خانهاخبار
اپل تا سال ۲۰۲۷ از مودم‌های کوالکام استفاده خواهد کرد

اپل تا سال ۲۰۲۷ از مودم‌های کوالکام استفاده خواهد کرد

با تمدید قرارداد مودم‌های کوالکام که امروز اپل آن را رسمی کرده، به نظر می‌رسد حداقل تا سال ۲۰۲۷ شاهد مودم اختصاصی اپل در محصولات این شرکت نخواهیم بود.

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

کوالکام امروز در طی اولین قرارداد درآمدی خود در سال ۲۰۲۴ اعلام کرده که اپل قرارداد مجوز تراشه مودم خود را با کوالکام تا مارس ۲۰۲۷ (اسفند ۱۴۰۵) تمدید کرده است. قرارداد موجود اپل اکنون به مدت دو سال تمدید شده، بنابراین می‌توان انتظار داشت مودم‌های کوالکام را در چندین نسل بعدی آی‌فون نیز ببینیم.

اپل در چند سال گذشته روی توسعه تراشه مودم 5G خود در داخل کار کرده است. این فناوری باعث می‌شود که نیازی نباشد تا برای تراشه‌های 5G به کوالکام تکیه کند، اما پیشرفت اپل با تاخیرهای متعددی همراه بوده است.

5G-Modem-Feature-Blue.jpg

در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ماه) مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، گفت که کار اپل بر روی تراشه مودم تا اواخر سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است و این احتمال وجود دارد که حتی تاخیرهای بیشتری را شاهد باشیم. اپل در ابتدا قصد داشت یک تراشه مودم طراحی شده توسط اپل را تا سال ۲۰۲۴ آماده کند، اما چارچوب زمانی برای رسیدن به این هدف را از دست داد. این شرکت سپس قصد داشت تراشه مودم خود را در آیفون SE معرفی کند که در بهار ۲۰۲۵ عرضه می‌شود، اما مشخص شد که نمی‌تواند این هدف را نیز محقق کند.

در یک رویداد غیرقابل تعجب، کوالکام اشاره کرده: اپل از گزینه یک جانبه خود برای تمدید قرارداد مجوز جهانی ثبت اختراع خود برای دو سال دیگر استفاده کرده و توافق موجود را تا مارس ۲۰۲۷ ادامه خواهد داد."

گورمن در آن زمان گفت که اپل سال‌ها با ساخت تراشه‌ای که بتواند به خوبی یا بهتر از تراشه‌های کوالکام کار کند، فاصله دارد.

طبق گزارش‌ها اپل با کد اینتل که از زمان خرید کسب ‌و کار تراشه‌های مودم اینتل استفاده می‌کرد، با مشکل مواجه شده است. اپل مجبور به بازنویسی کد شده است و افزودن ویژگی‌های جدید باعث از بین رفتن ویژگی‌های موجود شده است. اپل همچنین باید از نقض پتنت‌های کوالکام در طول توسعه مودم خود اجتناب کند.

مدل‌های آتی آیفون ۱۶ پرو که قرار است در سال ۲۰۲۴ عرضه شوند، شایعه شده که از مودم اسنپدراگون X75 کوالکام با تجمیع حامل بهبود یافته و یک فرستنده و گیرنده کارامدتر استفاده می‌کنند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید