خانهاخبار
واتس‌اپ در حال کار بر روی سرویس‌دهی به دیگر اپلیکیشن‌ها است

واتس‌اپ در حال کار بر روی سرویس‌دهی به دیگر اپلیکیشن‌ها است

اتحادیه اروپا شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری را ملزم کرده که تا چند هفته دیگر کاری کنند که کاربران بتوانند در عین استفاده از سرویس‌های خود آنها، به پیام‌رسانی در اپلیکیشن‌های دیگر نیز دسترسی داشته باشند.

۱۹ بهمن ۱۴۰۲

به عنوان بخشی از انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، واتس اپ در حال انجام آخرین اقدامات برای معرفی قابلیت همکاری این پلتفرم با سایر برنامه‌های پیام‌رسانی رمزگذاری شده است.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ (مهر ماه) بود که قانونگذاران اتحادیه اروپا، شرکت مادر واتس اپ یعنی متا را به همراه گوگل، آمازون، اپل، بایت دنس و مایکروسافت به عنوان یکی از شش به اصطلاح «دروازه‌بان» معرفی کردند و ۶ ماه به آنها فرصت دادند تا خدمات پلتفرم اصلی خود را برای دیگران باز کنند.

قانون مذکور در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ماه) به طور کامل اجرا می‌شود. بنابراین فقط چند هفته برای واتس اپ و سایرین باقی مانده تا خدمات خود را مطابقت دهند. با این حال طبق گزارش «Wired»، واتس اپ در دو سال گذشته خیلی خوب روی این قابلیت همکاری کار کرده است و حالا قرار است به بهره‌برداری برسد.

Whatsapp-Feature.jpg

 

به گفته دیک بروور، مدیر مهندسی واتس ‌اپ، قابلیت همکاری در ابتدا بر پیام‌های متنی (غیر اس ام اس)، ارسال تصاویر، پیام‌های صوتی، ویدیوها و فایل‌ها بین دو نفر متمرکز خواهد بود. موارد دیگر هم مانند تماس‌ها و چت‌های گروهی طبق قوانین اتحادیه اروپا در چند سال آینده انجام می‌شود.

او می‌گوید کاربرانی که قابلیت همکاری را انتخاب می‌کنند، پیام‌های سایر برنامه‌ها را در قسمتی جداگانه در بالای صندوق ورودی واتس اپ خود خواهند دید. بروور ادامه داده: «تفکر اولیه در این برنامه، قرار دادن یک صندوق ورودی جداگانه است با توجه به اینکه این شبکه‌ها بسیار متفاوت هستند. او به Wired گفته: « البته ما نمی‌توانیم همان سطح از حریم خصوصی و امنیت را برای پیام‌های دیگر برنامه‌ها ارایه دهیم».

برای ارسال پیام، برنامه‌های شخص ثالث باید محتوا را با استفاده از پروتکل سیگنال رمزگذاری کنند و سپس با استفاده از XML بسته‌بندی شوند تا مطابق با معماری سرویس گیرنده و سرور موجود آن پلتفرم باشد. برنامه‌ها همچنین برای دریافت پیام‌ها باید به سرورهای واتس اپ متصل شوند.

از سوی دیگر واتس ‌اپ به برنامه‌های دیگر اجازه می‌دهد تا از پروتکل‌های رمزگذاری متفاوتی استفاده کنند، البته در صورتی که بتوانند نشان دهند که به استانداردهای امنیتی که واتس‌اپ در دستورالعمل‌های خود بیان می‌کند، رسیده‌اند. توسعه دهندگان شخص ثالث هم گزینه‌ای برای استفاده از پروکسی بین برنامه‌های خود و سرورهای واتس اپ خواهند داشت. بروور هشدار داده که این موضوع می‌تواند با حذف نیاز آنها به استفاده از پروتکل‌های سرویس گیرنده و سرور واتس اپ به توسعه دهندگان انعطاف بیشتری بدهد، اما بردارهای حمله احتمالی را نیز افزایش می‌دهد.

با این حال چت‌های شخص ثالثی که در واتس‌اپ ظاهر می‌شوند ممکن است تا حدودی دور باشد. بروور می‌گوید که این شرکت همچنان بر روی ویژگی‌های قابلیت همکاری و سطح پشتیبانی که برای شرکت‌هایی که می‌خواهند با آن ادغام شوند در دسترس قرار می‌دهد، کار می‌کند. شرکت‌های پیام‌رسانی که می‌خواهند با واتس ‌اپ همکاری کنند، باید با این شرکت قرارداد امضا کنند و از شرایط آن پیروی کنند. بروور به Wired گفته: «هیچ کس کاملا نمی‌داند این قابلیت چگونه کار می‌کند و ما هم نمی‌دانیم تقاضا چیست».

جزییات کامل این طرح که هم برای واتس‌اپ و هم برای مسنجر اعمال می‌شود، در ماه مارس توسط متا منتشر می‌شود و این شرکت چندین ماه برای اجرای آن فرصت خواهد داشت.

بروور اذعان کرده: «چالش واقعی بین ارایه یک راه آسان برای ارایه این قابلیت همکاری به اشخاص ثالث و در عین حال حفظ حریم خصوصی، امنیت و نوار یکپارچگی واتس اپ وجود دارد». او افزوده: «فکر می‌کنم از نتیجه کارمان در این حیطه بسیار راضی هستیم».



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید