خانهاخبار
مک استودیو با تراشه قدرتمند M3 Ultra احتمالا در اواسط سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد

مک استودیو با تراشه قدرتمند M3 Ultra احتمالا در اواسط سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد

در حالی که برخی گزارش‌ها صحبت از مک استودیو با تراشه M3 Ultra کرده‌اند، هیچ نشانه‌ای از مک پرو جدید دیده نمی‌شود.

۱۶ دی ۱۴۰۲

بر اساس گزارشی جدید، مدل جدید مک استودیو با تراشه M3 Ultra که می‌تواند قدرتمندتر از حد انتظار باشد در اواسط سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

این گزارش توسط شرکت تحقیقاتی تایوانی ترند فورس منتشر شده است. مک استودیو فعلی که شامل گزینه‌های تراشه‌های M2 Max و ‌M2 Ultra است، در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ماه) در WWDC معرفی شد. با پیش‌بینی امروز ترند فورس یک بروزرسانی دیگر در اواسط سال برای مک استودیو، به نظر می‌رسد حضور مجدد این دستگاه در WWDC امسال محتمل باشد.

M3-Mac-Pro-and-Studio-Feature.jpg

مک پرو تنها مدل مک دیگری است که دارای تراشه اپل سیلیکون با پسوند «اولترا» است، بنابراین غیبت آن در گزارش امروز در مورد M3 Ultra قابل توجه است. در حالی که به طور منطقی مک پرو باید بروزرسانی برای اضافه کردن تراشه M3 Ultra در کنار مک استودیو را دریافت کند، درست مانند سال گذشته که تراشه M2 Ultra را دریافت کرد، هنوز هیچ شایعه‌ای مبنی بر تکرار این مورد در سال جاری وجود ندارد.

جالب توجه است که ترند فورس ادعا کرده تراشه M3 Ultra با گره N3E شرکت. TSMC ساخته خواهد شد، درست مانند تراشه A18 که انتظار می رود در اواخر سال در خط تولید آیفون ۱۶ عرضه شود. این بدان معناست که این اولین تراشه N3E اپل خواهد بود. تراشه‌های M3، M3 Pro و M3 Max با فرآیند N3B درست مانند A17 Pro ساخته شده‌اند. N3E یک نسخه پیشرفته از فرآیند ۳ نانومتری TSMC است که عملکرد کمی بهتر و بازده تولید بالاتری را ارایه می‌دهد.

برای اپل تا حدودی عجیب است که M3 Ultra را اولین تراشه N3E خود بسازد، زیرا تراشه‌های «Ultra» اپل شامل دو تراشه «Max» هستند که از طریق فناوری اتصال تراشه «Ultra Fusion» به هم متصل شده‌اند، به این معنی که یک تراشه M3 Ultra با فناوری N3E در واقع دو تراشه M4 Max خواهد بود. تا به امروز هر نسل از تراشه‌های اختصاصی سفارشی اپل از فرآیند ساخت یکسانی در خط تولید استفاده کرده‌اند، زیرا معماری تراشه به سادگی بزرگ‌تر شده است. استفاده از گره‌های مختلف در یک خانواده از تراشه‌ها، به ویژه در نوع تراشه «Ultra» حرکتی بی‌سابقه خواهد بود.

تنها توضیحی که اگر اپل این مسیر را انتخاب کند این است که این شرکت قصد دارد تراشه‌های M4، M4 Pro و M4 Max را زودتر از حد انتظار، شاید در اواخر سال ۲۰۲۴ معرفی کند و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مک استودیو با تراشه M3 Ultra قابل رقابت با تراشه‌های جدیدتر باقی می‌ماند.

در نتیجه این بخش از گزارش باید با شک و تردید در نظر گرفته شود. با این وجود، بازه زمانی اواسط سال ۲۰۲۴ برای عرضه مک استودیو جدید محتمل‌تر به نظر می‌رسد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید