خانهاخبار
آیا اپل باید نصب برنامه خارج از اپ استور را برای همه کاربران آزاد کند؟

آیا اپل باید نصب برنامه خارج از اپ استور را برای همه کاربران آزاد کند؟

اپل سال‌هاست که در حال مقاومت در مقابل نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور است؛ حال در این خصوص برخی می‌گویند که به دلیل سیاست‌های این شرکت برای درآمد بیشتر است و برخی دیگر هم می‌گویند که موضوع حریم خصوصی است و اپل حق دارد.

۱۱ دی ۱۴۰۲

اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم باید بگوییم که اپل باید قابلیت نصب برنامه خارج از فروشگاه خود را برای آیفون در سطح بین‌المللی در دسترس قرار دهد، نه فقط در اتحادیه اروپا، جایی که این ویژگی باید در ماه مارس (اسفند) معرفی شود، یا ژاپن که قوانینی مشابه اتحادیه اروپا در نظر گرفته است، بلکه در همه جای دنیا. ژاپن خواهان ساید لودینگ در آیفون‌ها، فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث و سیستم‌های پرداخت شخص ثالث است.

apple-iphone-14-pro-4.jpg

به نظر می‌رسد همه اینها باید در سطح بین المللی نیز در دسترس باشند زیرا حق مسلم کاربران است که انتخاب کنند برنامه را از کجا می‌خواهند نصب کنند و اصلا این روال به خود اپل هم ضربه می‌زند.

اپل می‌تواند به مانند داستان iMessage کاری کند که از این ویژگی درآمد کسب کند نه اینکه همه چیز را محدود کند.

خیلی‌ها ساید لودینگ را روی آیفون خود نمی‌خواهند

بارها توضیح داده شده که چرا از ایده ساید لودینگ در آیفون در مقایسه با مک استقبال نمی‌شود. موضوع اصلی امنیت است که اپل تمام تلاش خود را برای اجرای آن می‌کند.

در مورد قابلیت‌های حفظ جنبه حریم خصوصی، اپل در این حوزه بسیار قوی است، به این معنی که برنامه های اپ استور بر خلاف گوگل پلی در اندروید نمی‌توانند از داده‌های کاربران سو استفاده کنند.

apple-iphone-13-pro-2.jpg

به علاوه معمولا آیفون‌های افراد دیگر خانواده مانند پدر و مادر توسط فرزندان مدیریت می‌شود و همه موارد بالا در مورد آن دستگاه‌ها صدق می‌کند. دانستن اینکه پدر و مادر یا فرزندی در خانواده، که ممکن است آنقدرها از فناوری آگاه نباشند، به همان اندازه که در بالا توضیح داده شد محافظت میشوند، آرامش خاطر برای افراد به ارمغان می‌آورد.

اپل چگونه توانست این کار را انجام دهد

اگر مردم می خواهند برنامه‌ها را از هر جایی دانلود کنند، اپل باید این اجازه را بدهد. به افراد اجازه دهد ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی را که تحت آن اداره می‌کند، خودشان اعمال کنند و زمانی که اتفاق بدی بیافتد، اپل می‌تواند در مورد این که تقصیر نداشته است، معامله بزرگی انجام دهد، زیرا تا زمانی که اتفاق بدی بیفتد، فقط موضوع زمان است.

اگر مردم می‌خواهند از سیستم‌های پرداخت شخص ثالث استفاده کنند، اپل باید اجازه دهد. به توسعه دهندگان اجازه دهید سیستم های پرداخت امن را پیاده‌سازی کنند و به آن لایه‌های امنیتی اضافه کنند.

iphone-15-pro-5.jpg

اپل همچنان باید برای اپلیکیشن‌ها، صرف نظر از منبع آنها، مالیات وضع کند. این مالیاتی است که توسعه دهندگان باید قبل از اینکه مالیات‌های مربوط به پرداخت خود را به هزینه نهایی یک محصول دیجیتال اضافه کنند، پرداخت کنند.

پیش‌تر در طرف دیگر هم ما شاهد سوابقی هستیم، ب همانند گوگل این کار را با اندروید در برخی بازارها انجام می‌دهد و این امر به زودی پس از تسویه ۷۰۰ میلیون دلاری اخیر شامل آمریکا نیز می‌شود.

هنگامی که این ویژگی‌ها برای اتحادیه اروپا و احتمالا ژاپن آماده شد، اپل نباید آنها را فقط به این مناطق محدود کند زیرا این موضوع فقط تنش ها را تشدید می‌کند. حوزه‌های قضایی بیشتری ممکن است رویکردهایی مشابه رویکردهای اتحادیه اروپا و ژاپن داشته باشند و در نهایت اپل باید در این مورد کوتاه بیاید.

بعید به نظر می‌رسد که اپل از این حوزه ضربه بخورد

به مانند موضوع iMessage، ممنوعیت ساید لودینگ حوزه‌ای بود که ارزش جنگیدن برای چند سال پیش را داشت. اما آیفون در حال حاضر در مکان بسیار بهتری قرار دارد و اپل حدود یک میلیارد دستگاه فعال در دنیا دارد.

مردم حتی در شرایط سخت‌تر اقتصادی آیفون‌های گران ‌قیمت می‌خرند و روی این اکوسیستم سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما بارها مطالعاتی را دیده‌ایم که می‌گویند درصد بالایی از نوجوانان و جوانان کاربر آیفون هستند و به این محصول وفادار مانده‌اند.

eu-official-dma-gatekeeper-companies-services-timeline.jpg

به این معنا که پایگاه سالمی از کاربران آیفون وجود دارد که در این اکوسیستم باقی خواهند ماند. اگر iMessage به اندروید برسد، این پلتفرم را کنار نمی‌گذارند. همچنین آنها مصرف محتوای اپ استور را متوقف نخواهند کرد زیرا جایگزین‌های شخص ثالث و بارگذاری جانبی وجود دارد.

همانطور که شایعات در مورد  آیفون می‌گویند که این اتفاق می‌افتد، اگر اپل فقط به اتحادیه اروپا قابلیت نصب برنامه خارج از فروشگاه خود را اضافه کند، باید بارها و بارها با همان آشفتگی روابط عمومی مقابله کند تا زمانی که قانون‌گذار بعدی اپل را مجبور کند این ویژگی را در بازار خود فعال کند و همینطور این موضوع دومینووار ادامه پیدا می‌کند.

خوشبختانه لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانیم تا ساید لودینگ آیفون را در عمل ببینیم. اپل تا ماه مارس فرصت دارد تا از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) پیروی کند و در نهایت هم باید دید که بعد از آن داستان تا کجا پیش می‌رود.



جدیدترین‌ اخبار

قابلیت جدید هوش مصنوعی یوتیوب شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

دنیای هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش است و این بار نیز نوبت به یوتیوب رسیده است تا هنرهای خود در این زمینه را رو کند.

بیشتر بخوانید
HMD-crest-gsm-ir
گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه Crest و Crest Max برند HMD معرفی شدند

شرکت HMD Global از دو گوشی جدید رونمایی کرده که محصولاتی مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌روند و از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید
Oppo-find-x7-ultra-gsm-ir
اوپو فایند X8 اولترا یک گوشی نازک با باتری حجیم خواهد بود

یکی از مقام‌های ارشد اوپو تایید کرده که پرچمدار جدید این برند با طراحی نازک و باتری حجیم همراه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید