خانهاخبار
SSD افزایش عمر باطری لپ تاپ با استفاده از

SSD افزایش عمر باطری لپ تاپ با استفاده از

باتری لپ تاپ به عنوان منبع تأمین توان آن ظرفیت محدودی دارد و در هنگام حرکت و سفر به همان ظرفیت محدود هستیم.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲

افزایش عمر باطری لپ تاپ با استفاده از SSD

1a.jpg

لپ تاپ به عنوان یک کامپیوتر قابل حمل که می‌تواند همراهمان باشد و تقریبا تمام کارهایی که با یک کامپیوتر رومیزی انجام می‌دهیم را برایمان امکان پذیر کند، یک چالش بزرگ دارد. این چالش که بعد از سال‌ها تا حدی برطرف شده اما هنوز هم خودنمایی می‌کند، شارژدهی است. باتری لپ تاپ به عنوان منبع تأمین توان آن ظرفیت محدودی دارد و در هنگام حرکت و سفر به همان ظرفیت محدود هستیم. 

در سال‌های گذشته، سازندگان لپ تاپ‌ها تلاش کرده‌اند تا باتری‌های بزرگ‌تری را در لپ تاپ‌های تولیدی خود مورد استفاده قرار دهند، اما با یک مانع بزرگ روبرو شده‌اند. این مانع، طراحی و ابعاد لپ تاپ است. هر چه پیش‌تر می‌رویم لپ تاپ‌ها جمع و جورتر می‌شوند و البته باریک‌تر. لپ تاپ‌های ۱۶ اینچ امروزی از مدل‌های ۱۵ اینچ قدیمی کوچکتر هستند و به خاطر رقابت موجود در بازار، باریک و سبک‌تر شده‌اند. این روند طراحی باعث شده تا شرکت‌ها در قرار دادن باتری‌های بزرگ‌تر در لپ تاپ ناکام بمانند. 

راه نجات از این وضعیت، بهینه‌تر کردن سخت‌افزار پردازشی لپ تاپ‌ها است. اپل به روش خودش مک بوک‌ها را بهینه کرده و استفاده از چیپ‌های ساخت اینتل را کنار گذاشته است. شرکت‌های دیگری که نمی‌توانند از روش پیروی کنند، به استفاده از چیپ‌های بهینه‌تر اینتل و ای ام دی روی آورده‌اند. در این میان برخی از قطعات لپ تاپ هستند که می‌توانند در مصرف انرژی و در نتیجه شارژدهی بیشتر باتری، تأثیر گذار باشند. یکی از این قطعات دیسک ذخیره‌سازی یا همان هارد لپ تاپ است. این قطعه که قبلا دقیقا هارد دیسک بود، مصرف بالایی داشت و حالا که با SSD جایگزین شده، می‌تواند در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ نقش داشته باشد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید نقش SSD در افزایش شارژدهی لپ تاپ چیست، با ما همراه باشید.

تفاوت SSD و هارد

برای این که متوجه شویم استفاده از درایو SSD چگونه بر شارژدهی لپ تاپ اثر می‌گذارد، باید به تفاوت فنی آن با هارد دیسک آشنا شویم. SSD یا همان درایو حالت جامد، در واقع یک حافظه‌ی مبتنی بر فلش است. درست مثل فلش مموری‌هایی که این روزها در هر خانه‌ای چند تا از آن پیدا می‌شود، SSD هم یک حافظه‌ی فلش است که البته تفاوت‌های خاص خودش را دارد.

حافظه‌های فلش که بر خلاف حافظه‌ی RAM پس از قطع جریان برق هم داده‌ها را در خود نگهداری می‌کنند، به عنوان ظرفی مناسب برای نگهداری بلند مدت فایل‌ها و داده‌های شخصی به حساب می‌آید. این نوع از حافظه‌های ذخیره‌سازی به خاطر تکنولوژی به کار رفته در ساختشان، عملکرد بهتری هم دارند. 

نقش SSD در افزایش شارژدهی لپ تاپ

یک درایو SSD که از حافظه‌ی فلش تشکیل شده، بر خلاف هارد دیسک هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارد. به همین دلیل برای کار کردن به انرژی کم‌تری نیاز دارد. همین مسئله باعث شده تا مصرف این نوع از حافظه‌ی ذخیره‌سازی نسبت به درایو‌های HDD کم‌تر باشد. دقیقا همین مورد است که می‌تواند در یک لپ تاپ نقش زیادی ایفا کند و عمر باتری آن را افزایش دهد.

اگر یک لپ تاپ دارید که برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی از هارد دیسک استفاده می‌کند و یا حتی فضای ذخیره‌سازی آن اصطلاحا فیوژن است، می‌توانید با جایگزین کردن آن با یک SSD عمر باتری و شارژدهی لپ تاپ را افزایش دهید. این کار به سادگی امکان پذیر است و در مورد اکثر لپ تاپ‌ها حتی نیازی به مراجعه به مرکز خدمات هم وجود ندارد. با این کار علاوه بر افزایش شارژدهی لپ تاپ، در عملکرد آن هم تأثیر چشمگیری را مشاهده خواهید کرد. نصب یک SSD می‌تواند روح تازه‌ای به لپ تاپ شما بدمد.

چگونه برای لپ تاپ خود SSD مناسب انتخاب کنیم

حالا که با مزیت‌های جایگزینی هارد لپ تاپ با SSD آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به روش انتخاب بهترین SSD برای لپ تاپ داشته باشیم. اگر می‌خواهید عملکرد لپ تاپ خود را ارتقا دهید و یک دیسک ذخیره‌سازی مطمئن‌تر و بهتر روی آن نصب کنید، باید به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنید.

  • نوع SSD قابل نصب: پیش از هر چیز باید توجه کنید که بر اساس مدل لپ تاپ، چه نوع SSD می‌توانید روی آن نصب کنید. تقریبا برای همه‌ی لپ تاپ‌های قدیمی می‌توانید از SSDهای ۲.۵ اینچی استفاده کنید و آن را جایگزین هارد دیسک کنید. برای لپ تاپ‌های جدیدتر، امکان نصب SSD از نوع NVMe هم وجود دارد که با استفاده از شکاف M.2 نصب می‌شوند.
  • نوع رابط: اگر لپ تاپ شما شکاف M.2 داشته باشد، باید توجه کنید که از چه استاندارد ارتباطی پشتیبانی می‌کند. لپ تاپ‌های قدیمی‌تری که شکاف M.2 دارند، ممکن از رابط SATA پشتیبانی کنند و جدیدترها از PCIe. البته باید در مورد نسل PCIe هم اطمینان حاصل کنید. اگر لپ تاپ شما از نسل قدیمی‌تر پشتیبانی می‌کند، خریدن SSD با نسل بالاتر، هدر دادن پول است.
  • تکنولوژی ساخت SSD: این فاکتور در استفاده‌ی روزمره احساس نمی‌شود اما می‌تواند روی طول عمر SSD انتخابی اثر گذار باشد. اکثر SSDهای جدید 3D NAND هستند.
  • دمای عملکرد: SSDها دمای عملکرد متفاوتی دارند. بر اساس استفاده‌ای که از لپ تاپ خود دارید، باید مدلی را انتخاب کنید که در دمای کارکرد لپ تاپ شما دوام بیاورد.
  • عمر مفید: عمر مفید SSDها که با اعدادی مثل MTBF و حداکثر میزان نوشتن داده مشخص می‌شود، فاکتوری تأثیرگذار در انتخاب SSD به حساب می‌آید. هرچقدر این عدد بیشتر باشد، طول عمر مفید اس اس دی شما بیشتر خواهد بود.
  • گارانتی: هنگام انتخاب SSD برای ارتقا عملکرد و شارژدهی لپ تاپ خود، به گارانتی آن هم توجه کنید. سعی کنید درایو اس اس دی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. در این مورد در ادامه‌ی این مطلب توضیح بیشتری خواهیم داد.

با در نظر گرفتن موارد بالا می‌توانید بهترین حافظه‌ی SSD را که به لپ تاپ شما جانی تازه می‌بخشد، انتخاب کنید. برای مشاهده انواع مدل‌های SSD موجود در بازار ایران می‌توانید عبارت «خرید SSD تاپ رایان» را در گوگل جستجو کنید و با کلیک روی نتیجه‌ی اول وارد صفحه‌ی اختصاصی این دسته‌بندی از قطعات کامپیوتر شوید.

در تاپ رایان، شما محدود به برند، ابعاد و کاربری خاصی نیستید و می‌توانید انواع SSDهای موجود در بازار ایران را مشاهده و مشخصاتشان را با هم مقایسه کنید. فروشگاه اینترنتی تاپ رایان تمام قطعات کامپیوتر را که حافظه‌ی SSD هم یکی از آن‌ها به حساب می‌آید از وارد کننده‌ی اصلی تأمین می‌کند. به آسانی می‌توانید مدل مناسب با نیازهای خود را پیدا و بدون دغدغه آن را سفارش دهید. در ادامه چند مدل از بهترین SSDهایی را که می‌توانند تأثیر چشمگیری روی عملکرد و شارژدهی لپ تاپ شما داشته باشند، معرفی خواهیم کرد.

2a.jpg

محبوب‌ترین حافظه‌های SSD برای افزایش شارژدهی لپ تاپ

همان‌طور که توضیح دادیم، نقش استفاده از حافظه‌ی SSD در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ قابل چشم پوشی نیست. برای این که بتوانید بهترین مدل اس اس دی را پیدا کنید و آن را سفارش دهید، بد نیست با چند مدل از پرطرفدارترین حافظه‌های SSD بازار ایران را که تقریبا با همه‌ی لپ تاپ‌های قدیمی سازگار هستند، آشنا شوید. برای تهیه فهرست حافظه‌های SSD مناسب برای ارتقا لپ تاپ، سعی کرده‌ایم مدل‌هایی را انتخاب کنیم که بیشترین سازگاری را با لپ تاپ‌های موجود در بازار ایران دارند. در این مسیر از کارشناسان فروشگاه اینترنتی تاپ رایان هم کمک گرفته‌ایم. ۵ مدل از پرطرفدارترین SSDها برای افزایش شارژدهی لپ تاپ عبارت‌اند از:

  • حافظه اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 870 EVO ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت
  • حافظه اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Green ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت
  • حافظه اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت
  • حافظه اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل Ultimate SU650 ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت
  • حافظه اس اس دی اینترنال پی ان وای سری CS900 ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

در ادامه نگاهی به مشخصات فنی و قیمت حدودی این SSDهای پرفروش در بازار ایران خواهیم داشت. اگر می‌خواهید با این حافظه‌های اس اس دی جذاب آشنا شوید، ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

SSD ۲.۵ اینچی سامسونگ مدل 870 EVO ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

حافظه‌های SSD سامسونگ از بهترین محصولات این دسته‌بندی بازار قطعات کامپیوتری به حساب می‌آیند. گرچه ممکن است این قطعات را با نام هارد SSD سامسونگ هم دیده باشید، اما درست‌ترین حالت نام بردن از این محصولات، همان درایو SSD است. سامسونگ یکی از بهترین تولید کنندگان اس اس دی چه در فرمت NMVe و چه در فرمت ۲.۵ اینچی به حساب می‌آید. مدلی که در این مطلب در نظر گرفته‌ایم یکی از حافظه‌های SSD با کیفیت سامسونگ با فرم فاکتور ۲.۵ اینچی است. EVO 870 با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت، علاوه بر توانایی ایفای نقش به عنوان درایو بوت سیستم‌عامل، به عنوان یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی عالی هم به خوبی کار می‌کند.

این اس اس دی سامسونگ از رابط SATA ۶ گیگابیتی پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب ۵۶۰ و ۵۳۰ مگابایت در ثانیه است. این حافظه‌ی SSD که بر پایه‌ی تکنولوژی V-NAND سامسونگ ساخته شده عمر مفیدی در حدود ۱.۵ میلیون ساعت دارد. حافظه‌ی کش این درایو اس اس دی هم ۵۱۲ مگابایت و از نوع LPDDR4 است.

SSD ۲.۵ اینچی وسترن دیجیتال مدل Green ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت

مدل بعدی که یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقا لپ تاپ‌های قدیمی به شمار می‌رود، محصولی از شرکت معروف وسترن دیجیتال است. اس اس دی وسترن مدل Green با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت، یک حافظه‌ی SSD ایده‌آل برای به‌کارگیری به عنوان درایو بوت ویندوز است. این درایو SSD با سرعت خواندن ۵۴۵ مگابایت در ثانیه، عملکردی عالی دارد. طول عمر مفید این درایو هم تا ۱ میلیون ساعت است.

SSD ۲.۵ اینچی لکسار مدل NS100 ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

این درایو اس اس دی، با فرم فاکتور ۲.۵ اینچی و سرعت خواندن داده‌ها تا ۵۵۰ مگابایت در ثانیه، یکی از گزینه‌های اقتصادی عالی برای ارتقا لپ تاپ به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید لپ تاپ قدیمی خود را ارتقا دهید و علاوه بر بهبود عملکرد، شارژدهی آن را هم بالاتر ببرید، این حافظه‌ی SSD لکسار گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.

SSD ۲.۵ اینچی ای دیتا مدل Ultimate SU650 ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

درایو SSD ای دیتا مدل Ultimate SU650 بر پایه‌ی تکنولوژی 3D NAND ساخته شده و سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب ۵۲۰ و ۴۵۰ مگابایت در ثانیه است. این حافظه‌ی SSD که از برند ای دیتا است، در ایران با گارانتی معتبر ارائه می‌شود و از گزینه‌های مطمئن برای خرید و استفاده برای ارتقا لپ تاپ است. برای مشاهده‌ی دیگر مدل‌های SSD برند Adata می‌توانید عبارت «خرید SSD ای دیتا تاپ رایان» را در گوگل جستجو کنید و با کلیک بر روی نتیجه‌ی اول وارد صفحه‌ی مخصوص این محصولات در فروشگاه اینترنتی تاپ رایان شوید.

SSD ۲.۵ اینچی پی ان وای سری CS900 ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

به عنوان آخرین مدل از درایوهای SSD برتر بازار ایران، نوبت به SSD برند PNY از سری CS900 می‌رسد. این حافظه‌ی SSD با ۱۲۰ گیگابایت ظرفیت می‌تواند در نقش درایو بوت ویندوز لپ تاپ شما به بهترین شکل عمل کند. این درایو بر اساس تکنولوژی TLC ساخته شده و همین مسئله باعث می‌شود تا عمر مفید آن به ۲ میلیون ساعت برسد.

3a.jpg

خرید بهترین SSD لپ تاپ از تاپ رایان

خرید اینترنتی حافظه‌ی اس اس دی از یک فروشگاه اینترنتی معتبر مانند تاپ رایان، مزیت‌های بی‌شماری دارد. اولین مزیت ذاتی خرید اینترنتی این است که می‌توانید در آرامش خانه، تمام مدل‌های موجود را مشاهده و مقایسه کنید. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز، در هر موقعیتی با استفاده از گوشی یا لپ تاپ خود، به سایت تاپ رایان مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید. این به عنوان یک امتیاز بزرگ در خرید اینترنتی به حساب می‌آید، چون لازم نیست منتظر بازار باشید تا کارشان را شروع کنند.

با خرید درایو SSD از تاپ رایان، خیالتان از بابت اصالت کالا آسوده خواهد بود. در تاپ رایان، تمامی محصولات از وارد کننده اصلی و در مواردی که در داخل کشور تولید می‌شوند، به صورت مستقیم از تولید کننده، تأمین می‌شود. محصولات عرضه شده در تاپ رایان به دلیل تأمین مستقیم و بی‌واسطه، گارانتی معتبر دارند و قیمتشان هم نسبت به مواردی که با چند واسطه به دست مشتری می‌رسند، بسیار بهتر است.

در کنار مزیت‌های دسترسی همیشگی به فروشگاه اینترنتی و خرید کالای اصل و با ضمانت معتبر، در یک فروشگاه اینترنتی مثل تاپ رایان، همه چیز برای راحت‌تر شدن فرایند پیدا کردن و خرید حافظه‌ی SSD بهینه شده است. البته که این بهینگی محدود به دسته‌بندی حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیست و برای همه‌ی قطعات وجود دارد. با بهره‌مندی از مزایای رابط کاربری جدید فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی بالا، در کم‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظرتان را پیدا خواهید.

با استفاده از امکانات هوشمند سایت تاپ رایان به راحتی می‌توانید سازگارترین قطعات با سیستم فعلی خود را پیدا کنید. کافی است مدل قطعه‌ی مدنظر را پیدا کنید و از طریق صفحه‌ی محصول، با استفاده از ابزار سازگاری، تمام قطعات مربوط را مشاهده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بهترین و سازگارترین قطعه را بر اساس خواسته‌های خود پیدا کنید و در زمانی کوتاه آن را سفارش دهید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره‌ی تأثیر استفاده از حافظه‌ی SSD بر روی باتری و عملکرد لپ تاپ صحبت کردیم. با این قطعه می‌توانید عملکرد لپ تاپ خود را بهتر و عمر باتری آن را طولانی‌تر کنید. درایوهای اس اس دی به خاطر نداشتن قطعات متحرک، علاوه بر مصرف انرژی کم‌تر، در برابر ضربات و عوامل محیطی هم مقاوم‌تر هستند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به وب سایت فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، قیمت قطعات کامپیوتر، لپ تاپ و البته گوشی‌های موبایل را مشاهده و آن‌ها را مقایسه کنید. در فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، بهترین و با کیفیت‌ترین قطعات بازار کامپیوتر با ضمانت اصالت و گارانتی اصلی عرضه می‌شوند که امکان خریدی مطمئن، آسان و به‌صرفه را کاربران می‌دهد.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید