خانهاخبار
فروش تبلت‌ها همچنان روند نزولی دارد؛ اپل در صدر پرفروش‌ترین‌ها

فروش تبلت‌ها همچنان روند نزولی دارد؛ اپل در صدر پرفروش‌ترین‌ها

گزارش Canalys از بازار تبلت‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد فروش این محصولات در بازار همچنان روند کاهشی دارد و در مقایسه با سال گذشته آن حدود ۱۰ درصد افت داشته است.

 

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

موسسه تحقیقاتی Canalys در جدیدترین گزارش خود به بررسی میزان فروش تبلت‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخته است. طبق گزارش این شرکت، میزان فروش تبلت‌ها در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی افت ۱۰ درصدی داشته است. 

canalys.jpg

برای کل سال ۲۰۲۳ میلادی، حدود ۱۳۵٫۳ میلیون تبلت به فروش رفته است. همانطور که انتظار می‌رفت، اپل در سال گذشته با عرضه ۵۴ میلیون تبلت موفق شده که سهمی ۴۰ درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد. سهم بازار اپل در سال ۲۰۲۳ میلادی تفاوتی با سهم ۴۰٫۴ درصدی این برند در سال ۲۰۲۲ میلادی تفاوت خاصی ندارد. 

در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برندهای بازار در سال ۲۰۲۳ میلادی سامسونگ قرار گرفته که با عرضه ۲۵٫۶ میلیون تبلت سهمی ۱۹ درصدی از بازار را ثبت کرده است. برای مقایسه، غول فناوری کره در سال گذشته سهم ۱۹٫۳ درصدی از بازار را در اختیار داشته است.

FY2023 Tablet.jpg

در رده سوم برند لنوو جای گرفته است که ۹٫۳ میلیون تبلت فروخته و سهمی ۶٫۹ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سهم ۷٫۷ درصدی این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش جزئی داشته است. 

رده‌های چهارم و پنجم به ترتیب در اختیار هواوی و آمازون است. به طور دقیق‌تر، غول فناوری چینی در سال گذشته میلادی ۸٫۳ میلیون تبلت روانه بازار کرده و سهمی ۶٫۱ درصدی را کسب کرده است. از سوی دیگر، آمازون نیز با فروش ۷٫۷ میلیون تبلت، سهمی ۵٫۸ درصدی از بازار را ثبت کرده است. 

ipad.jpg

آمازون با بیشترین میزان افت فروش یعنی ۹٫۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی همراه شده است. از آن سو، هواوی نیز تنها برند بازار در سال ۲۰۲۳ میلادی محسوب می‌شود که رشد میزان فروش داشته است. در این راستا، آمار فروش این برند در سال گذشته ۴٫۲ درصد بهتر شده است. 

در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی، هواوی با کنار گذاشتن لنوو در رده سوم پرفروش‌ترین برندهای بازار تبلت‌ها قرار گرفته است. در بازه زمانی مذکور، اپل با فروش ۱۴٫۸ میلیون تبلت و سهمی ۳۹٫۲ درصدی از بازار در رده اول ایستاد است. سامسونگ نیز در سه‌ماهه چهارم سال گذشته ۶٫۸ میلیون تبلت روانه بازار کرده که سهم ۱۸ درصدی را برای این برند به ارمغان آورده است.

Q4 2023 Tablet.jpg

هواوی و لنوو نیز که در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند به ترتیب ۲٫۸ میلیون و ۲٫۶ میلیون تبلت فروخته‌اند. آمازون نیز با عرضه ۲ میلیون تبلت جایگاه پنچم را در اختیار گرفته است.

در مقایسه با سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی، تنها برندهای هواوی و لنوو با افزایش میزان فروش همراه شده‌اند. در این رابطه، هواوی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی رشد چشمگیر ۹۵٫۴ درصدی را تجربه کرده و لنوو نیز رشد ۱۴٫۹ درصدی داشته است. 

tab s9 ultra.jpg

میزان فروش اپل و سامسونگ در بازه زمانی ماه‌های اکتبر تا دسامبر به ترتیب ۲۴ درصد و ۱۰ درصد افت داشته است. در سه‌ماهه سال گذشته میلادی حدود ۳۷٫۸ میلیون تبلت عرضه شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

با توجه به گفته‌های تحلیلگران موسسه Canalys، استقبال از تبلت‌ها در بازارهای چین و هند قابل توجه بوده است. این شرکت همچنین ادعا کرده که بازار تبلت‌ها در سال جاری میلادی بهبود پیدا خواهد کرد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید