارتی است. این حرکت می‌تواند در پاسخ به مشکلات داغ شدن بیش از حد آی‌فون ۱۵ پرو باشد که اپل از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری آن را برطرف کرده است.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر

هر دو مدل آی‌فون ۱۶ پرو

طبق یک شایعه، آی‌فون ۱۶ پرو و آی‌فون ۱۶ پرو مکس با دو برابر حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی نسبت به مدل‌های آی‌فون ۱۵ پرو در دسترس خواهند بود و طبق یک شایعه از یک ترابایت به ۲ ترابایت افزایش خواهند داشت. گفته می‌شود که این حرکت نتیجه تغییر اپل به فلش NAND سلول چهار سطحی (QLC) با چگالی بالاتر برای مدل‌های حافظه بالاتر است. استفاده اپل از QLC NAND می‌تواند به اپل اجازه دهد تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در فضای کوچک‌تری قرار دهد و نسبت به NAND سلول سه‌سطحی (TLC) که آی‌فون‌های فعلی از آن استفاده می‌کنند، ارزان‌تر است. اما این نوع حافظه یک ایراد دارد و آن هم اینکه سرعت خواندن و نوشتن نسبتا پایین‌تری دارد.

حافظه بیشتر

آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس

شایعه شده که مدل‌های آی‌فون ۱۶ و آی‌فون ۱۶ پلاس اپل هر دو دارای ۸ گیگابایت رم هستند که نسبت به ۶ گیگابایت رم در آی‌فون ۱۵ و آی‌فون ۱۵ پلاس افزایش خوبی خواهد بود. حافظه بیشتر به معنی عملکرد بهبود یافته برای چند وظیفگی در آی‌فون است که برای کاربران خبر خوبی محسوب می‌شود.



جدیدترین‌ اخبار

Xiaomi-poco-f6-deadpool-edition-gsm-ir
تاریخ رونمایی از نسخه «ددپول» پوکو F6 تایید شد

شیائومی در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۵ مرداد) از نسخه مخصوص گوشی پوکو F6 رونمایی خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید
motorola-edge-40-gsm-ir
رندرهای موتورولا اج ۵۰ طراحی آن را نشان می‌دهند

موتورولا اج ۵۰ احتمالاً به عنوان نازک‌ترین گوشی جهان که از گواهی نظامی بهره می‌برد شناخته خواهد شد. 

بیشتر بخوانید
motorola-edge-40-neo-gsm-ir
محصول بعدی موتورولا یک گوشی باریک با گواهی نظامی است!

موتورولا به تازگی خبر از عرضه یک محصول داده که باریک‌ترین گوشی جهان با گواهی نظامی محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید

نظرات (2 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

mehdixorasani1@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۲۱
واقعاً دوست دارم که دوربین های سه گانه همه48مگاپیکسلی عرضه بشه با سنسور 1/1.14 برای دوربین واید (اصلی) و زوم سوپرتله‌فتو برای سری 16مکس نصب بشه که اگه بشه و موکول نشه به سری‌های 17 , بلاشک ارتقا از 13رو انجام میدم

mehdixorasani1@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۲۱
واقعاً دوست دارم که دوربین های سه گانه همه48مگاپیکسلی عرضه بشه با سنسور 1/1.14 برای دوربین واید (اصلی) و زوم سوپرتله‌فتو برای سری 16مکس نصب بشه که اگه بشه و موکول نشه به سری‌های 17 , بلاشک ارتقا از 13رو انجام میدم

پیشنهاد سردبیر