خانهاخبار
اپل تغییرات بزرگی در iOS و App Store اعمال خواهد کرد؛ ۷ نکته کلیدی

اپل تغییرات بزرگی در iOS و App Store اعمال خواهد کرد؛ ۷ نکته کلیدی

اپل برای اولین بار موظف شده است تا در اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را اعمال کند. این تغییرات و قوانین جدید، به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌ها را از منابع دیگر دانلود کنند.

۸ بهمن ۱۴۰۲

تغییرات بزرگ در App Store و iOS اپل

از زمانی که فروشگاه App Store و برنامه‌های iPhone اپل در سال ۲۰۰۸ عرضه شدند، تغییرات قابل توجهی نداشته‌اند. اما با تغییرات جدید، اپل برای اولین بار مجبور شده تا در اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را اعمال کند. این تغییرات به شما امکان می‌دهند تا برنامه‌ها را از منابع دیگر دانلود و نصب کنید. در این مطلب، به ۷ نکته مهم درباره این تغییرات اشاره خواهیم کرد.

اپل به وضوح از تغییراتی که مجبور به انجام آنها شده است، راضی نیست. در اعلامیه رسمی خود، اپل اعلام کرد که تغییرات iOS «مسیرهای جدیدی را برای بدافزار، کلاهبرداری، محتوای غیرقانونی و مضر و سایر تهدیدات حریم خصوصی و امنیتی باز می‌کند» که در تلاش است آن‌ها را با محافظت‌های جدید و ایمن کاهش دهد.
 

۱. تغییرات تنها محدود به اتحادیه اروپا

تغییرات اپل تنها محدود به اتحادیه اروپا

تغییرات فقط برای کاربران آیفون در اتحادیه اروپا قابل دسترسی خواهند بود و فروشگاه‌های برنامه‌های شخص ثالث و بارگیری برنامه‌ها در کنار فروشگاه App Store رسمی اپل در ماه مارس به عنوان بخشی از iOS 17.4 برای آیفون‌های مبتنی بر اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. نسخه بتا iOS 17.4 نیز، اکنون برای توسعه‌دهندگان در دسترس است، اما نسخه کامل آن چند ماه دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت. 

این تغییرات خاص اتحادیه اروپا، تنها در ۲۷ کشور عضو این منطقه، که شامل بریتانیا نمی‌شود، در دسترس خواهد بود. بنابراین اگر در ایالات متحده، بریتانیا یا استرالیا زندگی می‌کنید، فعلا هیچ تغییری رخ نداده است.

با این حال، یک لایحه مشابه با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) در حال حاضر در پارلمان انگلیس در حال بررسی است. این حرکت همچنین ممکن است در سایر مناطق بحث و جدل ایجاد کند. 

۲. عرضه مارکت‌پلیس‌های برنامه جایگزین

اپل بازارهای برنامه جایگزین جدیدی را در اتحادیه اروپا عرضه می‌کند، که امکان دانلود و نصب برنامه‌ها از آنها را فراهم می‌کند.

اپل در حال باز کردن فروشگاه‌های جانبی اپلیکیشن در اتحادیه اروپا است، اما می‌خواهد نام App Store را برای خود نگه دارد. در عوض، آن‌ها نام فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث آینده را «alternative app marketplaces» می‌نامند.

اما هر چه در مورد این اصطلاحات بحث شود، واقعیت یکسان است - از ماه مارس، کاربران آیفون در اتحادیه اروپا می‌توانند از فروشگاه‌های جانبی اپلیکیشن جدید دانلود کنند و حتی استورهای جدید را به عنوان فروشگاه پیش‌فرض گوشی خود تنظیم کنند.

 

۳. تحول بازی‌ها در iPhone

تحول بازی‌ها در iPhone

نه فقط کاربران iPhone در اتحادیه اروپا بلکه حالا تمام گیمرها روی آی‌اواس می‌توانند از خدمات پخش بازی در App Store استفاده کنند.

پیش از این، کاربران تنها می‌توانستند از طریق مرورگر وب به این خدمات در iOS دسترسی داشته باشند. این خبر دروازه ورود به خدماتی مانند Xbox Cloud Gaming، GeForce Now و Amazon Luna را برای کاربران آیفون باز می‌کند.

۴. تغییرات در مرورگرهای وب آیفون

در iOS 17.4 و از ماه مارس، برنامه‌های مرورگر در اتحادیه اروپا می‌توانند از موتورهای دیگری غیر از WebKit اپل استفاده کنند.

به عنوان مثال، مرورگر‌های Chrome و Firefox به زودی می‌توانند موتور اختصاصی خود را روی نسخه آیفون قرار دهند که از نظر سرعت و کاربری افزونه‌ها بیشتر شبیه تجربه دسکتاپ باشند.

۵. کاهش تعداد برنامه‌های رایگان در App Store

کاهش تعداد برنامه‌های رایگان در App Store

اگرچه آیفون در اتحادیه اروپا به فروشگاه‌های برنامه‌های شخص ثالث دسترسی پیدا می‌کند، اما اپل همچنان کنترل قابل توجهی بر برنامه‌ها و توسعه دهندگان دارد.

به عبارت دیگر، تغییرات اعمال شده توسط اپل باعث نمی‌شود برنامه‌های رایگان در App Store به طور قابل توجهی ارزان‌تر شوند یا تغییرات بزرگی در قیمت آنها ایجاد شود.

۶. تغییر پرداخت‌های موبایل 

اپل بار دیگر مجبور شده به خواسته اتحادیه اروپا تن دهد و به برنامه‌های بانکی و کیف پول شخص ثالث اجازه دسترسی به قابلیت‌های NFC آیفون را دهد. در حال حاضر، تنها Apple Pay و برنامه کیف پول آن می‌توانند از NFC برای پرداخت‌های آیفون استفاده کنند. اما از iOS 17.4 در ماه مارس، گزینه‌های پرداخت لمسی دیگری نیز فقط در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت. 

 

۷. محدودیت در تغییر منطقه iPhone

محدودیت در تغییر منطقه iPhone

اگر در اتحادیه اروپا زندگی نمی‌کنید اما دوست دارید برخی از فروشگاه‌های برنامه‌های جایگزین را امتحان کنید، نمی توانید منطقه iPhone خود را تغییر دهید؛ زیرا به نظر می‌رسد که اپل یک سیستم بررسی جدید و سختگیرانه را ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل کند که واقعاً در اتحادیه اروپا هستید.

نکته‌ی مهم این است که با توجه به تمام موارد مذکور، کاربرانی که در کشور ایران زندگی می‌کنند، نمی‌توانند از قابلیت‌های جدید آی‌او‌اس و اپ‌استور بهره‌مند شوند. 

هرچند، پیش‌بینی می‌شود که این تغییرات مهم برای کاربران آیفون در اتحادیه اروپا و احتمالاً برای دیگر نقاط جهان نیز در آینده‌‌ای نامشخص تاثیر بگذارد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید