خانهاخبار
محصولات موفق و ناموفق گوگل در سال ۲۰۲۳

محصولات موفق و ناموفق گوگل در سال ۲۰۲۳

شرکت گوگل از جمله شرکت‌هایی بود که سال خوبی را پشت سر گذاشت، اما باز هم نمی‌توان گفت که همه چیز آن طور که می‌خواست پیش رفت. 

۱۲ دی ۱۴۰۲

سال ۲۰۲۳ را برای گوگل می‌توان سالی خوب در نظر گرفت زیرا این شرکت طیف محصولات گسترده‌تری را در این سال معرفی کرد. سری پیسکل ۸ گوگل ویژگی‌های مهم جدیدی را به همراه داشت که به ادامه پیشرفت گوگل در بازار کمک بزرگی کرد. پیسکل فولد گوگل محصول متفاوت دیگری بود که اولین قدم این شرکت به دنیای تاشوها محسوب می‌شد، از طرفی پیکسل تبلت را داشتیم که موجب شد اپل پس از مدتی طولانی، تبلت خود را ارتقا دهد.

با این حال نمی‌توان گفت که همه چیز برای گوگل به خوبی پیش رفت و در سال ۲۰۲۳ این شرکت متحمل برخی شکست‌ها نیز شد.

برنده: سری پیکسل ۸

دوگانه پیکسل ۸ رقابتی‌ترین پرچمداران گوگل تا به امروز هستند. هر دو گوشی بروزرسانی‌های سخت ‌افزاری قابل ‌توجهی مانند صفحه‌ نمایش روشن‌تر با حاشیه‌های باریک‌تر، تراشه جدید تنسور جی ۳ و لنزهای اولترا واید به ‌روز داشتند. طراحی امضا شده پیکسل کمی اصلاح شد و ماژول ۸ پرو در حال حاضر هر سه دوربین را در خود جای داده است و هر دو گوشی با افزایش ظرفیت باتری مواجه شدند، اگرچه استقامت آنها هنوز از پرچمداران سامسونگ و اپل کمتر است.

google products.jpg

نمایشگر پیکسل ۸ سرانجام نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را دریافت کرد و سنسور دمای اضافه شده در پیکسل ۸ پرو یک ترفند خوب برای جذب مشتری بود، اما دو چیز پیکسل را تقریبا از هر گوشی اندرویدی دیگری جدا می‌کند: دوربین و نرم ‌افزار.

تجربه دوربین پیکسل به طور قطع یک تجربه خوشیاند بود و با دوربین‌های فوق عریض جدید و ویژگی‌های توسعه ‌یافته هوش مصنوعی مانند Best Take، Magic Editor و Photo Unblur، هم از نظر سخت ‌افزار و هم نرم‌ افزار بهتر شد. قابلیت‌های هوش مصنوعی همچنین با ابزار جدید ایجاد تصویر زمینه هوش مصنوعی و همچنین ویژگی‌های اصلی پیکسل مانند غربالگری تماس، ترجمه بلادرنگ، و دیکته صدا به متن، به سمت نرم‌افزار نیز گسترش یافت.

google products .jpg

یکی دیگر از موارد کلیدی سری پیکسل ۸، قطعات یدکی و بروزرسانی‌های نرم‌ افزاری تضمین ‌شده ۷ ساله این سری است که فصل جدیدی را برای پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کند.

پیکسل ۸ و ۸ پرو بسیاری از قابلیت‌های مناسب را برای یک دستگاه پرچمدار مشخص ارایه کردند. در نهایت امیدواریم که گوگل محدودیت های نرم افزاری خود را در خارج از بازارهای اصلی خود متوقف کند و سال آینده به مناطق بیشتری گسترش یابد.

برنده: پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری طولانی‌تر

گوگل با عرضه دستگاه‌های پیکسل ۸ خود، پشتیبانی نرم افزاری خود را رسما به ۷ سال افزایش داد. این بدان معناست که پیکسل ۸ و ۸ پرو برای حداکثر ۷ بروزرسانی سیستم ‌عامل اندروید واجد شرایط خواهند بود، یعنی اندروید ۲۱ یا هر چیزی که در نهایت در سال ۲۰۲۳۰ نامیده می‌شود.

این یک پیروزی بزرگ برای مصرف کنندگان در سراسر جهان است، اما تنها اشکال این است که پیکسل‌های قدیمی‌تر وعده ۷ ساله را دریافت نمی‌کنند، زیرا پشتیبانی نرم ‌افزاری جدید برای دستگاه‌هایی است که از تراشه تنسور  جی ۳ استفاده می‌کنند.

google products  .jpg

جنبش حق تعمیر همچنین باعث شد تا گوگل قول دهد ۷ سال در دسترس بودن قطعات یدکی برای جدیدترین پرچمداران خود قطعی خواهد بود. این به طور جدی سزاوار تحسین است، به ویژه از آنجایی که کاربران بیشتری برای مدت طولانی‌تری به استفاده از گوشی خود خواهند پرداخت و اکنون راحت‌تر می‌توانند این کار را انجام دهند زیرا تعمیرات به راحتی در دسترس خواهد بود.

بازنده: تراشه تنسور جی ۳

با وجود تمام تلاش‌هایی که گوگل برای تراشه‌های تنسور سفارشی خود انجام می‌دهد، آنها در طول تاریخ در مقایسه با همتایان پرچم‌دار خود کوالکام و اپل از نظر عملکرد و بهره‌وری انرژی بدتر بوده‌اند. در حالی که تنسور جی ۳ بهترین تراشه گوگل تاکنون است، اما همچنان از تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و اپل A16 نسبت به سال گذشته عقب‌تر است و این تفاوت تنها با تراشه‌های جدیدتر این شرکت‌ها حتی بیشتر قابل توجه می‌شود.

google products   .jpg

برنده: پیکسل فولد

پس از سال ها انتظار، سرانجام گوگل اولین گوشی تاشو خود را در سال ۲۰۲۳ با نام غیر الهام بخش پیکسل فولد عرضه کرد! این دستگاه نه تنها تعهد گوگل به آینده تاشوها را تایید کرد، بلکه نشان داد که از دیدگاه این سازنده اندروید یک دستگاه تاشو باید چگونه باشد.

پیکسل فولد یکی از زیباترین گوشی‌هایی است که در سال گذشته به بازار عرضه شده است و طراحی پیسکل را به یک گوشی تاشو جمع ‌و جور آورده است. با وجود صفحه نمایش مورب ۵٫۸ اینچی، صفحه پوشش عریض آن، تایپ و پیمایش رابط کاربری را در حالت تا شده بسیار آسان‌تر می‌کند، در حالی که نمایشگر اصلی ۷٫۶ اینچی آن فضای زیادی را برای چند وظیفگی و رسانه باقی می‌گذارد.

google products    .jpg

دوربین‌های سه گانه پشتی ممکن است در سطح پیکسل ۸ پرو یا سلفی آن نباشند، اما همچنان سه لنز با کیفیت تله فوتو واید، فوق عریض و ۵ برابری دریافت می‌کنید. همچنین تجربه نرم‌ افزار عالی گوگل را با بهینه‌سازی‌های خاص برای فاکتور شکل تاشو و وعده در اولویت بودن برای بروزرسانی‌های اصلی سیستم‌ عامل اندروید دریافت می‌کنید.

google products     .jpg

پیکسل فولد با چیپست قدیمی‌تر گوگل تنسور جی ۲ عرضه می‌شود که می‌توان آن را یک نقطه ضعف بزرگ در نظر گرفت و قیمت بالای آن یکی دیگر از عوامل بازدارنده بزرگ است. با این حال ما باید به گوگل برای ورود به عرصه گوشی‌های تاشو تبریک بگوییم.

بازنده: وضعیت شارژ پیسکل واچ ۲

پیکسل واچ ۲ با چیپست سریع‌تر و استقامت باتری بهبود یافته نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی دارد، اما گوگل تصمیم گرفت یک راه حل کاملا جدید شارژ را انتخاب کند که شارژرهای قدیمی را ناسازگار می‌کند.

google products      .jpg

گوگل شارژر «pogo-pin» جدیدی را برای پیکسل واچ ۲ انتخاب کرده است که با وجود اشتراک‌گذاری با دستگاه‌های فیت بیت، همچنان به همان اندازه اختصاصی است. راه‌ حل‌های شارژ اختصاصی در بازار ساعت‌های هوشمند و بندهای این ساعت‌ها بسیار رایج هستند، اما عدم پشتیبانی از استاندارد بی‌سیم مشترک Qi باعث ناامیدی بزرگی می‌شود، به خصوص وقتی بدانیم که ساعت‌های هوشمند برندهای دیگر می‌توانند به راحتی باتری‌های خود را با شارژرهای بی‌سیم Qi شارژ کنند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید