خانهاخبار
گوگل در حال همکاری با سامسونگ برای رقابت با اپل است

گوگل در حال همکاری با سامسونگ برای رقابت با اپل است

سامسونگ و گوگل به صورت مجزا غول‌های فناوری هستند، اما باهم قدرت این را دارند که با اپل رقابت کنند؟

 

۳ بهمن ۱۴۰۲

تا چندی پیش چنین به نظر می‌آمد گوگل و سامسونگ در مورد اندروید با هم در جدال هستند. در گذشته سامسونگ به ندرت از گوگل در هنگام اولین معرفی‌هایش یاد می‌کرد و تایزن گاها به عنوان یک "تهدید" برای اکوسیستم اندروید معرفی می‌شد. به عبارت دیگر، این تایتان‌های فناوری تلفن همیشه با یکدیگر اتفاق نظر نداشته‌اند! 

حالا اگر به لحظه معرفی Samsung Galaxy S24 بروید، ممکن است بپندارید که بزرگترین نام‌ها در فضای اندروید همیشه بهترین دوستان هم بوده‌اند. اگر لایه‌های برندینگ را از ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید گلکسی بردارید، در پس برخی از آنها تکنولوژی گوگل را پیدا خواهید کرد. در واقع، سامسونگ حتی افرادی از گوگل را نه تنها برای بحث در مورد گلکسی S24، بلکه صحبت راجع به ویژگی‌هایی مانند Circle to Search، بهبود در پیام‌ها و سایر امکاناتی که در سری Pixel 8 اضافه خواهند شد، به صحنه دعوت کرد. ناگفته نماند که برنامه‌های گسترده‌تری مانند Gemini Nano نیز به زودی ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل را به دستگاه‌های اندروید بیشتری منتقل خواهند کرد که بسیار هیجان انگیز است.

جدای از این، دلیل خوبی برای این اتحاد وجود دارد. اپل برای اولین بار برای بیش از یک دهه، در جایگاه اول برای فروش جهانی تلفن‌های همراه قرار گرفته است، آیفون تنها سری مهم تلفن‌های هوشمند و بدون شک تنها سری با دسترسی جهانی است که موفقیت زیادی برای آن به ارمغان آورده. تقریباً باقی رقبا فقط تلاش می‌کنند که به شکلی در میانه‌ای باقی بمانند. به عبارت ساده، اگر اندروید می‌خواهد موج تغییرات را در مقابل رهبر بازار به حرکت درآورد، الان زمان مناسبی برای جدال کردن نیست.

samsung apple.jpg

سرنوشت سامسونگ مدتی است که با بالا و پایین همراه بوده و اگر چه اخیرا گوگل در بازارهای ایالات متحده و چندی دیگر به پیروزی‌هایی دست یافته است، اما سری Pixel هنوز به آن سطح از موفقیت در ارسال نرسیده که حتی اندکی بتواند در تقسیم بازار با اپل تأثیر گذار باشد. اما با ترکیب توانایی هایشان‌، شاید گوگل و سامسونگ بتوانند به یک مبارزه معنی‌دارتر با آیفون بپردازند.

بدون شک، توانایی‌های هوش مصنوعی سری جدید Galaxy S24 باعث متمایز شدن این گوشی‌ها می‌شود، اما در واقع این نتیجه‌ای است از یک همکاری عمیق‌تر بین این دو به دست آمده. در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که سامسونگ از کمپین پیام‌رسانی RCS گوگل با هدف از بین بردن قدرت iMessage در بازار پیام‌رسانی ایالات متحده استفاده کرده است. امسال نیز، گوگل Nearby Share را به Quick Share سامسونگ آورده است، و ما به طور منظم در مورد هدست XR میشنویم که سامسونگ، گوگل و کوالکام قرار است با هم روی آن کار کنند و احتمالاً در مقابل Vision Pro اپل قرار گیرند. این خبر به خودی خود جذاب است، اما باید ببینیم که برای رقابت با رقیب سر سختی مانند اپل کافی است یا خیر.

samsaung.jpg

اگر کمی به عقب‌تر نگاه کنیم، سامسونگ نقش اساسی در زنده کردن Wear OS 4 (پس از اینکه گوگل تقریباً این پلتفرم را رها کرد) داشته ‌است. به همین ترتیب، Android 12L و بسیاری از ویژگی‌های گوشی تاشوی بعدی که در اندروید یافت می‌شوند، از آزمایش‌های اولیه سامسونگ با نوع محصول جدید ناشی شده‌اند که از آن زمان به شکل‌گیری دو محصول عالی و با کیفیت Pixel Fold و OnePlus Open منجر شده است.

هر چند برخی از این اقدامات به سادگی در مورد کم کردن تفاوت ها با اپل بوده‌ است (به عنوان Wear OS)،اما باقی شراکت‌های این دو کمپانی را نمی‌توان حتما به این موضوع نسبت داد. شکی وجود ندارد که گوگل و سامسونگ در زمینه هوش مصنوعی و فناوری گوشی‌های تاشو برتر هستند. سامسونگ در نسل پنجم گوشی‌های منعطف خود قرار دارد در حالی که اپل هنوز به سومین گوشی انعطافی خود دست نیافته است، و هر دو با هوش مصنوعی رو به جلو حرکت می‌کنند در حالی که آیفون 15 هنوز در حوزه شناسایی گفتار و شناسایی اشیا درحال آزمایش است. هر چند فناوری عالی به طور خودکار به محصولات مصرفی برتر منجر نمی‌شود، اما این به گوگل، سامسونگ و سایر برندهای اندروید در آغاز زمینه‌های انقلابی بعدی انگیزه می‌دهد.

اما اینکه آیا این می‌تواند به اندازه کافی توجهات را جلب کند تا اپل را مهار کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. در نهایت، ما می‌دانیم که اپل ترجیح می‌دهد با آرامش کافی حرکت کند و همچنان مدعی انقلابی بودن است. با این حال، حداقل از نقطه نظر فناوری، همکاری نزدیک‌تر گوگل و سامسونگ با یکدیگر نتایج قانع‌کننده‌ای را در دوازده ماه گذشته ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد که ان همکاری در نهایت به نفع دوست‌داران اندروید و کاربران آن تمام می‌شود. امیدواریم که این همکاری ادامه داشته باشد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید