خانهاخبار
اپل اولین مشتری فناوری ۲ نانومتری TSMC خواهد بود

اپل اولین مشتری فناوری ۲ نانومتری TSMC خواهد بود

اپل احتمالا به اولین برند بازار بدل خواهد شد که از تراشه‌های پیشرفته ۲ نانومتری TSMC بهره می‌برد.

۶ بهمن ۱۴۰۲

در سال ۲۰۲۰ میلادی، دو تراشه A14‌ بایونیک و Kirin 9000 به اولین تراشه ۵ نانومتری بازار بدل شدند که توسط شرکت TSMC توسعه داده شده‌اند. سال گذشته، TSMC اولین تراشه ۳ نانومتری دنیای گوشی‌های یعنی A17 پرو را تولید کرد که در گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به کار رفته است. 

هر چه فرآیند ساخت یک تراشه از نظر اندازه کوچک‌تر شود، ترانزیستورهای به کار رفته در آن تراشه نیز کوچک‌تر می‌شوند. در نتیجه، می‌توان تعداد بیشتری از ترانزیستورها را در یک تراشه به کار برد. با بالا رفتن تعداد ترانزیسورها، قدرت یک تراشه افزایش پیدا می‌کند و مصرف انرژی آن نیز بهینه‌تر می‌شود.

TSMC.jpg

برای مثال، زمانی که TSMC از فرآیند ۳ نانومتری برای توسعه تراشه A17 پرو استفاده کرد، گزارش شده بود که سرعت پردازنده مرکزی و گرافیکی این تراشه به نسبت فرآیند ۵ نانومتری به ترتیب تا ۱۰ و ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. موتور عصی آن نیز با بهبود ۲ برابری همراه شده بود. 

با توجه به این که اپل اولین و تنها برند بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که از تراشه ۳ نانومتری استفاده کرده است، نشریه DigiTimes ادعا کرده که غول فناوری آمریکایی برای بار دوم به نخستین برند بازار بدل خواهد شد که از فناوری ۲ نانومتری TSMC بهره می‌برد. 

گزارش‌ها اذعان داشته‌اند که TSMC توسعه تراشه‌های ۲ نانومتری را در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز خواهد کرد. خط تولید فناوری ۲ نانومتری TSMC از فرآیند ساخت جدیدی موسوم به GAAFET (ترانزیستور پیوندی اثر میدان) بهره خواهد برد که با صفحات نانو همراه می‌شود.

در مقایسه با فناوری ساخت FinFET، فرآیند ساخت جدید TSMC سرعت پردازشی بالاتر و مصرف انرژی بهینه‌تر را برای تراشه‌ها به ارمغان می‌آورند. در حال حاضر، سامسونگ از ترانزیستورهای GAA برای تراشه‌های سه نانومتری خود استفاده می‌کند.

A17 pro.jpg

برای توسعه تراشه‌های ۲ نانومتری، ظاهرا TSMC در حال ساخت دو کارخانه برای توسعه تراشه است و حتی قصد دارد تاییدیه ساخت یک کارخانه دیگر را نیز ثبت کند. راه‌اندازی این کارخانه‌ها برای TSMC میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. 

قبل از بهره‌برداری از تراشه‌های ۲ نانومتری، TSMC قصد دارد که فرآیند ساخت ۲ نانومتری خود را بهبود ببخشد. در این رابطه، فرآيند ۳ نانومتری N3B که سال گذشته معرفی شد امسال به نسخه بهبودیافته N3E بدل خواهد شد. در نیمه اول سال ۲۰۲۵ میلادی نیز فرآیند جدیدتر N3P معرفی خواهد شد. 

در نهایت باید اشاره کرد که TSMC در سال ۲۰۲۷ میلادی احتمالا فرآیند ۱٫۴ نانومتری را توسعه خواهد داد. در این رابطه،‌ وبسایت MacRumors ادعا کرده که اپل ظرفیت سال اول تراشه‌های ۱٫۴ نانومتری و ۱ نانومتری را رزرو کرده است. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید