خانهاخبار
به‌روزرسانی ۷ ساله اندروید بدون باتری قابل تعویض بی‌معنا است

به‌روزرسانی ۷ ساله اندروید بدون باتری قابل تعویض بی‌معنا است

ما می‌دانیم که در حال حاضر هیچ باتری در یک گوشی ۷ سال دوام نمی‌آورد؛ حتی اگر هم دوام آورد نه کارایی قبل را دارد و نه به خوبی شارژ نگه می‌دارد. به علاوه در طی این زمان طولانی احتمال باد کردن باتری نیز زیاد است. حالا تصور کنید گوشی شما با یک باتری غیر قابل تعویض دارای ۷ سال آپدیت نرم افزاری است. آیا فرقی به حال شما دارد؟!

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

گوگل در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه) وقتی اعلام کرد که سری پیکسل ۸ هفت سال به‌روزرسانی‌های امنیتی و سیستم عامل را ارایه می‌دهد ما را شگفت زده کرد. طولی نیانجامید که سامسونگ هم اعلام کرد که سری گلکسی اس ۲۴ نیز هفت سال به‌روزرسانی خواهد داشت.

xcover6-pro-exposed-battery-scaled.jpg

 

همه اینها خوب است، اما آیا می‌دانید گام منطقی بعدی سامسونگ و گوگل برای کمک به نگه داشتن گوشی‌های ما برای مدت طولانی‌تر چه باید باشد؟ بازگشت باتری‌های قابل تعویض.

چرا اکنون زمان مناسب برای استفاده از باتری‌های قابل تعویض است؟

بزرگ‌ترین دلیلی که شرکت‌هایی مانند سامسونگ و گوگل از باتری‌های قابل تعویض استفاده می‌کنند، موضوع تخریب باتری است. باتری‌های گوشی‌های هوشمند به طور معمول برای ۸۰۰ چرخه شارژ (یعنی حدود دو تا سه سال) دوام می‌آورند و به ظرفیت موثر ۸۰ درصد کاهش می‌یابند. به عبارت دیگر، یک گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی پس از ۲ یا ۳ سال استفاده عملا یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خواهد داشت که در نهایت برای گذراندن یک روز کامل کافی نخواهد بود. البته شرکت‌های ریلمی، اوپو و وان پلاس را دیده‌ایم که ۱۶۰۰ چرخه شارژ (بیش از چهار سال) را قبل از کاهش باتری به ۸۰ درصد تبلیغ می‌کنند. اما این برندها استثنا هستند و اگر فرض کنیم ادعای درستی دارند، قاعده کلی چیز دیگری است و شامل تمامی برندها نمی‌شود.

fairphone-5-removable-battery-sd-card-scaled.jpg

 

حتی اگر سامسونگ و گوگل از فناوری باتری انعطاف‌پذیرتری استفاده کنند، سری گلکسی اس ۲۴ و خط تولید پیکسل ۸ مدت‌ها قبل از توقف دریافت به‌روزرسانی، کاهش قابل توجهی در عمر باتری خواهند داشت. این یک چشم انداز ناامید کننده برای گلکسی اس ۲۴ پایه است که فقط با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌شود.

گلکسی اس ۲۴ و پیکسل ۸ قبل از پایان به‌روزرسانی‌ها دچار افت شدید باتری می‌شوند

تحلیل رفتن باتری و در نتیجه کاهش عمر باتری یکی از دلایلی است که باعث می‌شود مردم در وهله اول به گوشی جدیدی ارتقا دهند. به عنوان مثال هواوی میت ۲۰ پرو قدیمی در حال حاضر هر روز نیاز به شارژ دارد، در حالی که اوایل تا دو روز شارژ نگه می‌داشت.

تحلیل باتری تنها مشکل مرتبط با گوشی‌های قدیمی نیست. باتری‌های متورم نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. این تورم می‌تواند منجر به جدا شدن یا ترک خوردن قاب پشتی گوشی شود و دستگاهی که پیش‌تر در برابر آب مقاوم بوده در برابر آب آسیب‌پذیر شود.

می‌توانید باتری خود را در یک مرکز تعمیر تعویض کنید، اما این بسته به موقعیت مکانی شما همیشه گزینه مناسبی نیست. برخی از تولید‌کنندگان و شرکای خرده فروشی آنها نیز هزینه بالایی را برای تعویض باتری دریافت می‌کنند. برای مثال اپل و سامسونگ تا ۱۰۰ دلار دریافت می‌کنند. بنابراین می‌توانیم بفهمیم که چرا مردم ممکن است به این هزینه‌ها نگاه کنند و فکر کنند، «به‌جای آن می‌توانم یک ارتقای گوشی ارزان داشته باشم».

هزینه‌های تعویض باتری دلیل محکم دیگری خواهد بود که چرا به یک باتری قابل تعویض نیاز دارید

تخریب باتری، هزینه‌های تعویض و تورم تنها دلایلی نیستند که چرا سامسونگ باید باتری قابل تعویض را در گلکسی اس ۲۵ ارایه دهد. اتحادیه اروپا خود را موظف می‌داند تا سال ۲۰۲۷ تمام گوشی‌های هوشمند کشورهای اروپایی دارای باتری‌های قابل تعویض را باشند. بنابراین سامسونگ می‌تواند با استفاده از باتری‌های قابل تعویض به صورت زودهنگام، جهشی در این رقابت داشته باشد.

یک گوشی با باتری قابل تعویض به سادگی به این معنی است که می‌توانید در هنگام عرضه آن، یک باتری یدکی بخرید و زمانی که واقعا به آن نیاز داشتید آن را تعویض کنید.

مزایای دیگر باتری قابل تعویض

حتی اگر به خراب شدن باتری اهمیتی نمی‌دهید، باز هم دلایل متعدد دیگری وجود دارد که بخواهید باتری قابل تعویض داشته باشید. برای مثال، می‌توانید به جای اینکه یک ساعت یا بیشتر برای شارژ شدن گوشی منتظر بمانید، به سرعت باتری را در چند ثانیه تعویض کنید. این مشکل در گوشی‌هایی مانند وان پلاس ۱۲ که در ۳۰ دقیقه یا کمتر شارژ می‌شوند کمتر است، اما در دیگر گوشی‌ها می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد.

xcover6-pro-beach-rocks-scaled.jpg

 

اکنون ممکن است برخی بگویند که یک گوشی با باتری قابل تعویض می‌تواند بر گواهی ضد آب و گرد و غبار بودن تاثیر بگذارد. با این حال سری گلکسی Xcover سامسونگ، از جمله گلکسی Xcover 6 Pro نشان داده که می‌توانید باتری قابل تعویض و گواهی معتبر IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک داشته باشید.

شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف باتری‌هایی که به راحتی قابل تعویض هستند این است که تولیدکنندگان به دلیل شکل باتری محدودتر هستند و بنابراین نمی‌توانند چند میلی‌آمپر ساعت بیشتر تولید کنند. برخی از گوشی‌های دارای باتری قابل جابجایی نیز نسبتا ضخیم هستند، اما گوشی‌هایی مانند FairPhone 5 و XCover 6 Pro نشان می‌دهند که یک فرم به نسبت باریک امکان‌پذیر است. با بیان این موضوع، پیش‌بینی می‌شود که این می‌تواند یک چالش مهم برای گوشی‌های تاشو باشد، زیرا این دستگاه‌ها در حال حاضر ضخیم هستند، و حتی باتری‌های غیرقابل تعویض دارند که کار را سخت می‌کند. این گوشی‌ها همچنین طراحی باتری دوگانه را ارا‌ه می‌دهند که مسایل را بیش از پیش پیچیده می‌کند.

اگر گوشی شما نتواند شارژ نگه دارد، به‌روزرسانی برایش معنا ندارد

با این وجود، واضح است که سازندگان گوشی‌های هوشمند باید تعهدات سخت افزاری خود را با وعده‌های نرم افزاری اخیر خود مطابقت دهند. از این گذشته، اگر تلفن شما نتواند روز را پشت سر بگذارد یا به دلیل بادکردن باتری آسیب دیده باشد، تعهد ۷ ساله به به‌روزرسانی‌ها معنای چندانی ندارد.

اگر برندهای گوشی‌های هوشمند واقعا می‌خواهند نشان دهند که در مورد پایداری یک گوشی جدی هستند، باتری قابل تعویض و دسترسی آماده به قطعات یدکی نیز باید از اولویت بالایی برخوردار باشد. به هر حال اگر بخواهید وقتی گوشی قدیمی‌تان خراب شود، یک گوشی جدید بخرید، صحبت از به‌روزرسانی چندین ساله چیزی جز بازی‌های تجاری نیست که تنها سود آن ترغیب افراد برای خرید گوشی جدید است.



جدیدترین‌ اخبار

google-pixel-buds-pro-gsm-ir
گوگل ظاهراً قیمت هدفون پرچمدار خود را افزایش می‌دهد

هدفون موردانتظار گوگل موسوم به پیکسل بادز پرو ۲ احتمالاً با افزایش قیمت همراه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید
honor-x60i-gsm-ir
آنر X60i معرفی شد؛ گوشی اقتصادی با مشخصات قابل‌توجه

آنر به تازگی از یک گوشی مقرون‌به‌صرفه رونمایی کرده که X60i نام دارد و به تراشه دیمنسیتی ۶۰۸۰، نمایشگر اولد و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی مجهز است.

بیشتر بخوانید
xiaomi-poco-f6-deadpool-edition-gsm-ir
نسخه «ددپول» پوکو F6 به طور رسمی معرفی شد

همزمان با اکران جهانی فیلم ددپول و ولورین، شیائومی از نسخه ددپول گوشی پوکو F6 رونمایی کرده که از طراحی جالبی بهره می‌برد. 

بیشتر بخوانید

نظرات (1 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

ganjalirasool46@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سلام. به نظر من هر کسی که میخواد گوشی بره با یه سرچ ساده میتونه بفهمه که نیازش چه گوشی ای هستش و طبق نیازش بخره من الان خودم دوتا گوشی از برند سامسونگ وارم که دارن ۴ سال آپدیت اندروید دریافت میکنن. و اگر باتری گوشی که یک وسیله مصرفی هستش مستهلک شد میتونم عضش کنم و دوباره از گوشی استفاده میکنم حالا ۴ سال اپدیت بشه ۷ سال بازم فرقی نمیکنه کلا شاید در طول همون ۷ سال ما بخوایم ۳ بار تعویض باتری انجام بدیم. ولی مهم اینه که هزینه ها رو با خرید یک گوشی مقایسه کنیم. و قدرت پردازشی گوشی بعد چند سال خوبه یا نه؟. و چون خودم یه s3 داشتم و باترش قابل تعویض بود شاید سالی یک بار باتریشو عوض میکردم .ولی بعد اون a5 2015 که گرفتم و به مدت ۵.۵ سال ازش استفاده کردم دیگه این اواخر بعنی سال ۴ به بعد دیگه مثل اولش نبود که میتونستم با عوض کردن باتریش دوباره استفاده کنم. ولی به دلیل کم بودن حافظه اش رفتم و. یه a52s 256 گرفتم و بعد دوسال a34 256 گرفتم از نظر حافظه و هم از نظر باتری راحتتر باشم.

پیشنهاد سردبیر