خانهاخبار
۱۷ سال پیش استیو جابز و اپل دنیا را تغییر دادند

۱۷ سال پیش استیو جابز و اپل دنیا را تغییر دادند

تاثیر معرفی آیفون هنوز هم پس از سال‌ها روی زندگی مردم واضح است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

۲۰ دی ۱۴۰۲

 ۱۷ سال پیش زمانی که استیو جابز فقید در Macworld 2007 روی صحنه رفت و به معنای واقعی کلمه دنیا را تغییر داد. ۱۷ سال پیش در این تاریخ، جابز آیفون را به جمعیتی پر سر و صدا در سانفرانسیسکو معرفی کرد. این مدیر اجرایی دقیقا می‌دانست که چه چیزی در چنته دارد.

17yrs.jpeg

جابز در حالی که یکی از باورنکردنی‌ترین مراسم معرفی محصول جدید در تاریخ را آغاز می‌کرد، گفت: 

هر چند وقت یک بار، یک محصول انقلابی از راه می‌رسد که همه چیز را تغییر می‌دهد.

در مورد استیو جابز هر آنچه می‌خواهید بگویید، اما این مرد در ارایه فناوری جدید به جهان استاد بود. فقط رونمایی اولین آیفون در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ (۱۹ دی ۱۳۸۵) را که هنوز در یوتیوب موجود است تماشا کنید و آن را با مراسم از پیش ضبط شده امروز مقایسه کنید. در پایان آن روز، آنهایی که به اندازه کافی خوش شانس بودند در این رویداد شرکت کردند و کسانی که در مورد این دستگاه از گزارش‌های خبری شبکه شنیده بودند، بر سر آیفون غوغا می‌کردند.

نه اینکه آیفون اصلی کامل بود، بلکه ایرادهایی هم داشت. این محصول به جای 3G، از EDGE استفاده کرد که یک اتصال شبکه‌ای سرعت پایین AT&T بود. همچنین قابلیت کپی و پیست و MMS برای ارسال ویدیو وجود نداشت. از طرف دیگر آیفون نسل اول قادر به فیلمبرداری نبود. مشکل دیگر به لطف EDGE این بود که هنگام استفاده از مرورگر نمی‌توانستید تماس تلفنی دریافت کنید. البته همه این ایرادات در نهایت با دسترسی آیفون به اتصال 3G در سال آینده برطرف شد. اما با هر کم و کاستی که داشت، کسی نمی‌تواند تاثیر آن را در آینده زندگی مردم انکار کند.

On-this-date-17-years-ago-Steve-Jobs-and-Apple-changed-the-world.jpeg

تاثیر مدل اول آیفون هنوز هم امروزه و هر روز هر کجا که می روید، دیده می‌شود، زیرا مردم به گوشی‌های صفحه لمسی خود نگاه می‌کنند، انگشت خود را به سمت پایین می‌کشند، اسکرول می‌کنند و از چند لمس برای بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی محتوای روی صفحه استفاده می‌کنند. شگفت‌انگیز است که چگونه این فناوری در طول سال‌ها با افزودن ویترین فروشگاه‌های اپلیکیشن، دستیاران مجازی، دوربین‌های فوق‌العاده، باتری‌های بادوام و شارژ و سرعت اتصال سریع‌تر، بهبود یافته است.

آنچه استیو جابز در این تاریخ در ۱۷ سال پیش گفت، به هیچ عنوان بیهوده نبود. اولین آیفون یک محصول انقلابی بود و اجرای رویداد آن روز توسط استیو جابز به ما نشان داد که چرا گوشی هوشمند به سرعت تبدیل به مهمترین وسیله‌ای شد که حمل می‌کنیم. گوشی‌های امروزی نه تنها به شما امکان برقراری تماس‌های تلفنی و چت های تصویری را می‌دهند، بلکه می توانند جان شما را نجات دهند، در صورت نیاز به طور خودکار کمک را احضار کنند، شما را با پخش محتوا سرگرم کنند و به شما بگویند که چگونه با خیال راحت از یک مکان به مکان دیگر برسید.

البته نکات منفی مانند مسایل امنیتی، بدافزارها، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی نیز وجود داشته است. اما در مجموع در طی این ۱۷ سال، معلوم شد که آیفون نسل یک دقیقا همان چیزی است که استیو جابز گفته است و چه بسا بیشتر. آیفون به یک محصول انقلابی تبدیل شده است که هر سال بهتر می‌شود.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید