خانهاخبار
تراشه بعدی کوالکام سرعت چشمگیر ۴ گیگاهرتزی خواهد داشت

تراشه بعدی کوالکام سرعت چشمگیر ۴ گیگاهرتزی خواهد داشت

اسنپدراگون ۸ نسل چهار که تراشه نسل بعدی کوالکام محسوب می‌شود با بهبود بزرگی همراه خواهد شد و قادر خواهد بود که به سرعت ۴ گیگاهرتزی دست پیدا کند.

۱۳ بهمن ۱۴۰۲

کوالکام احتمالا در ماه اکتبر سال جاری میلادی از نسل جدید تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸ نسل چهار رونمایی خواهد کرد که در گوشی گلکسی اس ۲۵ اولترا به کار خواهد رفت. به علاوه، این تراشه برای اولین بار از هسته‌های اختصاصی شرکت کوالکام بهره خواهد برد. 

شایعات ادعا کرده‌اند که اسنپدراگون ۸ نسل چهار (با اسم رمز Tongzi) فاقد هسته‌های کم مصرف خواهد بود. در واقع، تراشه کوالکام از دو هسته اصلی Phoenix و شش هسته پردازشی Phoenix برخوردار خواهد شد. 

DCS Qualcomm.jfif

حالا اما براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، افشاگری شناخته‌شده به نام Digital Chat Station با انتشار پستی در شبکه اجتماعی Weibo اعلام کرده که اسنپدراگون ۸ نسل چهار قادر خواهد بود که به سرعت ۴ گیگاهرتزی دست پیدا کند. البته این افشاگر مشخص نکرده که کدام یک از هسته‌های تراشه کوالکام از سرعت ۴ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند ولی انتظار داریم که هسته‌های اصلی با این سرعت همراه شوند. 

برای مقایسه، هسته کورتکس X4 تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه از سرعت ۳٫۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد. آخرین شایعات نیز اعلام کرده‌اند که اسنپدراگون ۸ نسل چهار به پردازنده گرافیکی آدرنو ۸۳۰ مجهز خواهد شد. 

نسل بعدی تراشه کوالکام بر پایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد که انتظار می‌رود بهبود قابل توجهی در زمینه عملکرد پرداشی و مصرف بهینه انرژی را به ارمغان بیاورد. 

اخیرا نتایج بنچمارک تراشه اسنپدراگون ۸ نسل چهار فاش شد که خبر از قدرت پردازشی قابل توجه آن می‌دهد. این تراشه در بخش چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۶ امتیاز قابل توجه ۱۰٬۶۲۸ را به خود اختصاص داده که به نسبت امتیاز ۷۲۴۹ اسنپدراگون ۸ نسل سه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود.

Snapdragon.jpg

برای یادآوری، اسنپدراگون ۸ نسل سه با یک هسته کورتکس X4 با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتزی، پنج هسته کورتکس A720‌ با فرکانس بین ۳ تا ۳٫۲ گیگاهرتز و دو هسته کم مصرف کورتکس A520 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز عرضه شده است. 

سال آینده، کوالکام احتمالا تولید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل پنج را به بین دو شرکت TSMC و سامسونگ فاندری تقسیم خواهد کرد. در سال ۲۰۲۲ میلادی، بازدهی ضعیف شرکت سامسونگ فاندری باعث شد که کوالکام برای ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک به TSMC روی بیاورد. از آن زمان تا به امروز، وظیفه تولید تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل دو و ۸ نسل سه بر عهده TSMC بوده است. امسال نیز اسنپدراگون ۸ نسل چهار توسط TSMC تولید خواهد شد. 

با توجه به بهبود میزان بازدهی خط تولید سامسونگ فاندری، امکان دارد کوالکام بار دیگر سفارش ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۵ را به غول فناوری کره نیز بدهد. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید